מבחן רכב: מרצדס EQA היא המרצדס החשמלית הזולה ביותר

מרצדס EQA היא החשמלית הזולה והקטנה ביותר של מרצדס. איך היא מתפקדת כדגם הכניסה של משפחת ה-EQ? הכל במבחן המקיף!

הרבה לפני רכבי פאר חשמליים כמו המרצדס EQS או רכבים קצת יותר קטנים וקצת פחות מפוארים כמו המרצדס EQE, הייתה המצרדס EQA. היא עשתה את צעדיה הראשונים בעולם במהלך 2021, והגיעה ארצה ממש בסמוך להתפוצצות השוק החשמלי עם עליתה של טסלה לארץ הקודש. בניגוד לשני הדגמים לעיל, המרצדס EQA התבססה על פלטפורמה משותפת, כאשר היא חולקת רכיבים רבים עם המרצדס GLA.

הימים הפכו לשבועות, המרצדס EQA נחתה בארץ בשלב מסויים וממש בסמוך לכך נולד בישראל מגזין רכבים חשמליים שנקרא פלאג מג. ואחרי שהספקנו לבחון את המרצדס EQV, מרצדס EQE, מרצדס EQB עם שבעת המקומות והמרצדס EQS האולטרה יוקרתית, הגיע הזמן שגם המרצדס EQA תעבור תחת ידינו ותקבל את מבחן הרכב המקיף ביותר שבוצע עד כה לדגם בישראל.

רשימת אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם

מבחן הוידאו המקיף למרצדס EQA – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

עיצוב

מה אומר לכם, רבותי? זאת בת טיפוסית למשפחת ה-EQ, היכן שהמסורת היא מסורת, עיצוב הוא אותו העיצוב (עם השינויים המתבקשים כמובן) וככל שמסתכלים עליה יותר מהצד, שמים לב יותר ויותר למקורות שלה. מדהים לראות עד כמה היא מזכירה GLA מהצד, ולהוציא את ה-EQV המסחרית – זו כנראה בת משפחת ה-EQ שהכי דומה לדגם בנזיני של מרצדס.

אבל זה לא דבר רע – אולי זה פשוט "מה שהחליטו" במרצדס ואולי זה באמת קו עיצובי מלא מחשבה – ורואים שזו מרצדס חשמלית בעיקר כאשר שמים לב לגריל הגדול והאופייני לדגמי משפחת ה-EQ. רכב המבחן שהגיע אלינו – רמת הגימור אלקטריק ארט (השניה מבין שלוש) מגיע גם עם פסים כחלחלים על הג'אנטים שממש שוברים יפה ובעדינות את הצבע הלבן של רכב המבחן. החלק האחורי גם הוא בבירור שייך למשפחת ה-EQ – ותודה לאל, הטענות שהיו לנו אי אז בקיץ על ה-EQE החשמלית ועל עיצוב אזור תא המטען שלה רחוק מאחורינו כאן.

מרצדס EQA

אזור הנוסעים מלפנים

בדומה לעיצוב החיצוני, גם סביבת הנהג מוכרת לנו היטב מדגמים קודמים – וביתר שאת מהדגמים שחולקים פלטפורמה משותפת עם דגמי בנזין. וגם במקרה הזה, מדובר במשהו שאפשר להיות אליו אמביוולנטיים לכל היותר, אבל כנראה שבמרצדס יודעים שאין טעם להחליף את מה שעובד טוב: כל אזור הנוסעים לפנינו ממש דומה למה שכבר ראינו בדגמי ה-EQ האחרים, וזה כולל את לוח השעונים הדיגיטלי שצמוד למסך מולטימדיה גדול שעובד ללא דופי, לצד שלושה פתחי מיזוג במרכז הקונסולה המרכזית (שגם צבועים בצבע ברונזה ממש מגניב!), קונסולה מרכזית גדולה ומפנקת עם הרבה תאי אחסון, מעט כפתורים ומשטח המגע של מרצדס.

המושבים עצמם ברמת הגימור של רכב המבחן מתכווננים חשמלית ובעלי שלושה זכרונות וחימום (אין קירור באף אחת מרמות הגימור). באמת שאין אפילו יותר מידי איפה לבוא בטענות ל-EQA הקטנה כי את כל מה שחשוב באמת היא לקחה מהאחיות הגדולות ומהאחיות התאומות-לא-זהות – פרט לידית ההילוכים, איתה חווינו את אותו ניהול קצת מציק על-אף-היותו-אמריקאי-משהו שלפעמים מצריך משיכה החלטית בכדי להעביר את ההילוך.

מרצדס EQA

אזור הנוסעים מאחור ותא המטען

מאחורנית, המצב קצת שונה. יש לנו כאן מושבים דומים במראה עם אותה צביעת ברונזה מגניבה מלפנים, יש לנו פתחי מיזוג (ברמת גימור זו – ברמת הגימור הנמוכה ביותר אין אותם) ושקע USB טייפ C בודד, משענת מרכזית וחלונות מושחרים. עד כאן הכל סבבה, אבל בבואנו לשבת – למרצדס EQA יש הפתעה וזו מגיעה בדמות רצפה גבוהה למדי לנוסעים מאחור. יתכן שמדובר באילוץ של התקנת הסוללה בפלטפטורמה המדוברת, וזו הפעם הראשונה מאז ומעולם שאני נתקל בעניין הזה ברכב חשמלי – אבל זה ישנו, ויתכן שאם התברכתם בגובה רב לא יהיה לכם נוח בנסיעות ארוכות הסיפור הזה.

מרצדס EQA

תא המטען נפתח חשמלית, ומציע נפח אחסון של 340 ליטרים. לא יותר מידי, אבל בנוי בצורה חכמה ונוחה עם מספר וויי קשירה, תאורה וגם שקע 12 וולט. מתחת לרצפה יש לנו את המגירה הקטנה יחסית, שבמקרה של רכב המבחן הגיעה גם עם שטיח מעליה, וזו הפעם הראשונה מאז ומעולם ברכב חשמלי שאנחנו נתקלים במגירה עם קליפס שתופס אותה במקום, ולא בסתם חתיכת פלסטיק שזרוקה שם מכוח האנרציה. יפה מאוד!

EQA

מנוע, סוללה, יכולות טעינה, רגנרציה וטווח במבחן

המרצדס EQA מגיעה עם מנוע של 188 כ"ס והנעה קדמית. זה כנראה הפער הגדול ביותר בהפרש ניכר מבין כל שאר אחיותייה לקטגוריה, כאשר כבר ב-EQB אנחנו מקבלים הנעה כפולה – אופציה שכאן כלל לא קיימת. המנוע הזה כן בנוי למידות הרכב המדובר, אבל בכנות? לא היינו מתנגדים לתוספת כוח, או – חלילה וחס – לאפשרויות הנעה נוספות. זה שמדובר במנוע חשמלי פשוט יחסית, לא אומר שאפשר לחסוך עלינו!

EQA

ה-EQA מגיעה עם סוללה בגודל של 66.5 קוט"ש – גודל זהה לזו של האחות הגדולה, אך למרות הבדלי הגדלים והמשקלים בינהן – נראה שהטווחים המוצהרים עליהם מדברים הם אותם הטווחים. יכולות הטעינה כאן עומדות על 11 קילו וואט בעמדה ביתית, או עד 100 קילו וואט בעמדה מהירה, מה שאומר שבחיבור בעמדה הביתית שלכם תוכלו לטעון את ה-EQA הקטנה מ-0 מוחלט ל-100% בתוך סדר גודל של 6 שעות – בעמדה מהירה זה כמובן יהיה תלוי בקצב הטעינה שהעמדה תדע לתת. הטעינה מתבצעת דרך שקע טעינה שגרתי של מרצדס – נמצא מעל לגלגל האחורי ימני, מואר עם אינדקציה של מה בדיוק קורה בטעינה, ועם כפתור שחרור מהיר.

להרחבה בנושא של קוט"ש, קילו וואט, מה הם ומה ההבדל בינהם – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

EQA

הרגנרציה ב-EQA נשלטת דרך זוג מנופים על ההגה וזו שיטת השליטה ברגנרציה שאנחנו הכי אוהבים מבין כל האפשרויות הקיימות כיום. יש לנו כאן 4 מצבים, שנעים החל מהחלש ביותר לחזק ביותר, וישנו גם מצב אוטומטי – לגביו קיבלנו ביקורות שלא בחנו אותו מספיק לעומק במבחנים הקודמים ושעדיף להשתמש בו מאשר במצב נהיגה בדוושה אחת – שנפוץ אצל המתחרות אבל לא קיים אצל מרצדס.

מצב הרגנרציה האוטומטי של מרצדס מאפשר למעשה שימוש בחלק ממערכות הבטיחות של הרכב לצורך בלימה רגנטיבית. משמעות הדבר היא שכאשר מערכות הבטיחות מזהות שלמשל הרכב שלפנינו מאיט, הרגנרציה מוגברת. זה פתרון מאוד חכם… שעובד היטב בעיקר בקו ישר ובנסיעה אחידה, ופחות בתנועה עירונית צפופה למשל. אבל הוא נוח לשימוש וחלק ניכר מהמבחן עבר בשימוש באופציה הזו – אבל עדיין, להחליף נהיגה בדוושה אחת חייב להכנס ל-TO DO LIST של אנשי מרצדס לדגמים הבאים שלהם.

הטווח המוצהר של ה-EQA עומד על 414 ק"מ, כאשר במהלך המבחן אנחנו השגנו נתון של 370 ק"מ. זה נתון שהרגיש לנו טיפ-טיפה רחוק מידי מהמוצהר, ולא בכדי: המבחן נערך במזג אוויר קר במיוחד ומה לעשות, הסוללות של הרכבים החשמליים עדיין מתקשות בימינו להתמודד עם מזג אוויר שכזה, וסביר בהחלט להניח שככל שמזג האוויר יתחמם יהיה אפשר לסחוט עוד קצת קילומטרים מהסוללה.

EQA

מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי

גם כאן אין הרבה חדש תחת השמש. המרצדס EQA קיבלה חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו NCAP, והיא מאובזרת במרבית מערכות הבטיחות. מי שבלטו קצת בהעדרן הן המערכות שראינו באחיות הגדולות אשר מנטרות בזמן אמת עייפות נהג (אין כאן גם מערכת ממוחשבת שכזו), תצוגת שטח מת בזמן אמת, או התראה על שכחה במושב האחורי – פרט לכך, יש כאן פחות או יותר הכל.

הקרוז קונטרול האדפטיבי נשלט כולו מההגה המצויין ומסידור הכפתורים הסופר אינטואטיבי שלו, ולוקה במידת נימוס גרמני מעצבנת שדומה לאחיות הגדולות, או יותר נכון – לחלקן שכן היו מנומסות מידי. התפעול מתבצע מהכפתורים הפיזיים שבצד השמאלי של ההגה ועל מערכות הבטיחות האחרות ניתן לשלוט דרך תפריטים יעודיים בלוח השעונים הדיגיטלי או דרך מערכת המולטימדיה.

EQA

איך זה נוסע?

הכל כאן מאוד מרצדסי, ולא ציפינו לפחות מכך – חוץ משני עניינים. הראשון הוא נושא המושבים האחוריים עם הרצפה הגבוה-הרבה-יותר-מידי באזור זה שיגרמו בוודאי לאי נוחות בהמשך לאמור לעיל לנוסעים מסויימים, והשני הוא המנוע – שמרגיש חלש מעט יותר מידי למימדי הרכב, על אף התחושה הראשונית שהוא תפור למימדי הרכב.

מעבר לכך, וכאמור – מאוד מרצדסי. בידוד הרעשים כאן מצויין, הבולמים מעולים, וזה תמיד כיף לראות "דגמי כניסה" של מותגי יוקרה שמשקיעים בהם גם בהטמעת ה-DNA המוכר של היצרן, למרות המחיר, וגם בדברים קצת יותר "קטנים" כמו בידוד רעשים פנטסטי ובולמים שמצליחים לעשות עבודה טובה מאוד כמעט בכל מצב שבו הם יתקלו.

EQA

מרצדס EQA – סיכום

במחיר התחלתי של מעל ל-300 אלף שקלים – המרצדס EQA נכנסת למה שאפשר לקרוא לו "העשיריון העליון" של החשמליות בישראל, אבל היא גם באותה נשימה המרצדס החשמלית הזולה ביותר. רכב המבחן הספציפי עולה כ-350 אלף שקלים, והתוספת הזו תספק לכם מספר שינויים עיצוביים בפנים ובחוץ לצד פתחי מיזוג ליושבים מאחורנית.

יש לה טווח סביר בהחלט, איכויות זהות למה שאנחנו מכירים כמעט מכל מרצדס אחרת שבחנו במגזין, עיצוב נאה ורשימת אבזור מכובדת מאוד לצד בטיחות גבוהה. מנגד – נוסעים מאחור עלולים להתלונן, וגם הנוהג עלול למצוא את עצמו מפלל לעוד כמה כוחות סוס בודדים במנוע. האם היא ראויה לתג המחייב של משפחת ה-EQ? בהחלט. האם היא ראויה לכספכם? על זה, אתם תאלצו לענות לאחר שיעורי בית ונסיעת מבחן שלכם על הרכב, שבהחלט שווה לכל הפחות את זה.

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן זה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על המרצדס EQA החשמלית? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

EQA

טכני

גודל סוללה: 66.5 קוט"ש

הספק: 188 כ"ס, הנעה קדמית

טווח חשמלי במבחן הדרכים: 370 ק"מ (טווח מוצהר – 414 ק"מ)

טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 100 קילו וואט

זמן טעינת הסוללה: עמדה ביתית/ציבורית – 6 שעות בקירוב מ-0% ל-100%

שגרת טיפולים: כל 20,000 ק"מ או כל שנה, לפי המוקדם מבניהם

מחיר התחלתי: 329,990 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח. מחיר רכב המבחן: 344,990 ש"ח

אחריות:  שנתיים אחריות ללא הגבלת ק"מ על הרכב, שנה שלישית אחריות יבואן, 10 שנים או 250,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מבניהם)

שירות: מרכזי השירות של מרצדס ברחבי הארץ

מרצדס חשמלית