גמר מכונית השנה האירופאית 2022: שש חשמליות, פלאג אין אחת, וזוכה לא מפתיעה

תחרות מכונית השנה האירופאית לשנת 2022 הביאה אל הגמר 7 מתמודדות - אחת מהן היא משפחתית פלאג אין, בעוד כל השאר הם קרוסאוברים חשמליים
מכונית השנה באירופה
המתמודדות בגמר תחרות מכונית השנה – אך ורק דגמי הנעה אלטרנטיבית (מקור: אתר COTY)

בין שלל תחרויות "מכונית השנה" בכל מיני מקומות בעולם, יש כמה שנחשבות יותר מהאחרות. התחרות העיקרית שרלוונטית לנו היא תחרות מכונית השנה האירופאית (ECOTY), שמתקיימת השנה בשוויץ. לגמר של תחרות זו הגיעו השנה אך ורק דגמי בעלי הנעה אלטרנטיבית – מתוך 7 מכוניות שהעפילו לגמר, 6 עם הנעה חשמלית – והאחת הנותרת בעלת הנעת פלאג אין. להלן רשימת המתחרות בגמר, וכמובן הזוכה הסופית.

מקום 7: קופרה בורן

בסוף חודש ספטמבר 2021, הצלע החשמלית הראשונה של המותג הצעיר קופרה עשתה את צעדיה (או יותר נכון, נסיעתה) הלאה ממפעלי קופרה. כמה חודשים לאחר שהוצגה, החשמלית הביצועיסטית לבית פולקסווגן הציעה 4 גדלי סוללה, עם דגש מהותי על הביצועים, כאשר מעבר לעיצוב המובחן לדגמי קופרה והדגש על ביצועים – מתחת למכסה העיצובי, היא חולקת דמיון רב לדגמי פולקסווגן החשמליים האחרים. זו הגיעה למקום השביעי בגמר תחרות מכונית השנה, עם 144 נקודות מחבר השופטים.

קופרה חשמלית
קופרה בורן, תוצע עם 4 גדלי סוללות (מקור: אתר קופרה העולמי)

מקום 6: פורד מוסטאנג מאך E

מתחרה מעט מפתיעה בתחרות מכונית השנה באירופה (בטח שבגמר) היא החשמלית האמריקאית פורד מוסטאנג מאך E. בעיניי מעריצי עבר רבים, השימוש בשם שכל כך מזוהה עם מכוניות ביצועים אמריקאיות ברכב חשמלי הוא לא פחות מחילול הקודש, אך את פורד זה לא מעניין – והיא הוציאה תחת ידיה את אחת החשמליות המסקרנות בעולם. בחלק ממדינות אירופה היא נמכרת בצורה רשמית, אך ארצה היא הגיעה עד כה רק ביבוא אישי ומקביל ביחידות בודדות, דבר שלא מונע ממנה ליצור המון באזז בתחום זה. המוסטאנג החשמלית קטפה את המקום השישי עם 150 נקודות.

פורד מוסטאנג חשמלית
פורד מוסטאנג מאך E חשמלית בגרסת ה-GT (מקור: אתר פורד העולמי)

מקום 5: סקודה אניאק

זו המתחרה הראשונה בגמר שאנחנו מכירים כאן בארץ: הסקודה אניאק הוצגה במהלך 2020, ומאז זכתה להגיע ארצה בכמות לא קטנה דרך אפיקי היבוא המקביל בגרסת ה-60 קוט"ש שלה. בנובמבר האחרון היא הושקה בישראל באופן רשמי ע"י צ'מפיון מוטורס בגרסת ה-80 קוט"ש ובמחיר אטרקטיבי מאוד (החל מ-190 אלף שקלים, לעומת 250 אלף ש"ח וצפונה לגרסת ה-60 קוט"ש שהגיעה ביבוא מקביל) – אך למרבה הצער, משבר השבבים גורם לעיכובים אדירים באספקות הרכב ולשינויים חוזרים ונשנים במפרטים שלו. ממש לאחרונה גם דיווחנו לכם על עדכון תוכנה לדגמי האניאק, ואפילו על השקת הסקודה אניאק קופה, כמיטב המסורת לבית פולקסווגן. הסקודה אניאק החשמלית הגיעה למקום החמישי בתחרות, עם 185 נקודות.

סקודה אניאק קופה (מתוך ערוץ היוטיוב הרשמי של מגזין פלאג מג)

מקום 4: פיג'ו 308 פלאג אין

תגידו שלום למתחרה היחידה שאינה חשמלית לחלוטין, ושבמקביל לכך גם אינה משתייכת לסגמנט הקרוסאוברים: פיג'ו 308 פלאג אין לוקחת את המקום הרביעי בתחרות מכונית השנה האירופאית, ועם הזכייה הזו היא מזכירה לנו שני דברים: הראשון, הוא שבאירופה – למרות הכל – עדיין לא נגמלו לחלוטין מדלק, והשני הוא שגם למכוניות משפחתיות רגילות יש עדיין מקום בתחרות. ה-308 החדשה, שתגיע ארצה בקרוב, כבר נמכרת באירופה. מערך הפלאג אין שלה כולל סוללה שתאפשר נסיעה של כ-50 ק"מ, והיא צפויה להיות משפחתית הפלאג אין העממית הראשונה בארץ. הפיג'ו 308 הגיעה למקום הרביעי עם לא פחות מ-191 נקודות.

מתלבטים לגבי רכב פלאג אין? המדריך לרכב פלאג אין יעשה לכם סדר!

פיג'ו 308
פיג'ו 308 פלאג אין (מקור: אתר פיג'ו העולמי)

מקום 3: יונדאי איוניק 5

את היונדאי איוניק 5 אנחנו מכירים היטב כאן במגזין, והיא זוכה לתשבוחות רבות הן בארץ, הן באירופה והן בארה"ב – היכן שהושקה לאחרונה. לאחרונה פורסם כי זו תקבל שורת שדרוגים קטנים לשנת 2023, וגם נתוני המכירות של הדגם הבכיר בליין החשמלי של יונדאי הפתיעו אותנו לטובה. ביחס לכל התשבוחות להן היא זוכה, מעניין לראות שהיא הגיעה "רק" למקום השלישי, אבל מצד שני – הפער בינה ובין הבאה אחריה בניקוד גדול מאוד, בעוד הפער בינה ובין המתחרה שזכתה במקום השני זערורי. יונדאי איוניק 5 הגיעה למקום השלישי עם 261 נקודות מכובדות בהחלט.

מתוך מבחן הדרכים ליונדאי איוניק 5

מקום שני: רנו מגאן E-Tech החשמלית

אל המקום השני בתחרות עשתה את דרכה הוריאציה החשמלית החדשה של קונצרן רנו-ניסאן שנושאת את השם המפורסם. רנו מגאן החשמלית, שהוצגה רשמית בתערוכת מינכן 2021, הגיעה רחוק מאוד בתחרות, וכנראה שלא בכדי – גם זו, בדומה למתחרותיה במקום הבא אחריה והבא לפניה, זכתה לשבחים מקיר לקיר במקומות בהם היא נבחנה,, והיא צפויה לעשות את דרכה ארצה בהמשך השנה. הרנו מגאן החשמלית הגיעה למקום השני, עם פער זערורי בניקוד בינה ובין היונדאי איוניק 5 – 265 נקודות.

המקום הראשון: קיה EV6

האחות התאומה-לא-זהה של היונדאי איוניק 5, שמתחילה להגיע למקומות רבים בעולם בטפטופים, זוכה כנראה לבאזז נרחב אפילו יותר מזה שזכתה לו אחותה. ידיעות לגבי הפסקת המכירות לשנים קדימה כתוצאה מחוסר יכולת לעמוד בקצב ההזמנות האסטרונומי מגיעות ממקומות רבים בעולם, ואפילו בארץ אי אפשר להוציא מהיבואנית ולו מילה אחת רשמית לגבי תאריך השקה מתוכנן (אם כי אנו משערים שזה יתרחש מתישהו בחודשים הקרובים), אך כל זה לא עצר את הקיה EV6 החשמלית מלקחת את המקום הראשון בתחרות מכונית השנה האירופאית לשנת 2022, עם 279 נקודות

מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!

מה דעתכם על רשימת המתמודדות בגמר תחרות מכונית השנה לשנת 2022? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי