קחו מנוע בנזין עצבני, תוסיפו לו מערך פלאג אין שמקדים את זמנו, וקבלו את הפולסטאר 1

לקראת הגעת פולסטאר ארצה, במהלך 2022, הכנו לכם כתבה קצרה שמספרת דווקא על הפוסלטאר שלא תגיע - הפולסטאר 1, מרכבי הפלאג אין היותר קיצוניים כיום בעולם
פולסטאר 1
העיצוב פה לא משאיר שום מקום לספק בדבר האבות של הרכב הזה. פולסטאר 1 (מקור: אתר פולסטאר העולמי)

אם אתם קוראים במגזין מפעם לפעם, בטח שמעתם את השם ג'ילי לא מעט. חוץ ממבחן הדרכים שביצענו לאחרונה לג'ילי ג'יאומטרי C, כדאי שתדעו – באופן כללי – כי הקונצרן הסיני הענק מחזיק תחתיו הרבה מותגים. הרבה מאוד. מדובר בקונצרן סיני ציבורי, אשר מרבית מניותיו נמצאות אצל לי שופו – מיליארד סיני ואחד מחלוצי תעשיית הרכב במדינה המאוכלסת ביותר בעולם. בשנת 2010, הקונצרן רכש את חטיבת הרכבים הפרטיים של וולוו מידי חברת פורד, והחברה יישמה פרקטיקה שאנחנו מאוד אוהבים – מרכזי המחקר, הפיתוח והייצור של וולוו נותרו ממוקמים באירופה ברובם, אך ג'ילי הזרימה סכומי כסף רבים על מנת לאפשר למהנדסים את חופש הפעולה הנדרש. הסנונית הראשונה של רכישת וולוו על ידי ג'ילי הייתה ה-XC90, ג'יפ יוקרתי שהושק ב-2014 ונמכר בארץ בכמויות יפות. אחריו הגיעו עוד שלל דגמים חדשים של וולוו שזכו גם הם להצלחה, גם בארץ, וכך – אחרי הזרמה של כספים רבים, ג'ילי החלה לקצור את הפירות של השקעתה האדירה.

מהלך אחד נוסף אותו ביצעו בג'ילי היה מול פולסטאר. פולסטאר החלה את דרכה בשנת 96, כשותפה של וולוו לפעילויות בתחום המירוצים. החברה נרכשה על ידי וולוו בשנת 2015, כאשר במהלך 19 השנים בהן עבדה כחברה עצמאית – היא הציעה וריאציות בודדות של דגמי וולוו כדגמי קצה מבחינת ביצועים, בדומה לחטיבת AMG של מרצדס (אך בכמות דגמים נמוכה באופן דרסטי). אחת מהן, הוולוו S60 פולסטאר, אף נמכרה בישראל בהזמנה מיוחדת. מסיבות כאלו ואחרות, דגמי פולסטאר לא צברו יותר מידי תאוצה והאופרציה הזו המשיכה בטפטופים צנועים של דגם פה-דגם שם על בסיס דגמי וולוו הקיימים. עד 2017.

פולסטאר 1
פולסטאר 1 (מקור: אתר פולסטאר העולמי)

ב-2017, וולוו וחברת האם שלה – ג'ילי – הודיעו כי פולסטאר תהפוך למותג נפרד של קבוצת ג'ילי, ו"בעלת הבית" העיקרית בחברה היא וולוו (אותה וולוו שנמצאת היא עצמה בשליטה של ג'ילי). מרכזי המחקר והפיתוח נותרו בגוטנברג, שוודיה, אך הייצור במלואו בוצע בסין. הבסיס הוא כמובן דגמי וולוו למינהם, אך העיצוב נלקח צעד אחד קדימה, וכך גם הביצועים. כיום, פולסטאר מייצרת שני דגמים – הפולסטאר 2, קרוסאובר חשמלי מבוסס וולוו XC40 שצפוי להגיע ארצה במהלך שנת 2022 במסגרת השקת המותג, והפולסטאר 1 שלשמה התכנסנו כאן – מכונית פלאג אין לא פחות מהיסטרית (שלצערנו, לא תגיע ארצה).

הבסיס לפולסטאר 1 הוא הקונספט קופה של וולוו שהוצג בשנת 2013, רכב קונספט שבפני עצמו הוריש מאפיינים עיצוביים רבים לליין העדכני של וולוו. מנוע הבנזין מותקן בחזית הרכב, ואת מערך הפלאג אין משרתים זוג מנועים חשמליים אשר מותקנים על הסרן האחורי, אחד לכל גלגל. מנוע הבנזין צנוע יחסית בגודלו – "רק" 2000 סמ"ק, טווין-טורבו ובהספק לא צנוע בכלל של 368 כ"ס. זוג המנועים החשמליים מפיקים יחדיו כ-232 כ"ס, וסך ההספק של הרכב עומד על לא פחות מ-600 כוחות סוס.

פולסטאר
וולוו קונספט קופה. ההשראה הישירה לפולסטאר 1, שכבר הייתה על מדפי וולוו מספר שנים (מקור: אתר וולוו העולמי)

מערך הפלאג אין, למרות מקורו בשנת 2017, נותר מדהים גם כאשר משווים אותו לרכבים מהשנה הנוכחית. הסוללה היא סוללה בגודל 34 קוט"ש, ופולסטאר הכתירה את הרכב בזמנו כרכב הפלאג אין בעל הטווח החשמלי הארוך ביותר – שעומד, אגב, על 150 ק"מ לפי תקן ה-NEDC הפחות מחמיר מה-WTLP. הטווח שמשתמשים בדרך כלל משיגים ברכב עומד על סביב ה-80 ק"מ, כמעט חצי מהטווח המוצהר, אך גבוה גם בסטנדרטים של היום. לשם השוואה – ה-LEVC VN5 אשר נבחן כאן במגזין בעבר, מונע באמצעות סוללה בגודל 31 קוט"ש (הוא, אגב, גם רכב שמיוצר תחת קונצרן ג'ילי), והריינג' רובר פלאג אין שהוצג לאחרונה – מציע טווח מוצהר של כ-100 ק"מ לפי ה-WTLP, וזה רכב שצפוי לצאת לשוק רק בשנה הבאה. רק נתון המשקל היה לא מאוד מלהיב – 2345 ק"ג – אך התאוצה של הפולסטאר 1 מ-0 ל-100 קמ"ש ארכה 4.2 שניות.

פולסטאר 1
פולסטאר 1 (מקור: אתר פולסטאר העולמי)

בתחילה, פולסטאר הגבילה את הייצור הכולל של הרכב לכ-1500 יחידות בלבד בשנה, אשר כוונו למכירה בשווקים בהם ההגה נמצא בשמאל הרכב. באפריל 2021, השיקה פולסטאר את המהדורה האחרונה של הפולסטאר 1 שיורדת לייצור, כאות הוקרה לסדרה הראשונה שייצורה החל ב-2017. רק 25 יחידות של הפולסטאר 1 מהמהדורה האחרונה יוצרו, וזו תומחרה בכ-5000 דולרים יותר ממחיר הבסיס של הפולסטאר 1.

פולסטאר 1
סביבת הנהג, אשר מסתירה מאחוריה זוג כסאות צנועים נוספים (מקור: אתר פולסטאר העולמי)

ולא, לא פספסתם – עוד לא הגענו למחיר, כי רצינו לנשום רגע לפני כן. מחירה הרשמי בארה"ב עמד על 156,500 דולרים (תוספת של 5000 ש"ח, כאמור, לסדרה האחרונה) לפני תוספות והתאמות, ובמקרה של ארה"ב ספציפית – רק 150 יחידות עשו את דרכן לשם בכל שנת ייצור. הסכומים המדוברים הופכים לכמעט חצי מיליון שקלים, לפני הובלה ומיסוי על הרכב, ואם תרצו לדעת מה עלול היה להיות מחירו בישראל – לא היינו מתפלאים לראות סכום שנושק למיליון שקלים, מלמעלה או מלמטה. היות והדגם יורד מייצור, כנראה שלא נזכה לראותו בארץ (ייתכן שמלכתחילה לא הייתה כוונה להביאו עקב מדיניות המיסוי לרכבי פלאג אין בישראל), אך אנחנו עדיין מצפים בכיליון עיניים לעלייה ארצה של הפולסטאר 2, האחות הגדולה והחשמלית, מתישהו לקראת אמצע 2022.

כתבות נוספות בסדרה:

את הפולסטאר 1 כנראה לא תוכלו לרכוש כרכב הפלאג אין הבא שלכם בישראל, אך המדריך לרכב פלאג אין יסייע בהבנה מעמיקה יותר של עולם רכבי הפלאג אין

מה דעתכם על הפולסטאר 1? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

פולסטאר 1
פולסטאר 1 (מקור: אתר פולסטאר העולמי)