מבחן רכב: DS4 פלאג אין

התוספת החדשה והעדכנית לליין של DS היא ה-DS4 שהושקה זה מכבר בישראל. לקחנו אותה למבחן דרכים מקיף, וחזרנו עם בשורה למתחרות: יש לכן מה לדאוג

DS4 2023

סקירה: DS4

אי אז לפני מספר שנים נפל דבר בקונצרן PSA של אז, הלא הוא גם בעל הבית של פיג'ו-סיטרואן (וגם אופל ככה על הדרך), והוחלט כי הגיע הזמן למותג יוקרה עצמאי, אינהאוס. הרעיון היה קיים בדמות ה-DS, מה שהתחיל את חייו לפני שנים רבות כדגם מתקדם ואולטרה-פופולרי של סיטרואן, עשה קאמבק במהלך שנות ה-2000 כרמות גימור יוקרתיות לדגמי סיטרואן עצמם, ולבסוף – הפך למותג עצמאי ונפרד בתוך המטרייה של PSA.

אז נכון, הפלטפורמות הן אותן הפלטפורמות. אבל דגמי DS, כפי שראינו בצורה מובהקת במבחן רכב ל-DS7, נבדלים מאוד מאחיהם הפשוטים יותר לקונצרן. אחת היציאות המסקרנות של יצרן היוקרה הצרפתי החדש-ישן, שמבוססת היא עצמה על פלטפורמה חדשה-ישנה, היא ה-DS4, שהושקה בישראל לא מזמן. היא חולקת את הפלטפורמה עם הפיג'ו 308 והאופל אסטרה, וכנראה שמתישהו בעתיד תגיע גם גרסה חשמלית. ביינתים, אנחנו כאן לראות מה יש לדגם העדכני ביותר והחדש ביותר במשפחה להציע לשוק בארץ, ובעיקר – האם למתחרים הגרמנים ישנה סיבה נוספת לדאגה.

מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

עיצוב

אין כל חדש תחת השמש בסעיף זה. ממש כמו שאנחנו מורגלים מהרכבים שמגיעים מצרפת, וביתר שאת בכל הנוגע לחברת DS – גם ה-DS4 עושה חיל בכל הנוגע לעיצוב החיצוני שלה (על הפנימי נדבר בקרוב מאוד). הרכב מובחן ומבודל מאוד מכל מה שנמצא בסביבתו, אפילו בצבע הנחבא-אל-הכלים-משהו של רכב המבחן. זה קורה לדעתי האישית בעיקר הודות לשימוש מקביל גם בזוויות חדות וגם באזורים מעוגלים, לצד הגריל הענק והמוכר, עם זוג פנסי הדרך היפיפיים שמזכירים ניבים – הם מתחילים מיחידות התאורה ויורדים כל הדרך כמעט לקצהו של הפגוש.

הידיות מובנות ישירות בתוך הדלתות וצצות החוצה כשאנחנו מתקרבים לרכב, בגימור מבריק – עם נקודה שחורה בקצה שלהן, שבכל הזדמנות בה הסתכלנו על הרכב – לא הסתדרה לנו בעיניים. בדלת תא המטען, DS מזכירה לנו שוב עד כמה כל מילימטר ברכב הזה צריך להיות מעוצב בצורה מעוררת השתאות לכל הפחות – ויש לנו כאן את הפנסים עם המוטיב הקוביסטי-מודרניסטי-משולשיסטי הזה (שמפוזר בהמון מקומות בפנים הרכב). יש לנו טענה אחת ויחידה לרכב המבחן – למה לא לבצע יותר צעקני שמבליט אף יותר את העיצוב היפיפיה של הרכב הזה?!

DS4 2023

סביבת הנהג, הנוסעים ותא המטען

לא ציפינו לפחות מכך – ועדיין הופתענו. ה-DS4, שממוקמת על התפר שבין רכב 5 דלתות לקרוסאובר קטן, מציעה סביבת נהג עוטפת ואולטרה איכותית. זה מתחיל כבר מהדלתות, עם הרבה הרבה עור איכותי לצד אפילו מעט עץ, כאשר כבר על הדלת יש לנו את פקדי השליטה על חלונות החשמל של הרכב (פקדים שעברו בכלל מהקונסולה המרכזית למקומם החדש). בנוסף, מתי בפעם האחרונה קרה שראיתם פתחי מיזוג שממוקמים פיזית על גבי הדלת, ומשלימים מראה כל כך הרמוני ב-180 מעלות סביב הנהג?

זוג המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית ומקוררים (ברמת הגימור של הרכב הנבחן), מחוממים כמובן גם כן, ואפילו להגה יש חימום משל עצמו – פונקציה שאני מאוד אוהב, וכמובן שאינה שימושית בעליל במהלך רוב השנה בישראל. ועדיין, זה תענוג מאין כמוהו כשההגה מתחמם בזמן שמחוץ לרכב יש 5 מעלות. בנוסף לכך – למושבים ישנה פונקציית המסאז' שאני ממש מת עליה, במספר יפה בהחלט של תוכניות וב-3 עוצמות שונות. מצד אחד, המסאז' הזה הוא הטוב ביותר בו נתקלתי עד כה ברכב כלשהו, ומהצד השני – דווקא קירור הכיסאות כאשר הוא על העוצמה הגבוהה ביותר מרעיש במקצת. 

DS4 2023

העיצוב של הדלתות והמושבים ממשיך גם מאחורנית, וגם שם הנוסעים יהנו ממספר פינוקים בדמות זוג שקעי טעינה (שימו לב שכל חיבורי ה-USB ברחבי ה-DS4 הם חיבורי טייפ C ויש להצטייד מראש בכבל מתאים!), זוג פתחי מיזוג ומשענת מרכזית. הסאן רוף מגיע עד בערך אמצע הדרך של המושבים האחוריים, והמושבים עצמם נוחים מאוד גם בנסיעות ארוכות, כרגיל – בזוג. שלושה ייתקשו קצת, לצד נוסעים גבוהים במיוחד, שיתקשו לקבל מרווח ראש סביר – בעיקר בגלל מבנה הרכב ההאצ'בקי-קרוסאוברי-ספורטיבי משהו.

DS4 2023

תא המטען של ה-DS4 ממוקם על הצד הקטן, אבל יש לו שקע 12 וולט לצד מספר ווי קשירה, וכמובן – מגירה לאחסון הכבליאדה מתחת לרצפת תא המטען. נוסף לכל אלו, הפתח למגלשי הסקי עושה כאן קאמבק! כך שאם במקרה תרצו לצאת לחופשת סקי בחרמון, לא תצתרכו לקשור אותם על גג הרכב, אלא "רק" להשחיל אותם מתא המטען, דרך הפתח הייחודי שממוקם מאחורי המשענת המרכזית במושב האחורי.

DS4 2023

עוזרת קולית (באנגלית בלבד כרגע), אפליקציה לשליטה מרחוק ושני מסכי מגע לתפעול אולטרה נוח

הצעד הגדול ביותר שעשו ב-DS קדימה נמצא כנראה בכל הנוגע לתפעול מערכת המולטימדיה ומערכות הרכב השונות. שלא תטעו – גם הדגמים הקיימים מציעים סביבה פנומנלית, אך כאן מדובר ברענון שרק הוסיף. לוח השעונים הדיגיטלי והמפורט קטן במקצת אומנם, אך לצידו (יותר נכון לומר – מעליו) יש לנו HUD חדש ואולטרה מפורט עם כל דבר שאתם יכולים לדמיין שכן יופיע בלוח השעונים.

מסך המולטימדיה מגיע כעת עם כפתור אחד ויחיד לצידו – כפתור הבית – ושורת כפתורים מוכרת מתחתיו. את המיזוג אנחנו עדיין נאלץ לתפעל ברובו המוחלט דרך מסך המגע (אבל כן יש אפליקציה לשליטה על הרכב – ועל כך בהמשך), אבל למסך המולטימדיה הזה ישנם שני עוזרים חדשים שזוהי הופעת הבכורה שלהם בדגמי DS, וצפויים להגיע ברמות הגימור הבכירות של כל הדגמים העתידיים: העוזרת הקולית אייריס (Iris), שתוכל לעזור לכם באנגלית בלבד בשלב זה (ועובדת נהדר ממעט הפעמים שבדקנו אותה) ומסך המגע הקטן שנמצא מעל לבורר ההילוכים.

העוזרת הקולית נועדה לאפשר לנו שימוש מסודר יותר במערכת המולטימדיה בלי ידיים לצד פעולות מורכבות, אבל את הפעולות הפשוטות יותר, כמו פתיחה מהירה ואינטואטיבית של תפריטים אשר נמצאים בשימוש עקבי – ניתן לבצע באמצעות מסך המגע הקטן, שבלחיצה ארוכה עליו מציג לנו 6 אפשרויות גישה מהירות, בינהן תפריטי האנרגיה והמושבים.

מערכת זו היא לא הראשונה מסוגה שאנחנו נתקלים בה, וכבר ראינו יצרניות רכב (בעיקר בגזרה היוקרתית בה ה-DS מתחרה) משתמשות באפשרויות כאלו ואחרות של משטחי מגע לשימוש קל יותר במערכת המולטימדיה בנהיגה. זה פיצ'ר שממש לא פשוט ליישם בצורה נוחה כפי שעשו ב-DS, והאמת? אין לי אפילו הסבר לזה. את המבחן הזה התחלתי באותו הקונצנזוס בו המוח שלי תמיד שרוי: אין כמו כפתורים פיזיים. ואז, אחרי כמה מאות קילומטרים על האוכף של ה-DS4, גיליתי שאפשר גם אחרת, וזה אשכרה נוח. 

DS4 2023

זה לא נגמר שם – בחלק מהתפריטים המובנים של ה-DS4 בתוך מערכת המולטימדיה אנחנו יכולים אשכרה לכתוב על גבי המסך הזה, והרכב יזהה את הכתב. כך למשל, מערכת הניווט המובנית – טוםטום – ניתן לבחור באפשרות של הכנסת קלט ידנית, ולא כתיבה על גבי מסך המולטימדיה עצמו, ואז נוכל – באמצעות כתיבה של אות אות על גבי מסך המגע הקטן – לכוון את המערכת לאן לקחת אותנו. ככל שבדקנו באנגלית, המערכת תפקדה באופן מושלם, ובעברית לקח לה קצת זמן למשל לשים לב להבדל בין האותיות ת' ו-ח, אבל גם שם היה מדובר בהתנהלות טובה בהרבה מכל מה שציפינו.

לצד אלו, ל-DS4 ישנה – לראשונה בדגמי המותג בישראל – גם אפשרות שליטה מרחוק. לזמן אותה מהחנייה אליכם לדלת הבית אומנם לא תוכלו, אבל כן תוכלו להפעיל מרחוק את המיזוג (גם של בקרת האקלים וגם של המושבים עצמם!), תוכלו לראות מה מצב מיכל הדלק והסוללה בזמן אמת, נתונים על טעינה, מיקום של הרכב, הפעלה מראש של החימום בהתאם ללוז שתקבעו, קביעת פעולות שונות מול השירות של החברה ועוד. למרות שלאפליקציה לוקח זמן מה "להכיר" את הנהג וללמוד את ההתנהלות שלו – ולמרות שנאבקנו בה בחלק מהמקרים בגלל נוכחות במקומות ללא קליטה סלולרית, היא עבדה בכל מקום "קרוב לציוויליזציה" בצורה נהדרת. כפי שהבנו משיחות עם לקוחות ואנשי החברה – בדומה למחשב הרכב עצמו, שלומד את הנהג ומציג טווחים בהתאם לאופן הנהיגה שלו – כך גם לאפליקציה לוקח זמן "להכיר" את בעל הרכב וללמוד את ההרגלים שלו עם הרכב, וככל שעובר הזמן – "החיבור" בין האפליקציה לבעל הרכב משתפר. את הסקירה המפורטת והויזואלית של כל הנושא הזה תוכלו לראות בהרחבה בוידאו של מבחן הדרכים, בתחילת הדף.

DS4 2023

קרוז קונטרול אדפטיבי, מערכות בטיחות

ה-DS4 מצויידת במרבית מערכות הבטיחות אליהן אנחנו כבר רגילים מהסגמנט – זיהוי תמרורים, בלימה אוטונומית, זיהוי רכב בשטח מת לצד התראה ותיקון אקטיבי, מערכת שמירה על נתיב – גם היא אקטיבית, מצלמת 360 מעלות מעולה, חיישני חנייה היקפיים לצד מבט על הרכב ממעוף הציפור ועוד ועוד ועוד. בחלק מהמקרים, מערכות ההתראה הרגישו לנו קצת קפריזיות, אבל פרט לכך המעטפת הבטיחותית כאן טובה מאוד.

הקרוז קונטרול האדפטיבי נמצא בקנה אחד עם מערכות הבטיחות של הרכב, והוא מביא איתו בשורה חשובה מאוד בקונצרן PSA – סוף סוף אין יותר את הידית המשונה והמוזרה לתפעול שאהבו כל כך להשתמש בה בקונצרן! במקום זאת, התפעול של הקרוז קונטרול האדפטיבי עבר להגה, והוא כל כך הרבה יותר נוח ככה. המערכת עצמה עובדת לעילא, עם קורטוב של קפריזיות כפי שצויין לעיל, והטענה היחידה שלנו אלייה היא אותו "נימוס אירופאי" שמשאיר הרבה יותר מידי מרווח מול הרכב שלפנינו (גם על מידת הקרבה הגבוהה ביותר), ויוצר שטח מזמין במיוחד לנהג הישראלי הממוצע להדחף.

DS4 2023

מנוע, מערכת פלאג אין

הפלטפורמה המשמשת את ה-DS4 אומנם חדשה בחלקה האחד, אך בכל הנוגע למערכת ההינע – זו מוכרת ומגיעה אלינו עם קבלות רבות. היא מורכבת ממנוע 1600 סמ"ק מודגש טורבו, מנוע חשמלי, סוללה וגיר 8 מהירויות פלנטרי, כאשר דגמי הקונצרן הם בין היחידים כיום בארץ שעדיין מציעים גירים פלנטריים. ההספק הכולל של כל הסיפור הזה עומד על 225 כוחות סוס, והיא מגיעה בוריאציה של הנעה קדמית בלבד (היה דווקא ממש מגניב לראות איך ה-DS4 תהיה עם מערכת ההנעה הכפולה עם המנוע החשמלי הנוסף על הסרן האחורי).

יש לנו כאן סוללה בגודל 12.4 קוט"ש, שמספיקה לטווח מוצהר של כ-58 קילומטרים. אנחנו הוצאנו מה-DS4 טווח של כ-46 קילומטרים, שהושג הרבה בגלל העובדה שבימי המבחן לא יכלנו לנסוע ולו מטר אחד ויחיד על הרכב ללא מיזוג עובד – ואני מעריך שככל שמזג האוויר יתקרר והשימוש במזגן ילך וידעך – כך גם הטווח שהרכב יציע ילך ויעלה. 

DS4 2024

כמו בדגמי הקונצרן האחרים, גם כאן יש לנו שתי אפשרויות לשימוש בבלימה הרגנטיבית – או את ברירת המחדל במסגרתה הרכב נוסע במצב רגיל, או הפעלה של בלימה רגנטיבית מקסימלית על ידי כפתור ה-B שנמצא ליד בורר ההילוכים. זה עדיף תמיד מאשר אפס מוחלט של שליטה ברגנרציה, וגם כפתור זה – עם שימוש נכון – יאפשר להאריך את הטווח.

הטעינה של ה-DS4 מתבצעת על ידי שקע שנמצא מעל לגלגל האחורי שמאלי, והשקע עצמו מואר בדיוק כפי שאנחנו אוהבים עם אינדיקטור שמציג את מצב הטעינה, כאשר על מסך הרכב ישנו חיווי של זמן הטעינה הנותר. קצב הטעינה המקסימלי אותו ה-DS4 תדע לקבל הוא 7.4 קילו וואט, וזה יאפשר מילוי של הסוללה מ-0 ל-100% בתוך פחות משעתיים. למרות זאת, ידוע לנו שלא לכולם יש אפשרות לספק לעמדת הטעינה שלהם קצב טעינה שכזה, בעיקר בגלל מגבלות תשתית, וטעינה בקצב של 3.7 קילו וואט תאפשר לטעון את ה-DS4 בתוך סדר גודל של 4 שעות.

להחרבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המונחים החשמלי

DS4 2024

צריכת דלק

במסגרת המבחן, צריכת הדלק אותה השגנו עם ה-DS עמדה על ליטר ל-18.5 קילומטרים. זה נתון מעולה לרכב מסוג זה, וכמו תמיד – אנחנו מסייגים אותו בעובדה שרכב פלאג אין תלוי מאוד בכל הנוגע לצריכת דלק במידת השימוש של הרוכש במערכת החשמלית, וביתר שאת – במידת השימוש הנכון בה. נסיעות שיבוצעו סביב הטווח החשמלי של הרכב לא יצריכו כמעט שימוש בדלק, ונסיעות כפולות ומכופלות מהטווח החשמלי – יעלו את הצריכה, כך שבדומה לכל רכב פלאג אין אחר על פני האדמה – גם ל-DS4 ישנו פוטנציאל להיות צרכנית דלק "מן השורה", או אחת כזו שלא תראה תחנת דלק יותר מפעם בכמה חודשים.

לצד זאת, יש לנו כאן כמובן גם את מערכת ה-e-Save. זו תאפשר לנו לרתום את מנוע הבנזין לצורך טעינת הסוללה במידה בה נרצה: 10 ק"מ, 20 ק"מ או מקסימום. מערכת זו תהיה יעילה בעיקר בשימוש עירוני, אבל לוקח לה זמן רב לטעון את הסוללה בהיקף סביר – ולתחושתי (הנושא לא נבדק לעומק עקב מחסור בזמן) היא גם עלולה להעלות את צריכת הדלק של הרכב במקצת. מנגד, יש לה ייתרון אדיר בשימוש בזמן נסיעות ארוכות ובין עירוניות – אם יצאתם למשל מנתניה בשעות הצהריים, תוכלו להעביר את הנסיעה בתוך העיר על חשמל, להפעיל את ה-e-Save בירידה לכביש החוף, לטעון עוד קצת את הסוללה בזמן הנסיעה – ולהגיע לפאתי תל אביב עם די והותר חשמל בכדי להגיע למחוז חפצכם. טוב עשו ב-DS שהמערכת הזו היא חלק אינטגרלי ממכלול הפלאג אין של הדגמים שלה, וטוב יעשו גם יצרנים אחרים אם ילמדו ממנה.

להחרבה בנושא צריכת דלק ברכבי פלאג אין, מומלץ לעיין במדריך רכב פלאג אין

DS4 2024

איך היא נוסעת?

גם כאן, ציפינו להרבה – וקיבלנו אף מעט יותר מכך. כנראה שבזכות המימדים המעט צנועים יותר של ה-DS4 ביחס לאחיותיה הגדולות, היא מרגישה כהתאמה מצויינת ליחידת ההינע של מנוע 1600 סמ"ק לצד מערכת הפלאג אין. היא זריזה, נעימה מאוד לנסיעה ומגיבה היטב, גם בזכות המנוע, הבולמים של הרכב (שהרגישו מעט קשיחים בתוך העיר), בידוד הרעשים הפשוט מעולה וניתנת להתאמה אישית בזכות מצבי הנהיגה.

אחד הדברים היחידים שמפרים את השלווה של הנסיעה ב-DS4 הוא מנוע הבנזין, שלעיתים – בעיקר בתאוצות פתאומיות – מצליח להזכיר לאוזניים שלנו שהוא עוד ישנו. גם המעבר בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין, כאשר הרכב נמצא במצב היברידי – העביר תחושה לתא הנוסעים, כאילו כדי להזכיר לנו שהמעבר מתרחש. לא הצלחנו לשים את האצבע על מתי בדיוק זה קורה בגלל הרנדומליות, ובכל מקרה מדובר בעניין ששמנו לב אליו מספר פעמים בודדות במהלך מאות קילומטרים.

מצבי הנהיגה (חשמלי, היברידי, נוחות וספורט) מציעים כל אחד סט של הגדרות שונות למערכת ההינע שהן דיי מובנות מאליהן בזכות שמן. התפעול מתבצע כמובן על ידי כפתור שנמצא גם הוא ליד בורר ההילוכים, ומעבר למצב ספורט דואג לשנות גם את תאורת האווירה לאדומה, כמתבקש. השליטה הזו על מצבי הנהיגה היא כנראה המורגשת ביותר שחווינו ברכב כלשהו עד היום – הרבה, לדעתי, בזכות הגיר – מצב ספורט ייגרום לו למשוך הילוכים ככל שרק ניתן, מצב הנוחות יימשוך אותם מעט ככל האפשר וידאג להעביר אותם בנקודות כמה שיותר נמוכות בסקלת הסל"ד, בעוד שהמצב ההיברידי יהיה משהו מאוזן באמצע. המצב החשמלי, כשמו כן הוא – חשמלי לגמרי, בלי אף העברת הילוכים, ועם דממה מוחלטת לכל אורך הנסיעה. תענוג.

DS4 2024

מה עוד נותר לומר על ה-DS4?

אנשי החברה תולים תקוות רבות ב-DS4 הממזרית, ואחרי ההשקה שנערכה באוגוסט, וכעת גם המבחן הזה – יש להם בהחלט סיבה טובה. פלטפורמה חדשה בחלקה, עיצוב חדש, סגמנט חדש ופופולרי במיוחד, לצד הצלחה של היצרן והיבואן בהקצאת מלאי מספק לישראל, פתחו צוהר ל-DS להכנס היישר אל תוך שוק רכבי 5 הדלתות / קרוסאוברים קטנים היוקרתי, מקום שעד כה היא נכחה בו רק עם ה-DS3, שכרגע נמכרת כגרסה חשמלית בלבד. 

אבל היא באה להציע משהו אחר – היא לא תציע את התחושה הכי ספורטיבית, הלוגו שכולם יזהו מקילומטרים, המנוע הכי גדול וחזק וכך הלאה. היא באה להציע את מה ש-DS יודעת להציע – עיצוב שמצליח לקלוע לטעמם של המוני אנשים במקביל, איכות חומרים פנטסטית לצד שימוש נרחב בעבודת יד אישית ופרטנית בכל רכבי הרכב, והתאמה נהדרת של מה שאנחנו רואים בעיניים, מה שאנחנו מרגישים – ומה שהרכב מסוגל לספק.

את המבחן של האחות הגדולה והוותיקה, ה-DS7, סיימנו בתחושה שלתחרות הגרמנית האירופאית בסגמנט היוקרתי הזה היה בהחלט ממה לחשוש, גם מספר שנים אחרי הגעתה ארצה. כעת, את המבחן של ה-DS4 אנחנו מסיימים בתחושה זהה: יש תחרות חדשה בשכונה, והיא באה להציע משהו שונה ממה שאנחנו רגילים לראות בסגמנט יוקרתי זה מיצרניות אירופאיות אחרות.

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן הזה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על ה-DS4 פלאג אין החדשה? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

DS4 2024

טכני:

גודל סוללה: 12.4 קוט"ש

מנוע בנזין: 1600 סמ"ק עם טורבו, גיר 8 מהירויות פלנטרי

הספק: 225 כ"ס, הנעה קדמית

טווח חשמלי במבחן הדרכים: 46 ק"מ

קצב טעינה מקסימלי: עד 7.4 קילו וואט

זמן טעינת הסוללה: עד שעתיים בקצב של 7.4 קילו וואט

שגרת טיפולים: כל 20,000 ק"מ או כל שנה, לפי המוקדם מביניהם

מחיר רכב המבחן: 278,990 ש"ח, מחיר התחלתי של DS4 פלאג אין: 248,990 ש"ח

אחריות:  3 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב (לפי המוקדם מביניהם), 8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מביניהם)

שירות: רשת מרכזי השירות של לובינסקי ברחבי הארץ

DS4 2024