מבחן רכב: מרצדס EQB

למשפחת ה-EQ החשמלית של מרצדס הצטרפה לא מזמן הנציגה החשמלית הראשונה של היצרן עם שבעה מקומות. לקחנו אותה למבחן מקיף

מבין כל היצרניות הגרמניות שאנחנו מכירים בארץ, מרצדס היא כנראה היצרנית שרצה הכי מהר אל עבר התחום החשמלי. למעשה, כבר כיום יש לחבר'ה מגרמניה נציגות חשמלית בכל סגמנט משמעותי – החל מה-EQA, הקרוסאובר החשמלי הקטן בליין, EQC, מרצדס EQE שנבחנה אצלנו לפני מספר חודשים, ה-EQS האימתנית שהושקה בישראל בסוף 2021, ואפילו המרצדס EQV – גם היא נבחנה אצלנו, והיא בין מסיעי הנוסעים החשמליים היחידים כיום בשוק.

בסמוך להשקת המרצדס EQE בישראל, הודיעו בכלמוביל גם על הגעתה של המרצדס EQB – קרוסאובר שבעה מקומות חשמלי, שמתמקם בנוחות בין ה-EQA הקטנה מעט יותר ל-EQC הוותיקה משהו. ה-EQB קפצה ראש ישירות לאחת הקטגוריות עם הדרישה הגבוהה ביותר, היא כאמור רכבי שבעת המקומות החשמליים, והיא כעת משלימה את הליין של מרצדס במשפחת ה-EQ החשמלית, עם אופציה אחת בכל סגמנט. כעת היא נוחתת אצלנו למבחן מקיף, ואותנו סקרן לראות – מה עוד יש לה להציע, חוץ משבעה מקומות והנעה חשמלית.

מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

עיצוב

רכב שבעה מקומות מעצם קיומו מעט מתקשה להיות רכב מושך. אם הלכנו לכיוון של המיניוואנים, אנחנו נקבל שימושיות גבוהה במיוחד על חשבון מראה לא אטרקטיבי בעליל, ואם נלך לכיוון של הקרוסאוברים בעלי שבעת המקומות – נגלה שהמראה הופך למעט יותר חביב ונעים לעין על חשבון השימושיות ומרחב הפנים. אלו שתי אפשרויות שקשה מאוד למצוא את נקודת האיזון בינהן, והמרצדס EQB לא ממציאה כאן את הגלגל.

המהנדסים במקרה זה בחרו ללכת על העיצוב הקרוסאוברי היותר מושך, וזה עבד. יותר נכון – זה עבד ברוב הרכב. החזית מבהירה לנו היטב כי מדובר בבן נוסף למשפחת ה-EQ החשמלית המפוארת, כאשר מהצד המראה מזכיר משהו באמצע בין ג'יפ למיניוואן, עם נטייה ברורה לכיוון של הג'יפ. בגב הרכב – כפי שכבר ראינו גם במבחן הרכב למרצדס EQE – נראה שהמעצבנים החליטו לסיים את העבודה מוקדם – אבל העיצוב של ה-EQB נאמן בהחלט לכל משפחת ה-EQ החשמלית.

מרצדס EQB

סביבת הנהג והנוסעים, תא מטען

הכניסה ל-EQB, בדומה לרכבים אחרים מסגמנט זה, נוחה מאוד. יש לנו ברמת הגימור המדוברת (אלקטריק ארט – רמת הגימור האמצעית) זוג מושבים חשמליים עם שלושה זכרונות לכל אחד לצד חימום (קירור מושבים נעדר מכאן) ותמיכה לגב התחתון. יש לנו אפילו הדום קטן לברכיים שנשלט ידנית. את פנינו מברכת מערכת מולטימדיה ולוח שעונים דיגיטלי מעולים שאנחנו מכירים כבר ממשפחת ה-EQ.

הקונסולה המרכזית מכילה תא אחסון קטן עם משטח טעינה אלחוטי, מערכת השליטה על ממש המשתמש של מרצדס באמצעות לוח-מגע, ותא אחסון קטן, מואר ועם זוג שקעי USB. כמו ברוב הדגמים שבחנו לאחרונה – גם המרצדס EQB מגיעה כסטנדרט עם שקעי USB טייפ C בכל מקום, כך שיש להצטייד בכבלים מתאימים מראש. המצב מלפנים נוח ונעים, לוח השעונים ומערכת המולטימדיה נשלטים באופן פנטסטי בדיוק כמו שאנחנו רגילים ממרצדס וניכר כי ישנה השקעה אדירה בנוחות השימוש ובהנדסת האנוש כאן.

מרצדס EQB

השורה המרכזית מפוצלת לזוג מושבים (השמאלי והמרכזי) אשר נעים על מסילה משלהם, והמושב הימני ביותר נע על מסילה משלו קדימה ואחורה לטובת כניסה לשורה האחורית (עלייה נדבר תכף). מעל לראש אומנם יש לנו את החלק הנוסף (והמעט קטן יותר) של הסאן רוף, אבל בסביבת הנוסעים – פרט למספר תאי אחסון קטנים, נמצא פתח מיזוג אחורי (שאינו נמצא ברמת הגימור הבסיסית של המרצדס EQB) ושקע USB אחד ויחיד לכל שלושת המושבים.

מרצדס EQB

כניסה לשורה האחורית תתאפשר בעיקר אם התברכתם במימדים קטנים, או אם מדובר בילדים שאתם מתכננים שיעברו שם את הנסיעה. באופן מפתיע, ולמרות העדר פתחי המיזוג – למשל – בשורה האחורית יש דווקא לכל נוסע שקע טעינה משלו ואפילו מחזיקי כוסות ותא אחסון סמלי. לא לרוץ ולעבור לשם, אם תשבו בשורה המרכזית יהיה לכם גם כן מחזיקי כוסות שעברו הנדסה-מוגזמת-מעט בתוך המשענת המרכזית, וגם מעט יותר מרווח לרגליים.

מרצדס EQB

תא המטען של המרצדס EQB מציע 485 ליטרים כאשר שורת המושבים האחרונה סגורה. ישנה מגירונת זערורית עם ערכת הניפוח ולמעשה לא תמצאו כאן יותר מידי מקום לאחסון הכבליאדה מפאת העובדה שמושבי השורה האחורית מהווים בערך 80% מרצפת תא המטען כשהם מקופלים – דבר שגרתי ברכבים מסוג זה. ישנו שקע 12 וולט (שלצערנו נאלצנו לעשות בו ובערכת הניפוח שימוש עקב פנצ'ר), מספר וויי קשירה וגם אפשרות לקביעת הגובה בה דלת תא המטען תיפתח.

מרצדס EQB
גודל סביר בהחלט של 485 ליטרים. כשהמושבים האחרונים מורמים – הגודל מצטמצם באופן דרסטי

טווח, גודל סוללה, יכולות טעינה ורגנרציה

המרצדס EQB מצויידת בסוללה בגודל 66.5 קוט"ש, שמספיקה עפ"י הצהרת היצרן לקצת מעל ל-400 ק"מ. בפועל במהלך המבחן הצלחנו להגיע לנתון לא רע של 361 קילומטרים. זה התאפשר בזכות נהיגה לא-מוגזמת-באופן-רגיעותה ושימוש נרחב ברגנרציה. הסוללה הזו אומנם לא על הצד הגדול אבל היא בהחלט נותנת מענה בסביבת הסגמנט המדובר.

להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המונחים החשמלי

מרצדס EQB

ל-EQB שלושה מצבי רגנרציה שכולם נשלטים – בדיוק כמו שאנחנו אוהבים – על ידי מנופים שנמצאים על ההגה. אומנם אין כאן השקעה יתרה במצבי רגנרציה רבים כמו שקורה בדגמים אחרים במשפחת ה-EQ, אבל גם אלו הקיימים כאן מספקים בהחלט את הסחורה. כאשר עושים שימוש בקרוז קונטרול האדפטיבי, הרגנרציה עוברת למצב אוטומטי.

מרצדס EQB

יכולות הטעינה של המרצדס EQB דיי סטנדרטיות וכוללות טעינה ביתית בקצב מקסימלי של 11 קילו וואט, מה שיאפשר מילוי של הסוללה בתוך סדר גודל של 6 שעות, בעוד שטעינה מהירה תתאפשר כאן בקצב מקסימלי של 100 קילו וואט. עמדת טעינה מהירה (DC) בקצב מקסימלי תאפשר לטעון כאן מ-20% ל-80% בתוך סדר גודל של חצי שעה.

להרחבה בנושא עמדות טעינה – המדריך לעמדות טעינה

מרצדס EQB

מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי

המרצדס EQB מאובזרת במרבית מערכות הבטיחות שאנחנו מכירים – בלימה אוטונומית, זיהוי ותיקון אקטיבי של סטייה מנתיב (מה שמתבצע בצורה מעט מעצבנת על ידי רעש וצלצולים לצד האטה מינורית אך מורגשת של הרכב), זיהוי רכבים בשטח מת, התראה על שכחה במושב האחורי ועוד. מה שחסר לנו כאן הוא מצלמת 360 מעלות, למשל – ה-EQB ברמת הגימור אלקטריק ארט מצויידת אך ורק במצלמת רוורס (וסט חיישני חניה היקפי).

הקרוז קונטרול האדפטיבי עבד מעולה לאורך כל המבחן ואפילו את הטענה הרגילה של "נימוס יתר" אין לנו אליו – הוא דאג לשמור על מרחק הגיוני מהרכב שלפניו בזמן זחילה בפקק ולא איפשר לנהג הישראלי הממוצע להדחף שם ללא שום מאמץ כאילו מדובר בחניית ענק פנויה, וגם התפעול שלו יעיל ונוח באמצעות כפתורים שנמצאים על גבי ההגה.

מרצדס EQB
מערכת תאורה מצויינת – כפי שכבר הורגלנו מדגמי ה-EQ הנוספים

מנוע, איך זה נוסע

ה-EQB מגיעה ארצה כסטנדרט עם מערכת הנעה כפולה. זוג מנועים – אחד על כל סרן – מפיקים בסך הכל 228 כוחות סוס שלוקחים אותה מ-0 ל-100 קמ"ש בסדר גודל של 8 שניות. הבחירה במערך הזה על הנייר עלולה להראות משונה, אולי אפילו קצת קיצונית לצד החלש, אבל בפועל – למרות שהיא לא באמת תדביק לכם את הקרביים אל החלק הפנימי של הגב – היא עושה את העבודה.

מרצדס EQB

מערכת ההינע פה תפורה לתחושתי באופן מושלם למידות ולצרכי הרכב. היא משרה מידת רוגע ובדומה לרכבי שבעה מקומות אחרים, מאוד נחמד להתנייד ברכב הזה. כן, יש כאן את מצבי הנהיגה (ברמת הגימור הבכירה – AMG LINE – הם גם שולטים על הבולמים האדפטיביים שמגיעים בה), ומצב הספורט הרגיש אפילו מעט אגרסיבי מידי, אבל הנסיעה בכלליות והמנוע באופן ספציפי עושים עבודה טובה מאוד בהתאמה ליעוד הרכב.

מרצדס EQB
הנעה כפולה כסטנדרט

בידוד רעשי הרוח קרוב לשלמות, אבל כן ישנה חדירה של רעשי כביש לתוך תא הנוסעים – בעיקר בחלק האמצעי והאחורי של הרכב. הפנינה האמיתית של כל הסיפור הזה היא הבולמים – לתחושתי, מדובר פה באחת היציאות המוצלחות של מרצדס – אפילו שלא מדובר בבולמים אדפטיביים, הם נתנו תחושה של מיקום סופר מושלם בדיוק במקום המרכזי של "לא אגרסיבי מידי שישבור את הגב על כל מהמורה, אבל לא רך מידי כך שיפול החוצה בכל סיבוב במהירות טיפה גבוהה מידי".

המדריך המלא לרכב חשמלי של מגזין פלאג מג

מרצדס EQB

סיכום

מרצדס EQB מגיעה אלינו למלא מקום חשוב בתוך שורות דגמי משפחת ה-EQ, מי שצפויה בעתיד לקחת פיקוד על כלל הליין של מרצדס ולהעביר אותה מעולם הבנזין אל העולם החשמלי. יש לנו פה קרוסאובר שבעה מקומות עם טווח טוב, הנעה טובה, אבזור טוב (עם העדרויות מחשידות ברמת מחיר שכזו) ומרווח טוב. לתת לה ציון מושלם בסעיף כלשהו קשה, מעבר להנדסת האנוש ונוחת השימוש הפנטסטית.

אבל טוב זו מילת המפתח וזו התחושה איתה יצאתי מהמבחן הזה: הרכב עושה עבודה טובה במה שהוא בא לעשות. לא יוצא מגדר הרגיל, ולא הרבה פחות טוב משציפינו – המרצדס EQB היא מכונית טובה, טובה מאוד אפילו, שנושאת על כתפיה את העתיד החשמלי-עם-שבעת-המקומות בחברה (להוציא כמובן את המרצדס EQV המסחרית). אפשר להתלונן על העדרויות האבזור המשונות, אפשר להתלונן על העיצוב, על הטווח ועל כל דבר אחר – אבל שום תלונה שכזו לא תשנה את העובדה שמדובר בקרוסאובר שבעה מקומות חשמלי יוקרתי עם פוטנציאל לכיבוש הסגמנט הזה בישראל.

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן הזה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על המרצדס EQB? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

מרצדס EQB

טכני

גודל סוללה: 66.5 קוט"ש

הספק: 228 כ"ס, הנעה כפולה

טווח חשמלי במבחן הדרכים: 361 ק"מ (טווח מוצהר – 401 ק"מ)

טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 100 קילו וואט

זמן טעינת הסוללה: עמדה ביתית/ציבורית – 6 שעות בקירוב מ-0% ל-100%

שגרת טיפולים: כל 20,000 ק"מ או כל שנה, לפי המוקדם מבניהם

מחיר התחלתי: 349,990 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח. מחיר רכב המבחן: 384,990 ש"ח

אחריות:  שנתיים אחריות ללא הגבלת ק"מ על הרכב, שנה שלישית אחריות יבואן, 10 שנים או 250,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מבניהם)

שירות: מרכזי השירות של מרצדס ברחבי הארץ

מרצדס EQB