הארלי דייוידסון הופכת את ה-Livewire, האופנוע החשמלי שלה, למותג נפרד

הארלי דייוידסון, יצרנית האופנועים המסורתית הוותיקה, הופכת את האופנוע החשמלי שלה - Livewire - למותג חדש ונפרד

מי לא מכיר את הארלי דייוידסון? היצרנית האמריקאית המפורסמת היא אחת הוותיקות בעולם האופנועים, והיא פעילה ברצף מתחילת המאה ה-20, כאשר החברה היחידה שהקדימה אותה בסך הכל בשנתיים היא אינדיאן (הארלי דייוידסון הוקמה ב-1903 ואינדיאן ב-1901). אופנועים גדולים, רועשים, בעבר גם מסריחים מאוד מדלק, אבל עם חווית רכיבה שאין שנייה לה. היצרנית הלכה על הפס המסורתי לאורך שנים רבות, ובזמן שיצרניות אופנועים אחרות כבר שיווקו כלים עם ABS כסטנדרט או חלילה וחס הזרקת דלק, הארלי דייוידסון עוד התמהמהה עם התקנת תושבות מנוע מגומי (במקום מפלדה) באופנועים המאוד מאוד מאוד מווברצים שלה.

משבר כלשהו עובר על החברה בשנים האחרונות, כאשר היקפי המכירות בארה"ב בפרט וברחבי העולם בפרט נמצאים במגמת ירידה (ישראל בהיבט זה דווקא נמצאת במקום טוב, ומאז שהזיכיון היבוא עבר לאלבר – בכל שנה נמכרים מאות אופנועי הארלי דייוידסון). בהנהלת היצרנית הבינו שהם חייבים באופן דחוף להמשיך להתרחב ולהתקדם, וביצעו מספר מהלכים – אופנועים בנפחים קטנים ובמחירים נגישים, נישות חדשות שלא עסקו בהן בעבר כגון אופנועי אדוונצ'ר, ורחמנא ליצלן – גם פזילה לכיוון החשמלי, שעדיין לא צבר הרבה תאוצה בעולם הדו גלגלי.

הארלי דייוידסון חשמלי
מבחינה עיצובית, אפשר להבין מי חברת האם של האופנוע. הארלי דייוידסון חשמלי (מקור: Electrek)

הארלי דייוידסון השיקה בעבר את ה-Livewire, דגם חשמלי חדש לחלוטין של היצרנית, שמהווה אנטי-תזה מוחלטת לכל מה שהיא ייצרה לאורך מעל מאה שנות קיום. כלי שקט, חשמלי, מתקדם טכנולוגית, שקט להחריד ועם אפס ויברציות. הדרך הקלה ביותר להבין שמדובר בהארלי דייודיסון היא להסתכל על בתי המתגים על הכידון או על הפנס, שמסגירים במידת מה עיצוב טיפוסי של שאר אופנועי החברה.

במקור, האופנוע יועד להיות כדגם נוסף בליין של היצרנית, אך מחיר גבוה במיוחד – כמעט 30 אלף דולרים – גרר ביקורת רבה בעיתונות הרכב ברחבי העולם, והחזירה את הארלי דייוידסון לעשות קצת שיעורי בית. אז הם עשו שיעורי בית, והחליטו שה-Livewire לא ימשיך כדגם על המדף של הארלי דייוידסון, אלא כמותג נפרד לחלוטין, שעיקרו – אופנועים חשמליים. על הדרך, היצרנית גם הצליחה לצמצם את מחירו באופן ניכר – ודגם הבכורה, שנקרא One, צפוי לעלות בארה"ב כ-22,000 דולרים.

הסוללה של ה-Livewire One היא סוללת 15.8 קוט"ש, שלפי היצרנית יכולה להספיק לטווח של בין 120 ק"מ בשימוש בין עירוני נרחב, לאפילו 250 ק"מ בשימוש עירוני. ל-Livewire יש חיבור טייפ 1 (אם כי סביר שהדגמים בתקינה אירופאית יגיעו עם טייפ 2), מה שיאפשר לו כפי הנראה להתחבר גם לעמדות טעינה ציבוריות. לפי היצרנית, ניתן יהיה לטעון את האופנוע בעמדה מהירה בתוך כשעה, מ-0% ל-100%! מה שאומר שהגרסה שתגיע לאירופה (ולארץ) תכלול כפי הנראה אפשרות לחיבור CCS. ניתן לשער שטעינה מעמדה ביתית של 11KW תארוך כשעה וחצי עד שעתיים, וטעינה משקע ביתי רגיל תארוך כ-7 שעות (להרחבה בנושא עמדות טעינה ביתיות וציבוריות, מומלץ לקרוא את המדריך לרכב חשמלי).

הארלי דייוידסון חשמלי
יאפשר טעינה מהירה מעמדות טעינה ציבוריות – שימו לב לחיפוי מתחת לפלאג הטייפ 1 על גבי האופנוע (מקור: Electrek)

לא ברור עדיין מתי יגיע ה-Livewire ארצה ומה יהיה מחירו, אך מעניין לראות כיצד יצרנית עתיקה ומסורתית כמו הארלי דייוידסון מאמצת את התחום החשמלי, ולא סתם מאמצת – היא ממש יוצרת אופנוע חדש לחלוטין מלוח השרטוט במטרה להכנס לעולם ההולך וצובר תאוצה של האופנועים החשמליים. כל שנותר לקוות, הוא שהמותג הזה לא יסיים את דרכו כפי שסיים את דרכו "ביואל", שהארלי דייוידסון רכשה בשנות ה-80, וחיסלה בשנת 2009 בעקבות המשבר הכלכלי העולמי.

בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי – מדברים גם על אופנועים וקטנועים חשמליים!

הארלי דייוידסון חשמלי
גם בשקע ביתי וגם בעמדת טעינה ציבורית. הארלי דייוידסון חשמלי (מקור: Green car reports)