מבחן רכב: פולקסווגן ID4 עלולה לעשות למתחרות כאב ראש, למרות האיחור בהגעתה

שנתיים אחרי שהוצגה בעולם, הפולקסווגן ID4 נוחתת בישראל - ואחרי המבחן המקיף שלה, הגענו למסקנה שהיא עלולה לעשות כאב ראש למתחרות שלה

סקירה פולקסווגן ID.4

קונצרן פולקסווגן הוא אחד מהגדולים ביותר בעולם הרכב. הנה חלק ממה שנמצא תחת המטרייה של קונצרן זה: היצרנית פולקסווגן עצמה, סיאט, סקודה, אודי, פורשה, בנטלי, למבורגיני, יצרנית האופנועים האיטלקית דוקאטי, יצרנית המשאיות סקניה, ויצרנית המשאיות מאן – שנרכשה עצמה ברובה על ידי סקניה. לכן, כשפולקסווגן הציגו לעולם את הפולקסווגן ID4 החשמלית ב-2020, זה כלל וכלל לא היה עניין של מה בכך כאשר אחד מקונצרניי הרכב הגדולים בעולם, וכנראה המוביל באירופה, מחליט להציג רכב חשמלי להמונים.

ה-ID4 זכתה לנתוני מכירות מרשימים בהחלט בכל רכבי העולם ועם הזמן המשפחה הלכה וגדלה: היום יש כבר ID3 (שלטענת רבים מאפילה אפילו על ה-ID4 בהצלחתה), ID5 (גרסת קופה של ה-ID4) ואפילו ה-ID6 שמיוצרת ונמכרת בשוק הסיני, לצד ה-ID.BUZZ – הפרשנות המודרנית והחשמלית לבאס המיתולוגי. רק אנחנו כאן בישראל לא זכינו להנות ממנעמיי משפחת ה-ID החשמלית – עד עכשיו. כעת, שנתיים אחרי הצגתה העולמית וזמן קצר אחרי השקתה בארץ, הפולקסווגן ID4 מגיעה למבחן מקיף בפלאג מג.

מבחן הוידאו המקיף לפולקסווגן ID.4 החשמלית – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

פולקסווגן ID.4 במבחן מקיף

קשה לתאר במילים את התחושה המאוד מעניינת של לראות רכב כלשהו באינטרנט, לשמוע עליו חדשות לבקרים, ולקרוא אין סוף ידיעות וסקירות שלו ע"י עיתונאים מרכבי העולם – ואז פתאום לראותו במציאות. הפולקסווגן ID4 היא כנראה הראשונה שעוברת אצלנו במגזין באופן הזה, והיא נכנסת ישירות לקטגוריה הרותחת של רכבים חשמליים בגזרת המחיר של 200 עד 300 אלף שקלים. 

היא מבוססת על אותה פלטפורמה גדולה ויש שיאמרו גם מצליחה מאוד של הקונצרן, כאשר את אחותה הצ'כית כבר ראינו במסגרת הסקירה סקודה אניאק שהגיעה אלינו בסוף הקיץ. בעוד שהאחות הצ'כית תומחרה ראש בראש אל התחרות הצעירה דאז בגזרה החשמלית (ונציין כי מחירה לא השתנה מאז הגעתה ארצה), ה-ID4 כבר מתחילה לנוע בין המחוזות האלו למחוזות היותר יוקרתיים של הקרוסאוברים החשמליים הגדולים.

פולקסווגן ID4

עיצוב

וואלה, דווקא בגזרה העיצובית אני חייב להודות שהפוני שלי נשאר במקומו הפעם. העיצוב שלה נהדר בעיניי – היא עם נוכחות, בלי פינות או זוויות חדות מידי, נעימה בסך הכל לעין ומובחנת מאוד ביחס לדגמי פולקסווגן אחרים שאינם חשמליים. יש גם שימוש מאוד "במקום" בצבע לבן, שממש מצא חן בעיניי: ראיתי את זה בלוגו, ראיתי את זה על הכיתוב על גבי תא המטען, ואפילו במרכז הג'אנטים. מילה טובה אני חייב לתת ליבואן על בחירת הצבעים: בדומה לסקודה אניאק שהגיעה אלינו בצבע כחול, ובדומה ל-BYD אטו 3 (שאומנם מגיעה מחברה אחרת בערך אבל דרך אותה פרוצדורה), גם ה-ID4 נמסרה לידינו בצבע כחול יפיפה – בדיוק כמו שאני אוהב שמוסרים רכבי מבחן.

העניין הוא, וייתכן שזה קורה דווקא בגלל מה שציינתי בחלק הקודם של המבחן – הוא שישנה תחושה מסויימת באוויר של "נו, לא הגיע הזמן למתיחת פנים קלה?". בניגוד לאחות הצ'כית (או לאחיות נוספות מבית על בסיס אותה הפלטפורמה), יכול להיות שדווקא ההבדלה הזו בין משפחת ה-ID (עם העיצוב המאוד ספציפי שלה) לבין משפחת דגמי הבנזין של החברה היא שיוצרת מעין תחושה שה-ID4 נשארה קצת קצת מאחור בגזרה העיצובית. אבל גורלנו היטב איתנו, כי בדומה לרוכשים פוטנציאליים – גם אנחנו בילינו את מרבית המבחן דווקא בתוכה – ומבפנים, המצב אחר לגמרי.

אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם

פולקסווגן ID4

סביבת הנהג והנוסע מלפנים, אזור אחורי, תא מטען

שמתם לב שהפוני שלי נשאר במקום עד כה, נכון? דמיינו כעת מצב בו אני פותח את הדלת של ה-ID4, והפוני עף לעזאזל. סביבת הנהג והנוסע מלפנים פשוט מגניבה: ברכב המבחן שקיבלנו ישנו שילוב בין עור חום בהיר לזמש שחור שמפוזר בכל רחבי תא הנוסעים (גם מלפנים וגם מאחור), וזה נראה באמת מעולה. את ההשלמה של המראה הזה משיגים באמצעות העדר כמעט מוחלט של כפתורים פיזיים בסביבת הנהג והנוסע מלפנים, ועיצוב דיי מינימליסטי: הקונסולה שמפרידה בין הנהג והנוסע יושבת נמוך, ולמושבים הקדמיים משענות יד דומות לכאלו שהיינו מוצאים במשאיות. ובדומה למה שהיינו מוצאים במשאיות, הן נוחות יותר מהרבה משענות מרכזיות שפגשנו. באופן כללי, התחושה בתוך הפולקסווגן ID4 היא שהרכב ממש עוטף אותנו, ואנחנו יושבים עמוק בפנים.

זוג המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית עם שני זכרונות (רק ברמת הגימור הזו – פרו פרימיום), ויש להם אפילו סוג של מסאז' (כרית התמיכה לגב התחתון נעה מעלה ומטה למשך 10 דקות). הם נוחים מאוד, נעימים מאוד, והטענה היחידה אליהם היא העדר קירור מושבים – משהו שבמהלך המבחן פחות הרגשנו בחסרונו, פשוט כי מזג האוויר כבר החל להתקרר. למרבה הצער, ובדומה לאחות הצ'כית – השליטה על מערכת המיזוג כאן מבוצעת כולה דרך כפתורי מגע. קטע משעשע נוסף שיש ב-ID4 הוא השליטה על המעבר בין דרייב לרוורס, ניוטרל ופארקינג – זו המכונית הראשונה שאני נתקל בה בחיי בה השליטה הזאת מבוצעת לא על ידי איזה שהוא מחוון הילוכים קטן וחמוד, כפתורים או גלילה – כאן, השליטה מבוצעת על ידי בורר שנמצא ממש פיזית, פשוטו כמשמעו, על צידו הימני של לוח השעונים.

פולקסווגן ID4

מערכת המולטימדיה עצמה (שהיא גם שולטת במערכת המיזוג) מגיעה ברמת גימור זו עם מסך 12 אינץ' והיא אחת הטובות שפגשנו: המסך מגיב מעולה ומכיל חלוקה מסודרת, ברורה ואפילו אינטואטיבית משהו של כל הפונקציות של הרכב אשר ניתנות לשליטה. קירור מושבים אין לנו, אבל יש חימום מושבים ויש אפילו חימום לגלגל ההגה. לוח השעונים פיצפון, בדומה לסקודה אניאק, ומכיל מעט מידע באופן יחסי. השליטה עליו ועל המולטימדיה והקרוז קונטרול האדפטיבי מבוצעת דרך כפתורי ההגה, ואלו מסודרים באופן מעולה ונוחים מאוד לשימוש. קטע סופר מגניב נוסף (וחסר כל שימושיות באשר היא על פני האדמה) הוא שדוושת התאוצה מכילה על גבה משולש שמדמה כפתור PLAY בעוד שדוושת הבלימה מכילה את הסימון של עצירה – Pause. 

גם הקונסולה המרכזית בנויה בקצת אובר-הנדסה גרמנית, אבל ממש קצת: אנחנו יכולים לשחק עם מחזיקי הכוסות ולהעביר אותם ממקום למקום בתוך הקונסולה, לצד זוג מחיצות שגם הן ניתנות להעברה. יש זוג שקעי USB טייפ C (שימו לב להצטייד בכאלו מראש) ומשטח טעינה אלחוטי, ועל אף העובדה שבמקור קצת חששתי שהקונסולה הזאת תהיה קטנה מידי – היא אומנם אכן קטנה, אבל לא הרגשתי חיסרון נרחב לעומת אזורי הפרדה אדירי מימדים ואטומים לחלוטין. לכל הסיפור הזה מצטרפת גם תאורת אווירה דו גוונית, כאשר מתחת לשמשה בדיוק מלפנים ישנו פס תאורת אווירה שנדלק ומשנה את צבעו בהתאם לכל מיני מצבים בהם מערכות הבטיחות נתקלות – אם למשל התקרבנו מידי לרכב שלפנינו, הפס יאיר באדום מהבהב. המקום היחיד בו ראינו מערכות כאלו עד כה הוא דגמי ה-EQ הבכירים של מרצדס.

פולקסווגן ID4

כשנכנסתי לחלק האחורי של ה-ID4 הדבר הראשון ששמתי לב אליו הוא כמה שגג הזכוכית כאן ענק – הוא מגיע ממש עד לקצה של משענות הראש האחוריות, ולמרות שהיה מאוד אפרורי בחוץ במהלך המבחן – מאוד אהבתי את כל הכנסת האור הזאת אל הרכב. האזור האחורי גם כן מעוצב בדיוק כמו החלק הקדמי עם אותו שילוב של עור חום וזמש, יש לנו משענת מרכזית עם מקום לזוג כוסות ואפילו מקום למגלשי סקי!

מה שפחות אהבתי הוא שהקונסולה המרכזית החכמה מלפנים הופכת לקצת פחות חכמה מאחור: היא נמוכה מאוד, השליטה על המיזוג אפשרית רק בקביעת טמפרטורה (ולא ע"י מפוח עצמאי), וזוג שקעי ה-USB טייפ C נמצאים מעל לפתחי המיזוג – בחירה מאוד משונה בהתחשב בכך שממילא הפתחים ממוקמים נמוך נמוך למטה. ישנם מספר תאי אחסון בדלתות ובגב המושבים מלפנים, וזהו.

פולקסווגן ID4

תא המטען נפתח באופן חשמלי (ברמת גימור של רכב המבחן – פרו פרימיום), ואת פתיחתו מלווה מופע אורות חמוד מאוד של הפנסים האחוריים (שמעוצבים נהדר גם כן). התא עצמו בגודל של 534 ליטרים, עם סף טעינה טיפה גבוה ואפשרות של הנמכת רצפת תא המטען במספר ס"מ בכדי לקבל יותר נפח אחסון. מתחת לרצפה ישנה מגירה לאחסון הכבליאדה של הרכב, שהיא כלל לא נמוכה – אבל מגיעה עד לקצה של המושבים האחוריים. יש בתא המטען שקע 12 וולט, תאורה, וויי קשירה וכמובן את ערכת הניפוח.

פולקסווגן ID.4

מנוע חשמלי, מערכת חשמלית, טעינה, רגנרציה וטווח

באירופה ובמקומות נוספים בעולם הפולקסווגן ID4 נמכרת במספר רב של אפשרויות בחירה של הנעה לצד גודל סוללה. ארצה, מגיע דגם אחד ויחיד בלבד – הנעה אחורית בהספק של 204 כוחות סוס לצד סוללה בגודל של 82 קוט"ש. עפ"י הצהרת היצרן, הטווח המוצהר כאן עומד על 517 ק"מ,  כאשר לא היינו מתנגדים כלל לראות כאן גרסאות הנעה כפולה למינהן…

להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

פולקסווגן ID.4

הטעינה של ה-ID4 מתבצעת מעמדה ביתית בקצב מקסימלי של 11 קילו וואט, בעוד שעמדה מהירה תספק לנו כאן עד 150 קילו וואט. משמעות הדבר בעמדה ביתית היא שטעינה של הסוללה במלואה מ-0 מוחלט תארוך קצת מעל ל-7 וחצי שעות, בעוד שניסיון אחד שביצענו בעמדת טעינה מהירה מתאימה – הניב לנו הגעה מ-29% ל-86% בתוך קצת יותר פחות מ-25 דקות. שקע הטעינה ממוקם מעל לגלגל האחורי ימני והוא כמובן מואר ועם תצוגת צבעי תאורה שונים בהתאם למצב הטעינה.

להחרבה בנושא עמדות טעינה – מדריך עמדות טעינה ומדריך התקנת עמדות טעינה ציבוריות

פולקסווגן ID.4

טענה מאוד מאוד רצינית שיש לנו למערכת החשמלית של ה-ID4 היא הרגנרציה. למרות שבאניאק ישנה אפשרות של שליטה על דרגות הרגנרציה דרך מנופים על גבי ההגה, ב-ID4 בחרו משום מה לתת אפשרות שליטה אחת ויחידה: או נהיגה במצב דרייב עם רגנרציה סטנדרטית, או העברת הרכב למצב B ע"י אותו בורר חמוד שנמצא על גבי לוח השעונים, ואז אנחנו מקבלים משהו שהוא בערך 80% נהיגה בדוושה אחת. 

פולקסווגן ID.4

הטווח שהשגנו ב-ID4 במהלך המבחן עמד על 426 ק"מ. ציפינו לקבל טווח דומה מאוד לזה שקיבלנו באניאק, וזה אכן התרחש עם שינוי קל: להערכתנו, הסיבה לשינוי זה היא העובדה שמזג האוויר במהלך המבחן היה קר משמעותית מאשר במהלך המבחן של האניאק, וכידוע – סוללות מתפקדות קצת פחות טוב בתנאי קור. ייתכן שהעדר שליטה על הרגנרציה יימנע הגעה למספרים של 460 או אפילו קצת מעבר לכך, אבל להערכתי לא יהיה קשה להגיע לנתונים של 430 ואפילו 440 ק"מ לאחר זמן סביר עם הרכב והבנת אופן הנהיגה הנכון בו.

פולקסווגן ID.4

מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי

ה-ID4 מצויידת בבלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים, זיהוי רכב בשטח מת, התראה ותיקון אקטיבי של סטייה מנתיב ועוד ועוד ועוד. היא קיבלה חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו NCAP ומערכות הבטיחות כאן עובדות מעולה. חשוב לי לציין במיוחד לטובה את המראות – זהו פרט שכמעט ואף פעם אנחנו לא מתייחסים אליו, אבל כאן – המראות גדולות מאוד, ובאופן מפתיע לא שמענו מהם אפילו זרזיף של רעשי רוח (על כך בהמשך). מערכת זיהוי הרכבים בשטח מת מתריאה בפנינו באמצעות נורה שנמצאת בחלקה הפנימי של המראה – בין המראה לרכב – וזאת באמצעות צבע כתום בוהק שמנוגד מאוד למבנה ולצבע החיצוני של האזור בו נמצאת המנורה, מה שהופך את המערכת לעוד יותר יעילה בעיניי כי גם בהסתכלות על המראה, אנחנו רואים בשדה הראיה ההיקפי אם יש רכב בשטח המת.

מערכת הקרוז קונטרול האדפטיבי כאן עובדת נהדר, ולמרות שמדובר ברכב בן מעל לשנתיים – אין לנו פה את תופעת נימוסיות היתר, ול-ID4 יש אפילו לא פחות מ-5 דרגות קרבה שונות לרכב שלפנינו (במרבית המקרים מדובר ב-3 דרגות, לעיתים קצת פחות שכיחות – 4). מה שכן הפתיע לרעה הוא מערכת מצלמות ה-360: האיכות של המצלמות האלו נמוכה מזו שציפינו לראות ברכב ברמת מחיר זו.

פולקסווגן ID.4

איך זה נוסע?

בגזרה זו, לא הייתה שום הפתעה. הפולקסווגן ID4 סיפקה בדיוק את הסחורה שציפינו ממנה לספק: היא מאפשרת נהיגה סופר נוחה ונעימה, עם פידבק מעולה מהכביש, בולמים שעובדים מעולה כמעט בכל מצב (הרגישו טיפ טיפה קשיחים בעיר, אבל באמת טיפ טיפה), בידוד רעשים פנומנלי בכל הנוגע לרעשי רוח ובידוד ממש טוב בכל הנוגע לרעשי כביש.

כמו בהמון מקרים אחרים בהם אנו נתקלים באותו מספר זהב של מנועים חשמליים – גם כאן, מנוע ה-204 כ"ס הזה מספק חיבור מצויין לרכב ונותן לנו את כל מה שציפינו לקבל, מה שהזכיר לי שוב כמה יכול היה להיות מעניין לו גרסת ההנעה הכפולה הייתה מגיעה ארצה. המראות הענקיות והמצויינות שקטות לחלוטין, וזה כלל לא דבר של מה בכך. 

פולקסווגן ID.4

חוות דעת פולקסווגן ID4 – סיכום

מחירה של ה-ID4 מתחיל מ-217 אלף שקלים כאשר רכב המבחן ברמת הגימור הבכירה עולה 273 אלף שקלים. מחיר זה ממצב אותו באיזה נקודת ביניים בין העממיות – הבולטות שבהן הן האחות מבית לצד היונדאי איוניק 5, לבין דגמים יוקרתיים יותר דוגמת הג'נסיס GV60 או המרצדס EQA (ברמת הגימור הבכירה של ה-ID4). היא הופכת בכך לסוג של חלוצה – כי עד כה לא ראינו יותר מידי רכבים שמחירם נמצא בנקודת ביניים זו (וייתכן ששנת 2023 נראה הרבה יותר).

יש לה לא מעט איכויות ויתרונות – השלמות בכל הנוגע לחיבורי המכלולים הרבים שלה, נוחות הנסיעה והשקט, ההנדסה הגרמנית הלא-ממש-מוגזמת, עיצוב פנים מעולה ונוח לשימוש: אלו בהחלט מציגים לנו למה הפולקסווגן ID4 זכתה להצלחה לה זכתה עד היום ברחבי העולם, וגם נקודות השיפור – דוגמת הרענון לעיצוב החיצוני או נושא הרגנרציה, לא גורעים יתר על המידה משאר הרכב.

זו לא "מכונית, אבל חשמלית" כמו שראינו כבר, אבל זו גם לא "חשמלית מוגזמת" שצורחת מכל מקום שהיא משהו אחר. בדומה למיקומה באזור הביניים של רמות המחיר ברכבים חשמליים מסוג זה – הפולקסווגן ID4 ממוקמת גם איפה שהוא באמצע בין שתי גישות אלו, ואת זה מאוד אהבתי: כאשר לוקחים בחשבון את העובדה שהיא מבין החשמליות היותר וותיקות אצל היצרניות המסורתיות, אפשר בהחלט להגיד שה-ID4 היא סוג של אב משותף מבחינה גישתית בכל הנוגע ל-"רכב, אבל חשמלי" VS "רכב חשמלי בכל רמ"ח איבריו", וזה דווקא מעניין – פולקסווגן בחרו לייצר כאן רכב בלי "לקחת צד", אלא פשוט להציע את האלטרנטיבה של הנעה חשמלית, ולעשות זאת בהצלחה גדולה – אולי אפילו יותר מכפי שציפו לה בחברה. המבחן הזה הראה לנו בדיוק למה ה-ID4 זוכה להצלחה לה היא זוכה מסביב לעולם, ולמה למתחרות צפוי בהחלט כאב ראש לא קטן בגללה…

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן זה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על הפולקסווגן ID4? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

פולקסווגן ID

טכני:

גודל סוללה: 82 קוט"ש

הספק: 204 כ"ס, הנעה אחורית

טווח חשמלי במבחן הדרכים: 426 ק"מ

טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 150 קילו וואט

שגרת טיפולים: כל 15,000 ק"מ או שנה, עפ"י הקודם מבינהם

מחיר רכב המבחן: 272,990 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח, דגם הבסיס מתחיל מ-216,990 ש"ח

אחריות: שנתיים או 100,000 ק"מ על הרכב (ניתן להוסיף שנת אחריות שלישית בתשלום), 8 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מביניהם)

שירות: מרכזי השירות של צ'מפיון מוטורס הפזורים ברחבי הארץ

פולקסווגן ID