מדריך: כל מה שצריך לדעת על התקנת עמדת טעינה ביתית, ואיך בוחרים עמדת טעינה?

עושים את הצעדים הראשונים לקראת בחירת רכב חשמלי או רכב פלאג אין? המדריך הבא יסביר לכם בדיוק מה צריך לעשות, לבדוק ולדעת בכדי לבחור עמדת טעינה מתאימה!

עם התגברות המכירות של הרכבים החשמליים בישראל וההאתמה שהרוכשים צריכים לעבור בכדי לבצע את המעבר מרכב בנזין לרכב חשמלי באופן מיטבי, נכנס לתמונה אביזר חדש שלא כולם בטוחים מה לעשות איתו – עמדת הטעינה. עמדת הטעינה משמשת בעצם כחלק המקשר בין רשת החשמל לרכב שלנו, ובאופן טבעי ישנה שאלה שנשאלת יד ביד עם רכישת הרכב החשמלי או רכב הפלאג אין החדש – איזו עמדת טעינה מומלצת?

במדריך זה, שיתייחס ברובו לרכב חשמלי אבל הוא רלוונטי גם לרכבי פלאג אין, נצלול לתוך נושא עמדות הטעינה וכיצד לבחור אחת. אם הגעתם למדריך זה כשאתם כבר מסוחררים מרוב אפשרויות, אנחנו נעשה לכם סדר ונתחיל ממשהו שאתם עלולים להיות מופתעים לשמוע: כמעט כל עמדות הטעינה יעשות את אותה העבודה, כמעט כולן אטומות למזג אוויר גשום, והן יבדלו בינהן בעיצוב, במשך האחריות, ובקישוריות לרשת האינטרנט.

רשימת אביזרי חובה לחשמלית הבאה שלכם

טעינת רכב חשמלי משקע ביתי
טעינת רכב חשמלי משקע ביתי – האופציה הכי פחות מומלצת (מקור: Splitvolt)

קודם כל ולפני בחירה של עמדה – הכירו את הרכב שלכם ואת תשתית החשמל הביתית

חלק זה אינו ישפיע באופן ישיר על הבחירה עצמה של עמדת הטעינה, אבל הוא כן חשוב בכדי לדעת למה לצפות ולאיזה קצבי טעינה להתכונן: בכדי להתחיל את התהליך, צריך קודם כל להבין כיצד הרכב החדש שלכם נטען ובאיזה קצב. כמעט בכל מפרט של רכב חשמלי או רכב פלאג אין יצויין קצב הטעינה בעמדה ביתית או ציבורית (שנקראת גם טעינת AC), והוא מיוצג בקילו וואט: מרבית כלי הרכב החשמליים בישראל יוכלו לקבל קצב טעינה של 11 קילו וואט (יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק, ג'ילי ג'יאומטרי C, ה-BYD אטו 3, טסלה מודל 3 ועוד), מקצת מהדגמים יודעים לקבל קצב מקסימלי של 7.4 קילו וואט (מקסוס אי-יוניק 6, יונדאי קונה חשמלית, הדגמים הראשונים של סקייוול ET5 שהגיעו ארצה), ורכבי פלאג אין בדרך כלל ידעו לקבל 3.7 קילו וואט (קיה נירו פלוס פלאג אין, סקודה אוקטביה פלאג אין, MG EHS) או במקרים אחרים – 7.4 קילו וואט (טויוטה ראב 4 פלאג אין, פיג'ו 3008 פלאג אין, DS7 פלאג אין ועוד). ככל שקצב הטעינה יהיה גבוה יותר ויהיה קרוב יותר ליכולות המקסימליון של הרכב – כך הטעינה תסתיים מהר יותר.

להרחבה בנושא – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

מקסוס
מקסוס אי-יוניק 6 ידע לקבל לכל היותר 7.4 קילו וואט, שהם שווי ערך ל-32 אמפר חד פאזיים. העמדה, תדע לתת את זה בכל מקרה ובכל מצב, והיא תלויה במה שיחובר אליה מבחוץ

מן הסתם שנעדיף ברוב המקרים שהרכב שלנו יקבל את קצב הטעינה המקסימלי – רכבי פלאג אין בסיסיים יצריכו מאיתנו תשתית הזנה בסיסית של 16 אמפר חד פאזי, רכבים חשמליים שיודעים לקבל קצב טעינה של 11 קילו וואט יצריכו תשתית של 16 אמפר תלת פאזי, והדגמים שיודעים לקבל 7.4 קילו וואט – הן פלאג אין והן חשמליים – יצריכו תשתית של 32 אמפר חד פאזי. שימו לב שרכב שיודע לקבל טעינה של 7.4 קילו וואט לא ידע לקבל יותר מכך, ולכן גם אם נחבר לו עמדה שתתן 22 קילו וואט – הוא ימשוך רק את מה שהוא יודע למשוך, שזה 7.4. כמו כן – בגלל ש-7.4 קילו וואט מועברים בפאזה אחת, בכדי לדעת מה הוא קצב הטעינה ברכב שתומך בטעינה תלת פאזית נצתרך להתאים אותו לקצב הטעינה שהרכב יודע לקבל ולתשתית שהוא צריך – כך שאם נחבר עמדת טעינה של 7.4 קילו וואט (שהם 32 אמפר חד פאזים) לרכב חשמלי שיודע לקבל 11 קילו וואט (16 אמפר תלת פאזי), הרכב ימשוך 16 אמפר בפאזה אחת – מה שיאריך משמעותית את משך הטעינה.

מתלבטים בין סוג כזה לסוג כזה? עיינו במדריך לרכב חשמלי ובמדריך לרכב פלאג אין והחליטו מה מתאים לכם!

קיה נירו פלאג אין 2024
במקרה של רכבים כמו הקיה נירו (לא משנה אם בדורה החדש או הישן) – גזרת הפלאג אין תציג את אותו קצב טעינה של 3.7 קילו וואט בכל מקרה שלא יהיה

כעת עוברים לשלב הבא – והוא תשתית החשמל הביתית. בתור התחלה נמליץ לכם לבדוק עם חשמלאי מוסמך באיזה תשתית מדובר, אבל למי שיש קצת חוש טכני ניתן לבדוק בלוח החשמל של הדירה מה היא התשתית הקיימת – היא יכולה להיות חד פאזית 40 אמפר, חד פאזית 32 אמפר, תלת פאזית של 25 אמפר, / 40 אמפר / 63 אמפר, כל בית ויכולותיו. ברגע שנדע מה היא התשתית החשמלית הקיימת בבית, נדע "לנכות" ממנה את מה שצרכני החשמל הביתיים לוקחים, וכך נדע מה "נשאר" לנו בכדי לטעון את הרכב החשמלי. בדירה בה למשל ישנה תשתית חשמל של 25 אמפר תלת פאזי – ניתן יהיה ברוב המקרים להשתמש ב-16 אמפר מתוך ה-25 בכדי להתקין עמדת טעינה מבלי לדאוג שהחשמל בבית יקפוץ כי "לא יהיה מספיק".

טסלה מודל Y
ברוב דגמי טסלה הטעינה תעמוד על 11 קילו וואט, כמו במרביתם המוחלט של דגמים חשמליים שמגיעים לישראל. באופן נדיר, ישנם גם כלי רכב חשמליים בישראל שיודעים לקבל 22 קילו וואט בזמן טעינה ביתית, והם בודדים מאוד ובדרך כלל מאפשרים זאת בהזמנה מיוחדת מהיצרן

איך בוחרים עמדת טעינה לרכב חשמלי?

אז בדקתם את התשתית הביתית, בדקתם מה אפשר למשוך ומה ישאר לשאר צרכני החשמל, מצאתם מיקום, קיבלתם אומדן להתקנה מהחשמלאי שלכם, וכעת נותרה הבחירה לגבי העמדה עצמה. כפי שציינו קודם לכן – כמעט כל העמדות עושות את אותו הדבר, והן נבדלות בינהן באחריות הניתנת עליהן, בעיצובן החיצוני וביכולת הקישור שלהן לאיטרנט.

כך שאתם מבינים נכון – לרכב עצמו ולרשת החשמל הביתית לא אכפת איזו עמדת טעינה תשימו. כל עמדה באשר היא תתאים לכל סוג רכב באשר הוא והדבר היחיד שמגביל אותה הוא או התשתית הביתית או קצב הטעינה של הרכב. העמדה היא בסך הכל חלק מקשר בין החשמל שזורם בבית לבין המכונית ועל כן זה לא באמת קריטי בשום צורה ודרך, ואין צורך "להתאים במיוחד" עמדה כזאת לרכב אחר. הכל יעבוד עם הכל.

BMW I3 CHARGING
כל עמדת טעינה ביתית וציבורית (עמדות AC) באשר היא, תאפשר טעינה לכל רכב חשמלי או לרכב פלאג אין באשר הוא

המקרים החריגים היחידים הם רכבים שמגיעים עם חיבור טייפ 1 – אלו כיום כבר נפוצים הרבה הרבה הרבה פחות מבעבר, ומדובר בעיקר בדגמי פלאג אין וותיקים כמו המיצובישי אאוטלנדר פלאג אין או הטויוטה פריוס פלאג אין מהדור הראשון, ובמקצת המקרים גם בדגמים אמריקאיים ביבוא אישי – הן פלאג אין והן חשמליים – היות ובאמריקה החיבור הסטנדרטי הוא טייפ 1. במקרה כזה חשוב לעדכן את החשמלאי כך שעמדת הטעינה תגיע עם כבל מתאים, אבל פעילותה תהיה אותה הפעילות, ואנחנו נמליץ דווקא על התקנה של עמדה עם כבל טייפ 2 ורכישה של מתאם נפרד – כך שהעמדה תתאים בעתיד גם לרכבים שתשדרגו.

ישנן עמדות זולות ופשוטות שכל תפקידן הוא לספק חשמל לרכב והן מוגדרות "עמדות טיפשות", ישנן עמדות מורכבות יותר שמאפשרות גם קישור לאינטרנט, לרשת סלולרית, ומספקות סטטיסטיקות ועלויות טעינה משוערות ואף מאפשרות תזמון וניהול מרחוק. כולן כאמור יטענו את הרכב באופן זהה וההבדלים בינהן אחרים, וכאן אתם צריכים לשאול את עצמכם – מה חשוב לכם?

אם תרצו עמדה שתאפשר מעקב אחרי הוצאות החשמל לרכבים כשיש מספר רכבים חשמליים בבית – תעדיפו כנראה עמדה חכמה עם חיבור לאינרטנט ויכולות שליטה מרחוק. אם כל מעיינכם הוא לחבר את רכב הפלאג אין שלכם בסוף יום עבודה בלי מאומה נוסף – עמדה טיפשה תעשה את העבודה. שיקולים נוספים שיכולים להיות רלוונטיים הם עיצוב העמדה (עמדות יפות, מעוצבות ומינימליסטיות משהו ייתכן ויעלו קצת יותר) ונושא האחריות – חלק מהחברות נותנות שנה / שנתיים, ויש כאלו שמרחיקות עד ל-5 שנים. 

מטען פורשה
המטען המקורי של פורשה – מעוצב וממותג, ויעלה הרבה הרבה יותר מעמדת טעינה פחות מעוצבת ולא מבית מותג רכב ספציפי. בניגוד למקרה של טסלה (מקור: אתר פורשה העולמי)

עמדת טעינה ביתית של טסלה – אחד הפתרונות הפשוטים, הזולים והמומלצים ביותר

אם אתם בכל זאת רוצים להתמקד בדבר מה ספציפי ולא להתפזר על פני עשרות דגמי עמדות הטעינה הקיימים בישראל – ישנו פתרון דיי פשוט והוא שימוש בעמדת טעינה ביתית של טסלה. לעמדה זו יכולות קישור נרחבות לאיטרנט, היא מגיעה עם כבל טייפ 2 מובנה, ויודעת לספק קצב טעינה מקסימלי של עד 22 קילו וואט. וכן, היא יכולה לטעון כל רכב ולא רק טסלה. מה שחשוב הוא לוודא שמדובר בעמדת טעינה דור 3 של טסלה, ולא משהו אחר (בדגמים האחרים – דור 1 או 2 – אי אפשר לטעון רכבים אחרים).

עמדת טעינה ביתית טסלה
עמדת טעינה ביתית של טסלה – עושה המון, נראית ממש בסדר, וזולה יחסית

את העמדה ניתן לרכוש אצל ספקים בישראל או להזמין מאמזון, מחירה עומד על קצת מעל ל-2000 שקלים והיא מספקת מענה נהדר לכל הנדרש מעמדת טעינה לרכב חשמלי. במקרה שלנו העדפנו ללכת על מוצר יותר אסתטי ומעוצב, והעמדה שמשמשת את המגזין היא עמדת טעינה שנקראת WALLBOX COPPER, אותה ניתן להזמין מאמזון גם כן. היא מספקת את אותן היכולות, אבל קטנה באופן משמעותי (גודלה דומה ללפטופ עם מסך של 13 אינץ' בסך הכל), ומגיעה גם ללא כבל מובנה. אממה? כפי שציינו, מדובר בעמדה יקרה משמעותית…

יש לכם עוד שאלות? עדיין לא בטוחים מה כדאי או לא כדאי? מוזמנים לדבר איתנו בקבוצת הפייסבוק עוברים לרכב חשמלי!

WALLBOX עמדת טעינה
עמדת טעינה Wallbox Copper – קטנה, מעוצבת, אסתטית וללא כבל מובנה לצד קישוריות נרחבות לאינרטנט – אבל יקרה (מקור: אמזון)