בתרחיש עלטה והפסקת חשמל – דווקא לבעלי רכב חשמלי יש פתרון בהישג יד

מלחמה עם חיזבאללה? עלטות והפסקות חשמל חוזרות ונשנות? לבעלי הרכבים החשמליים עשוי להיות קצת יותר קל להתמודד עם המצב
צפו בכתבת הווידאו בערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

מאז השביעי באוקטובר, מדינת ישראל שרויה במצב מלחמה בלתי פוסק. בין המהלכים המבצעיים בעזה והמאמצים להשבת החטופים, ישנו גם האיום התמידי אשר מרחף באוויר – חזית נוספת עם חיזבאללה בצפון. כולנו הבנו כבר שחיזבאללה של מלחמת לבנון השנייה אינו החיזבאללה שיושב כעת על הגדר הצפונית לכל אורכה, ובכאן 11 נחשף השבוע כי במשרד הבריאות נערכים לתרחיש כמעט אפוקליפטי – עפ"י ההערכות, כ-60% משטחה של מדינת ישראל יהיה שרוי בהפסקות חשמל חוזרות ונשנות. 

ובהתאם למידע אשר מתפרסם בתקשורת הארצית, גם אצלנו בקבוצת הפייסבוק עוברים לרכב חשמלי השאלה – מה יעשו בעלי רכב חשמלי בזמן עלטה שכזו?. אז ככל הנראה, התשובה הראשונית תהיה זהה: בעלי רכב חשמלי, בדומה לבעלי רכבי פלאג אין, הייבריד, בנזין או דיזל, מכל הסוגים והמינים – יבלו בתור התחלה זמן ממושך בתוך הממ"ד. אבל מטרי-הטילים והמלחמה לא תמשך לנצח, ואנחנו כאן לדבר איתכם דווקא על הדרכים בהן רכב חשמלי יכול לתרום במקרים של הפסקות חשמל ממושכות.

אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם

יונדאי איוניק 6
פונקציית V2L לחיבור ישיר לסוללה של צרכני חשמל ביתיים באיוניק 6 (מקור: אתר יונדאי העולמי)

עלטה? הפסקות חשמל ממושכות? הרכב החשמלי שלכם הופך בעל כורחו לסוללת גיבוי ענקית

כאמור, ניקח מצב תיאורטי במסגרתו המלחמה שככה מעט, וכעת ניתן לצאת מהממד"ים – אך הפסקות חשמל עדיין מתרחשות באופן עקבי, וצוותי חברת החשמל עדיין עסוקים בתיקון כמות אדירה של נזקים אשר נגרמו כתוצאה מהתקפות טילים. או במילים אחרות – סימנים ראשוניים של מידה מינימלית של חזרה לשגרה. סדר העדיפויות הלאומי צפוי באופן טבעי לדאוג קודם כל לתשתיות הקריטיות כגון מתקנים צבאיים ובתי חולים, ולאחר מכן לחזור ולספק חשמל בהדרגה לציבור הרחב. 

בזמן הזה הציבור הרחב יאלץ להסתדר בעצמו; חלק בחר כבר לרכוש גנרטורים לשימוש ביתי במסגרת הבהלה הראשונית מהתרחיש, למשל, ואחרים בחרו בדרכים פחות טכנולוגיות ופחות תלויות-בגורמים-חיצוניים והחלו לאגור מצרכים ומוצרים חשובים כאלו ואחרים בממ"ד הביתי שלהם. אך לרוב בעלי הרכבים החשמליים יש קלף חשוב – הרכב החשמלי שלהם יכול להפוך לסוללת גיבוי אדירת מימדים.

כמה אדירת מימדים? רכב חשמלי ממוצע בישראל כיום מצויד בסוללה בגודל של 70 קוט"ש (קילו וואט-שעה), שהם כ-70 אלף וואט-שעה (כל קילו-וואט שעה שווה ערך ל-1,000 וואט שעה). לטלפון סמסונג גלקסי S23 ישנה סוללה בגודל של כ-3,900 מיליאמפר, אשר בהמרה זריזה בחיבור 25 וולט מציגה נתון של כ-97.5 וואט שעה לטעינה מלאה (או – 0.0975 קוט"ש). כלומר, סוללה בגודל של 70 אלף וואט שעה (כאמור, סוללת רכב חשמלי ממוצע בישראל) תאפשר במצב אידאלי לטעון נייד כזה, מ-0% ל-100%, מעל ל-700 פעמים. התיאוריה יפה, אך המספרים שלה לא רחוקים מהמציאות: גם כאשר לוקחים בחשבון אובדן של אנרגיה בכל התהליך, סוללה של רכב חשמלי ממוצע בישראל יכולה לספק לכם חשמל של מעל לשנה וחצי לשימוש הטלפון הנייד. צרכני חשמל ביתיים אחרים – כמו מקרר, תנור, או מיקרוגל – יצרכו חשמל רב יותר. אך גם שם, הרכב החשמלי עם הסוללה הממוצעת יכול להציע מרווח נשימה נדיב במיוחד.

בדומה לכל רכב אחר, הרכב החשמלי יוכל לספק חשמל למוצרים קטנים למיניהם AS IS: טלפונים חכמים, טאבלטים, ואף מקצתם של המחשבים הניידים יוכלו להטען דרך שקעי USB – אשר נפוצים מאוד ברכבים אלו כיום, בלי שום הכנה מוקדמת ובלי שום צורך בהתארגנות עם ציוד מיוחד מראש. אבל לבעלי הרכבים החשמליים ישנם זוג אלמנטים חשובים נוספים, שבעלי רכבי בנזין לא יכולים להנות מהם – V2L, ו-V2G.

קיה EV6 GT LINE
מתאם V2L של קיה EV6

V2L – חיבור צרכני חשמל ביתיים לרכב החשמלי שלכם

V2L הינו שמו של פיצ'ר אשר נפוץ מאוד ברכבים החשמליים, ר"ת של Vehicle to Load: בשפת העם, מדובר פשוט בחיבור מוצרי חשמל לרכב. במכוניות מסוימות דוגמת האיוניק 5 והאיוניק 6, קיה EV6 או הסקייוול ET5, לצד מספר כלי רכב נוספים שקיימים בשוק, יש כבר שקע חשמל "ביתי" מובנה, אליו ניתן להתחבר גם עם צרכני חשמל מעט "כבדים" יותר מהנייד שלכם.

שקע החשמל "הביתי" אומנם לא קיים בכל הרכבים החשמליים, ועל כך ניתן להתגבר בקלות באמצעות רכישת מתאם V2L במעמד רכישת הרכב, או לאחריו. חלק מהיבואניות מציעות את המתאם בעלות מסובסדת במעמד ההזמנה, ובמקרים מסוימים המתאמים ניתנים ללקוחות כהטבת רכישה. מתאם זה מחליף בעצם את אפשרות השימוש בשקע מובנה ברכב, ומתחבר לשקע הטעינה שלו. משם, ניתן לחבר כבל מאריך עם מפצל ולהתחבר עם מוצרי חשמל שונים: החל ממטענים לסמארטפון, מטענים ללפטופ, ועד למוצרי חשמל "לבנים". פיצ'ר ה-V2L נפוץ בקרב חובבי טיולים ממושכים בשטח עם רכבים חשמליים, וסביר שאותם הקוראים אשר לוקחים את החשמלית שלהם למסעות OVER-NIGHT מכירים את הנושא היטב. תוכלו לחבר מתאם V2L בדגמים כמו ג'נסיס GV60 ו-MG4.

מתאם V2L שהגיע עם הקיה EV6 החשמלית אשר נבחנה במגזין בתחילת 2023

הדוגמא שנתנו לעיל בדבר טעינה של מאות פעמים לנייד שלכם דרך מתאם V2L עם הרכב החשמלי הינה כמובן דוגמת קיצון, וכמובן שאם תתחברו עם מספר מוצרים נפרדים לרכב – צריכת החשמל תעלה. אך מצב זה מספק פתרון ביניים שיכול להוריד לכם דאגה אחת מהלב. חשוב כמובן להצטייד מראש במתאם V2L, ובהתאם למרחק הרכב מהבית – גם בכבלים מאריכים עמידים מספיק. 

במידה ואינכם מעוניינים לרכוש מתאם V2L בדרכים השגרתיות בישראל, באמזון בריטניה תמצאו מספר אפשרויות שיוכלו לספק לכם מענה: מתאם V2L עם זוג חיבורי חשמל, עם התאמה לרכבי יונדאי / קיה / MG / רכבים סיניים (שימו לב לבחור במותג הנכון לפני הרכישה), או מתאם V2L עם שלושה חיבורי חשמל במחיר מעט נמוך יותר ולצידו שימו לב לרכוש גם מתאם משקע בריטי לשקע ישראלי.

טעינה מרכב לרכב בטסלה Cybertruck (מקור: אתר טסלה העולמי)
עוד פתרון לתחריש עלטה, אך לא בישראל: טעינה מרכב לרכב בטסלה סייברטראק (מקור: אתר טסלה העולמי)

V2G – פתרון אמיתי, יישום תיאורטי

פתרון נוסף שעודנו נמצא בחיתוליו בעולם הרכב החשמלי, אך כן זמין למי שירצה להתארגן עליו בהתאם, הוא פיצ'ר ה-V2G – ר"ת של Vehicle to Grid. כאן, מדובר למעשה בשימוש ברכב החשמלי כמקור חשמל – אבל לא באמצעות מתאם קטן למספר מצומצם של מוצרי חשמל, אלא בהעברת חשמל הלכה למעשה בחזרה לעמדת הטעינה, וממנה ללוח החשמל הביתי ואף הלאה משם.

פיצ'ר זה נמצא כבר שנים רבות באוויר, אבל כתוצר לוואי מסוים של המעבר לרכבים חשמליים – אינו צובר מספיק תאוצה, ונותר נכון לכתיבת שורות אל בהישג ידם של מעטים: ראשית, כמות הרכבים שתומכת בפיצ'ר זה נמוכה משמעותית מאלו שמציעים "רק" את ה-V2L. שנית, לצורך כך נדרשת עמדת טעינה מיוחדת אשר תומכת בהעברה דו כיוונית של חשמל והתקנה ייחודית שלה. עמדת טעינה כזו שכבר מספר שנים ממשמשת ובאה לצאת לשוק היא ה-Quasar 2 של Wallbox, אשר עפ"י פרסומי היצרנית תאפשר שליטה בפונקציה זו, ופרט אליה ולטענות חוזרות ונשנות על עמדה בעלת פיצ'ר זהה של טסלה – בשלב זה, התחום עודנו בחיתוליו.

ג'נסיס G80
הגג הסולארי של ג'נסיס G80

האנרגיה הסולארית גם היא באה לעזרתכם

כפי שאנו רואים כעת, הפתרון הישים ביותר במקרה של עלטה והפסקות חשמל ממושכות בישראל הוא פיצ'ר ה-V2L. אבל הפתרונות לא נגמרים שם: גם האנרגיה הסולארית יכולה לבוא לעזרתנו. מטענים ניידים עם אפשרות לטעינה סולארית יכולים לסייע גם הם במקצת בסיטואציות שכאלו, בעוד שמי שהתקין בביתו מערכת סולארית עם יכולות אגירה הרוויח הרבה יותר: מלחמה או העדרה, השמש תזרח בבוקר בכל מצב.

רכב אחד אשר משמש סמן ימני מסוים במקרה זה, הוא הג'נסיס G80. הסיבה שהוא נכלל בכתבה זו היא העובדה שהרכב מוצע באופן אופציונלי עם גג סולארי, שמשמש בזמן שגרה לאספקת חשמל למערכת המיזוג של הרכב. אחת הסיבות בגינן בחרנו ברכב זה לשמש אותנו במסע להקפת ישראל ברכב חשמלי היה לבחון את הגג הסולארי שלו בתנאי אמת.

גם במסגרת המבחן שערכנו, וגם במסגרת המסע להקפת ישראל ברכב חשמלי – הגענו למסקנה שלשימוש יום יומי, אין לנו יותר מידי מה להסתמך על הגג הסולארי. זה יכול לספק בתנאים אידאליים סדר גודל של קוט"ש בודד (שווה ערך ל-1,000 וואט שעה), אשר הופכים לטיפה בים בזמן נסיעה ברכב. אבל במקרה של מלחמה והסתגרות ממושכת בממ"ד – הרכב יעמוד בחנייה, ויספוג את קרני השמש ישירות לתוך הסוללה שלו.

זה אולי המקרה היחיד בו ניתן להסתמך על מקור אנרגיה באופן קבוע, גם במקרים של עלטה, על אף העובדה שמדובר במקור אנרגיה זערורי יחסית אשר תלוי גם בתנאים חיצוניים (שמש, עננות). יחד עם זאת, חשוב לזכור – גם 1,000 וואט שעה שווים ללא מעט שימוש חשמלי במקרה של עלטה ממושכת. זאת, בשילוב פונקציית ה-V2L הקיימת ברכב גם כן, מאפשרים יחדיו הסתמכות ראשונית על אנרגיית השמש לצורך הישרדות במצב קשוח שכזה. במלחמה הבאה, שנחזיק אצבעות שלא תגיע, אנרגיה סולארית אולי תהיה עדיין בחיתוליה – אך ייתכן מאוד שבמלחמות שיבואו אחריה אנחנו נראה שימוש שכזה בצורה נרחבת בהרבה: לא רק ביצרנית רכב אחת ויחידה ובדגם אחד ויחיד, אלא בהיקפים נרחבים בהרבה – גם אצל יצרניות רכב אחרות, ואולי אף אצל זרועות המדינה אשר אמונות על הטיפול בנזקי המלחמה.

פונקציית V2L לחיבור ישיר לסוללה של צרכני חשמל ביתיים (מקור: יונדאי העולמית)
פונקציית V2L באיוניק 5 (מקור: יונדאי העולמית)

הישארו מעודכנים בכל החדשות של עולם הרכב החשמלי

אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חשמליים חדשים.

רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל מה שחשוב לדעת על רכב חשמלי? לאחרונה פתחנו קבוצת וואטסאפ, בנוסף לקבוצת הטלגרם שלנו, ואתם מוזמנים להצטרף גם אליה!

רוצים לדון על היערכות לעלטה עם רכב חשמלי? בואו לקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

רכב חשמלי בתרחיש עלטה (Image by pvproductionsa on Freepik)
רכב חשמלי בתרחיש עלטה (Image by pvproductionsa on Freepik)