מבחן רכב: BYD דולפין מצטרפת לשוק הקטן והרותח של רכבי ההאצ'בק החשמליים הקטנים

BYD דולפין היא החברה הצעירה ביותר בשוק רכבי ההאצ'בק החשמליים הקטנים, לצד ה-MG4 והאורה פאנקי קאט. מה היא מציעה ואיך זה בא לידי ביטוי ביחס למחירה?
מבחן הווידאו המקיף ל-BYD דולפין החשמלית – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

לקראת סוף 2022, היצרנית הסינית המסקרנת BYD (ר"ת – Build Your Dreams) החלה לפעול בישראל. מאז, הספקנו כבר לבחון את הקרוסאובר BYD ATTO 3, רכב המנהלים הספורטיבי והמגניב BYD HAN, וקרוסאובר שבעת המקומות BYD TANG. כל הרכבים האלו הם מסדרת "Dinesty", "שושלת" בעברית. הם נקראים על שם שושלות סיניות מפורסמות, כאשר שמו הסיני של האטו 3 הוא "Yuan Plus". וכעת אנחנו מתחילים לסקור סדרה חדשה – סדרת "Ocean", ששואבת השראה מבעלי החיים הימיים.

בנימה אישית יותר, זה גם המבחן שלקח לנו הכי הרבה זמן לצלם. את הדולפין לקחנו במקור ב-5 לאוקטובר, ואז פרצה המלחמה ולא יכולנו להמשיך את הצילומים. חודשיים אחרי, לקחנו את הרכב שוב, וסיימנו את מבחן הדרכים.

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

מבט מלפנים
מבט מלפנים

פלטפורמה חשמלית ייעודית

ה-BYD דולפין הוא הדגם הראשון בסדרת "אושן", שכוללת בתוכה גם את ה–BYD Seal ו-BYD Seagull, שעוד לא הגיעו ארצה. כאן מדובר בהאצ'בק חשמלי קומפקטי, שבזכות הפלטפורמה החשמלית הייעודית מצליח לנצל היטב גם את שטח הפנים המוקטן.

באופן כללי, BYD אוהבים לזהות נישות שונות בתחום הרכב, והדולפין מיועד לקהל הצעיר יותר, שאוהב רכבים קומפקטיים ועירוניים.

תוכלו לקרוא עוד על הנושא במדריך שלנו – ההבדלים בין פלטפורמה משותפת לפיתוח ייעודי

פלטפורמה חשמלית ייעודית
פלטפורמה חשמלית ייעודית

עיצוב BYD דולפין מבחוץ

הרכב פשוט יפהפה בשילוב הצבעים שקיבלנו, וחכו שתראו את גולת הכותרת מבפנים. השילוב נקרא: "Coral Pink + Urban Grey", אלמוגים ורודים בשילוב אפור אורבני, והוא קיים רק ברמת הגימור Design, הבכירה ביותר מבין השתיים.

גם בלי הצביעה המיוחדת, הרכב מאוד אסתטי וחמוד. אני ממש מתה על כל האלמנטים של עולם המים, כולל רדאר על השמשה הקדמית בצורת סנפיר דולפין (!), הספוילר האחורי שנראה כמו סנפיר גב של דולפין, והדולפינים הקטנים והחמודים על הצמיגים (שמגיעים בגודל 17 אינץ') עם הצביעה התלת-גוונית המגניבה ממש. מאחור, פס הלד המואר והיפה מזכיר קצת את הפסים בחלק האחורי של דגמי ה-EQ של מרצדס. יש דבר אחד שפחות אהבתי בעיצוב, וזה הפנסים הקדמיים. לא יודעת למה, זה קצת פחות הסתדר לי עם המכלול, וכנראה שציפיתי לפנסים עגולים יותר. 

מבט מאחור
מבט מאחור

עיצוב BYD דולפין מבפנים

הרכב נראה מגניב מאוד מבפנים, עם קונסולה מרכזית מרחפת ועיצוב מקומר ועתידני. יש פה מושבים ספורטיביים חשמליים בשילוב צבעים ורוד-סגול-לבן מטריף, והם נוחים מאוד ומחבקים – אך טיפה נמוכים מדי עבורי. יש פה גם פתחי מיזוג יפים שקצת מזכירים לי את המרצדס EQS ורכבים אחרים.

לאורך הדשבורד יש ריפוד שמדמה עור של דולפין. אני לא יודעת אם ככה באמת מרגיש דולפין, כי בפעם האחרונה והיחידה שליטפתי דולפין הייתי בת שנה בערך, אבל זה מאוד נעים, רך וקטיפתי. ואל תדאגו – שום דולפין לא נפגע במהלך צילום המבחן, וכל העור ברכב (במושבים, בהגה, בדלתות ובדשבורד) הוא סינטטי בשתי רמות הגימור.

באופן כללי, גם בפנים תראו הרבה מאוד מוטיבים ימיים, ונראה ש-BYD ממש התחייבו לאזכורים האלו ולגאוות היחידה של הדגם.

יצאנו להקיף את ישראל עם רכב חשמלי, וחזרנו כדי לספר!

מושב הנהג
מושב הנהג

אזור הנוסעים מלפנים

ה-Dolphin מגיע בשתי רמות גימור, Comfort ו-Design. בשתיהן הוא מאובזר, בין השאר, במערכת מולטימדיה בגודל 12.8 אינץ' עם תמיכה מלאה בעברית (שמתהפכת כמו בשאר דגמי BYD שראינו), תאורת LED קדמית ואחורית, שני מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, 2 שקעי USB קדמיים (ועוד שניים מאחור), עוזרת קולית ועדכונים באוויר (OTA).

הרכב מגיע עם אפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו אלחוטי, שהתחבר אצלי בשנייה וללא תקלות. בעת הפעלת תאורת פנסים אוטומטית, מסך המולטימדיה ברכב מתכהה או מתבהר בהתאם לתאורה בסביבה בה אתם נמצאים.

גרסת ה-Design, שזה הרכב שבחנו, כוללת גם סאנרוף עם וילון חשמלי, חישוקי סגסוגת בגודל 17 אינץ' בשילוב 3 צבעים, גוון שונה לגג וקורות הרכב, חלונות אחוריים מוכהים, משטח טעינה אלחוטי לטלפון הנייד, ועוד. 

מבט מלפנים
מבט מלפנים

חוויית המשתמש בתא הנהג

הרכב נראה מעולה גם מבפנים. מאוד אהבתי את העיצוב של הדשבורד והמושבים, וניכר שהושקעה כאן הרבה מחשבה. יש כמה דברים שלא כל כך ברורים לי – כמו זה שיש כפתורים למיזוג, אבל אין אופציה פיזית נוחה להנמיך או להגביר את המזגן, שלא דרך מסך המולטימדיה או העוזרת הקולית. וגם, יש פה קונסולה מרכזית עם משענת יד שיכלה להיות גם תא אחסון – אבל במקום זה יש לה תא אחסון גדול (ולא הכי פרקטי) למטה.

בנוסף, הרכב מגיע גם עם פטישון קטן לניפוץ השמשה וחיתוך חגורת הבטיחות במקרה של אסון, ותמיד נוח שיש ויפה מצד היצרן לדאוג לנו ככה. אני מאמינה שגם אם אין לכם את הדולפין, תוכלו להזמין מכשיר כזה מהאתרים הסיניים ולצייד את רכבכם (ושלא נצטרך).

אזור הנוסעים מלפנים
אזור הנוסעים מלפנים

אזור הנוסעים מאחור

באופן מפתיע לגודל הרכב, יש ניצול מירבי של המרחב באזור הנוסעים מאחור, והרבה מרווח. יש לו את אותם המושבים הנוחים שראינו מלפנים, ואין תעלת הינע בולטת על הרצפה. יש גם תאורה, ידיות, מתקן לספל, שקעי USB, קצת אחסון ומתקן כוסות זוגי על המשענת האמצעית – אבל אין פתחי מיזוג אחוריים.

אזור הנוסעים מאחור
אזור הנוסעים מאחור

תא המטען

הרכב מגיע עם תא מטען אחורי צנוע, בפתיחה ידנית. יש לו שתי מדרגות להתאמת גובה תא המטען, אך לא באמת יש בכך צורך. בנוסף, יש לו גם מגירה תחתונה לאחסון ערכת ניפוח.

אין פה שפע של מקום איחסון, כי מרחב הפנים המרווח מאוד לנוסעים מאחורי היה צריך לבוא על חשבון משהו. אם תרצו עוד שטח אחסון מאחור, פשוט קפלו את המושבים האחוריים – ותא המטען יגדל מ-345 ליטרים ל-1,310 ליטרים. בכל מקרה, יש פה די והותר מקום לשימוש יומיומי רגיל.

תא המטען
תא המטען

מבחן BYD דולפין: מערכת ההינע

בשתי רמות הגימור הנתונים הטכניים זהים: ה-BYD Dolphin מגיע עם מנוע חשמלי בהספק של 204 כוחות סוס, שמסוגל להאיץ מאפס למאה קמ"ש תוך 7 שניות, ומניע את הגלגלים הקדמיים בלבד. זה הספק שאנחנו נתקלים בו בדגמים חשמליים רבים, כמו סקודה אניאק, ג'ילי ג'יאומטרי C, ה-BYD ATTO 3 ועוד.

ג'אנטים בצביעה תלת גוונית
ג'אנטים בצביעה תלת גוונית

המערכת החשמלית וטווח נסיעה במבחן

הדגם מגיע עם סוללת בלייד בגודל 60.4 קוט"ש, שמאפשרת טווח נסיעה מירבי של 427 ק"מ. הסוללה נטענת בטעינה מהירה בקצב של עד 80 קילוואט.

בגזרת הטעינה הביתית, לדולפין יש יתרון מעניין: הוא יודע להטען גם ב-11 קילו וואט – שהם 16 אמפר תלת פאזי, וגם ב-7.4 קילו וואט – 32 אמפר חד פאזי! כלומר, הרכב יודע מראש להתמודד גם עם טעינה תלת פאזית, אבל אם יש לכם בבית חיבור חד פאזי באמפרז' גבוה – הוא יוכל להשתמש גם בו, ממש כמו בדגמי האיוניק 5, איוניק 6, קיה EV6 ועוד.

שקע הטעינה כאן ממוקם מעל הגלגל הקדמי. הוא אינו מואר וללא אינדיקטור טעינה, וחבל. עדיין לא ברור לנו למה הסינים מתעקשים לא להאיר את שקעי הטעינה…

לצד זה, בדולפין יש אפשרות בחירה בין 2 רמות רגנרציה, שנשלטות דרך כפתור תחת מערכת המולטימדיה.

טווח הרכב שהגענו אליו בפועל הוא 371 ק"מ, וזה נתון סביר למזג האוויר הקריר יחסית בו נערך המבחן.

בנוסף, הרכב מצויד בטכנולוגיית V2L, שמאפשרת חיבור והפעלה של מכשירי חשמל חיצוניים, בשתי רמות הגימור שלו, ומגיע עם כבל מתאם ברמת הגימור הבכירה.

להרחבה בנושאים אלו – מומלץ לעיין במדריך רכב חשמלי

BYD דולפין בשקיעה
BYD דולפין בשקיעה

סוללת בלייד בפחות מדקה

סוללות ה-BLADE של BYD הן סוללות מפיתוח עצמי, שגם טסלה משתמשת בהן בדגמים ספציפיים שלה. יתרונן הגדול, לעומת סוללות "שגרתיות" מעולם הרכב החשמלי – הוא שבעת חדירה של עצם חיצוני לתוך הסוללה (חלילה וחס), ההשפעה של נזק זה על הסוללה לא כאוטית כמו במקרה של חס וחלילה חדירה שכזאת בסוללות אחרות, שם הרכב עלול לעלות באש בצורה קיצונית יותר.

BYD דולפין מאחור, שתדעו במה אתם נוהגים
BYD דולפין מאחור, שתדעו במה אתם נוהגים

בטיחות ומערכות עזר ב-BYD דולפין

הרכב קיבל 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו NCAP, ו-8 מתוך 8 כוכבי בטיחות בארץ. יש לו הרבה מערכות בטיחות, וביניהן שתי מערכות בטיחות אקטיביות מעניינות: מערכת למניעת שכחת ילדים, ומערכת לניטור עייפות נהג (שלא הייתה קיימת בדגמי BYD הקודמים) – כאשר שתיהן מבוססת על רדאר ולא מצלמות. במידה ושכחתם מישהו ברכב הנעול, הוא יתחיל לצפצף ולהבהב בתדירות גבוהה, ולאחר 3 דקות גם יפעיל את המזגן. ואל תדאגו אם אתם לא נמצאים בקרבת הרכב, כי אתם תקבלו גם התרעה לטלפון הנייד. 

בין שאר מערכות הבטיחות תמצאו מערכת קרוז קונטרול אדפטיבי שאינה מנומסת מדי (ונשלטת בנוחות באמצעות גלגל ההגה), אזהרה בפתיחת הדלת, זיהוי רכב בשטח מת, ומצלמת 360 מעלות.

מבחן רכב BYD DOLPHIN

אפליקציית BYD

בדומה לכלל דגמי BYD, הדולפין מגיעה עם אפליקציה לשליטה על הרכב מרחוק. באפליקציה תוכלו לנטר את מצב הסוללה, לנעול ולפתוח את הרכב מרחוק, להדליק את המיזוג מרחוק, ולקבל עוד מידע בזמן אמת, כמו רמת לחץ האוויר בצמיגים. בנוסף, תקבלו את התראות שכחת הילד במושב האחורי או הקדמי גם לטלפון הנייד.

MG5 החשמלית

איך BYD דולפין החשמלית נוסעת?

הדולפין נוח מאוד לנסיעה וחלק, בולם זעזועים בכביש בצורה טובה, מאיץ מהר, ובכלליות מאוד קטן וקליל. יש לו בידוד רעשים סביר. הקרוז קונטרול האדפטיבי שלו חכם ואינו מנומס מדי לכביש הישראלי (ואתם כרגיל גם יכולים לכוון את רמת הקרבה הרצויה לרכב שלפניכם), וזה תענוג לנהוג ככה – בעיקר כאשר השליטה היא דרך כפתורים על גבי גלגל ההגה. אני אישית לא אוהבת להשתמש בכל תיקוני הסטייה מנתיב אז לא הפעלתי אותם, אבל דעו שהאופציה קיימת.

איך BYD דולפין נוסעת?
איך BYD דולפין נוסעת?

מחיר BYD דולפין

מחיר ה-BYD Dolphin ברמת גימור Comfort עומד על 141,990 ש"ח, וברמת גימור Design (שזה גם רכב המבחן) – 147,990 ש"ח.

המתחרה הכי גדולה שלה בשוק כרגע היא ה-MG4 (שגם היא נבחנה אצלנו בעבר). לכל אחת מהמכוניות יתרונות משלה על פני השנייה, ואולי בהמשך אנחנו גם נבצע מבחן השוואתי.

לצד זה, היבואנית מציעה אחריות של 6 שנים או 160 אלף ק"מ. עבור המנוע החשמלי והבקר, האחריות היא עד 8 שנים, או 150 אלף ק"מ. עבור הסוללה, האחריות היא עד 8 שנים או 200 אלף ק"מ. האחריות זהה לכלל דגמי BYD, כולל כל הרכבים שעלו לכביש החל מהשנה שעברה. 

צפו ב-BYD דולפין בפחות מדקה

סיכום מבחן BYD דולפין

נתחיל בנקודות לשיפור: פחות אהבתי את זה שמושב הנהגת קצת נמוך, שאין כפתור פיזי נוח להנמכת והגברת המיזוג, ושתא המטען די קטן ולא חשמלי. גם העיצוב של החלק הקדמי, למרות ההתלהבות הגורפת שלי מהעיצוב כולו – קצת לא מסתדר. באופן כללי, הייתי שמחה לראות אפילו יותר אלמנטים שקשורים לדולפינים.

אהבתי את שילוב הצבעים החלומי ותשומת הלב הרבה בעיצוב והמיתוג של הרכב (כל אלמנטי המים ושילובי הגוונים המוקפדים). יש כאן הנדסת אנוש טובה, ונהיגה כיפית, חלקה וזריזה. בנוסף, יש פה גם חיבור אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי אלחוטי שעובד חלק, והמחיר סביר ביחס למצב בשוק. 

אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חדשים.

מבחן רכב BYD דולפין
מבחן רכב BYD דולפין

מפרט טכני של BYD דולפין

הספק מנוע חשמלי: 204 כ"ס, הנעה קדמית

גודל סוללה: 60.4 קוט"ש

קצב טעינה מקסימלי בטעינה ביתית: 11 קילוואט (בטעינת 16 אמפר תלת-פאזי), או 7.4 קילוואט (בטעינת 32 אמפר חד-פאזי)

קצב טעינה מקסימלי בטעינה מהירה: 80 קילו וואט

טווח מוצהר: 427 ק"מ בטעינה אחת

טווח נסיעה במבחן: 371 ק"מ בטעינה אחת

מחיר רכב המבחן (רמת הגימור הבכירה): 148 אלף ש"ח

שגרת טיפולים: כל 20,000 ק"מ, או כל שנה (לפי המוקדם מביניהם)

אחריות: 6 שנות אחריות או עד 160,000 ק"מ על הרכב (לפי המוקדם מביניהם), 8 שנים או 200,000 ק"מ על הסוללה. עבור המנוע החשמלי והבקר, האחריות היא עד 8 שנים, או 150 אלף ק"מ.

שירות: רשת מרכזי השירות של שלמה מוטורס הפזורים ברחבי הארץ

[מחיר הרכב, תנאי האחריות ושגרת הטיפולים נכונים לרגע כתיבת המבחן, ויכולים להשתנות בפועל]

ידיות בצורת סנפירי דולפין
ידיות בצורת סנפירי דולפין