מדריך – אופנועים חשמליים

אופנועים חשמליים הם אופציה מצויינת לחסכון בדלק, בפקקים, בעלויות אחזקה ותשלומי אגרות וביטוח.

רכבים חשמליים לא מגיעים רק עם ארבעה גלגלים ורק בגודל משפחתי. בהיצע החשמלי היום בארץ ניתן כבר למצוא מסחריות חשמליות, וברחבי אירופה משוטתות כבר לא מעט משאיות חשמליות לשימוש עירוני. אבל גם כאשר מצמצמים למינימום האפשרי שהוא שני גלגלים, יש היצע לא רע של אפשרויות. במדריך זה, נתמקד באופציה של אופנועים חשמליים, ולא של קטנועים חשמליים – לה נקדיש מדריך נפרד.

אחת הסיבות בגינן אופנועים חשמליים עדיין לא צברו תאוצה כפי שרכב חשמלי צבר תאוצה בשנים האחרונות היא העדר רגולציה מחייבת בתחום באופן גלובלי. אנחנו שומעים המון חדשות על כך שמדינה כזאת החליטה שעד שנת כך וכך לא יימכרו בתחומיה יותר מכוניות בנזין או דיזל, אך ההחלטות האלו בדרך כלל מוגבלות למדינות ספציפיות, או למשל לתחומים יבשתיים כמו האיחוד האירופאי, והן לא בהכרח מתייחסות גם לדו גלגלי.

אופנוע חשמלי זירו
זירו SR/S – אופנוע תיור חשמלי עם טווח מעניין בתוך העיר (מקור: Cycleworld)

טווח הנסיעה וחיבור לטעינה – עקבי האיכלס של אופנוע חשמלי (אבל רק ביינתים, ורק לחלק מהמשתמשים…)

סיבה נוספת להעדר התאוצה בתחום הוא הטווח, שמהווה את הבעיה הגדולה ביותר של האופנועים החשמליים. נכון לכתיבת שורות אלו, ניתן לרכוש בארץ אופנועים חשמליים עם סוללות בגודל של עשרות קוט"ש בודדים לכל היותר, ובדרך כלל – פרסום נתוני הטווח של האופנוע יהיו מבלבלים, כי היצרנים מתייחסים לשימוש עירוני בנפרד (שימוש במסגרתו הסוללה תחזיק זמן רב משמעותית) או שימוש משולב (גם עירוני וגם בין עירוני – שם הסוללה תאבד טווח באופן מהיר יותר). אין התייחסות לשימוש בין עירוני קבוע, ובכל מקרה מרבית הדגמים שנמכרים בארץ היום מגיעים לטווח עירוני של מתחת ל-300 ק"מ, וככל שנוסעים מהר יותר – הוא יכול להחתך יותר ויותר.

עניין הטווח הוא נושא שחובה להיות מודעים אליו ברכישה של אופנוע חשמלי, אך זה לא הכל. נושא נוסף שחשוב מאוד לברר לפני הרכישה הוא אופן הטעינה: אופנועים מסויימים יגיעו עם חיבור פשוט של שקע קומקום שניתן יהיה לחבר לשקע בקיר, אחרים יגיעו עם מחבר טייפ 2, ואפילו אפשרות של טעינה מהירה (כפי שראינו לאחרונה ב-Livewire החדש של הארלי למשל). מחברי טעינה כאלו מעלים את השימושיות של האופנוע כי הם מאפשרים למעשה שימוש בעמדות טעינה ציבוריות (ואפילו מהירות), וכך ניתן – בתכנון נסיעה נכון – לרכב עוד ועוד ועוד.

אופנוע חשמלי ויקטורי
ויקטורי היא יצרנית אופנועי קאסטום ברוב המקרים, אך האימפולס שלה הוא דוגמא לייצור חשמלי ביצרנית אופנועי בנזין סדרתית (מקור: Luxotic)

קצב טעינה ואופן החיבור – חשוב לא פחות מהטווח

בהמשך לאופן החיבור של האופנוע, חשוב גם לבדוק מה הוא קצב הטעינה של הדגם אותו מעוניינים לרכוש. כלים אשר מתחברים לחשמל באמצעות כבל קומקום יהיו מוגבלים בדרך כלל בקצב הטעינה שלהם, ולפעמים היבואן יציע אפשרות של רכישת מטען מהיר לשימוש בשקע ביתי. שימו לב – רשות החשמל מגבילה טעינה של כלי רכב חשמליים בשימוש משקע ביתי לשעתיים לכל היותר. אם אתם מתכננים לרכוש אופנוע עם סוללת 20 קוט"ש (שכנראה יכלול גם פלאג טייפ 2) – טעינה משקע ביתי תארוך זמן רב מאוד – בהתאם ליכולות קבלת הזרם של האופנוע. לדוגמא: אם מדובר על אותו אופנוע תיאורטי בעל סוללת 20 קוט"ש, בשימוש בעמדת טעינה הוא יוכל באופן תיאורטי להטען בקצב של 7 קילו וואט, ובשקע ביתי – 2 קילו וואט. קיבלתם איתו כבל לשימוש ביתי שבצידו האחד הוא טייפ 2 ובצידו האחר הוא תקע לשימוש ביתי, וכבל לשימוש בעמדות טעינה. במעדת הטעינה, האופנוע ייטען במלואו בתוך קצת פחות מ-3 שעות בקירוב (20 קוט"ש לחלק ל-7 קילו וואט), אך טעינה ביתית של אותו האופנוע תארוך לא פחות מ-10 שעות (20 קוט"ש לחלק ל-2 קילו וואט), וכאן – כאמור – נכנסת ההגבלה של רשות החשמל.

ראיתם, בדקתם, בחנתם וחקרתם – ומצאתם את האופנוע שאהבה נפשכם וכיסכם. הוא מתאים לכם כי יש לו חיבור טייפ 2, יש לכם עמדת טעינה ביתית, יש עמדת טעינה בעבודה או עמדה ציבורית במרחק סביר מכם, והטווח המוצהר של האופנוע גבוה יותר מהמרחק שאתם מתכננים לעשות בו. עד כאן הכל נשמע נהדר, אך האם ביצעתם נסיעת מבחן על האופנוע? האם רכבתם בעבר באופן כללי על אופנועים, וזהו החשמלי הראשון שלכם? או שבחרתם בדו גלגלי חשמלי כפתרון לבעיות הפקקים יחד עם רצון לשמור על הסביבה?

הארלי דייוידסון חשמלי
Livewire – יאפשר טעינה מהירה מעמדות טעינה ציבוריות – שימו לב לחיפוי מתחת לפלאג הטייפ 1 על גבי האופנוע (מקור: Electrek)

אופנוע חשמלי – עלול לגרום להלם תרבות אצל מי שלא מכיר את התחום, אבל אסור להבהל

אם זהו הדו גלגלי הראשון שלכם, או האופנוע הראשון שלכם, שאו ברכה ותהנו מבדרך. אבל – וזה אבל לא פחות חשוב מהאחרים – אם זו הפעם הראשונה בה אתם מתכננים לרכב על אופנוע חשמלי, ואתם עוברים אליו אחרי אופנועי בנזין – מומלץ מאוד לבצע נסיעת מבחן, בעיקר כי מדובר בחוויה אחרת, והיא לא בהכרח תתאים לכל מי ששוקל רכישה של אופנוע חשמלי. על כן, כדאי לדעת ולהרגיש ממקור ראשון.

באופנוע חשמלי יש דממה. באופנועי בנזין, חלק מחווית הרכיבה היא הסאונד של האופנוע, היכולת להרגיש דרך הכידון והרגליות את המנוע, לדעת בדיוק מתי מגיע הזמן להעביר הילוך, להנות מצליל הסל"ד המטפס כלפי מעלה בעוצמה כאשר יוצאים מפנייה הדוקה אל עבר ישורת בכביש. תשכחו מכל זה באופנוע חשמלי, ותתכוננו לכל היותר – לזמזום עדין. תשכחו גם מהתעסקות עם הילוכים, מציאת ההילוך הנכון בסל"ד הנכון, כאבים ביד שמאל כתוצאה מהתעסקות בלתי פוסקת עם הקלאץ' בתנועה צפופה – לאופנוע חשמלי יש הילוך אחד, וזהו. מסובבים את המצערת והוא נוסע. וככל שהסוללה שלו עוצמתית יותר, כך אתם תחוו משהו שלא חוויתם באופנוע בנזין – ההאצה היא מיידית, ובהתאם לכמה שיד ימין שלכם כבדה – היא גם מסוגלת לדחוף את הקרביים שלכם אל עבר הגב. אין כאן שום השהיות, אין "בורות" בהם לאופנוע נגמר האוויר וצריך להחליף הילוך או כמו בעיה נפוצה באופנועי ספורט של טווח מאוד ספציפי של סל"ד בו הכוח מתפרץ החוצה, באופנוע חשמלי זה מאוד פשוט – "נגעת, נסעת".

זה נשמע מפתה וכיפי, אבל מה לעשות – זה לא מתאים לכולם, והדבר האחרון שצוות פלאג מג ירצה הוא לשמוע דיווח בקבוצת עוברים לרכב חשמלי מפי מישהו שרכש אופנוע חשמלי בלי להבין במה מדובר, והתאכזב קשות מהשונות לעומת אופנוע בנזין. אופנוע זה חוויה, ואופנוע חשמלי הופך את החוויה הזאת לאחרת – למרות ששניהם חולקים זוג גלגלים ומבנה הנדסי דומה מאוד. 

הארלי דייוידסון חשמלי
גם בשקע ביתי וגם בעמדת טעינה ציבורית. הארלי דייוידסון חשמלי (מקור: Green car reports)

כדאי שתדעו, שאתם (כמובן) הולכים לחסוך לא מעט כסף עם ביטוחים, אגרות וטיפולים

אז בחנתם, בדקתם, חקרתם, נסעתם, אהבתם, ראיתם שהטווח מתאים לכם, ביצעתם היכרות קצרה עם נושא עמדות הטעינה, וכעת חשוב שתדעו – אופנועים חשמליים זוכים להקלות מיסוי כאלו ואחרות, שבאות לידי ביטוי בעלות טסט זולה במיוחד, עלויות ביטוח נמוכות מאוד (בהשוואה לאופנועי בנזין) ואפס טיפולים מכאניים. כל אחד עושה לבסוף את השיקול הכלכלי שלו, אך בהרבה מקרים, למרות עלות הרכישה הגבוהה של אופנוע חשמלי – החיסכון לאורך זמן גם בדלק, גם באגרות וביטוחים, וגם בטיפולים מכסה את ההפרש. עיקר העניין פה הוא הטיפולים – בעוד אופנוע בנזין נדרש לתחזוקה שוטפת כל כמה אלפי קילומטרים (חריגים הם הונדה שמאפשרים מרווח של 12 אלף ק"מ בין טיפול לטיפול ו-KTM שמאפשרים 15 אלף ק"מ), והטיפולים יכולים להאמיר אף לאלפי שקלים לטיפול ללא חשיבות לטווח הזמן בו הם מבוצעים, תחזוקה של אופנוע חשמלי – פרט לטעינה – תסתכם אך ורק בחלקים מתבלים, שהם דיסקים, רפידות, צמיגים ורצועת הינע (שרשרת / רצועת קוולאר וגלגלי השיניים הנלווים). מנוע חשמלי לא דורש תחזוקה תקופה, אך כן חשוב לשים לב למצב הצמיגים – כי אם תחליטו שבא לכם לחרע את הכביש, ולבדוק האם האופנוע שלכם באמת מסוגל להגיע מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 3 שניות בכל רמזור בו אתם עוברים – אתם כנראה תחליפו צמיגים בקצב מאוד מאוד מהיר. נושא הבלמים תלוי באופן הרכיבה גם הוא, אבל בזכות מערכת הבלימה הרגנטיבית שישנה באופנועים חשמליים – ניתן להשתמש בה לצורך בלימה מבוקרת שגם מוסיפה בחזרה חשמל אל הסוללה, ובכך לצמצם את השימוש בבלמים למינימום האפשרי, ולהאריך את אורך חייהם באופן דרסטי.

בעתיד, המאמר יעודכן, אך נכון להיום, כפי שציינו בתחילת המאמר, היצע האופנועים החשמליים בארץ לא גדול, ובאופן כללי – יצרניות האופנועים הוותיקות לא ממהרות להכנס לתחום זה. במקומן, חברות כמו זירו, אנרג'יקה או Livewire של הארלי דייוידסון בונות לעצמן שם חזק מאוד בתחום זה, משקיעות הון עתק במחקר ופיתוח, וגם אם היצע היצרניות בארץ לא יגדל באופן דרסטי – אנחנו נראה בוודאות עם השנים התקדמות טכנולוגית משמעותית שתביא אופנועים חשמליים לטווחים גבוהים יותר.

הארלי דייוידסון חשמלי
מבחינה עיצובית, אפשר להבין מי חברת האם של האופנוע. הארלי דייוידסון חשמלי (מקור: Electrek)