מבחן רכב: קופרה פורמנטור פלאג אין מציעה חבילה ספורטיבית ויחודית לסגמנט

נציגה ראשונה למשפחת קופרה נוחתת במבחן מקיף במגזין פלאג מג - הפעם זו הקופרה פורמנטור בגרסת הפלאג אין המרשימה שלה

גזרת הרכבים החשמליים של קונצרן פולקסווגן לא זרה לנו; חלק לא קטן מהם כבר נבחנו אצלנו בפלאג מג, וביניהם ניתן למנות את הסקודה אניאק, פולקסווגן ID4 ואודי Q4 איטרון. התחום החשמלי בקונצרן הולך וצובר יותר ויותר תאוצה וכלל היצרניות תחת המטריה נערכות ביתר שאת ליום שאחרי הזהב השחור, מי מהן יותר ומי פחות.

אבל גזרת הפלאג אין לא נזנחת בקונצרן. אחרי הסקודה אוקטביה פלאג אין שבקרה אצלנו בסוף השנה שעברה ואחרי הסקודה סופרב פלאג אין שקצרה שבחים מרשימים למרות מחירה הגבוה מאוד, מגיעה אלינו נציגת פלאג אין נוספת, הפעם מכיוון מעניין במיוחד – קופרה פורמנטור. אז איך הגזרה הספורטיבית מסתדרת עם יחידת הנעה היברידית נטענת ומה המסקנה שלנו מכל הסיפור? הכל במבחן הדרכים שלפניכם.

רשימת אביזרי חובה לרכב הפלאג אין החדש שלכם

קופרה פורמנטור פלאג אין – עיצוב

קופרה פורמנטור היא הקופרה הראשונה פרי עיצובה ופיתוחה היעודי של קופרה עצמה, ולא דגם קיים של סיאט עם ההתאמות הנדרשות. מאז הימים הראשונים בהם נעשה שימוש בשם זה, אי אז בסוף שנות ה-80, קופרה נחשבת כאדפטציה ספורטיבית לדגמים הקיימים, ומצב זה אף "הסלים" לאחר ההפרדות מסיאט והפיכת קופרה למותג עצמאי (תחת כנפי סיאט, שהיא עצמה תחת כנפי קונצרן פולקסווגן).

הדגמים של קופרה נתפסו מאז ומעולם בעיניי כמעניינים עיצובית והמראה הזה הוא בהחלט ה"סיומת" שדגמי סיאט היו צריכים בעיניי. הפורמנטור נמצאת בחוד החנית: היא אגרסיבית (אבל לא מידי), ספורטיבית למראה (גם אם היכולות מתחת למכסה המנוע קצת פחות), והשוס העיקרי – זו כנראה המכונית הספורטיבית-משהו הראשונה שנבחנת אצלנו, שהמיצוב שלה והעיצוב החיצוני לא פוגעים במרחב הפנים באופן קיצוני. על כך, כמובן, בהמשך.

יצאנו להקיף את ישראל עם רכב חשמלי וחזרנו לספר!

קופרה פורמנטור

אזור הנוסעים מלפנים

כאשר ברצוננו להכנס לפורמנטור, את פנינו מקדמות ידיות פשוטות למראה, אבל עם חיישנים שמאפשרים פתיחה של הרכב מכל אחת מהדלתות (נוח במיוחד כאשר מגיעים מספר אנשים לנסיעה). הפנים ברובו שחור מאוד, פשוט למראה אבל עשוי מחומרים איכותיים. הנדסת האנוש טובה, והצבע הבולט העיקרי בסביבת הנוסעים מלפנים, פרט לשחור, הוא הברונזה – שמלווה אותנו במספר נקודות (כמעט נסתרות מהעין) בדמות תפרים על גבי הדשבורד או פסי פלסטיק על גבי ההגה.

המושבים עצמם ספורטיביים כאשר לנהג יש מושב עם שלושה זכרונות וכיוונון חשמלי, ולנוסע יש… מושב עם כיוון ידני. פרט זה מצטרף למספר פרטי אבזור נוספים שנעדרים מכאן, כנראה כתוצאה ישירה של משבר השבבים, בינהם מערכת מצלמות 360 או תאורה גבוהה אוטומטית. יש לנו לא מעט תאי אחסון, יש משטח טעינה אלחוטי, לוח שעונים דיגיטלי מרשים עם פונקציות רבות ומערכת מולטימדיה שתומכת באנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי. טענה שכן יש לנו כאן באזור היא שהמיזוג נשלט כולו ובמלואו – דרך מערכת המולטימדיה, מצב שאנחנו מאוד לא מחבבים.

קופרה פורמנטור

אזור הנוסעים מאחור ותא המטען

כפי שציינתי בתחילת המבחן, הקופרה פורמנטור מעוצבת באופן אגרסיבי ומגניב – מה שבאופן אינסטנקטיבי גורם לי לחשוב שהרכב כנראה יהיה קצת פחות מרווח מבפנים. כאן ציפתה לי הפתעה: מלפנים הוא נוח ומרווח בדיוק כפי שציפיתי, אך מאחור הוא מרווח הרבה יותר מהציפייה הראשונית. יש המון מקום לרגליים, יש מרווח לראש גם אם אתם מעל ל-170 ס"מ.

אבל פינוקים יש קצת פחות. ראשית, תעלת ההינע ברכב גבוהה במיוחד ולהערכתי לא תאפשר הושבה של שלושה נוסעים מבוגרים. מערכת המיזוג כאן משתמשת במפוח של אזור הנוסעים מלפנים, אבל בעלת שליטה עצמאית על הטמפרטורה, יש זוג שקעי USB טייפ C (בדיוק כמו מלפנים), יש משענת מרכזית במקום המושב האמצעי, פתח למקלות סקי, ו… זהו. לא מאוד מאובזר, אבל מפתיע מאוד לטובה בכל הנוגע למרווח ולמרחב האחורי.

קופרה פורמנטור

תא המטען של הפורמנטור נפתח באופן חשמלי ומציע נפח אחסון של 345 ליטרים, לא מדהים ולא נורא. מה שכן מבאס בסיפור הזה הוא שמתחת לרצפה אין שום מגירונת, ולו סמלית, לאחסנה של הכבליאדה הנלווית לרכבי פלאג אין. תא המטען מכיל מספר נקודות קשירה ואפשרות של השכבה מהירה של המושבים האחוריים, אבל ניכר כי המרחב המרשים שזכו לו הנוסעים בשורה האחורית, בא על חשבון המרחב בתא המטען.

קופרה פורמנטור פלאג אין

מנוע בנזין וצריכת דלק

הקופרה פורמנטור זוכה למערכת הינע דומה לזו של הסקודה סופרב פלאג אין, מה שאומר שיש לנו כאן מנוע בנזין בנפח 1400 סמ"ק, עם טורבו, שמניע את הגלגלים הקדמיים יחד עם המערכת החשמלית עלייה נדבר ממש בקרוב. ההספק הכולל של הפורמנטור פלאג אין עומד על 245 כ"ס (218 בסופרב) ואלו תפורים יפה למידות הרכב למרות הסגמנט השונה עליו המערכת הולבשה.

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על ליטר ל-17 קילומטרים, נתון לא רע לרכבי פלאג אין, שמגיע עם סייג חשוב עליו אנחנו חוזרים בכל מבחן: צריכת הדלק של רכב פלאג אין הינה תוצר ישיר של מידת השימוש במערכת החשמלית ובכמה אנחנו מקפידים לטעון אותו ולנוע סביב האזור המתאפשר לנסיעה על חשמל בלבד. להרחבה בנושא, מומלץ בחום לעיין במדריך לרכבי פלאג אין.

פורמנטור פלאג אין

סוללה, קצב טעינה, רגנרציה וטווח חשמלי במבחן

בדומה לסופרב ולאוקטביה, הקופרה פורמנטור פלאג אין מגיעה עם סוללה בגודל של 12.8 קוט"ש, שמספקת טווח מוצהר של 54 ק"מ. ההנעה כאמור היא הנעה קדמית וברירת המחדל של הרכב היא לנסוע ככל הניתן על מצב חשמלי, אלא אם אנחנו בוחרים אחרת דרך אחד מתפריטי מערכת המולטימדיה. טעינת הסוללה מתבצעת דרך שקע טעינה שנמצא מעל לגלגל הקדמי שמאלי, ממש כמו שאנחנו אוהבים.

הטעינה בפורמנטור פלאג אין מתבצעת בקצב מקסימלי של 3.7 קילו וואט, מה שאומר שטעינה מלאה של הסוללה, מאפס מוחלט ל-100%, תארוך בפורמנטור סדר גודל של 3 וחצי שעות בהנתן קצב טעינה מקסימלי. שקע הטעינה מואר ועם אינדיקציה של מצב הטעינה (ירוק = הכל בסדר, צהוב = תקלה כלשהי וכו'), והתאורה שלו נדלקת גם כאשר מתקרבים לרכב, מה שבלילה יוצר צלילת מגניבה בתוך שקע הטעינה כאשר הוא סגור.

להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

קופרה פלאג אין

לקופרה פורמנטור אפשרות רגנרציה אחת קבועה ("אוטומטי") ושתי אפשרויות לבחירה – חזק ורגיל. אני חייב להודות שלא הרגשתי פער אדיר בין המצבים, כפי שבדרך כלל קורה ברכבי פלאג אין, וחבל בעיקר שהמנגנון הזה קיים עמוק בתוך תפריטי המולטימדיה ולא במקום נגיש בלחיצת כפתור. מנגד, ייתרון גדול שיש למערך הפלאג אין של הפורמנטור (בדומה לזה של הסופרב ובניגוד לרכבי פלאג אין רבים אחרים) הוא העובדה שניתן לבחור כאן טעינה עצמית – טעינה של הסוללה מפעולת מנוע הבנזין – באחת מתוך 10 דרגות שונות (בחלוקה של 10% עד ל-100%). המערכת פועלת באופן יעיל ויכולה לסייע בעיקר בנסיעות ארוכות.

הטווח החשמלי אותו השגנו במהלך המבחן עומד על 45 קילומטרים בכוח החשמל, נתון יפה ולא רחוק מאוד מהנתון של הצהרת היצרן. יחד עם זאת חשוב להדגיש כי המבחן בוצע במזג אוויר חם במיוחד והמזגן עבד בקופרה שעות נוספות – מה שכמובן פוגע ביכולות הסוללה. תוסיפו לזה את העובדה שגם מזג אוויר חם מידי משפיע עלייה, ותקבלו מתכון שיאפשר בימים פחות רותחים להגיע לנתון טוב אף יותר מכך.

קופרה פלאג אין

מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי

לקופרה פורמנטור מערך בטיחות לא רע, שכולל בין השאר בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי, התראת רכב בשטח מת ועוד. מה שחסר לנו כאן מאוד הוא תאורה גבוהה אוטומטית ומערכת זיהוי תמרורים, לצד התראה על שכחה במושב האחורי והתראת עייפות נהג. לא ידוע לי אישית אם מדובר בתוצר נוסף של משבר השבבים או בבחירה של היבואן לצורך הוזלת עלויות, ככל הניתן, אך באופן אישי אני משער שמדובר באופציה הראשונה.

הקרוז קונטרול האדפטיבי נשלט דרך הצד השמאלי של ההגה ופועל מעולה. הוא יודע להאט כאשר הוא מזהה שאנחנו מתקרבים מידי לרכב שנמצא בנתיב השמאלי ונוסע לאט, יודע לשמור על מהירות כאשר יוצאים לעקיפה ובסך הכל פעולתו טובה מאוד – פרט לנושא הנימוס. הקופרה פורמנטור פלאג אין היא כנראה המכונית הכי מנומסת שהגיעה אלינו למבחן – גם עם 5 דרגות שונות של קרבה לרכב שלפניה, היא עדיין שומרת על מרחק רב מאוד מאוד (ומזמין מאוד מאוד).

קופרה פלאג אין

איך זה נוסע?

את האזור הזה במבחן רציתי לחלק לכמה התייחסויות שונות, הראשונה בהן היא בידוד הרעשים: בידוד הרעשים בקופרה לא שגרתי, ואני מעריך אישית שמדובר בבחירה מכוונת של המהנדסים. יש רעשי רוח וכביש שעוברים לתוך תא הנוסעים בלי מאמץ רב מידי, אבל הם לא מפריעים ואני אישית דווקא הרגשתי שמדובר במערך שנועד לחזק את "הקשר לכביש" ואת חווית הנהיגה ברכב. מנגד, רעשי מנוע הבנזין לא חודרים לתא הנוסעים "ככה סתם" (על כך ממש תכף) ובזמן נהיגה על המצב החשמלי, הרכב שקט מאוד.

ההתייחסות השנייה היא לנושא הבולמים: הקופרה פורמנטור פלאג אין מגיעה כסטנדרט עם בולמים אדפטיביים עם מספר יפה מאוד של דרגות קשיחות לבחירה, חלקן דרך הגדרות מצבי הנהיגה וחלקן ניתנות לשליטה ישירה של הנהג. הבולמים שלה מצויינים ועל אף האופי הספורטיבי הם יודעים לאזן היטב בין שימושיות ונוחות יום יומית למתי שצריך לתת קצת בראש. האמת? הם אפילו היו, גם בזמן נתינה בראש, על הצד היותר נעים, וזה מפתיע מאוד לטובה.

קופרה פלאג אין

ההתייחסות השלישית שלי היא לנהיגה עצמה ברכב ולמצבי הנהיגה: הקופרה פורמנטור מגיעה אלינו כסטנדרט עם ארבעה מצבים לבחירה, החל ממצב נוחות שאתם דיי יכולים לנחש במה מדובר, מצב ספורט (שכאן הוא דווקא מצב הביניים המאוזן), עשר מחדד את תגובת ההיגוי, מקשיח את הבולמים ומגביר במעט, כנראה באופן ממוחשב, את רעשי המנוע, מצב קופרה – החביב עליי ביותר, שהופך את הרכב ומערכותיו לספורטיביים אף יותר, לצד צליל מנוע נהדר ונעים שממלא את תא הנוסעים (ואותו תוכלו לשמוע בוידאו) ומצב "יחיד" (כנראה תרגום לא מוצלח מאוד של Individual) בו אנחנו יכולים לבחור כאוות נפשנו בין אפשרויות ההיגוי, הבולמים, הקרוז קונטרול האדפטיבי ואפילו המיזוג. 

שפע מצבי הנהיגה האלו ושפע אפשרויות ההתאמה האישית נהדרים מבחינתי כי הם יכולים להפוך את הקופרה פורמנטור פלאג אין לרכב שיתאים לא רק למי שמחפש גרזן ספורטיבי למראה, אלא גם אחד שנוסע ככה – אבל יכול בלחיצת כפתור להפוך לרכב נוח ונעים לשימוש יום יומי. וזה ממש ככה, וממש פשוט במידה הזו; לחיצת הכפתור הזו מחליפה את האופי של הרכב ומאפשרת לנו לגלוש בין המצבים כאוות נפשנו וככל העולה על רוחנו.

קופרה פלאג אין

ההתייחסות הרביעית והאחרונה בגזרת הנסיעה של הקופרה נוגעת לתחושות הלכה למעשה אחרי נהיגה ארוכה, מה שמאוד היה לי חשוב לעשות כאן ודווקא בגלל שמדובר ברכב עם יעוד ספורטיבי-משהו. בעבר, רכבים ספורטיביים שנבחנו אצלנו זכו לתשבוחות בגזרת ההנאה מנהיגה, אבל התקשו מאוד להשיג את האיזון בין גירזונים לפינפונים. 

הקופרה הזו דווקא מצליחה לבצע את האיזון הזה טוב מאוד. היא לא קשה למחייה יום יומית כמו ה-BMW i4 M50 האולטרה ספורטיבית, ויש לה לא מעט פלפל בדיוק כמו הלקסוס RX500h, ואפילו שההספק שלה נמוך משמעותית מהשתיים לעיל – היא שידרה תחושות טובות מאוד למרות היעוד שלה, בעיקר בשימוש יום יומי שגרתי. מי שמחפש להשקיע סכום כסף שכזה ברכב פלאג אין, ומחפש את האיזון בין הספורטיביות לשימושיות והנוחות, ימצא כאן אופציה מאוד מעניינת, על אף שכאמור – על הנייר, ההספק שלה לא מסחרר ראשים והיא מגיעה בגרסת הפלאג אין עם הנעה קדמית.

קופרה חשמלי

מחירים וסיכום המבחן

מחירה ההתחלתי של הקופרה פורמנטור פלאג אין עומד על 245,000 ש"ח, מחיר שכמו שאנחנו מזכירים כמעט בכל מבחן בתקופה האחרונה – לא זול בכלל. לכך תצתרכו להוסיף שלל סכומים בשביל צביעה כזו או אחרת, ג'אנטים מסוג כזה או אחר, ומושבים בעיצוב כזה או אחר. היא מגיעה ברמת גימור אחת ועם אפשרות הינע אחת ויחידה.

במחיר הזה אתם תקבלו את האופציה הספורטיבית ביותר שתצליחו למצוא בגזרה, עם מראה אגרסיבי ומרשים, מיתוג שאין שני לו ויכולות לא רעות בכלל – גם בגזרה החשמלית בזכות מערכת הפלאג אין המצויינת, וגם בכלל כרכב שלם שמציע חבילה לא שגרתית ולא שכיחה. נכון, היא לא אולטרה מרווחת (למרות שלמימדים שלה היא מציעה מרחב מחייה יפה מאוד גם מאחור), היא מגיעה בתצורה של הנעה קדמית בלבד, אבל יש לה הרבה מאוד להציע.

קופרה חשמלי

טכני

מנוע בנזין: 1,400 סמ"ק מודגש טורבו, ארבעה צילינדרים, גיר 6 מהירויות כפול מצמדים

הספק משולב: 245 כ"ס, הנעה קדמית 

גודל סוללה: 12.8 קוט"ש

קצב טעינה מקסימלי: 3.7 קילו וואט

צריכת דלק במבחן הדרכים: 17 ק"מ לליטר

זמן טעינה בעמדה ביתית / ציבורית: עד 3 וחצי שעות

טווח חשמלי במבחן: 45 ק"מ

שגרת טיפולים: 15,000 ק"מ או כל שנה

מחיר רכב המבחן: 245,000 ש"ח

אחריות: שנתיים או 100,000 ק"מ על הרכב, 7 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה. ניתן להאריך את האחריות על הרכב ל-3 שנים בתוספת תשלום של 1000 שקלים

שירות: רשת מוסכי צ'מפיון מוטורס הפזורים ברחבי הארץ

קופרה מבחן