כרונולוגיה של עליות מחירים: כך המשברים העולמיים הביאו לשינוי של 180 מעלות בענף הרכב החשמלי בישראל

משבר השבבים, המלחמה באוקראינה, הקורונה - הם רק חלק מהסיבות בגינן שוק הרכב החשמלי נראה כפי שהוא נראה בישראל

שנת 2021 הייתה השנה שבישרה את ההתרוממות המהותית של שוק הרכב החשמלי בישראל. בשנה אחת, נמכרו בארץ פי כמה וכמה רכבים חשמליים משנמכרו בכל השנים שקדמו לה בפער ניכר, והגעתה של טסלה – לצד היקפי המכירות המרשימים מאוד שלה – בישרו את תחילת התחרות בתחום זה בין היבואניות המסורתיות לבינה.

המגמה הזו ממשיכה גם בימינו אנו – בעיצומה של שנת 2022 – ולצד ביקושי שיא – אנחנו גם עדים לתופעות שלא ראינו כמותן מעולם בשוק הרכב הישראלי: זמני אספקה שהיו בעבר שמורים רק לעולמות היוקרה, עליות מחירים שמתרחשות חדשות לבקרים, שוק יד שניה שמשתולל ואפילו מקרים בהם היבואנים מפסיקים לקחת הזמנות כליל. 

טסלה
טסלה מודל 3 – המהפכה החשמלית קיבלה המון רוח למפרשים בישראל בזכותה

למה הורגל הצרכן הישראלי במשך השנים האחרונות?

עד לפני כשנה וחצי לערך, הצרכן הישראלי ידע שבהגיעו לרכוש רכב חדש באולם התצוגה של היבואן, זמן ההמתנה לו הוא צפוי יעמוד על מספר שבועות במסגרתם הרכב יעבור את תהליך ה-PDI שלו. מקרים חריגים הצריכו המתנה מעט ממושכת יותר – למשל כאשר המלאי נגמר וישנו משלוח שנמצא בדרך, או – חלילה וחס – כאשר אין מלאי ואין סחורה בדרך, אז הלקוח נאלץ להמתין לעיתים אפילו שלושה חודשים תמימים בכדי לקבל את הרכב שהזמין. באותם הימים, שנראים רחוקים – אבל הם התרחשו ממש לא מזמן – זמני המתנה של חודשים בודדים נחשבו דיל ברייקר, והלקוח יכול היה לגשת לאולם התצוגה הבא בתור ולקבל שם רכב במהירות גבוהה יותר.

זאת ועוד – נדיר מאוד שהלקוח לא היה מקבל הטבה כלשהי ברכישת הרכב. הנחת מזומן חביבה, אבזור כלשהו ללא עלות, טיפולים – הורגלו במשך שנים ארוכות להשוות, להתמקח, לריב, לבדוק, לבצע סקר שוק ולטייל בכמה שיותר נציגויות של היבואן בכדי לקבל את ההצעה האטרקטיבית ביותר. תהליך הרכישה הלך יד ביד עם תהליך ה"שופינג", ואוי לכם אם רכשתם רכב באולם התצוגה הראשון שאליו נכנסתם ללא שום התמקחות. המפתח לכל זה – מלאים בזמינות גבוהה במיוחד, אצל יבואנים רבים במקביל.

יונדאי קונה חשמליתיונדאי קונה החשמלית – אחת האופציות החשמליות הזולות יותר כיום, שהגיעה ארצה כחצי שנה לאחר שטסלה נחתה כאן (תמונה מתוך מבחן הדרכים ליונדאי קונה חשמלית)

חלקה של התחבורה הציבורית ומשרד התחבורה במשבר המתהווה

בתקופה בה התפרצה הקורונה בישראל, בסביבות מרץ 2020, עבדתי בסמיכות למגרש של אחת מחברות הליסינג הגדולות. המגרש הזה היה באופן קבוע מלא עד לכ-50% מתכולתו פלוס מינוס, ואימצתי לי סוג של רוטינה להציץ מפעם לפעם בזמן הפסקת הצהריים ולראות מה מכרו ומה הביאו, סתם מתוך שארית סקרנות מהתקופה בה עבדתי בעולם הרכב. 

כאשר הדברים החלו להתגלגל בקצב גבוה, כאמור, במרץ 2020 – בוקר אחד הגעתי למשרד וראיתי איך אותו המגרש היה מלא. מה זה מלא? כל מילימטר פנוי של קרקע נחסם על ידי רכב כזה או אחר, ברמה בה ניתן היה להעביר בין המכוניות אולי פיסת נייר. בדיעבד נודע לי כי כחלק מאותה מהומת עולם שהתרחשה, במסגרתה מאות אלפי אנשים פוטרו מעבודתם או הוצאו לחל"ת, עובדים רבים נאלצו להפרד מהרכב הצמוד שלהם. תקופה זו לוותה גם בחששות רבים לגבי מה יקרה בשוק הרכב הישראלי והאם הבועה שהלכה והתנפחה עד לאותה תקופה – של מאות אלפי מכוניות חדשות על הכבישים בכל שנה מחדש – צפויה הייתה להתפוצץ באותה עת.

הסגר הראשון בא והלך, גם הסקר השני בא והלך. בשלב הזה אנשים עוד חששו, אבל בסגר השלישי לאף אחד כבר לא היה אכפת והמשק החל בהתאוששות מהירה. זו הייתה הנקודה שצפויה לשנות את שוק הרכב הישראלי לשנים רבות קדימה: בעוד כוחות השוק עושים את שלהם, ואנשים מצליחים להתמיד בשגרה שלהם למרות מהומת העולם שיצרה הקורונה – המדינה, וביתר שאת משרד התחבורה – המשיכו לשמור על התחבורה הציבורית מכל משמר ובמקום לנצל את ההזדמנות ולעבות מערכים בכל רחבי הארץ, חלק מהגבלות הקורונה שהתרחשו בתחום זה המשיכו תקופה ארוכה מאוד קדימה. 

בשלב הזה – ישראלים רבים הבינו שהם לא יכולים להסתמך על התחבורה הציבורית והחלה נהירה המונית של רוכשים לאולמות התצוגה ומגרשי הליסינג. זוכרים את המצב שתארתי לפני שתי פסקאות? אז לקראת סוף 2020, התמונה התהפכה ב-180 מעלות; מגרשי הליסינג היו כמעט ריקים. ההבנה כי מעט היעילות של התחבורה הציבורית חוסלו באופן כמעט מוחלט, ובישראל של אחרי משבר הקורונה לא ניתן להתנייד באמצעות תחב"צ כפי שניתן היה להתנייד לפני המשבר – הובילה ישראלים רבים, לעיתים קרובות בלית ברירה, לרכוש רכב.

MG ZS EV
MG ZS החשמלית הייתה הדגם החשמלי הנמכר בישראל עד להגעתה של המודל 3 של טסלה, והדור החדש שלה צפוי להמשיך היכן שהדור היוצא עצר (מקור: אתר MG העולמי)

גם למשבר השבבים יד בדבר

כמובן שהחלמאות של משרד התחבורה היא לא היחידה שרלוונטית לצרות שפוקדות אותנו: בעיצומה של הקורונה, כשאזרחים רבים באין ספור מדינות בעולם היו סגורים בבית, נוצר מחסור חמור בשבבים שאת השפעותיו אנחנו מרגישים גם היום, שנתיים אחרי. גם עולם הרכב חש בכך, אם כי באיחור – ההשפעות הראשונות החלו לצוץ אצלנו בסביבות תחילת-אמצע 2021; לקוח שמעוניין ברכב כלשהו, גילה לדאבונו שאין אותו במלאי וצפי האספקה רחוק מאוד.

אז הוא ניגש לאולם התצוגה של המתחרים מעבר לרחוב, והפלא ופלא – גם שם, אין מלאים. באותה התקופה היו מתי-מעט שעוד הצליחו לשים ידיהם על רכבים, אבל כדור השלג הזה כבר החל להתגלגל: היבואניות החלו במכירה של רכבים ממשלוחים עתידיים, מצב חריג מאוד לשוק הרכב הישראלי, ובשילוב של ביקוש שיא לצד המשברים העולמיים (אל תשכחו את המלחמה באוקראינה שהצטרפה לחגיגה ממש בחצי השנה האחרונה) – כל מה שנכתב בתחילתו של תור זה, הלך והפך ללא רלוונטי.

כיום, אנליסטים מדברים על כך שמשבר השבבים צפוי להפתר בסביבות 2024, ולמשבר האספקות בשוק הרכב העולמי ייקח זמן מה נוסף לאחר מכן בכדי להפתר גם הוא. ישראל כמובן היא לא המדינה היחידה שסובלת מכך, וכל התהליכים והתופעות אשר מתוארות בתור זה רלוונטיים למדינות רבות נוספות ברחבי העולם, למי יותר ולמי פחות.

סקודה אניאק
סקודה אניאק – מהדגמים שהכי נפגעו ממשברי ענף הרכב, עם זמני אספקה של שנה ויותר

אם נוצר ואקום – מישהו ימלא אותו

וכך כדור השלג ממשיך להתגלגל – בתחושה שניתן לתאר כ"בין לילה", רבבות ישראלים נדרשים כעת להמתין חודשים ארוכים בכדי לקבל רכב שהזמינו, וכאילו שלא די בכך – מחירי הדלק נוסקים השמימה ומגיעים למספרים שנמצאים מרחק נגיעה מ"היסטוריים". בעוד תחום רכבי הבנזין ונספחיו (הייבריד ופלאג אין) עוד איך שהוא מצליח לשמור, בקושי, את הראש מעל למים (חלקית עקב "מיעוט" מסויים בשימוש בשבבים בהשוואה לרכב חשמלי גרידא), תחום הרכב החשמלי הוא זה שחטף את המכה הקשה ביותר.

כשטסלה הגיעה, והמוני לקוחות הבינו בבת אחת ש"רכב חשמלי זה לא כזה ביג דיל", מן הסתם שרבים פנו גם ליבואנים המסורתיים בכדי לרכוש חשמלית ממרכולתם. לצד היבואניות המסורתיות, מספר קטן של גופים אשר הכרנו בעקיפין נכנסו גם הם לשוק – כמו למשל קבוצת כדורי עם היבוא של סקייוול ארצה, או גיאו-מוביליטי, היא חברת בת של יוניון מוטורס אשר מייבאת לישראל את הג'ילי ג'יאומטרי C.

סקייוול ET5
סקייוול ET5 – אחד הדגמים החדשים שנחתו בארץ בהמשך למהפכה החשמלית (תמונה מתוך מבחן הדרכים לסקייוול ET5)

כשיורד גשם – כולם נרטבים, וכשניגשתם לסקייוול, ג'ילי או יונדאי בכדי לרכוש חשמלית חדשה כי נמאס לכם ממחירי הדלק – קיבלתם כפי הנראה אצל כולם את אותה התשובה: "אספקה מיידית? ממש לא". המהירים והסבלניים קיבלו לפעמים רכבים ממש מהר, לפעמים בגמר מספר חודשים, לפעמים אחרי פיאסקו ארוך כפי שהתרחש אצל צ'מפיון מוטורס עם הסקודה אניאק (שם ראשוני המזמינים בנובמבר 2021 היו צפויים לקבל רכבים בפברואר 2022 – והאספקה שלהם נדחתה עד לחודש מאי-יוני 2022), וברוב המקרים הנותרים – לאחר חודשי המתנה ארוכים מאוד. למעשה, אם יש לכם כרגע הזמנה לרכב חשמלי, מרבית הסיכויים שאתם נמנים על הרוב שנאלץ להמתין תקופות ארוכות מאוד לקבל הרכב שלו.

הוואקום שיצרו זמני אספקה בעייתיים לצד דרישה הולכת וגוברת לרכבים חסכוניים, הובילו לסיטואציה בה ישנם לא מעט מקרים בהם היבואן מעלה מחירים (כך למשל ניתן לציין את טסלה, שהעלתה מחירים מספר רב של פעמים לאורך 2021 – או את ג'ילי שגם היא העלתה את מחיר הג'יאומטרי C כמה פעמים בשנה האחרונה), ומנגד – ברי מזל שכן הצליחו לשים את ידיהם על רכב, החלו במהלכים של מכירתו כרכב משומש – במחיר גבוה משמעותית ממחירו בחברה, תוך כדי גריפת פרמייה נרחבת לכיסם.

הדרך הכי טובה לתאר מצב זה היא "כשר, אבל מסריח": אן שום חוק שאוסר על אדם למכור מוצר שברשותו במחיר כלשהו, גם אם המחיר גבוה ממחיר הרכישה אצל היבואן. וכאשר נוצר אותו הוואקום, יש מי שממלא אותו – משני הצדדים – וכך, לא מעט רוכשים החליטו שעדיף להם להוציא עכשיו עוד כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים בכדי לקבל רכב באופן מיידי, מאשר להמתין זמן רב, לספוג את עלויות הדלק המאמירות או עליות מס עתידיות אפשריות.

ג'ילי גאומטרי
ג'ילי ג'יאומטרי C – גם בדגם זה, לא פעם אנחנו נתקלים במודעות מחירה של רכב יד 2 במחיר גבוה משמעותית ממחירו כחדש (תמונה מתוך מבחן הדרכים לג'ילי ג'יאומטרי C)

איך זה יפתר?

ככלל, אנחנו לא עוסקים בנבואות; אין אצלנו במגזין התעסקות למשל ב"ירידת ערך" (על אף הפופולריות של נושא זה בקרב קוראים רבים) או ב"מה יקרה בעוד שנתיים", בעיקר כי הנבואה ניתנה לשוטים – וכל הכתבה הזו היא בפני עצמה הוכחה לכך שאנחנו לא באמת יכולים לדעת מה יקרה מחר. מה שכן, יש באפשרותנו להצביע על מספר גורמים אשר יכולים בצורה כזו או אחרת להטות את הכף – לשני הצדדים.

נתייחס בתור התחלה לצד השלילי: כל שרשרת האספקה, החל מיצרני חומרי הגלם, ועד לאיש המכירות באולם התצוגה, העלו מחירים – הם רואים שיש ביקוש היסטרי, והעלאה של עוד 1000, 2000, 5000 או אפילו עשרת אלפים שקלים – מה היא ביחס לקבלה של רכב במהירות יחסית, וחיסכון אדיר בדלק? מנגד ישנו הלקוח, שנדרש להחליט – האם להמשיך לשלם מחירים היסטריים על דלק, או להכניס יד לכיס ולעבור לרכב חשמלי?

פיאט 500פיאט 500 החשמלית – בין האופציות הבודדות שזמינות לאספקה כמעט מיידית, אך כמכונית סופר מיני – היא לא מתאימה לכולם (תמונה מתוך מבחן הדרכים לפיאט 500 חשמלית)

בגלל שרכב חשמלי מציע כיום את אחת האפשרויות הבודדות במדינת ישראל בכלל לחסוך בהוצאות באופן ניכר, מן הסתם שרבים העדיפו, מעדיפים ויעדיפו לבצע את המעבר, בעיקר כאשר ישנה אפשרות להתקנה של עמדת טעינה ביתית (ולא רק – כתבו בעבר גם על מה עושים אם רוצים רכב חשמלי אבל אין חנייה בטאבו?). כך שמה זה עוד 5000 שקלים במחיר הרכישה בשביל חיסכון של פי 2, 3 ויותר בהוצאות הדלק במהלך השנה הראשונה והלאה ממנה?

הצד השלילי הזה, בשילוב עם כל המשברים, עיכובי האספקה ושאר מריעין בישין שפוקדים אותנו בתחום הרכב החשמלי חדשות לבקרים, משאירים את התמונה קודרת: המחירים ימשיכו לטפס, הלקוח, למרבה הצער, ימשיך לשלם – וכך כדור השלג הזה ימשיך להתגלגל, עד שייווצר איזה שהוא איזון – מחיר גבוה מספיק כך שכל שרשרת האספקה מרוויחה כמה שהיא רוצה – אבל לא גבוה מידי בכדי להבריח אנשים.

יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5 – אחד הדגמים שמכירתם עצרה בישראל לעת עתה, בגלל עודף ביקוש והעדר הקצאות מהיצרן (תמונה מתוך מבחן הדרכים ליונדאי איוניק 5)

אבל יש גם צד חיובי: משברים כלכליים כדוגמת אלו שאנחנו מדברים עליהם בתור זה נוטים להפתר, בצורה כזו או אחרת. באופן אישי, קשה לי מאוד להאמין שתחול ירידה פתאומית ודרסטית במחירי הרכבים החשמליים החדשים, אך בהחלט ייתכן מצב במסגרתו העליות יעצרו. מצב זה עוד רחוק מאיתנו, אבל הסיכוי הטוב ביותר שלו להתרחש הוא על ידי עליה מסויימת בהיקפי הייצור, או ירידה מסויימת בהיקפי הביקוש. במדינת ישראל, כמו במדינת ישראל, כל מה שמסביבנו דוחף אותנו בכל הכוח אל עבר ביקוש גבוה יותר, אך למזלנו – ישראל היא לא המדינה היחידה בעולם, והדרישה הכלל עולמית לרכב חשמלי גורמת לעוד ועוד יצרניות ללכת לכיוון זה ולהתחיל לייצר רכבים חשמליים "אינהאוס", באופן עצמאי – וללא תלות ביצרנים חיצוניים של סוללות, מנועים וכו'.

ככל שמגמת ה"אינהאוס" הזו תמשך, יש אור בקצה המנהרה: בסופו של יום, כל העוסקים בדבר מהצד המסחרי עוסקים בזה, ובכן, בכדי להרוויח כסף – אבל בהחלט ייתכן שבעוד מספר שנים, התחרות בין יצרניות הרכבים החשמליים תעלה מדרגה ובמקום היצע מצומצם במחירים גבוהים במיוחד, נתחיל לראות תחרות דומה בהרבה למה שמתרחש בעולם רכבי הבנזין.

כן, לא מדובר פה על חודשים בודדים קדימה – אנחנו מדברים על שנים קדימה, ועל תהליך שייתרחש בצורה שמדמה מאוד בייבי-סטפס, אבל הוא בהחלט יכול להתקיים. עד אז, נחזיק אצבעות שבניגוד לאמור לעיל – הכל ייפתר בין לילה, ואם לא – שהכל ייפתר באופן האידאלי והמועיל ביותר לכל מי שמעוניין לבצע את המעבר לרכב חשמלי. אם הזמנתם ויש לכם זמן המתנה ארוך לפניכם – תחזיקו מעמד, המעבר לגמרי שווה את זה – ואם אתם עדיין מלתבטים, מעולם לא היה זמן טוב יותר בהיסטוריה של מדינת ישראל, למרות הכל, לבצע מעבר מרכב בנזין לרכב חשמלי.

בערוץ הטלגרם של מגזין פלאג מג תוכלו לקבל את העדכונים הכי חמים לפני כולם!

מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!

מה דעתכם על מצב השוק של הרכבים החשמליים? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

סיטרואן חשמליתסיטרואן C4 החשמלית – בין הדגמים הבודדים עם זמני אספקה סבירים בשוק הישראלי כיום (תמונה מתוך מבחן הדרכים לסיטרואן C4 החשמלית)