מבחן רכב: BYD HAN היא חשמלית GT מרשימה, איכותית ויוקרתית

הדגם הבכיר במשפחת BYD בישראל - BYD HAN - מגיע אלינו למבחן מקיף, ומגלה שהפער בין הרכבים הסיניים לאירופאיים הולך ומטשטש בקצב מהיר במיוחד...

היצרנית BYD מוכרת לנו כאן היטב: בפחות משנה עגולה שהיא נמצאת בישראל, ה-BYD אטו 3 הספיקה כבר להשתלט על טבלת המכירות של החשמליות בישראל ולהדיח את טסלה מודל 3 כחשמלית הנמכרת ביותר. בזמן השקתה, אי אז בספטמבר 2022, הגיעו גם ה-BYD טאנג החשמלית בעלת שבעת המקומות, וגם ה-BYD האן – חשמלית הסאלון הגדולה.

את השתיים הראשונות הספקנו כבר לבחון באופן מקיף בתקופה שעברה מאז ההגעה ארצה, ורק ה-BYD HAN נותרה לנו. כעת, היא מגיעה אלינו למבחן מקיף – ומגלה שאת הטוב ביותר שמרו לנו ב-BYD לסוף: יש כאן רכב חשמלי פנטסטי (שכמובן, אינו חף מתלונות מבחינתי) אשר לא מתבייש ולו לשנייה אחת להסתכל למתחרות הכי יוקרתיות שלו ישירות בלבן שבעיניים.

רשימת אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם

BYD HAN – עיצוב

את החלק הזה נתחיל מאותם הדברים בהם אנחנו תמיד מתחילים כאשר מדובר במבחנים של BYD – ברצוננו להרים לאנשי היבואנית על בחירת הצבעים המעולה לרכבים שלהם. אין משהו שמוצא חן בעיניי יותר מרכב בצבעים צעקניים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ברכב ברמה של ה-BYD האן. הצבע האדום של רכב המבחן עושה לו רק טוב.

מעבר לכך, ברכבים סיניים נשמעות לעיתים קרובות תלונות על כך שהעיצוב לוקח אלמנטים מהמון מקומות שונים ועושה מהם מישמש שכזה. יש מקרים בהם זה ברור לעין, ויש מקרים שבהם זה יותר נסתר וקשה לזיהוי; אבל בסופו של יום, נשאלת השאלה מה העיצוב גורם לנו להרגיש, ואני מאוד אהבתי את העיצוב של ההאן. היא נראית שרירית, עוצמתית, לא צעקנית מידי (פרט לצבע) ובעיקר משווה תחושה במראה שלה ש"יש יותר מהנראה לעין". גם כאן, בדומה ל-BYD טאנג עם שבעת המקומות, אנחנו נתקלים בג'אנטים גדולים, עם ברקסים אדירי מימדים של ברמבו ודיסקים מחוררים – כדי שלרגע לא נתהה מה היעוד של הרכב.

הקפנו את ישראל ברכב חשמלי לראשונה בהיסטוריה!

BYD HAN

BYD האן – אזור הנוסעים מלפנים

ההפתעה הראשונה והבאמת מרשימה של המבחן הזה הגיעה דווקא מבפנים: במבחני עבר לרכבי היצרנית, רמת הגימור והנדסת האנוש הייתה טובה מאוד עם כל מיני נקודות גסות פה ושם, וכמה נושאים ספציפיים שהציגו בחירות מוזרות של המהנדסים מסין. כאן המצב אחר: נקודות עם רמת גימור גסה עדיין יש (וצריך ממש לחפש אותן – הוא לא בנמצא בהישג יד), אבל הנדסת האנוש כאן קרובה לשלמות. גם איכות החומרים מעולה.

זוג מושבים ספורטיביים למראה ונוחים במיוחד מקדמים את פנינו, כאשר למושב הנהג שני זכרונות. אין הרבה מאוד אפשרויות כיוון אבל המושבים מגיעים עם קירור וחימום בשתי דרגות, וגם ההגה מתכוונן חשמלית ומאפשר חימום. ישנם מספר מקומות אחסון (הייתי שמח לקבל עוד), אבל הניצול של סביבת הנהג בעיניי לא יעיל ב-100% – הרבה, ככל הנראה, כי מדובר בפלטפורמה משותפת עלייה יושבות גם גרסאות פלאג אין של ה-BYD האן (שאינן מיובאות לישראל). יש לנו את מסך המולטימדיה המעולה של BYD, שברכב הזה משום מה מסתובב באופן ידני, יש לנו סאן רוף ואפילו מקום למשקפיים, ויש לנו שוס אחד ענק וחסר תקדים במבחנים אצלנו בפלאג מג עד כה: ה-BYD HAN מאפשרת שליטה במערכת המיזוג של הרכב – טמפרטורה ועוצמה – דרך לוח השעונים וההגה. חסל סדר כאבי ראש של התעסקות במערכת מולטימדיה בזמן נהיגה – הכל נמצא מול העיניים שלנו, וזה הופך את התפעול לקל ופשוט ביותר שהיה עד כה.

מדריך להבדלים בין פלטפורמה חשמלית יעודית לבין פלטפורמה משותפת לרכבי בנזין ופלאג אין

BYD HAN

אזור הנוסעים מאחור ותא המטען

בהתאם להיותה מכונית סאלון מפוארת / רכב GT, גם אזור הנוסעים מאחור ב-BYD לא נזנח. למעשה, זה אחד האזורים המפנקים ביותר שבהם נתקלנו עד כה באיזה שהוא רכב ברמת המחיר הזו: יש לנו כאן זוג מושבים דומים מאוד במבנה שלהם למושבים הקדמיים, עם שתי עוצמות קירור לכל מושב בנפרד, המון מרווח, כיוון חשמלי למשענות, מגרעת בתקרת הרכב שמאפשרת נוחות ייתרה גם לנוסעים גבוהים (!), שליטה על מערכת המיזוג, המון מקום – וקטע אחד גדול: המשענת המרכזית לא מתפקדת כאן כסתם משענת, אלא כמרכז עצבים כמעט זהה למה שקורה בין הנהג והנוסע מלפנים, ומאוד מזכיר את מה שראינו במרצדס EQS החשמלית.

האן

דרך מסך שליטה שממוקם באופן נוח מאוד, והוא כללית מאוד נוח לשימוש, אנחנו יכולים לשלוט בכל פונקציה של הרכב: מולטימדיה, עוצמה של הרמקולים, ווילון של הסאן רוף, סאן רוף עצמו, מיזוג (גם מלפנים וגם מאחור), כיוון של מושב הנוסע הקדמי, תאורת אווירה ועוד ועוד ועוד. הדבר הזה הופך את ה-BYD האן ללא סתם רכב מפואר, מפנק, מרווח ויוקרתי – אלא לרכב שרד פוטנציאלי למנכלים ובכירים אחרים במשק. אם כבר להיות מנכל או בכיר, ואם כבר לתת דרור לאנטיפתיות האישית שלי, כל מה שהיה חסר לי כאן זה מחיצה ביני ובין הנהג…

HAN מחיר

תא המטען של ה-BYD האן מגיע עם סף טעינה גבוה יחסית, אבל הוא דיי עמוק ומציע נפח אחסון של כ-411 ליטרים לא רעים. יש לו גם פתח למקלות סקי למקרה שתבחרו לצאת לסיבוב כאן על פסגות החרמון (בחורף הבא), אבל השימוש בפתח הזה יגרע מיכולות השליטה במרכז העצבים שנמצא על המשענת של המושב האחורי. מתחת לרצפת תא המטען יש לנו מגירה קטנה יחסית שמאפשרת סידור הכבליאדה וערכת הניפוח, ותא המטען עצמו נפתח באופן חשמלי. בנוסף לכך, מתחת לשם הדגם תמצאו תגית ובה הכיתוב 3.9S – עליו נדבר מיד.

HAN מחיר

יחידת הנעה עוצמתית והולמת לסמגנט

בדומה לטאנג עם שבעת המקומות, גם ה-BYD האן מגיעה עם הנעה כפולה בהספק של 518 כ"ס. יש לרכב גם בקרת זינוק מגניבה, יש לו כאמור ברקסים אימתניים של ברמבו עם דיסקים קדמיים מחוררים לטובת אוורר טוב יותר, והתאוצה של הדגם הזה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת בסך הכל 3.9 שניות. במהלך המבחן נתקלנו במספר מקרים בהם נשאלנו על פשר התגית על גבי תא המטען, ולמה שב-BYD בכלל יטרחו לציין את קצב התאוצה שלו באופן הזה?

BYD HAN מחיר

ובכן, זה בהחלט דבר משונה לראות – לא זכור לי מקרים אחרים בהם ראיתי על גבי הרכב הלכה למעשה נתון טכני מדיד ספציפי כל כך. ואני יכול להבין את השאלות שנשאלו. אבל מצד שני, אני גם מבין את הסינים – מבחינתם מדובר בהישג להתגאות בו: רכב ששוקל מעל ל-2 טונות מאיץ בקצב שכזה מ-0 ל-100 קמ"ש זה לא הישג של מה בכך, ובדיוק כמו שאתם (ואני) הייתם תולים במשרד שלכם תעודת הצטיינות להשוויץ בה, ובצדק – גם החבר'ה ב-BYD מתגאים בהישגים שלהם. את האזור בו נמצא המנוע החשמלי הקדמי מכסה מעטה פלסטיק נרחב, שקצת מבאס שב-BYD העדיפו פשוט לסגור שם הכל בצורה הזאת במקום לאפשר קצת מקום אחסון, עם האותיות של שושלת האן הסינית על גביו (ולא המילה "מנוע" בסינית…).

BYD HAN מחיר

מערכת חשמלית – גודל סוללה, קצב טעינה, רגנרציה וטווח במבחן

ה-BYD האן מגיעה עם מערכת דומה מאוד לזו שקיימת גם בטאנג עם שבעת המקומות: יש לנו כאן סוללה גדולה יחסית בגודל של 85.4 קוט"ש, אשר מספיקה לפי הצהרת היצרן למעל ל-500 ק"מ בתקן האירופאי (שיותר מחמיר מהתקן הסיני). מדובר בסוללת BLADE הייחודית ל-BYD, ועלייה ועל יתרונותיה על הנייר נרחיב בהמשך המבחן.

למרות התשבוחות שלה זוכה ה-HAN במבחן זה, יש לה עניין אחד מהותי מאוד שהעיב על כל החגיגה – טעינה ביתית. קצב הטעינה של ה-BYD HAN עומד על 7.4 קילו וואט לכל שעת טעינה במקסימום – שהם שווי ערך לתשתית של 32 אמפר חד פאזי. זה קצב טעינה נמוך שמצריך תשתית קצת יותר גדולה מרכבי 11 קילו וואט (שדורשים 16 אמפר תלת פאזי, והם נחשבים כיום כסטנדרט בתחום זה), ולא אפשרי לכולם. כבר במצב זה – ההאן תדרוש סדר גודל של 11 וחצי שעות לטעינה מ-0 מוחלט ל-100% בהנתן התשתית הזו, ובמידה וזה לא אפשרי וניתן, למשל, לספק "רק" 16 אמפר חד פאזי – זמן הטעינה מאפס מוחלט ל-100% יוכפל. מי שנוסע מאות קילומטרים – רצוי לבחון את נושא הטעינה הביתית לעומק ולבצע את ההתאמות הנדרשות מראש, אך מי שנוסע עשרות קילומטרים ביום ו/או יכול לספק תשתית נדרשת ל-7.4 קילו וואט, יסתדר בהחלט. טעינה מהירה ב-HAN מתאפשרת בקצב של 120 קילו וואט. שקע הטעינה ממוקם מעל לגלגל האחורי ימני, הוא מואר ועם אינדיקטור של סטטוס הטעינה – אך ללא כפתורים לשחרור מהיר.

BYD האן מחיר

הרגנרציה ב-BYD HAN אפשרית בשתי דרגות – שמן הוא STANDART ו-LARGER (כן, LARGER). השליטה בה מתבצעת דרך כפתור שנמצא במרכז העצבים של הקונסולה המרכזית, אפשרות שליטה נוחה יותר מחיטוט אין סופי במערכת המולטימדיה – אבל פחות מוצלחת ממנופים על ההגה כמו שראינו זה מכבר ביונדאי איוניק 6, למשל. אין כאן למשל מצב נהיגה בדוושה אחת, ובאופן כללי הסינים עדיין לא מקדישים את תשומת הלב הנדרשת לנושא הרגנרציה, בדיוק כפי שהיה גם בדגמי BYD הקודמים שנבחנו אצלנו. 

במהלך המבחן, הטווח אליו הגענו עם ה-BYD האן עומד על 449 קילומטרים לא מאוד רחוקים מהצהרת היצרן. נתון זה כמובן ניתן לשיפור בנהיגה נכונה וארוכת טווח עם הבעלות על הרכב, אבל הוא גם יכול לצנוח כלפי מטה מאוד בקלות: עם כל הכבוד ואחרי הכל, לא מדובר כאן במכונית קטנה וחמודה שנועדה לקחת אותנו ממקום למקום באופן חשמלי כמו הקיה נירו החשמלית, מדובר פה ברכב יוקרתי ומפואר עם המון כוח, וזה כיף. וואלה, כל כך כיף, שלפעמים לא היה כזה אכפת לי מכמה חשמל ישאר לי בסוללה בגמר הנסיעה… יותר עניין אותי לתת בראש ל-i4 M50 שעמדה איתי ברמזור. הן, אגב, מגיעות מ-0 ל-100 קמ"ש באותו פרק זמן עפ"י הצהרת היצרניות.

בי וואי די האן

סוללת BLADE, קישוריות לנייד

BYD מציידת את כל הדגמים החשמליים שלה בסוללות BLADE. יתרונן של סוללות אלו פשוט: באופן כללי, סוללה של רכב חשמלי אטומה לחלוטין לעולם החיצון, ואם חלילה וחס לא עלינו המעטפת החיצונית שלה נפרצת – זה עלול לגרום לשישו ושימחו (אבל רע): בעיקר בעירה אגרסיבית שדועכת מעצמה. יתרונן של סוללות ה-BLADE עפ"י BYD הוא שגם במקרה של חלילה וחס פריצה של המעטפת החיצונית, אופן הבעירה שלהן פחות אגרסיבי ועוצמתי בין השאר. אנחנו כמובן נאחל לכל אחת ואחד מהקוראים שלנו לא להגיע חלילה וחס למצב בו הם מגלים משהו מהדברים בפסקה זו בזמן אמת.

בנוסף, ובדומה לשאר דגמי BYD – גם ה-HAN מגיעה עם יכולות קישוריות נרחבות לנייד אשר מאפשרות שליטה בפונקציות מסויימות של הרכב מרחוק, גישה למידע (כמו מצב סוללה, טעינה, טמפרטורה פנימית ועוד) לצד עדכוני OTA. למרבה הצער, עדיין מעטות המכוניות החשמליות בישראל אשר מציעות את הקישוריות הזאת, וטוב עושים ב-BYD שמקפידים על הנושא בכל אחד ואחד מהרכבים שלהם בארץ.

בי וואי די האן מחיר

מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי

ההאן מגיעה אלינו עם שפע מערכות בטיחות, בינהן: בקרת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי, זיהוי רכב בשטח מת, מערכת מצלמות 360 מצויינת, התראת תנועה חוצה מאחור, זיהוי תמרורים ועוד. נכון לזמן הכנת המבחן, הדגם טרם נבחן במבחני היורו NCAP ולכן אין לנו ציון מבחני ריסוק עפ"י הנורמה הקיימת בשלב זה. מערכות הבטיחות עובדות טוב עם דגש על המנגנון אשר מתריע על עזיבת ההגה – הוא קצת קפריזי מידי וכנראה שמצריך מעט כיול נוסף, שלהערכתי יוכנס בשלב כזה או אחר ע"י עדכון תוכנה פשוט.

הקרוז קונטרול האדפטיבי ב-HAN עובד מעולה גם הוא ונשלט מההגה, אם כי הוא פחות מלוטש מהמקבילים האירופאיים שלו ומצריך קצת יותר תשומת לב: כך או כך, אנחנו ממליצים לעולם לא לסמוך על המערכות האלו באופן עיוור ותמיד להיות עם האצבע על הדופק והעיניים על הכביש כאשר עושים בהן שימוש ע"מ שלא יהיו מקרים שבהן מערכות הרכב פספסו משהו שאנחנו לא.

בי וואי די האן מחיר

איך זה נוסע?

כמו בכל מבחן דרכים, גם במקרה זה – מדובר בחלק לו חיכיתי יותר מהכל. רכב סאלון מפואר ויוקרתי, עם מעל ל-500 כוחות סוס, הנעה כפולה, בקרת זינוק, קירור במושבים בזמן שמזג האוויר בחוץ רותח, אורייטנציה ספורטיבית משהו… מתכון מושלם לחירועים וגירזונים עם הרכב בכביש, לא? כמובן שכן. יודעים מה? הייתי אפילו אומר שזה מובן מאליו.

מה שהיה לא מובן מאליו הוא נוחות הנסיעה. ה-BYD האן יודעת לתת בראש, ואת זה היא הבהירה לי היטב במהלך המבחן. יש לה המון כוח, יש לה בולמים אדפטיביים מהטובים ביותר שנתקלתי בהם עד היום (במיוחד בהתחשב ברמת המחיר שלה), יש לה הנדסת אנוש פנטסטית ואיכות חומרים מצויינת – שני דברים שעדיין לא ראיתי (ברמה שכזו) ברכבים סיניים.

בי וואי די האן מחיר

אבל זה לא נגמר שם: ה-BYD HAN היא אחת המכוניות השקטות ביותר שאי פעם בחיי נהגתי בהן, מבין כל המאות שעברו לי בידיים. ליכולות, לעוצמה, לכיף מנהיגה ציפיתי והיא ספקה את כל זה בלי למצמץ. אבל לשקט לא. ולמעשה, לכל אורך המבחן, רק סוג אחד של רעש חדר לתוך תא הנוסעים – וזו הייתה המיית הצמיגים על הכביש.

הרכב כל כך שקט וכל כך נוח, כיאה לרכב GT, שגם אחרי מאות הקילומטרים שעשינו עליו ברצף – סיימנו את הנהיגה והנסיעה רעניים וקלילים כמו חדשים. אין רעשי רוח שחודרים לתא הנוסעים, אין כל מיני קרקושים ודברים מעצבנים – בידוד הרעשים כאן, מעבר לנושא הכיף מנהיגה (שה-HAN שופעת בו) הוא בין הטובים שפגשתי בכלל, לא באופן ספציפי לרכבים מייצור כזה או אחר, או מסגמנט כזה או אחר.

בי וואי די האן מחיר

מחירים וסיכום המבחן

אם חשקה נפשיכם באטו 3 או בטסלה מודל 3 והתלבטתם לבדוק את ההאן, כנראה שאתם במקום הלא נכון (לפחות מבחינת הסגמנט, מה קורה אצלכם בכיס הוא עניינכם). אבל ההאן לא פונה לשם, אלא להפך. היא מציעה הרבה מאוד, ברמה של רכבי סאלון מפוארים -בדיוק כמו הטסלה מודל S, המרצדס EQS לעיל וה-BMW i7, אבל בשבריר מהמחיר.

השבריר הזה עומד על 335 אלף שקלים. כאשר המודל S של טסלה עולה מעל לכפול, וזוג הגרמניות עולות מעל לפי 3, בהתאם לרמת הגימור והאבזור שתבחרו. ונכון, ה-BYD האן לא מציעה חבילה זהה לחלוטין עם מוצא סיני, ישנם הבדלים לא מעטים: גודל סוללה, יכולות טעינה, בטיחות ועוד – אבל הפער במחירים כל כך גדול, שמי שיצליח להתגבר על המוצא של הרכב – עלול בהחלט למצוא את עצמו רוכש HAN, ואת העודף מרכישה של i7 חדשה משקיע בדירה בפריפריה שתניב לו הרבה יותר תשואה, גם במצב השוק הנוכחי. כן, ה-BYD HAN עד כדי כך מצליחה מבחינתי להדביק את הפער לתחרות שלה מהיבשת הישנה, ואם אני הייתי יצרן רכב יוקרה גרמני – הייתי מתחיל בנקודה הזו לחשוש.

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן הזה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על ה-BYD HAN המפוארת והיוקרתית? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

BYD HAN 2024

טכני:

גודל סוללה: 85.4 קוט"ש

הספק: 518 כ"ס, הנעה כפולה

טווח חשמלי במבחן הדרכים: 449 ק"מ

טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 7.4 קילו וואט (כ-11 שעות טעינה מ-0 ל-100%), טעינה מהירה – עד 120 קילו וואט

שגרת טיפולים: כל 20,000 ק"מ או שנה, עפ"י הקודם מבינהם

מחיר רכב המבחן: 335,000 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח

אחריות: ארבע שנים או 120,000 ק"מ על הרכב, 8 שנים או 200,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מביניהם)

שירות: מרכזי השירות של שלמה מוטורס הפזורים ברחבי הארץ

BYD 2024