פולקסווגן XL1 – היצירה היוקרתית והחסכונית במיוחד

סיפורה של הפולקסווגן XL1 פלאג אין - אחת המכוניות המיוחדות והחסכוניות ביותר שפולקסווגן ייצרה אי פעם

קונצרן פולקסווגן הוא אחת מקבוצות הרכב הגדולות באירופה. תחת כנפי הקונצרן ניתן למצוא המון מותגים שאנחנו מכירים גם כאן בארץ – סיאט, פולקסווגן, אודי, סקודה, קופרה, משאיות מאן וסקניה, פורשה, בנטלי, בוגאטי, למבורגיני, ואפילו מותג האופנועים דוקאטי הוא באופן חלקי בבעלות קונצרן פולקסווגן. הקבוצה, שבסיסה בגרמניה, מוכרת בכל רחבי העולם, ורכבי הבנזין שלה פופולאריים גם בארץ – ביניהם ניתן לראות על הכביש לא מעט גולף, פולו, טיגואנים וטוארגים למינהם.

אמנם בארץ אין לנו נציגות פלאג אין (ואף לא היברידית) לפולקסווגן, אך למותג יש היצע נרחב למדי של רכבים בעלי הנעה אלטרנטיבית ברחבי אירופה ובעולם. יתרה מזאת, כיצרנית אדירת מימדים, עם יכולות וממון רב, לא הופתענו למצוא יציאה אחת ספציפית – חריגה, אבל נועזת מאוד, של היצרנית הגרמנית, שעיקרה – חיסכון קיצוני בדלק, תוך כדי ייצור כלי רכב שיהיה שימושי במידת מה.

לאחרונה דיווחנו שהיצרנית נערכת להשקת ה-ID3 בסין, אבל לפני כמעט 20 שנה – פולקסווגן בחנה את הגבולות של היכולות החסכוניות שלה עצמה. בשנת 2002, מהנדסי פולקסווגן הציגו את ה-L1 – שם לא מאוד ייחודי, היות והוא מעיד על כוונת המהנדסים ברכב עצמו – צריכת דלק של ליטר בודד לכל 100 ק"מ. כפי שניתן לראות בתמונות, כל פרט ופרט ברכב האב-טיפוס נועד לחיסכון מירבי ככל האפשר – המבנה הסופר אווירודינמי, מושבים בסידור של אחד מאחורי השני ולא אחד ליד השני, הקרבה הקיצונית לקרקע, "העלמות" הגלגלים האחוריים מאחורי מרכב הרכב יחד עם צלחות אדירות מימדים שמכסות את הגלגלים הקדמיים – כולם זועקים השמימה שכאן קודם כל חוסכים בדלק. כמובן שמהנדסי פולקסווגן לא שכחו שמדובר בכל זאת, בכלי תחבורה. באותו הדגם הראשון משנת 2002, שכן מנוע דיזל זערורי בנפח 300 סמ"ק, עם הספק של 8.4 כוחות סוס. המחיר המתוכנן לרכב זה עמד על אזור רחב של בין 20 ל-30 אלף יורו, אך האב טיפוס הראשוני הזה נגנז לבסוף.

פולקסווגן פלאג אין
רפליקה של הפולקסווגן 1L קונספט, כפי שמוצגת במוזיאון Autovision בגרמניה (מקור: ויקיפדיה)

בשנת 2009 הוצג אב טיפוס חדש תחת אותו השם, עם אותן המטרות, כאשר כאן המהנדסים כבר התקדמו וניסו בפועל ליישם את הכוונה העיקרית של הרכב. הם לקחו את מנוע ה-TDI הפופולרי של פולקסווגן מאותן השנים, מנוע דיזל בנפח 1600 סמ"ק, ופשוט חתכו אותו לחצי. על חצי המנוע הזה (דיזל בעל שני צילינדרים ובנפח 800 סמ"ק), שכוון לחיסכון מירבי בדלק, הולבשה גם תיבת הילוכים מבית הקוצנרן – ה-DSG המפורסמת (ואף הידועה לשמצה בתחילת דרכה), כאשר גם זו מכוילת לחיסכון מירבי בדלק. לכל החגיגה הזו התווספה גם מערכת היברידית קטנה בהספק של כ-13.4 כוחות סוס. 

פולקסווגן פלאג אין
פולקסווגן 1L בצבע שחור. עדיין מוזר (מקור: Wired)

אב הטיפוס האחרון של הדגם, שבשלב זה כבר נקרא XL1, הוצג בתערוכת קטאר בשנת 2011. המבנה והתצורה השתנו, והפעם הרכב הוצג במבנה שגרתי משהו של זוג מושבים אחד ליד השני. מנוע הדיזל נשאר זהה לאב הטיפוס הקודם, אך המערכת ההיברידית הסגורה הפכה למערכת פלאג אין, עם מנוע חשמלי בהספק של כ-20 קילו וואט, שהפיקו סדר גודל של כ-27 כוחות סוס. כאשר הסוללה טעונה במלואה, אב הטיפוס העדכני יכול היה לעבור מרחק של כ-35 קילומטרים על סוללה בלבד. את תיבת ההילוכים הקודמת החליפה כעת תיבת DSG עם שבעה יחסי העברה, אוטומטית, שגם היא מכוונת לחיסכון מקסימלי בדלק. 

פולקסווגן פלאג אין
רגע לפני הייצור – אב הטיפוס האחרון של ה-1L. החזית המעודכנת לא מחפה על העיצוב החריג (מקור: Motorauthority)

בתערוכת ז'נבה של 2013, פולקסווגן הציגה – אחרי לא פחות משלושה אבות טיפוס ו-10 שנים של פיתוח לסירוגין – את גרסת הייצור של ה-XL1. מערכת ההינע זהה לאב הטיפוס של שנת 2011 – מנוע דיזל בנפח 800 סמ"ק ובהספק של כ-47 כ"ס, יחד עם המנוע החשמלי שסיפק 27 כ"ס, והכל הגיע אל הגלגלים האחוריים דרך אותו גיר DSG בעל שבע מהירויות. בגרסת הייצור, המנוע החשמלי אפשר נסיעה לטווח של כ-50 ק"מ. יחד עם מיכל דיזל בנפח עשרה ליטרים בלבד, אבל כזה שאפשר טווח של 400 ק"מ, הרכב יכול היה לגמוע בסך הכל 450 קילומטר על מיכל מלא + סוללה מלאה. בשימוש במנוע הדיזל בלבד, ללא עזרת המערכת ההיברידית, הרכב הצליח להגיע לצריכה של 2 ליטרים ל-100 קילומטרים בלבד! אך אחד הרוכשים של הרכב פרסם ברשת כי בשימוש יומיומי שגרתי, עם נסיעה בפקקים ומזגן, הרכב הגיע לצריכת דלק של כ-2.3 ליטרים לכל 100 קילומטרים. בסך הכל יוצרו כ-250 יחידות של ה-XL1. כ-200 מהן נמכרו מראש, ומחירה התחיל מ-111,000 יורו (מעל לחצי מיליון שקלים נכון ליחס ההמרה של 2013, וזה לפני מיסים). על 50 היחידות הנותרות, פולקסווגן פתחה אפשרות של הרשמה להגרלה, שבמסגרתה נבחרו באופן רנדומלי 50 רוכשים שהתבקשו לשלם מראש 20 אלף יורו כמקדמה. 

פולקסווגן פלאג אין
לא משנה מאיזה צד מסתכלים עלייה, העיצוב לא מרפה מהעיניים. לפחות היא מחכה על כך בצריכת הדלק. פולקסווגן XL1 (מקור: Concept Carz)

ה-XL1 של פולקסווגן היא דוגמא נהדרת להרתמות של חברת ענק למחויבות לשמירה על הסביבה. בסופו של יום, 250 יחידות של הדגם הזה שמסתובבות כיום על כבישי גרמניה בצורה כזו או אחרת הן טיפה אחת ירוקה בים של זיהום, אבל כמעט עשר שנים לאחר שראשוני ה-XL1 עלו על הכבישים, היצע הדגמים עם נטייה לשמירה על הסביבה, גדול היום בהרבה ממה שהיה אז. כן, אפילו בפולקסווגן!

פולקסווגן פלאג אין
לפחות אפשר היה לצאת מהאוטו בסטייל. פולקסווגן XL1 (מקור: Green Car Reports)

חושבים לעבור לרכב פלאג אין? המדריך לרכב פלאג אין הוא בדיוק מה שאתם מחפשים!

כנראה שאת ה-XL1 כבר לא תוכלו לרכוש, אבל בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי – תוכלו להתייעץ לגבי רכב הפלאג אין הבא שלכם