הדגמים החדשים שיגיעו לישראל בשנת 2023 – מה מחכה לנו בתחום הרכב החשמלי?

כתבה חגיגית לרגל שנת 2023 הבאה עלינו לטובה, אשר מפרטת את כל הדגמים החדשים והמעניינים שצפויים להגיע ארצה בשנה הקרובה בעולם הרכב החשמלי בישראל

פלאג מג

את שנת 2022 התחלנו עם כתבה חגיגית גדולה שסיכמה את כל מה שצפוי להגיע ארצה בתחום הרכב החשמלי, ההיברידי והפלאג אין. חלק לא קטן מאותה לא עשה את דרכו ארצה לבסוף ממגוון סיבות – רובן ככולן קשורות למלחמה באוקראינה שהחלה בפברואר 2022. המלחמה באוקראינה לצערנו הרב עודנה נמשכת, אך העולם לא עצר – ואנחנו מביאים לכם את הכתבה החגיגית בפעם השנייה עם כל הדגמים שיגיעו לישראל בשנת 2023 – ומה מחכה לנו בתחום הרכב החשמלי.

במסגרת כתבה זו נכסה באופן נרחב את כל מה שנוגע לעולם הרכב החשמלי מטעם היבואנים מהם קיבלנו מענה לגבי מה שעתיד להגיע ארצה בשנה זו, לצד מספר עדכונים גם מעולם הרכבים המסחריים ועולם הרכב הכבד בתחום החשמלי (יש הפתעות גם שם). במקומות הרלוונטיים, תראו גם עדכונים לגבי דגמים היברידיים או דגמי פלאג אין שצפויים גם הם להגיע ארצה ב-2023.

MG

את שנת 2022 התחלנו עם בשורות משמחות מאוד לגבי הגעתה של ה-MG ZS החשמלית החדשה, שהייתה צריכה להיות המתחרה הגדולה והעיקרית של ג'ילי ג'יאומטרי C. למרבה הצער ובגלל התפרצות מחודשת של הקורונה בסין אי אז בתחילת השנה, האספקה של הדגם חטפה פצצה רצינית ונדחתה למועד לא ידוע. למעשה, רק בזמן כתיבת שורות אלו, הגיע ארצה משלוח ראשון של הדגם שמיועד ללקוחות. אבל הקורונה לא עצרה את MG…

MG4
האצ'בק חשמלית קטנה ראשונה למותג – ודגם חשמלי ייעודי ראשון. MG4 (מקור: אתר MG העולמי)

במהלך השנה הוצגה ה-MG4, היא MG חשמלית ראשונה ליצרנית שמבוססת על פלטפורמה יעודית לרכב חשמלי. מעבר לעובדה שהפלטפורמה צפויה להכיל בתוכה מספר דגמים מעניינים בעתיד, ה-MG4 צפויה להיות דגם כניסה בסיסי וזול של היצרנית לצד איזו שהיא גרסת "קצה" ספורטיבית משהו. דגם זה צפוי להגיע ארצה במהלך 2023 אבל מועד מדויק טרם נמסר.

(מקור: אתר MG העולמי)

אבל גם אם אתם מחכים ל-ZS החשמלית – אל דאגה. בלובינסקי מסרו כי פקק האספקות אצל היצרנית החל להשתחרר בתקופה האחרונה וגם ה-ZS תגיע ארצה, בתקווה שצרות צרורות כפי שהתרחשו בעבר לא ישנו שנית. כאמור – בשלב זה הגיע ארצה משלוח של 100 יחידות למזמינים הראשונים, אך אספקה סדירה של הדגם צפויה להתרחש במהלך שנת 2023. נחזיק אצבעות.

פולקסווגן

אחרי כניסתה באיחור אופנתי של החשמלית פולקסווגן ID4 לארץ, בצ'מפיון מוטורס מתכננים לעבות את ליין החשמליות של קונצרן פולקסווגן בישראל: בשנת 2023 אנחנו צפויים לראות שני דגמים חשמליים נוספים על בסיס אותה פלטפורמה גדולה ומפורסמת של הקונצרן. הראשון הוא הפולקסווגן ID5, גרסת הקופה של ה-ID4 לעיל, שצפוי להגיע לישראל בסביבות סוף שנת 2023.

פולקסווגן ID5 GTX
פולקסווגן ID5 GTX (מקור: אתר פולקסווגן העולמי)

ה-ID5 לא תהיה לבד עם אחותה-נטולת-מרכב-הקופה ב-2023 בישראל. אחד הדגמים הכי מסקרנים של הקונצרן בעולם החשמלי – ולא רק בגלל היותו חשמלי – הוא הפולקסווגן ID.BUZZ. זו למעשה ההקמה לתחייה של הפולקסווגן באס המיתולוגי בצורתו המודרנית והחשמלית, וזה צפוי להגיע ארצה במהלך הרבעון האחרון של 2023.

פולקסווגן ID BUZZ
בארץ בין אמצע לסוף 2023, בתקווה שלא יתרחשו שינויים קטסטרופליים נוספים בשוק הרכב העולמי (מקור: אתר פולקסווגן העולמי)

מרצדס

היצרנית הגרמנית הודיעה כבר מזמן כי היא שמה את פעמיה על העולם החשמלי, וראינו את זה גם במהלך השנה. אחרי השקת מספר דגמים חשמליים בישראל – ביניהם המרצדס EQE, המרצדס EQB והמרצדס EQS – שנת 2023 תוקדש אצל נציגת היצרנית בישראל לעיבוי הקצה העליון של ליין דגמי משפחת ה-EQ החשמליים, לצד מספר בשורות בגזרה המסחרית.

מרצדס EQS SUV
(מקור: אתר מרצדס העולמי)

הראשונה בגזרת העיבוי הזאת צפויה להפוך לרכב החשמלי היוקרתי בישראל: מרצדס EQS-SUV. דגם זה היה למעשה אמור להגיע ארצה כבר בזמן כתיבת שורות אלו, אבל אתם יודעים – קורונה, מלחמה באוקראינה וכך הלאה. אבל מדובר כנראה רק במכה קלה בכתף של מרצדס – כי ה-EQS SUV צפוי לעלות ארצה במהלך הרבעון הראשון של 2023.

רכב חשמלי בפחות מדקה – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

דגם נוסף של מרצדס שצפוי לעשות את דרכו ארצה, ואותו תוכלו לראות בווידאו הקצרצר לעיל, הוא המרצדס EQE-SUV. זוהי גרסת הקרוסאובר המגודלת של ה-EQE אותה בחנו השנה, והיא צפויה להתמקם בין ה-EQS-SUV היוקרתי לבין הקרוסאוברים הקטנים יותר של החברה – EQA, EQB ו-EQC. ה-EQE SUV תגיע לישראל במהלך הרבעון השני של 2023.

טסלה

כל חדשה לגבי טסלה היא חדשה מרעישה, אבל מבחינת דגמים חדשים דה-פקטו, המצב בטסלה שומם יחסית. אחרי שהטסלה מודל Y עלתה ארצה באמצע 2022, ולאחר שבימים האחרונים של 2022 עלו ארצה לאחר המתנה של מעל לשנתיים דגמי הטסלה מודל X והטסלה מודל S, אין לנו יותר מידי למה לצפות ממי שנתנה בעיטה רצינית בתחת של המהפכה החשמלית בישראל. או, שאולי כן. קצת…

טסלה מודל S
טסלה מודל S(מקור: EVDatabase)

את הטסלה סמי אנחנו לא נראה בישראל, זאת כתוצאה מסיבות רגולטוריות. ומעבר לשמועות על כך שבטסלה עובדים על טסלה מודל 3 מתוחת פנים, על הטסלה רואדסטר ועל דגם חדש ובסיסי שצפוי להיות זול יותר גם מהמודל 3, מי שנמצאת כרגע במרכז העניינים אצל האמריקאים היא הטסלה סייברטראק. עפ"י הנתונים העדכניים ביותר מרחבי הרשת (טסלה לא עובדת עם התקשורת ועל כן אין דרך לאמת בוודאות את המידע), עושה רושם כי במידה והכל יקרה כמתוכנן – הסייברטראק תוצג באופן רשמי ותחל להמכר בארה"ב לקראת סוף 2023. אין לאף אחד שום מידע אם טסלה מתכננת בכלל למכור את הדגם מחוץ לארה"ב באופן וודאי, אבל אולי – רק אולי – אפשר לבנות על כך שהדגם יגיע בצורה כזו או אחרת לישראל, מתישהו לפני סוף 2023…

טסלה סייברטראק
אחת מתמונות הריגול שצולמו על ידי ג'ו רוגן בעת ביקורו במפעל טסלה לאחרונה – שמציג גרסה מתקדמת מאוד לסייברטראק, בשלבי אב טיפוס (מקור: electrek)

DS

זרוע היוקרה והשיק של קונצרן סטלנטיס, DS, השיקה דרך היבואנית לובינסקי במהלך השנה הנוכחית בישראל את ה-DS4, ומתכננת בשנת 2023 לשלוח לישראל את הגרסה המעודכנת של ה-DS3 החשמלית. הדגם המעודכן זוכה לסוללה מעט גדולה יותר שתאפשר טווח מוצהר של כ-400 ק"מ, והיא צפויה להגיע ארצה במהלך 2023. למרבה הצער, אין בשלב זה מידע לגבי ה-DS7 מתוחת הפנים או ה-DS9, שעד לקורונה ולמלחמה באוקראינה היו אמורות להגיע לישראל, ומאז – אין לגביהן מידע.

DS3 2023
(מקור: אתר DS העולמי)

יונדאי

שנת 2022 הייתה מעניינת בגזרה החשמלית של יונדאי, וייתכן ששנת 2023 תהיה מעניינת אף יותר. מעבר לעובדה שאנחנו יכולים לספר לכם כי אצל היבואנית מתכוננים לשנת שיא במסירות של רכבים חשמליים – בגיבוי מלא של היצרן (המספרים מדברים על אלפים ועד עשרות אלפים של רכבים חשמליים שיעלו לכבישי ישראל ב-2023 מטעם יונדאי), אנחנו נראה כמה דברים מעניינים במקביל לתוכניות אלו.

רכב חשמלי בפחות מדקה- יונדאי איוניק 6

הראשונה בגזרה זו היא היונדאי איוניק 6. האחות הסדאנית של היונדאי איוניק 5 (שנבחנה אצלנו גם בגרסת ה-4X4 המעניינת) תציע מקצה שיפורים מעבר לנושא העיצוב החיצוני – כמו סוללה מעט גדולה יותר, טווח מעט גבוה יותר, אווירודינמיות מעולה ומספר פרטי אבזור נוספים כמו מצלמות-במקום-מראות, תאורת אווירה דו-גוונית ועוד. היא צפויה להגיע לישראל ברבעון השני של 2023, ואנחנו נחכה לה בקוצר רוח.

יונדאי קונה חשמלית חדשה
(מקור: אתר יונדאי העולמי)

יונדאי קונה החשמלית ויונדאי קונה ההיברידית שנמכרות בישראל מזה זמן מה בשלל גרסאות צפויות להתחלף גם הן בדגם החדש והעדכני של יונדאי קונה. מעבר לעיצוב החיצוני המרשים מאוד שניתן לראות בתמונה, גם הקונה החדשה תציע מקצה שיפורים נרחב שמקדם ומקרב אותה לעולם החשמלי ולשפה העיצובית החדשה של יונדאי. זו תגיע לישראל ככל הנראה לקראת סוף 2023.

יונדאי סנטה פה הייבריד
(מקור: אתר יונדאי העולמי)

דגם נוסף של יונדאי שיעשה ככל הנראה עלייה ארצה ב-2023, אבל לא בגרסה חשמלית – הוא היונדאי סנטה פה הייבריד. הקרוסאובר הגדול והבכיר בהיצע של יונדאי יצטרף בגרסה היברידית לאחיו מונעי הבנזין והדיזל, וזה צפוי ככל הנראה לקרות בסביבות אמצע 2023 – בתקווה גם כן שלא יקרו צרות נוספות בשווקי העולם. למרבה הצער, כלמוביל תכננה לייבא ארצה גם את הגרסה ההיברידית של הטוסון, תכנון שנגנז לבסוף בגללן אותן בעיות בדיוק.

מיצובישי

למיצובישי אין איזה תכנון מטורף לעולם החשמלי, אבל בגזרת הפלאג אין – אחד הדגמים שהכי מצפים להם בישראל הוא המיצובישי אאוטלנדר פלאג איןדגם זה צפוי להציע טווח חשמלי של 87 ק"מ לצד שבעה מקומות ישיבה, וגם הוא היה אמור להגיע לישראל עוד באמצע-סוף 2022, אך יבואו נדחה בגלל אותן צרות בשווקי העולם, והוא יגיע כפי הנראה באמצע 2023.

מיצובישי אאוטלנדר פלאג אין
מיצובישי אאוטלנדר פלאג אין החדש – קשה לראות הבדל רב לעומת גרסת הבנזין, אבל מתחת לפני השטח יש שיפור משמעותי (מקור: אתר מיצובישי העולמי)

דגם נוסף של מיצובישי שצפוי להגיע לישראל הוא המיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין. זהו הקרוסאובר הקטן יותר של מיצובישי שזוכה להצלחה במכירות בגזרת הבנזין שלו, אך גרסאות הייבריד או פלאג אין שלו טרם עלו ארצה – עד 2023, אז צפויה להגיע גרסת הפלאג אין שלו לראשונה לישראל, ולהצטרף גם למיצובישי ASX שתגיע לישראל במהלך השנה גם כן.

מיצובישי ASX היברידי
(מקור: אתר מיצובישי העולמי)

פולסטאר

חברת הבת של ג'ילי נחתה בארץ בקול תרועה רמה בחודש ספטמבר האחרון – במחיר התחלתי של רבע מיליון שקלים לגרסת ההנעה הקדמית, בזמן שבכל רחבי העולם – פולסטאר מתומחרת נמוך משמעותית ממי שמקובל להשוות אלייה – טסלה מודל 3. אך מאז התרועה הרמה של הגעתה ארצה, נראה כי לא קרה הרבה עם המותג המבטיח בישראל. גם לגבי הפולסטאר 3 אין כרגע יותר מידי מידע בדבר כוונת יבוא לישראל, אלא בעיקר סיסמאות ריקות.

פולסטאר 2 בישראל
מהממת גם בשחור. פולסטאר 2 בישראל (מקור: אתר פולסטאר העולמי)

מתחילת הפעילות נמסרו בישראל אך ורק 119 רכבי פולסטאר בסך הכל, כאשר מתוכם – עשרות בודדות הם כלי הדגמה של היבואנית. כל זאת – כאשר מאות יחידות של הפולסטאר 2 עומדות במתקני אחסנה בתוך ישראל ורק מחכות לקונים שלא מגיעים. מצב זה, בו ישנם המוני רכבים במלאי באופן מיידי אך ללא דורש, חריג במיוחד לשוק הישראלי הנוכחי – כאשר כלי רכב חשמליים רבים מאוד (כולל חשמליות ברמת מחיר דומה) נחטפים ומוזמנים חודשים רבים מראש. משמעות הדבר היא שאם רכבי פולסטאר ימשיכו לעמוד במלאי ללא קונים, לא יחלוף זמן רב עד שנתחיל לראות הנחות והטבות נרחבות כמקובל במצב זה. אם שקלתם לרכוש פולסטאר 2 – יכול מאוד להיות ששווה לכם לחכות חודשים בודדים, הפרסומים האפשריים על ההטבות וההנחות כבר יתפסו את עינכם. 

קופרה

מי שהייתה חטיבת הספורט של סיאט והפכה לישות עצמאית בתוך קונצרן פולקסווגן וזוכה להיקפי מכירות יפים בגזרתה צפויה לבצע מתקפה קטנה על גזרת הפלאג אין בישראל. הקופרה בורן החשמלית לא צפויה להגיע לישראל ב-2023 (לפחות נכון לכתיבת שורות אלו), אך אנחנו כן נראה בישראל כבר במהלך הרבעון הראשון של 2023 את הקופרה פורמנטור בגרסת הפלאג אין העצבנית שלה בישראל.

קופרה פורמנטור פלאג אין
(מקור: אתר קופרה העולמי)

המתקפה הנוספת של קופרה בגזרת הפלאג אין על השוק הישראלי היא הקופרה לאון פלאג אין – שגם היא תגיע במהלך הרבעון הראשון של 2023 (וייתכן אף ששתיהן יגיעו יחדיו). בניגוד לקופרה פורמנטור, שהיא רכב פרי פיתוחה העצמאי של קופרה, הקופרה לאון מבוססת כמובן על הסיאט לאון הפופולרית מאוד בארץ, עם הטאצ'-אפים הספורטיביים הנדרשים.

קופרה לאון פלאג אין
(מקור: אתר קופרה העולמי)

ג'נסיס

ג'נסיס פרצה לסערה לשוק היוקרה הישראלי בגזרה החשמלית עם שני דגמים שממש הפילו לנו את הלסת: הג'נסיס GV60 החשמלית, והג'נסיס G80 החשמלית – שהיא במקרה גם החשמלית היחידה בישראל כיום עם גג סולארי. למרבה הצער, בשנת 2023 אנחנו נראה מג'נסיס דגם אחד ויחיד – זו הג'נסיס GV70 החשמלית, שהושקה ממש בימים האחרונים של 2022, ופרט אליה אין כרגע לזרוע היוקרה של יונדאי תוכניות לדגמים חשמליים נוספים בארץ הקודש.

ג'נסיס GV70 חשמלית
(מקור: אתר ג'נסיס העולמי)

קיה

ממש בסמוך לזמן כתיבת שורות אלו, השיקו בקיה בישראל את הקיה EV6 החשמלית. לשנת 2023, יש ליבואנית מספר תוכניות מעניינות גם כן לשוק הישראלי – בכל גזרות ההינע האלנטרנטיבי: גם חשמל, גם פלאג אין וגם הייבריד, וזאת אחרי הגעתה ארצה של הקיה נירו פלוס על גרסאותיה, והיקפי המכירות הנאים שלה – ובכללן גרסת הקיה נירו פלוס פלאג אין לצד הגעת הספורטאז' פלאג אין בשנה החולפת, מה שעיבה משמעותית את היקף הפעילות של היבואנית בתחום.

קיה נירו החדשה צפויה לנחות בישראל בכל שלושת גרסאותיה כבר במהלך הרבעון הראשון של שנת 2023. השקה זו תקרה לאחר מספר רב של דחיות ולמרות המצאותם של הרכבים בישראל – המצאות שלא מנעה מהיבואנית לא למכור את הרכבים – כנראה משיקולי מחיר. מעבר לשינוי העיצובי הנרחב, הנירו החדשה לא שונה באופן נרחב מהדגמים היוצאים.

קיה EV9
קיה EV9 (מקור: אתר קיה העולמי)

אבל הנה לכם ידיעה מסקרנת מאוד, ואולי המסקרנת ביותר מכל החומר בכתבה – אצל היבואנית טלקאר הודיעו לנו כי הקיה EV9, שהוצגה לעולם כרכב קונספט כבר בתחילת 2022, צפוי להיות קרוסאובר שבעה מקומות חשמלי שמבוסס על פלטפורמה חשמלית חדשה של הקונצרן. במקור, הוצהר כי הדגם יגיע לשווקים ב-2024, אך בטלקאר מודיעים כי אם הכל יתנהל כשורה – ה-EV9 תגיע לישראל כבר בסוף 2023.

ג'ילי

ג'ילי ג'יאומטרי C היא כנראה החשמלית המוכרת ביותר במחוזותינו נכון לזמן כתיבת שורות אלו. היא כבשה את טבלאות המכירות של הרכבים החשמלים, וכאילו שזה לא מספיק – בחודש אוגוסט האחרון היא עשתה היסטוריה, והפכה לרכב הנמכר בישראל באותו החודש – והיא מכונית חשמלית לחלוטין. בג'ילי בשלב זה יש תוכנית אחת ויחידה לישראל לשנת 2023 – להשיק בארץ את הדגם מתוח הפנים של הג'יאומטרי C, ופרט לכך – לפחות כרגע – אין לג'ילי שום תכנון ארצה למרבה הצער. הג'יאומטרי מתוחת הפנים תעלה לישראל מתישהו במחצית השנייה של 2023. דווקא לגבי רדאר אוטו, מותג הפיקאפים החשמליים החדש של ג'ילי, אין כרגע שום חדשה מרעישה לגבי אירופה או ישראל.

ג'ילי גאומטרי

BMW

שנת 2022 הייתה השנה שסימנה את חזרתה המחודשת של BMW לתחום הרכב החשמלי בישראל. בחודשים האחרונים של השנה הספקנו אפילו לבחון את שני הדגמים המבטיחים ביותר של החברה בתחום – ה-BMW iX המרשימה וה-BMW i4 M50 הפסיכית. לשתי אלו הצטרפו גם ה-BMW iX1 החשמלית הקטנטנה שהושקה ממש בסמוך לסוף השנה אותה טרם בחנו ולצידה גם ספינת הדגל החשמלית החדשה של BMW – ה-i7 החשמלית. בגזרה החשמלית לא צפויות לנו עוד חדשות מרעישות מ-BMW במהלך 2023, ובמקום זאת נראה בעיקר דגמי פלאג אין דוגמת ה-BMW XM המטורפת, סדרה 7 פלאג אין וה-X7. 

BMW חשמלי

אלפא רומיאו

אחרי זמן רב מאוד של מעין קיפאון על השמרים, אלפא רומיאו השיקו השנה את האלפא רומיאו טונאלה. על אף המנוע החלש שלה והשימוש שלה "רק" במערכת מיקרו היברידית, היא הרשימה אותנו לטובה במגוון פרמטרים אחרים – וגרסת פלאג אין עצבנית במיוחד שלה צפויה לעשות את דרכה לישראל כבר בתחילת שנת 2023. פרט לכך, נכון לשלב זה, לאלפא רומיאו אין תוכניות בתחום החשמלי וההיברידי – הן לישראל והן לאירופה.

מבחן הוידאו המקיף לאלפא רומיאו טונאלה – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

Voyah

אם אתם לא מכירים את השם, זה לא סתם – אבל אתם יכולים לנחש שמדובר ביצרן רכב חשמלי נוסף מסין. אחרי ההשקה של ליפמוטור T03 בישראל, מטרו שמה פעמיה ליבוא של מותג נוסף – שלא מייצר רק רכבים חשמליים. מתישהו במהלך 2023, גם ה-Voyah Free תצטרף לשורות מטרו מוטור. היצרנית עצמה היא אחת מחברות הבת של תאגיד דונגפנג – תאגיד סיני בבעלות ממשלתית (כמובן) שעיקרה היא ייצור כלי רכב חשמליים יוקרתיים משהו.

voyah free
Voyah Free (מקור: אתר Voyah העולמי)

זהו למעשה קרוסאובר גדול במיוחד, שמיוצר בשתי אפשרויות סוללה – 88 קוט"ש ו-106.7 קוט"ש. ההנעה כאן מבוצעת כמובן על ידי מנוע חשמלי בגרסת הלונג ריינג' או באמצעות זוג מנועים בגרסת ההנעה הכפולה, כאשר הטווח של הדגם עפ"י תקן ה-NEDC הסיני עומד על 500 ק"מ. אין כרגע צפי מדויק לגבי מתי היצרן יעשה את דרכו לישראל, ואנו נקווה בעיקר שההתפרצות המחודשת של הקורונה בסין לא תיצור עיכובים בכך.

אודי

גם בגזרה של אודי אין הרבה חדש בתחום החשמלי לישראל בשנת 2023: למרות הפריחה של מותגי הבית האחרים והמעט יותר עממיים של הקונצרן בתחום החשמלי, באודי מתכננים לשלוח לישראל דגם אחד בלבד – האודי אי-טרון Q8, שהיא בעצם שמה של האי-טרון הקודמת עם מיתוג-סוג-של-מחודש ומספר שינויים טכניים ועיצוביים. זו תעשה את דרכה לישראל כבר ברבעון הראשון של 2023.

אודי איטרון SQ8 ספורטבק
(מקור: אתר אודי העולמי)

לקסוס

בלקסוס יש לנו שתי נציגויות חשובות מאוד שיגיעו בגזרה החשמלית: הראשונה היא הלקסוס UX300e, החשמלית הראשונה של לקסוס, שעברה שדרוג טכני נרחב וזוכה כעת לסוללה גדולה משמעותית וטווח גבוהה בהרבה מהדגם היוצא. יחד עם זאת, דווקא בגזרה העיצובית אין הרבה חדש והיא דומה מאוד לאחותה ההיברידית שבחנו לאחרונה – הלקסוס UX250h. ה-UX300e החשמלית תגיע ארצה במהלך חודש מאי 2023.

לקסוס UX300e 2023
(מקור: אתר לקסוס העולמי)

אבל הבשורה הבאמת משמעותית בגזרה של לקסוס היא הלקסוס RZ, החשמלית הראשונה של החברה שמבוססת על פלטפורמה ייעודית. היא כמובן אחותה הלא-זהה של הטויוטה bz4X ושל הסובארו סולטרה, עם נתונים טכניים דומים אבל רמת יוקרה ואיכות אחרת לחלוטין – והיא תגיע לארץ אפילו לפני ה-UX הקטנה – כבר בחודש אפריל הקרוב.

לקסוס RZ
(מקור: אתר לקסוס העולמי)

מרצדס תעבה גם את הליין החשמלי בגזרת המסחריות שלה

למרות הנציגות הקטנה יחסית בגזרת החשמליות "הפרטיות", במרצדס ישראל מתכננים בשנת 2023 לייבא ארצה גם זוג דגמים מסחריים חשמליים – ואלו צפויים להיות זוג הרכבים הראשונים של יצרן מסורתי בישראל שיימכרו באופן מסודר לקהל הרכב (ולא כחלק מניסוי או עסקה אחת ויחידה של משאית בודדת). הראשונה היא המרצדס eSprinter, שממש לאחרונה דיווחנו לכם על ניסוי טווח מוצלח במיוחד שלה שבוצע באירופה.

מרצדס ספרינטר חשמלי
(מקור: אתר מרצדס העולמי)

אבל במרצדס לא עוצרים רק במסחריות – בחברה מתכננים לייבא לישראל לראשונה גם את ה-eActros – ראש הגורר של מרצדס, שיגיע ככל הנראה בתצורה של 4X2 ועם טווח מוצהר של כ-500 ק"מ עם מטען מלא (עפ"י הרגולציה – לראש גורר זה אישור לגרירה של עד 40 טונות). עלויות בשלב זה אין לנו, אך שתי המסחריות האלו יעשו את דרכן לישראל במהלך שנת 2023, ויעבו את השורות החשמליות המסחריות של כלמוביל בישראל – לצד המרצדס ויטו החשמלי והמרצדס EQV המפואר.

אנרג'יקה

לשמחתנו הרבה, מותג דו גלגלי אחד כן צפוי לעשות צעד משמעותי בתחום החשמלי. על אף הציפייה שמטרו תעבה בצורה כלשהי את ליין דגמי זירו – בגזרה ההיא לא קיבלנו שום חדשות, אך אנרג'יקה צפויה לזכות לחיזוק דרמטי בישראל בדמות האנרג'יקה אקספריה, אופנוע הטורינג החשמלי הראשון בעולם. הדגם צפוי לעלות ארצה מתישהו במהלך 2023.

אנרג'יקה אקספריה
(מקור: אתר אנרג'יקה העולמי)

הממשיכים כרגיל, סימני השאלה, ומי שלא נראה בארץ גם ב-2023 …

בתוך כל האמור לעיל, ישנם כמה מותגים שבולטים בהעדרם מהרשימה. נשתדל לכסות את מי מהם שנוכל, ונתחיל בפיג'ו-סיטרואן-אופל: נכון לכרגע, ובגלל המלחמה באוקראינה, כלל דגמי היצרנית סובלים מבעיות אספקה קשות, ונכון לזמן פרסום הכתבה – בלובינסקי לא ידעו לומר בכמה הקצאות "יזכו" מהיצרנית ולגבי איזה דגמים. האמור לעיל רלוונטי לפיג'ו 308, פיג'ו 408, אופל אסטרה, סיטרואן C4X וסיטרואן C5X. כל האמור לעיל רלוונטי כמובן הן לדגמי הפלאג אין והן לדגמים החשמליים הצפויים של הרכבים המדוברים.

פיג'ו 408
(מקור: אתר פיג'ו העולמי)

מקסוס, שידועה (לפחות כרגע) בשוק בארץ כנציגה העיקרית בגזרת רכבי שש או שבע מקומות חשמליים, אין הרבה חדש שצפוי בארץ לשנת 2023, והליין צפוי להשאר זהה לזה שנמכר כאן בשנת 2022 – בין השאר עם המקסוס אי-יוניק 5 עם שבעת המקומות, אי-יוניק 5 פלוס עם ששת המקומות, והקרוסאובר החשמלי הגדול מקסוס אי-יוניק 6. למרות שהיצרנית כן עושה צעדים משמעותיים ראשונים באירופה עם דגמי 8 מקומות חשמליים אדירי מימדים ואפילו פיקאפ שמבוסס על פלטפורמה משותפת, אלו לא צפויים להגיע ארצה ב-2023 – לפחות לא בשלב זה.

מיפן גם כן לא צפויות לנו שום חדשות מרעישות בתחום: מאזדה לא מתכננת כלל שום שיווק, לפחות לכרגע, של איזה שהוא דגם חשמלי באירופה או בישראל, מיצובישי ממשיכה עם דגמי הפלאג אין המצוינים לעיל, ועל הונדה בכלל אין מה לדבר עם ייבוש הפעילות המוחלט שלה באירופה, וטפטוף הדגמים מעורר הרחמים כמעט לשוק הישראלי. גם בגזרת הדו גלגלי של הונדה אין שום מידע לגבי שיווק של דגם כלשהו באירופה או בישראל על טהרת החשמל.

זיקר 009
ככה זה נראה באופן רשמי ומוגמר – זיקר 009 (מקור: אתר זיקר העולמי)

אבל מהצד השני, מעבר להמשך מבול הדגמים הסיניים החדשים בגזרה העממית, יתכן בהחלט שנראה בשנת 2023 זוג מותגי יוקרה נוספים בארץ. אחד מהם הוא זיקר – אחת מחברות הבת של ג'ילי, שעיקר עיסוקה הוא דגמי יוקרה ופאר חשמליים. בתמונה לעיל אתם יכולים לראות את הזיקר 009, מיניוואן עצום עם סוללת ענק, שגם נצפה במספר הזדמנויות בארץ בבדיקות של חברת מובילאיי באזור ירושלים, וישנו גם הזיקר 001. זיקר הודיעה כבר בשלהי 2021 כי בתחילת 2023 היא תחל בכניסה הדרגתית לאירופה, וניתן בהחלט לקוות כי ישראל תהיה נקודת המעבר הראשונה של היצרנית – בדומה למקרה של ג'ילי ו-LEVC.

לוסיד
לוסיד אייר ספיר – מכונית הסדאן הסופר ספורטיבית הראשונה בעולם (מקור: אתר לוסיד העולמי)

יצרן נוסף שייתכן ונראה בישראל היא לוסיד. יצרנית רכבי הפאר החשמליים האמריקאית הדגימה לנו מספר יציאות מסחררות ראשים דוגמת הלוסיד אייר דרים אדישן, הלוסיד אייר גרנד טורינג פרפורמנס ואפילו גרסת הספיר הפסיכית, וגם היא – בדומה לזיקר – הודיעה כבר במהלך שנת 2022 כי היא מתכננת התרחבות לאירופה ב-2023. בניגוד לזיקר ולחברת האם שלה, אין לנו שום תקווה שלוסיד תחליט להיכנס דווקא לשוק הישראלי קודם כל, אבל כן נשאר אופטימיים שאולי נראה כאן את לוסיד מתישהו לפני סוף 2023.

ריביאן
גם בכחול, הוא לא מאכזב – אבל לארץ הוא לא יגיע. ריביאן R1T (מקור: אתר ריביאן העולמי)

תחום הפיק-אפים החשמליים, בהמשך לאמור לעיל בנוגע לחברת רדאר אוטו, גם הוא נותר כרגע עלום לחלוטין בישראל. פרט למספר קטן של יחידות דוגמת הפורד F150 לייטנינג שצפויים להגיע ארצה ביבוא מקביל ובמחירים גבוהים-עד-כדי-חרדה, אנחנו לא נראה כאן ב-2023 דגמים דוגמת השברולט סילברדו החשמלי או חלילה וחס הריביאן R1T

לוטוס בישראל
לוטוס אלטרה – מכונית על חשמלית חדשה מבית היוצר של היצרנית הבריטית (מקור: אתר לוטוס העולמי)

לפני הסוף, נחזור לג'ילי פעם נוספת – או יותר נכון לחברה נוספת שנמצאת תחת המטרייה שלה. הפעם מדובר בלוטוס – יצרנית רכבי הספורט האקסקלוסיביים מבריטניה, שנרכשה לפני זמן מה על ידי ג'ילי, והספיקה להציג את הקרוסאובר-הסופר-ספורטיבי החשמלי הראשון בעולם – לוטוס אלטרה. אנחנו יודעים לספר שכבר בשלהי 2021 נחתם חוזה בדבר יבוא לוטוס לישראל באופן רשמי על ידי יבואן שעוסק בתחום הרכב החשמלי באופן בלעדי מזה מספר שנים, ואם הכל יתנהל כשורה – אנחנו בהחלט צפויים לראות את הלוטוס אלטרה על אדמת ארץ הקודש אפילו באמצע 2023. 

מגזין פלאג מג

שנת 2022 הייתה השנה "המלאה" הראשונה בה המגזין עבד, והיות שלא מדובר בכתבת סיכום אלא בכתבה שסוקרת את מה שמצפה לנו בשנה הבאה: אנחנו יכולים לספר לכם שאתם תמשיכו לקבל מאיתנו את הסיקורים המקיפים ביותר שניתן לקבל על עולם הרכב החשמלי בישראל ובעולם, את הכתבות המקיפות והמפורטות ביותר, את מבחני הדרכים הכי מקיפים והכי מקצועיים שניתן למצוא בעברית (גם בוידאו וגם בכתב!), ואנחנו גם מתכננים להתחיל את שנת 2023 עם פרויקט חסר תקדים בתחום הרכב החשמלי בישראל, פרוייקט שאנחנו מאוד מקווים שיעלה לאוויר כבר בשבוע הראשון של שנת 2023. 

אנחנו רוצים להודות לכל הצופות והצופים, הקוראות והקוראים, המבקרים והמפרגנים, חברי קבוצת הפייסבוק עוברים לרכב חשמלי וקבוצת הפייסבוק קיה נירו ישראל, העוקבים בערוץ היוטיוב שלנו, בערוץ הטלגרם האקסקלוסיבי שלנו, באינסטגרם, בטוויטר ובטיקטוק, וגם למפרסמים שלנו – תודה על שנה מעולה, ואנחנו מבטיחים לדאוג ששנת 2023 תהיה טובה אף יותר ⚡

לוגו של אתר פלאג מג מגזין רכב חשמלי