מבחן רכב: BMW iX40

שנים רבות לא ראינו חשמלית על בסיס פלטפורמה יעודית מבית BMW - עד שנחתה בישראל ה-BMW iX. גרסת ה-iX40 מגיעה אלינו למבחן ראשון בישראל

ב-BMW אוהבים מאוד קידמה טכנולוגית. החבר'ה הבווארים גם מאוד אוהבים הנדסת-יתר, עיצובים שנויים במחלוקת ופרפקציוניזם. בימים שאחרי מפלתה של בטר פלייס, ב-BMW כבר הבינו לאן הרוחות העתידיות ינשבו והציגו את הפתרון שלהם לעולם החשמלי – אז זו הייתה ה-BMW i3, מכונית מיני מגניבה למראה עם סוללה שאפשרה טווחים של בין 170 ל-280 ק"מ בימים טובים (לצד אפשרות רכישה עם מנוע בנזין שישמש כמאריך טווח). הדגם סיים את חייו בחודשים האחרונים, אבל ה-i3 הייתה הבת הראשונה למשפחת ה-i של BMW, משפחת הדגמים החשמליים.

נריץ קדימה כמה שנים, ונמצא את הכתבה על השקת ה-BMW iX בישראל, בימיה האחרונים של 2021. זמן קצר אחרי ההתפוצצות של שוק החשמליות בישראל, וזמן קצת פחות קצר לאחר הצגת הרכב הזה בעולם – ה-BMW הראשונה שהיא גם חשמלית יעודית (מאז ה-i3) נחתה בארץ. BMW לקחו כיוון קצת שונה – בעוד שבאודי בחרו בעולמות הגראנד-טורינג עם ה-eTron GT ובמרצדס הלכו לעולמות המנהלים-פאר עם ה-EQS, ספינת הדגל של BMW הייתה קרוסאובר חשמלי גדול מאוד, עם עיצוב סופר שנוי במחלוקת ומפרט מסקרן. שתי אפשרויות סוללה יש ל-iX של BMW – האחת, הגדולה בישראל (נכון לכתיבת שורות אלו), והשנייה – השפויה יותר (גם מבחינת מחירה..) היא ה-BMW iX40, שמגיעה אלינו למבחן מקיף – ראשון בישראל לדגם זה.

מבחן הוידאו המלא – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

עיצוב

תראו, אני יודע שיש המון מחלוקת סביב המראה של ה-iX. זה היה ניכר מהרגע שהדגם הוצג בעולם, והמון בדיחות הורצו סביב המראה הלא שגרתי והעדכני ביותר של BMW. אבל העולם הוירטואלי לחוד והמציאות לחוד – אני אקדים ואומר כבר עכשיו שאם אתם מחפשים איזו שהיא חשמלית וה-iX נכנסת לכם בתקציב, עזבו אתכם מהתמונות – לכו לראות אותה בעיניים.

היא לא חיננית, היא לא נאה, היא לא מכילה קווים עדינים ונעימים לאורך ולרוחב הרכב – לא ולא. דברים כאלו תשאירו למתחרים… ה-iX הוא קרוסאובר גדול, שלא מנסה להסתיר את גודלו, עוצמתו או נוכחותו. זה מתחיל מהגריל אדיר המימדים (Kidney Grill – "גריל כליות") שהוא כנראה הגדול ביותר שהופיע בדגמי BMW עד להצגת הדגם, ממשיך לפנסים שמשווים לרכב מראה אגרסיבי, ידיות סופר נוחות ואסתטיות לצד משחקי צבעים בחלק מחיפויי הלדתות בצבעים שמקפצים בין כסוף לברונזה בהתאם לזווית בה השמש פוגעת בהם, ישנם ג'אנטים אדירים בגודל 21 אינץ' עם קליפרים כחולים, שימוש נרחב ונהדר בצביעה שחורה בחלקים מהרכב, ולקינוח – ישנה דלת תא מטען שסוף סוף לא נראית כאילו למעצבים נגמרה ההראה אחרי הדלתות האחריות – היא נראית מדהים גם כן.

כאמור – לא מדובר ברכב עדין או חינני. מדובר ברכב שהנוכחות שלו טורפת את כל הקלפים בסביבה. לפעמים אנחנו מחפשים ללבוש בגד מסויים בכדי לשמור על פאסון כלשהו, לפעמים אנחנו רוצים להציג איזה טעם טוב יש לנו בבגדים, ולפעמים אנחנו דופקים אאוטפיט שמוציא לכולם מסביב את העיניים, לטוב ולרע – אז ה-BMW iX בחרה באופציה השלישית: מעולם לא בחנו רכב שגרר כל כך הרבה מבטים, מכל כך הרבה סיבות שונות; "זה BMW חשמלי?! זה X8?! כמה קמ"ש זה?!" וכאילו כדי ליצור נבואה שמגשימה את עצמה – המעטים שכן הספקנו לקשקש איתם לגבי דעתם על מראה הרכב ציינו כי הם לא מצליחים לקבוע אם הוא יפה, אבל אף אחד מהם לא הצליח להוריד מהרכב את העיניים.

תא הנוסעים

אז אחרי שסיימנו להזיל ריר ולהתלהב מהמראה החיצוני הגיע הזמן להכנס פנימה. בתור מי שמכיר במקצת את רכבי BMW (והרבה מאוד את האופנועים שלהם), קצת חששתי למצוא ערב רב של שטיקים הנדסיים מוגזמים בתא הנוסעים. ה-iX הרגיעה אותי מיד כבר בפתיחת הדלת: העיצוב הפנימי שלה הוא אחד הנקיים והאסתטיים ביותר בהם נתקלנו ברכב חשמלי. 

כל כולו של פנים הרכב שחור משחור, והדשבורד סופר מינימליסטי, עם מינימום מוחלט של כפתורים עליו (אורות חירום, הפשרה מהירה של השמשה הקדמית והפשרת אדים בשמשה האחורית – אלו כל הכפתורים שתמצאו כאן). זוג מסכים מחוברים מהווים את המבט אל תוך נשמת הרכב – מול ההגה ישנו לוח השעונים המפורט והמיוחד, ובמרכז ישנה מערכת המולטימדיה שעליה תכף נדבר. תא כפפות קטן (אולי אפילו קצת קטן מידי), מספר יפה של אזורי אחסון בדלתות ובקונסולה המרכזית, תאורת אווירה נהדרת – הכניסה לרכב התחילה מעולה!

BMW iX

בגלל שה-iX שוכנת על גבי פלטפורמה יעודית של רכב חשמלי ולא על גבי פלטפורמה משותפת, על הנייר יש לה פוטנציאל מאוד מעניין מבחינת מרווח הפנים – ונראה שבמקרה זה, המהנדסים הבווארים ידעו לקחת את התפוז ולעשות ממנו אחלה תפוזינה: היא מרווחת להחריד (וזה עוד לפני שדיברנו על החלק האחורי). הקונסולה המרכזית מופרדת מהדשבורד והיא מכילה פאנל שליטה לצד מערך יחודי של גלגלת לשליטה על המולטימדיה לצד קיצורי דרך נפוצים ושליטה פיזית על הווליום, שפע קריסטלים שאחד מהם משמש להנעה וכיבוי ואחד משמש כבורר ההילוכים, משטח טעינה אלחוטי, זוג מחזיקי כוסות וזוג שקעי USB טייפ C.

מה עדיף – רכב חשמלי מפלטפורמה משותפת או פלטפורמה יעודית?

BMW IX

מערכת המולטימדיה מכילה תמיכה באפל קאר פליי בלבד, ובגלל שעבדתכם בעוונותיו משתמש בגלקסי עתיק, לא התאפשר לנו לשחק יותר מידי עם פונקציה זו ו"נאלצנו" לעשות שימוש "רגיל" במערכת המולטימדיה משופעת התפריטים – אפילו קצת יותר מידי. אפשר לגשת ולשלוט כאן על כל דבר שרק עולה בדעתכם ברכב, כולל עוזרת קולית של BMW (שעובדת באנגלית בלבד), מערכת ניווט מובנית (שלא מציגה מצב עומס בכבישים אבל כן מאפשרת לנו לנווט בבטחה לעמדות טעינה קרובות לצד ניווט לתחנות דלק, למרות שמדובר ברכב חשמלי), שליטה על מצבי הנהיגה ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד….

לוח השעונים עצמו מציג כמות ספציפית של מידע, הנוגע לשימוש ברכב באופן הנקודתי – מהירות, תפוקת כוח או רגנרציה, גיר, התראות למינהן, מצב הסוללה הנותר וכו'. תרצו לאפס מדים למינהם של מרחקים? תאלצו לעשות זאת דרך מערכת המולטימדיה והגלילה הקצת-משונה-לתפעול שלה. יש לנו כאן גם HUD שהוא אחד מהטובים ביותר בהם נתקלנו, אבל עם מעט פונקציות באופן יחסי. העברית ברחבי מערכת המולטימדיה, לוח השעונים וה-HUD קצת קלוקלת.

BMW IX

המושבים ב-BMW iX נוחים להפתיע, ומתכווננים חשמלית לצד פונקציית מסאז'. יש להם חימום בשלוש דרגות (קירור אין! וזה חבל, כי בגרסת ה-iX50 יש…), כאשר מושב הנהג ומושב הנוסע מלפנים זהים לחלוטין – פרט לכך שהנהג הוא היחיד שנהנה מהפריווילגיה של מסאז'. השליטה על כיוון המושבים נעשית על ידי קריסטלים בצורת המושבים שממוקמים על גבי הדלת עצמה וגם היא נוחה מאוד לתפעול. לצד פקדי השליטה – תמצאו גם זוג אפשרויות זכרון למושב – גם של הנהג וגם של הנוסע.

חלקה האחורי של ה-iX הוא כנראה מהמרווחים והנוחים שפגשנו. לא תמצאו כאן הררי פינוקים אינסופיים כאילו הרכב מיועד להסיע את שועי העולם ללא פליטת מזהמים, אבל כן תמצאו כאן בראש ובראשונה ספסל שגרם לנו לתהות – לראשונה מאז הקמת המגזין – לגבי אפשרות נסיעה נוחה יחסית לשלושה מבוגרים בתוכו. לשניים יש כאן מרווח מדהים של מחלקה ראשונה לכל הפחות.BMW IX

בגלל שמדובר ברכב מפלטפורמה יעודית, תמצאו כאן רצפה שטוחה ללא שום בליטה במרכז. המושב המרכזי כאשר לא מאוכלס יכול להפתח למשענת מרכזית פשוטה למראה עם מחזיקי כוסות בלבד ואפשר אפילו לקפל אותו לחלוטין (הוא נפרד מהמושבים שלצידו לגמרי). מערכת המיזוג בחלק האחורי של ה-iX היא מהטובות שבחנו, מנותקת לחלוטין מזו שמלפנים ומאפשרת שליטה מלאה על הטמפרטורה, עוצמת המיזוג וכיוונו. נוסף לכך, יש לנו פתחי מיזוג גם בין זוג המושבים הקדמיים וגם בקורה B! 

לכל זה מצטרף גג זכוכית אדיר מימדים שמגיע ממש עד כמעט לגבם של המושבים האחוריים. וילון לא תמצאו פה אך הזכוכית מתכהה בלחיצת כפתור, כפי שניתן לראות בוידאו המבחן, וההכהייה הזו – לפחות בימי המבחן שנערכו בחודש אוקטובר – עבדה מעולה גם בהצללה וגם בסינון. החלונות האחוריים כהים כסטנדרט ובנוסף לכך הם מבודדים להחריד – נושא שנדבר עליו בהמשך המבחן.

תא המטען נפתח חשמלית והוא מציע נפח של 500 ליטרים, לצד סף הטענה גבוה יחסית. מתחת לרצפה תמצאו מגירה נדיבה לאחסון כבליאדה, והרצפה והדיפונים עצמם נעימים מאוד למגע (אבל מחליקים לעצמים מסויימים). יש לנו כאן וויי קשירה, גומיות שונות ומשונות לריתוק דברים, ואפילו מנגנון קיפול מהיר של המושבים בשורה האחורית – למקרה שיהיה צורך בהכנסת משהו ארוך מאוד ורחב מאוד לתא המטען של הרכב.

BMW IX

מערכת חשמלית, מנוע רגנרציה, טווח

ה-BMW iX40 מגיעה עם סוללה בגודל של 76.6 קוט"ש, לצד יכולות טעינה דיי סטנדרטיות בגזרה זו – טעינה ביתית בקצב מקסימלי של 11 קילו וואט, או טעינה מהירה בקצב מקסימלי של 150 קילו וואט. טעינה ביתית בקצב מקסימלי תדרוש מאיתנו קצת מתחת ל-7 שעות בכדי למלא את הסוללה במלואה, מ-0 ל-100%, בעוד שבבדיקה שאנחנו ערכנו – טעינה של 25% מהסוללה עד ל-83% מהסוללה, בעמדת טעינה שתומכת בקצב של 160 קילו וואט – ארכה בסך הכל 32 דקות.

להרחבה בנושא גודל סוללה (קוט"ש), קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המונחים החשמלי

BMW IX

ה-BMW iX40 מונעת על ידי זוג מנועים חשמליים בהספק של 326 כוחות סוס – מנוע אחד על הסרן הקדמי ואחד על הסרן האחורי, אשר יחדיו מספקים בעצם הנעה כפולה. היא מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 6.1 שניות – נתון מרשים מאוד לרכב ששוקל מעל ל-2.5 טונות – והיא גם תספק לנו רעשי מנוע מלאכותיים ועתידניים במיוחד בזמן שהיא עושה זאת.

לא בטוחים איך עובד כל נושא עמדות הטעינה? המדריך לעמדות טעינה יעשה לכם סדר!

BMW iX

מערכת הרגנרציה של ה-BMW iX השאירה אותנו עם דעות חלוקות – מצד אחד, בכדי לשלוט במידת הרגנרציה באופן מיידי ואינטואטיבי יש צורך לחטט בתפריטי מערכת המולטימדיה, עניין שאנחנו ממש ממש ממש לא אוהבים. אין כפתור בנמצא בהמשך לעיצוב הסופר מינימליסטי של הרכב, ואין גם מנופים על ההגה. מצד שני, ה-BMW iX מציעה אפשרות של נהיגה בדוושה אחת (באמת בדוושה אחת, לא "80% בדוושה אחת" ולא "95% בדוושה אחת") אלייה אנו נגשים באמצעות העברת ההילוכים למצב B. היא עובדת מעולה ובדיוק בהתאם ליעוד שלה – סוחטת כל זץ חשמלי נוסף שניתן מהאנרציה של הרכב בכדי להחזירו לסוללה.

BMW IX

הטווח המוצהר של ה-iX40 עומד על קצת מעל ל-400 ק"מ, כאשר במהלך המבחן אנחנו הגענו לנתון מצויין של 365 ק"מ. בכדי להגיע לנתון הזה נדרשנו במאמץ – ראשית בגלל שלמרות שמדובר בחודש אוקטובר, עדיין חם מאוד וכל נסיעה שבוצעה בוצעה עם מזגן כל עוד השמש הייתה בשמיים. הסיבה השניה לכך שנדרשנו במאמץ הוא שפשוט כיף לנהוג בה! אבל, על כך בהמשך המבחן…

BMW iX

מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי, מערכת מצלמות 360

מעטפת מערכות הבטיחות של ה-iX40 מתקדמת מאוד ועל התפריט היבש תמצאו בערך כל דבר שאתם יכולים לחשוב עליו בגזרה השגרתית של מערכות הבטיחות, אולי חוץ מהתראה על שכחה במושב האחורי. אין כאן הרבה הפתעות כי אבוי לרכב ברמת המחיר הזו שלא יהיה מאובזר עם המערכות האלו. ההפתעה הגיעה בתרגול אמת ובנסיעה ברכב.

BMW IX

מערכות הבטיחות של ה-iX40 עובדות בצורה פנטסטית – אם זה מבחינת היכולות שלהן ואם זה מבחינת אופן העבודה עצמו, חלק ונעים ביותר (כול עוד כמובן אין מצב חירום). יתרה מזאת – המערכות האלו יודעות לזהות – בנוסף לכלי רכב – גם דו גלגלי והולכי רגל, לא רק בנתיב שלנו. תחושה מאוד חזקה שקיבלתי במהלך המבחן גרמה לי לחשוב שה-iX בוחנת את המצב כפי שהוא בזווית של 180 מעלות סביב הנהג, ולא רק מה שנמצא בקדמת הרכב או בזווית חדה מלפנים.

הטיזר למבחן הדרכים – שמציג את המערכת ששוטפת באופן עצמאי את המצלמות של ה-BMW iX. מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

ההוכחה העיקרית לכך הגיעה בשימוש בקרוז קונטרול האדפטיבי – במרבית המערכות כיום בשוק, וגם ברובן המוחלט של אלו שבחנו, המערכת יודעת שרכב נכנס לנו לנתיב רק כשהוא כבר ממש ממש מלפנינו. אבל זה לא המצב ב-iX… היא יודעת הרבה לפני. וזה בדיוק אחד הדברים שגרם לי לחשוב על מידת "ההסתכלות" של מערכות הבטיחות אל מסביב לרכב בכדי לזהות סכנות פוטנציאליות.

מערכת נוספת שיעילה מאוד בשימוש יום יומי בעיקר באזורים צפופים משהו היא מערכת מצלמות ה-360. חד משמעית, חד וחלק, זו המערכת הטובה ביותר שראינו ברכב כלשהו עד היום – הן בתוך תחומי המגזין והן מחוצה לו. היא עובדת מדהים, מציגה תמונה באיכות גבוהה במיוחד גם בלילה, עם שפע אין סופי של זוויות הסתכלות על הרכב מכל מקום שאתם רק יכולים לדמיין, ויש לה אפילו אפשרות לשטוף לעצמה את המצלמות מלפנים ומאחור! כן כן, בלחיצת כפתור במסך המולטימדיה (אחרי שהגעתם לתפריט הנדרש…), ה-iX תוכל לשטוף לעצמה את המצלמה הקדמית, האחורית או את שתיהן ביחד, כדי שאתם לא תצתרכו חלילה וחס לעשות זאת עם האצבעות שלכם כמו פשוטי עם. בנוסף למערכת נהדרת זו, ל-iX יש עזרי חנייה אוטומטיים – אם כי באלו לא התנסנו לעומק.

BMW iX

איך זה נוסע?

הרבה מאוד חובבי רכב ונהיגה חוששים מהמעבר שעושה עולם הרכב – מהנעת בנזין להנעה חשמלית. כמישהו שנולד לעולם הזה, אני יכול להבין את החשש – אך גם לומר באותה נשימה שהמצב הרבה הרבה פחות גרוע ממה שלאנשים נדמה. יתרה מזאת, המצב לא גרוע בכלל – הוא פשוט אחר. נכון, רכב חשמלי לא יכול לשחזר במלואה את החוויה של רכב בנזין ספורטיבי עם גיר ידני למשל, והוא גם לא מנסה. הוא פשוט מציע משהו אחר.

וזה חלק מהעניין עם ה-iX40 הנועזת הזו. כספינת דגל חשמלית של יצרנית בווארית עם היסטוריה עשירה של הנאה מנהיגה, ה-iX לא יכלה הייתה להפוך ל"עוד" מכונית חשמלית. ההנאה מנהיגה חייבת להיות משהו שמובנה בה, וזה לגמרי כאן: עבד לה בעיצוב, עבד לה בפנים הרכב, עבד לה עם הטווח והמערכת החשמלית – ול-BMW לגמרי עבד גם עם ההנאה מהנהיגה.

מאוד כיף לנהוג ב-iX. אם זה מערכת ההינע החזקה, הבולמים האדפטיביים המצויינים שיודעים להתנהל באופן כמעט מושלם בכל מצב בו התקלנו אותם, אם זה הסאונד המלאכותי שממלא את תא הנוסעים או אפילו בידוד הרעשים הפנטסטי של הרכב בכל הנוגע לרעשי כביש וסביבה (רעשי רוח חדרו את תא הנוסעים פה ושם). אפילו עם מיעוט אפשרויות התאמה של מצבי הנהיגה (מצב אישי, ספורט ואקו בלבד) – העסק הזה עובד באופן הרמוני וכיפי מאוד.

BMW IX

BMW iX40 – סיכום

גם את ה-iX היינו צריכים להחזיר בחזרה לחניית היבואן בתום ימי המבחן הארוכים. עד לרגע בו חנינו אותה, לא רצינו לעזוב – פשוט כיף לנהוג בה, והיא עושה עבודה מאוד טובה בהרבה מאוד כיוונים. נכון, העדר אנדרואיד אוטו כאן מעצבן, מערכת המולטימדיה בוסרית משהו (גם עם העברית שלה וגם עם ממשק המשתמש הלא מאוד אינטואטיבי), והעיצוב – החיצוני והפנימי כאחד – גם אם היו חביבים מאוד עליי, לא ימצאו חן בעיניי כל אחת ואחד מכם.

אבל על המגרעות היא מחפה בנועזות ייחודית שקשה לראות בנוף הרכבים החשמליים. כרגע, ה-iX נהנת מהגמוניה בעולם הקרוסאוברים החשמליים הגדולים – הגמוניה שתסתיים מתישהו ב-2023 עם נחיתתם של ה-EQS-SUV והאודי איטרון Q8, אך ביינתים היא לבדה בצמרת, מה שמעלה שאלה מעניינת – הבחירה ברכב זה תגיע כי אין אפשרויות אחרות בסגמנט, או בגללו עצמו?

אז לדעתי האישית ולאחר המבחן הזה – התשובה חד משמעית: מי שבוחר ב-iX, לא בוחר בה כי היא האפשרות היחידה שלו (בסגמנט). הוא בוחר בה כי היא מצויינת במכלול, הוא בוחר בה כי היא מהנה לנהיגה מצד אחד אבל פרקטית ושימושית מצד שני, הוא בוחר בה כי הוא רוצה רכב חשמלי מהנה במיוחד לנהיגה שיאפשר לו להתקדם אל מחוץ לעולם הבנזין על כל נגזרותיו. אחרי המבחן הזה, אנחנו בהחלט סקרנים לראות כיצד תתפתח משפחת ה-i החשמלית של BMW…

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן הזה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על ה-BMW iX40? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

BMW iX

BMW iX – טכני

גודל סוללה: 76.6 קוט"ש

הספק: 326 כ"ס, הנעה כפולה

טווח חשמלי במבחן הדרכים: 365 ק"מ (טווח מוצהר – 408 ק"מ)

טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 150 קילו וואט

זמן טעינת הסוללה: עמדה ביתית/ציבורית – 7 שעות בקירוב מ-0% ל-100%

שגרת טיפולים: כל שנתיים או כאשר הרכב עצמו דורש לגשת למוסך, לפי המוקדם מבינהם

מחיר התחלתי: 567,000 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח. מחיר רכב המבחן: 607,000 ש"ח

אחריות:  שנתיים אחריות ללא הגבלת ק"מ על הרכב, שנה שלישית אחריות יבואן, 8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מבניהם)

שירות: מרכזי השירות של BMW ברחבי הארץ

BMW iX