מבחן רכב: מרצדס GLA פלאג אין מספקת טווח חשמלי יפה לצד מרחב ואיכות גבוהים

מרצדס GLA פלאג אין משמשת כבסיס לגרסה החשמלית הזולה ביותר של מרצדס, אבל איך היא מתפקדת מרגישה כמכונית פלאג אין יוקרתית בפני עצמה?

נכון לנקודה בה המבחן הזה מפורסם, כמעט כל אחד מדגמי משפחת ה-EQ החשמלית של מרצדס נבחן אצלנו. התחלנו אי אז בתחילת 2022 עם המרצדס EQV המסחרית, אחריה הגיעה המרצדס EQE, מרצדס EQB – החשמלית היוקרתית היחידה כיום בארץ עם שבעה מקומות, מרצדס EQS ולבסוף, בתחילת השנה הנוכחית, בחנו גם את ה-EQA הקטנה שהיא דגם הכניסה למשפחת ה-EQ החשמלית של מרצדס. היחידה שנעדרת מכאן היא המרצדס EQC, שתבחן בקרוב.

הגישה של מרצדס לעולם החשמלי מרשימה ויש לה ליין-אפ יפה מאוד, אבל חוץ ממנו – למרצדס גם רשימה ארוכה מאוד של דגמי פלאג אין – שיתאימו בראש ובראשונה למי שלמשל עודנו מעדיף לא להתחייב לרכב חשמלי לחלוטין אבל עדיין רוצה להשאר בבית. כך, מגיעה אלינו כעת למבחן האחות התאומה-הלא-זהה של המרצדס EQA – והיא המרצדס GLA פלאג אין.

רשימת אביזרי חובה לרכב הפלאג אין הבא שלכם

מרצדס GLA250e במבחן וידאו מקיף – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

עיצוב

בגזרה העיצובית, המרצדס GLA מציגה עיצוב מרצדסי אופייני בדיוק כמו שאר הדגמים בחברה שאינם מונעים בחשמל בלבד. יש כאן גריל גדול עם לוגו ענק במרכזו, קווים מאוד "יעילים" ואופיניים למרצדס, מבנה גדול שמתורגם למרווח נהדר בפנים (על כך בהמשך) ובעיקר הבהרה ברורה שמדובר כאן במרצדס מהשורה – לא משנה מי מביט בה.

ליעילות הזאת יש כמובן גם צד נוסף – והצד הזה הוא הצד שהעיצוב כאן לא כל כך מעיף-פוני. כן, זו מרצדס, כן, היא יעילה מאוד – אבל חסר כאן משהו, ובשלב מסויים של הסתכלות ברכב נוצרת תחושה שהיעילות כאן הגיע על חשבון כל דבר אחר – משמעותי או לא משמעותי ככל שיהיה מבחינה עיצובית. כך או כך, לא מדובר בדבר מה שבלתי אפשרי לחיות איתו.

להחרבה בנושא – מדריך להבדלים בין פלטפורמה יעודית לפלטפורמה משותפת ברכב חשמלי

מרצדס GLA

סביבת הנהג והנוסע מלפנים

אבל בכניסה למרצדס GLA פלאג אין נגלה לפנינו עולם ומלואו שזהה כמעט לחלוטין לכל מרצדס אחרת שבחנו – לפחות מאלו בעלות הפלטפורמה המשותפת עם דגמי בנזין. כיוון המושבים המובנה בתוך הדלתות, המושבים הסופר נוחים, קונסולה מרכזית זהה כמעט לכל דגם אחר, מערכת מולטימדיה פשוט פנטסטית עם ממשק אינטואטיבי ופשוט יחסית (כן נדרש פרק הסתגלות מסויים).

איכות החומרים נהדרת ומשטח המגע שנמצא בקרבת המשענת האמצעית נוח במיוחד לשימוש (אם כי גם – כאמור – מצריך פרק הסתגלות קל), יש שלושה חיבורי USB TYPE C (אחד לשימוש מערכת המולטימדיה ושניים בתוך תא האחסון שמתחת למשענת המרכזית), יש משטח טעינה אלחוטי (שכרגיל מהונדס באופן מאוד משונה וטלפונים גדולים במיוחד פשוט לא יכנסו לקוך הקטן הזה.

לצד אפשרויות הכיוון של המושבים, זכרונות וחימום (כל אלו רלוונטיים לשני המושבים מלפנים!) יש לנו גם לוח שעונים דיגיטלי לחלוטין וסופר מפורט שראינו גם בדגמי ה-EQ עם מגוון אדיר של אפשרויות התאמה אישית של המידע. סאן רוף כפול מכסה את הפדחת, אבל מנגד – HUD לא תמצאו כאן. מרחב המחייה בחלק הקדמי נהדר, אבל הוא רק קדימון למה שמתרחש מאחורנית.

מרצדס GLA

אזור הנוסעים מאחורנית ותא המטען

אחת הטענות העיקריות שהיו לנו למרצדס EQA הקטנה הייתה שהמעבר מפלטפורמה מונעת בנזין לחשמל לא עבר חלק בחלק האחורי של הרכב, בגלל תוספת הסוללה שיצרה רצפה גבוהה יותר מידי. כאן אנחנו פוגשים את המקור, והמצב כאן שונה לחלוטין בגזרה זו

חלונות מושחרים, מושבים מרווחים, סאן רוף שממשיך גם כאן, נחמד מאוד שזו מידת ההשקעה (הסטנדרטית לתחושתינו) בחלק הנוסעים מאחור בחלק ניכר מדגמי מרצדס – אבל לא תמצאו כאן פתחי מיזוג, אלא רק מספר קטן של תאי אחסון וזוג שקעי USB TYPE C לטעינה. אפילו משענת מרכזית אין כאן. למרות המימדים הנדיבים, גם כאן לא תצליחו להכניס בנוחת שלושה מבוגרים בגודל ממוצע, אבל לשני נוסעים יהיה כאן מרווח טוב מאוד.

מרצדס GLA

תא המטען נפתח באופן חשמלי אבל הוא לא מאוד מאוד גדול – בסך הכל 385 ליטרים. מתחת לרצפה יש כמובן את המגירה עם ערכת הניפוח ומעט המקום לכבלים ומאוד מוצא חן בעינינו שכתמיד בדגמי מרצדס – לא מדובר בסתם מכסה שזרוק שם אלא במגירה הלכה למעשה שלא תפתח מעצמה ונסגרת באמצעות מעין צילינדר פשוט במיוחד. 

מרצדס GLA פלאג אין

מערכת הינע ומערכת חשמלית, צריכת דלק

המרצדס GLA פלאג אין מצויידת במנוע בנזין בנפח 1400 סמ"ק מודגש טורבו שבתורו מעביר את הכוח לתיבת הילוכים בת 8 מהירויות, שמניעה בתורה את הגלגלים הקדמיים בלבד. ההספק הכולל כאן עומד על 218 כוחות סוס ועל איך זה מרגיש ונוסע נדבר בהמשך. לאלו מצורפת מערכת הפלאג אין שמכילה סוללה בגודל של 15.6 קוט"ש ומאפשר טווח מוצהר של 59 ק"מ. 

צריכת הדלק של ה-GLA פלאג אין במהלך המבחן עמדה על נתון יפה של ליטר ל-18.4 קילומטרים. כפי שאנחנו מציינים תמיד בכל מבחן לרכב פלאג אין – הצריכה הזאת היא תוצר ישיר של מידת השימוש במערכת החשמלית וההקפדה על כך ולכן אם אתם לא בטוחים מה תהיה מידת ההשפעה של רכב שכזה על צריכת הדלק שלכם בזמן הנהיגה – אתם מוזמנים לעיין במדריך לרכב פלאג אין.

להחרבה בנושא צריכת דלק ברכבי פלאג אין – מומלץ לעיין במדריך לרכבי פלאג אין

מרצדס GLA פלאג אין

רגנרציה, יכולות טעינה, טווח חשמלי

המרצדס GLA פלאג אין צויידה למרבה ההפתעה במערכת רגנרציה דיי רצינית ביחס לרכב פלאג אין, כזו שלא ראינו כבר זמן רב, וממש מצא חן בעינינו שמרצדס לוקחים את הנושא ברצינות למרות שמדובר ברכב פלאג אין. יש לה אומנם "רק" 4 מצבים אבל זה משמעותית יותר מלמרבית רכבי הפלאג אין אותם בחנו במגזין, וזה מאפשר לנו להשיג טווח גבוה יותר ולהתקרב ככל הניתן לטווח המוצהר.

מרצדס GLA פלאג אין

בגזרת הטעינה, המרצדס GLA פלאג אין נטענת מעמדה ביתית או ציבורית בקצב מקסימלי של 7.4 קילו וואט, מה שאומר שבהנתן קצב טעינה מספק מהתשתית – תוכלו לטעון את הסוללה מאפס מוחלט ל-100% בתוך קצת מעל לשעתיים. מנגד, טעינה של הסוללה עצמה במהלך הנסיעה אפשרית אך ורק כאשר הגיר נמצא במצב ספורט, והיא מתבצעת באופן אוטומטי – וחבל, כי שליטה על יכולות הטעינה של הסוללה ממנוע הבנזין הייתה כנראה הדבר האחד והיחיד שהיה חסר כדי להפוך את המערכת הרגנטיבית למושלמת.

הטווח החשמלי אותו השגנו במהלך המבחן עומד על 49 ק"מ שממצבים את ה-GLA לא מאוד רחוק מהטווח המוצהר שלה. יחד עם זאת חשוב לציין שהטווח המוצהר של הרכב שהושג בתנאי מעבדה כן יכול להיות מציאותי, גם בלמידה ושימוש נכון ברכב ומערכותיו וגם כאשר מזג האוויר משתפר ומתבהר – במהלך המבחן מזג האוויר היה קר מאוד ומזג אוויר שכזה משפיע לרעה על ביצועי הסוללה.

מרצדס GLA פלאג אין

מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי

רוב מערכות הבטיחות הקיימות כיום בעולם הרכב נמצאות במרצדס GLA פלאג אין: בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב, התראת רכב בשטח מת, התראת עייפות נהג ועוד. מה שלא תמצאו כאן זה מערכת התראה על שכחת ילדים במושב האחורי או מצלמות 360 – וזה קצת מבאס כי רכב ברמת המחיר הזאת גרם לי לצפות שלפחות מצלמת 360 כן נמצא כאן.

הקרוז קונטרול האדפטיבי של ה-GLA זהה לפי תחושתינו למערכות הקיימות ברכבים החשמליים שבחנו והוא עושה עבודה טובה מאוד ובסך הכל נטולת נימוסים מוגזמים. כן, זו לא מערכת שמחקה באופן מושלם את פעילותו של נהג בשר ודם אבל היא עושה עבודה לא רעה ובעיקר – יעילה, כמו העיצוב והפונקציונליות של המרצדס GLA פלאג אין.

מרצדס GLA פלאג אין

איך זה נוסע?

ככל שניתן לומר את זה על קרוסאובר במימדים של ה-GLA, אשר מגיע עם הנעה קדמית, ה-GLA נוסעת באמת מעולה. היא תעמוד אומנם בהתחרעויות ובניסיונות מסויימים לנהיגה טכנית בכוח אבל הוא עושה הכל ממש טוב: בין אם זו נהיגה מנהלתית ובין אם זו נהיגה קצת פחות מסורתית. הבולמים שלה מצויינים למרבה ההפתעה והם עשו לתחושתנו עבודה מאוד מאוד מאוד טובה בכל מצב שנתקלנו בו, בידוד הרעשים טוב מאוד אם כי נשמע שבמרצדס בחרו במכוון להשמיט קצת מאפשרויות הבידוד של רעשי המנוע בזמן שזה עובד.

גיר 8 המהירויות הוא אחת הסיבות שה-GLA דיי מהנה לנהיגה – יש לו עניין של השהייה מסויימת בעת קיק-דאון אבל הוא עובד בצורה הרמונית במיוחד עם המנוע והמערכת החשמלית (ככל שהוא נדרש כשמנוע הבנזין בהפוגה) והתחושות ממנו בסך הכל טובות – מה גם שכאשר הרכב נמצא במצב היברידי, המנופים שעל גבי ההגה עוברים משליטה ברגנרציה לשליטה בגיר עצמו.

GLA פלאג אין

מחירים וסיכום המבחן

המרצדס GLA פלאג אין היא גרסת הפלאג אין הראשונה של מרצדס להבחן אצלנו. היא לא דנדנשה מהמדף אלא הדור השני של משפחת ה-GLA שהוצג ב-2019 (ה-GLA עצמה הוצגה לראשונה ב-2013 בדורה הראשון והקטן יותר), ולמרות הזמן שעבר מאז הצגתה היא עושה עבודה מאוד טובה ומרשימה בסגמנט הזה של קרוסאובריי פלאג אין.

מחירה ההתחלתי עומד על 350 אלף שקלים והיא מציעה מספר רמות גימור שנבדלות בעיצוב החיצוני ובאבזור, ולתחושתנו היא עומדת בגבורה אל מול התחרות מגרמניה – מבית – וגם מחוצה לה בכל גזרת הפלאג אין של קרוסאובריי היוקרה. יש כאן מספר דברים שכן היה רצוי לשפר – כמו אפשרות טעינה של הסוללה דרך פעילות המנוע לא רק במצב ספורט, תא מטען קצת יותר גדול ועוד פינוקים מאחורנית, אבל בסך הכל הרכב עושה עבודה לא רעה והשאיר אותנו עם הרבה טעם טוב.

קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה זו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על המרצדס GLA פלאג אין? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

GLA פלאג אין

טכני

מנוע בנזין: 1,400 סמ"ק מודגש טורבו, ארבעה צילינדרים, גיר 8 מהירויות כפול מצמדים

הספק משולב: 218 כ"ס, הנעה קדמית 

גודל סוללה: 15.6 קוט"ש

קצב טעינה מקסימלי: 7.4 קילו וואט

צריכת דלק במבחן הדרכים: 18.4 ק"מ לליטר

זמן טעינה בעמדה ביתית / ציבורית: עד שעתיים בקצב של 7.4 קילו וואט

טווח חשמלי במבחן: 49 ק"מ (מוצהר – 59 ק"מ)

שגרת טיפולים: 15,000 ק"מ או כל שנה

מחיר רכב המבחן: 389,990 ש"ח (רמת גימור פרימיום פלוס), מחיר התחלתי: 350 אלף שקלים

אחריות: שלוש שנים או 100,000 ק"מ על הרכב, 7 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה

שירות: רשת מוסכי מרצדס הפזורים ברחבי הארץ

GLA פלאג אין