טויוטה ראב 4 חשמלי – החשמלית של טויוטה, שגם טסלה השתתפה בפיתוחה

בתחילת שנות ה-2000, לטויוטה היה ניסיון קצר (ויקר מאוד) בייצור רכב חשמלי מלא על בסיס הראב 4 הפופולרי. שתי גרסאות הוצגו לאורך השנים, כאשר גם טסלה לקחה חלק בפיתוח

הראב 4 של טויוטה הוא אחד מדגמי הג'יפונים הפופולריים בישראל. נכון להיום, הוא נמכר – כמעט כמו כל שאר ההיצע של טויוטה – בגרסא היברידית, ולאחרונה הגיעה ארצה אף גרסאת פלאג אין יוקרתית (להרחבה – מומלץ לקרוא את המדריך לרכבי פלאג אין). מדובר בדגם וותיק, עם רקורד של קרוב ל-30 שנים מוצלחות, אך ייתכן ולא ידעתם את הפרט המפתיע הזה – כבר בתחילת שנות ה-2000, הרבה לפני שזכינו להכיר את ההיצע ההיברידי המפואר של טויוטה, היצרנית השיקה גרסה חשמלית של הג'יפ הפופולרי והמפורסם.

טויוטה ראב 4
משפחת הראב 4 עד לדגם הקודם – 20 שנות ראב 4 (מקור: Carsales.au)

טויוטה ראב 4 חשמלי – 2001, הדור הראשון

הדור הראשון של הראב 4 החשמלית היה זהה לגרסאת הבעירה הפנימית מבחינת המראה, אך במקום מנוע הבנזין הבזבזני, שכנה כאן מערכת חשמלית עם סוללה בגודל צנוע של 27 קוט"ש וטווח של 150 קילומטרים (להסבר על גודל סוללה – מומלץ לקרוא את מדריך גודל סוללה והספק טעינה). הטעינה של הרכב נעשה עם מחבר ייחודי, J1773 – שנקרא גם מטען מגנה (Magne). כיום, אין מחבר טעינה חשמלית שלא עושה שימוש במתכות מוליכות בצורה כזו או אחרת, אך מטען המגנה היה ייחודי כבר לזמנו – מכירים טעינה אלחוטית לסלולרי שלכם? אז כזה, רק הפוך: במקום פלאג כמו זה שאנחנו מכירים היום, מטען המגנה היה מעין לוחית שהוכנסה לחריץ בקדמת הרכב, וביצעה כך מעין טעינה אלחוטית. מטען המגנה מסוגל היה לספק טעינה בקצב של עד 6.6 קילו וואט – נתון מעניין מאוד בהתחשב בכך שכיום, קצב טעינה של 7 קילו וואט הוא מעין סטנדרט מינימלי ברכבים חשמליים – מה שמספק לנו הבנה על כך שטכנולוגיה שעלתה הון תועפות לפני 20 שנה הפכה היום לזולה באופן דרסטי.

טויוטה ראב 4
כבר בדור הראשון של הדגם, טויוטה החלה להתעמק בעולם הרכב החשמלי. טויוטה ראב 4 חשמלי (מקור: Wired)

עם מהירות מירבית של כ-137 קמ"ש, הראב 4 החשמלי לא היה מכונת ביצועים חסרת מעצורים, והוא יועד על ידי טויוטה ככלי רכב לעיריות, שירותים עירוניים ועסקים בתחילה, והרכישה התאפשרה רק דרך עסקאות ליסינג. רק 328 יחידות של הטויוטה ראב 4 החשמלית הועמדו למכירה בצורה זו, אך ורק בשטחי מדינת קליפורניה. אחר כך, טויוטה החליטה לפתע לגנוז לגמרי את הפרוייקט. בין לבין, דילרים מקומיים במדינות אחרות בארה"ב הציעו (וגם מכרו) ללקוחותיהם טויוטה ראב 4 חשמלי, וכך לפתע ב-2002 – הרכב הוצע למכירה לציבור הרחב, רגע אחרי שבכלל נגנז. כנראה שלעולם לא נדע מה גרם לטויוטה לשנות את דעתה. 

טויוטה ראב 4
עמדת מגנה עתיקה לטעינת רכבים חשמליים, יחד עם שתי דוגמאות לרכבים חשמליים עתיקים – הטויוטה ראב 4 החשמלי והג'נרל מוטורס EV1 המוזרה, עלייה נספר בעתיד (מקור: ויקיפדיה)
magne charger
מטען מדגם מגנה – לוחית שמבצעת מעיין טעינה אלחוטית לסוללה, בקצב איטי להחריד (מקור: Howstuffworks)

מדובר אומנם במספרים של מאות רכבים, אולי אלפים בודדים – אך הביקוש לדגם הרקיע שחקים ברמה שגרמה לטויוטה לייצר רכבים מחלקים שיועדו להיות חלקי חילוף ליחידות שכבר נמכרו. הרכב תומחר ב-42,000 דולרים (205,800 ש"ח לפי שער הדולר של 2002, לפני משלוח ומיסים!), אך ניתנו עליו בתחומי קליפורניה הטבות מס כאלו ואחרות שיכלו להגיע אף לסכום של כ-20% מעלות הרכב הכוללת, ולמקרה שתהיתם – המחיר כלל עמדת טעינה ביתית והתקנתה. אחד מהחידושים המאוד קטנים אך חשובים שהוצג בדגם הראב 4 החשמלי היה יכולת תזמון ידנית של זמן הטעינה של הרכב – המשתמש היה יכול להגיע הביתה, לחבר את הרכב לחשמל, ולבחור מתי הטעינה תכנס לפעולה – פונקציה אפקטיבית מאוד בארה"ב, שם ישנם אזורים בהם החשמל בלילה יכול להגיע לעלויות נמוכות בכ-60% פחות מאשר בשעות העומס.

הטויוטה ראב 4 החשמלי מהדור הראשון מכר בסך הכל 1484 יחידות בטווח של שנתיים בהן יוצר. מחירו הגבוה, יחד עם חוסר העקביות של היצרנית במכירתו, יצרו מצב שלמרות הבשורה המעניינת שהציע, הוא נשאר לבסוף מאחור בהיצע הדגמים של היצרנית. יחד עם זאת, הראב 4 מהדור הראשון סיפק נקודת אור מעניינת – מבחנים שביצעה היצרנית גם ביפן וגם בארה"ב, הראו שהסוללה יכולה להחזיק קרוב לחצי מיליון קילומטרים, והיא נחשבת כעמידה עד היום. מי יודע, אולי בזכות עובדה זו, נזכה לראות טויוטה ראב 4 חשמלי מהדור הראשון כרכב אספנות בישראל מתישהו בעתיד.

2010 – תחייתו של הטויוטה ראב 4 החשמלי

אבל זה לא היה סופו של הראב 4 החשמלי. כבר ב-2010, במסגרת הסכם שת"פ שחתמו טויוטה וטסלה, החלה סדרת בדיקות בדגם אב טיפוס של הראב 4 מהדור החדש. אותו שת"פ כלל בתוכו הסכם שבמסגרתו טסלה תספק את מערכת ההינע – הסוללה והמנוע החשמלי, וטויוטה תספק את השאר, על בסיס גרסאת הראב 4 בנזין הסדרתית. טויוטה ייצרה בסך הכל 35 יחידות של הדגם הראשוני שנוצר בעקבות השת"פ עם טסלה, שנועדו למגוון נוסף של בדיקות על ידי זוג היצרניות. הבדיקות נמשכו לאורך 2010 ו-2011, ובשנת 2012 טויוטה החלה במכירה רשמית של הראב 4 החשמלי מהדור השני.

טויוטה ראב 4 חשמלי
טויוטה ראב 4 חשמלי מהדור השני – הוצג לראשונה ב-2010 (מקור: Autoblog)

הדגם החדש הוצע למכירה אך ורק בקליפורניה, ובשנת 2012 כולה נמכרו 146 יחידות בלבד. גודל הסוללה כאן עמד על 41.8 קוט"ש וההספק – כ-154 כוחות סוס מכובדים. הטווח נשאר לא רחוק מהדור הראשון של הראב 4 החשמלי – 166 ק"מ. יחד עם זאת, בדגם החדש, הוסיפה טויוטה אפשרות נהיגה במצב "רגיל" ו-"ספורט" – כאשר ההבדל העיקרי בינהם הוא שמצב הספורט מספק תגובות מחודדות יותר להאצות, ומהירות מירבית גבוהה יותר של כ-164 קמ"ש (135 קמ"ש במצב הרגיל). האחריות על הרכב הזה הייתה זהה לרכבים חשמליים והיברידיים אחרים – אחריות סטנדרטית לכלל הרכב, ו-8 שנות אחריות ו/או 160 אלף קילומטרים לסוללה עצמה.

הרכב יכול היה לקבל טעינה בקצב של כ-9.6 קילו וואט, מהיר יחסית אפילו לרכבים חשמליים בסיסיים שנמכרים כיום. המחבר, בניגוד לדגם המקורי, היה כבר טייפ 1 מוכר וידוע לכולנו, וטעינה מלאה של הרכב ארכה סדר גודל של כ-5 וחצי שעות. חברות אפטרמרקט מסויימות הצליחו לפתח מתאם CHAdeMO לצורך יכולת שימוש עם טעינה מהירה אשר קיצר באופן דרמטי את זמני הטעינה ואיפשר שימושיות גבוהה בהרבה לרכב.

טויוטה ראב 4 חשמלי
טויוטה ראב 4 חשמלי (מקור: AutomobilisReviews)

בין השנים 2012, אז התחיל השיווק באופן רשמי, ל-2015 – נמכרו כ-2489 יחידות של הראב 4 החשמלי מדורו השני. מחיר הרכב עמד על 49,800 דולרים לפני הטבות מיסוי ירוק אמריקאיות נפוצות למינהן, והייצור של הדגם הסתיים בספטמבר 2014, והדגם המשיך להמכר זמן קצר לתוך שנת 2015. עושה רושם שהדגם לא זכה לאותה ההצלחה היחסית כפי שזכה הדור הראשון, אולי בגלל שפרט לעיצוב שונה הוא לא הציע שום חידוש מרחיק לכת.

הטויוטה ראב 4 החשמלי היה הניסיון הראשון והיחיד עד כה של היצרנית היפנית המפורסמת בעולם שכולו חשמל באמריקה, למרות היצע רכבים היברידיים אדיר והיצע רכבי פלאג אין מפתה. גם הניסיון היחיד הזה – חלקו נעשה באמצעות טסלה, שמייצרת רכבים על טהרת החשמל בלבד. אולי בטויוטה נכוו קצת מהנושא, אבל כאשר העולם כולו צועד בצעדי ענק אל עבר ליין שלם של רכבים חשמליים, אנחנו לא יכולים לחכות עד שנראה את הטויוטה הבאה שתהיה חשמלית לחלוטין.

רוצים לדעת עוד לגבי רכבים חשמליים? מוזמנים לעיין במדריך לרכב חשמלי

רכבי פלאג אין מסקרנים אתכם? או שאתם מעדיפים כרגע להשאר בעולם ההיברידי? כדאי לקרוא את המדריך לרכבי פלאג אין והמדריך לרכב היברידי

רוצים לשמוע חוות דעת ולהתייעץ עם אחרים להם רכבים חשמליים, היברידיים ופלאג אין? הכנסו לקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

טויוטה ראב 4 חשמלי
בקרוב נתחיל לראות רכבים חשמליים מטויוטה שוב (מקור: אתר טויוטה העולמי)