טסלה, לוסיד וריביאן לא לבד – הכירו את יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית פיסקר

מי זאת בכלל פיסקר, ולמה היא מעניינת אותנו עכשיו? כל מה שרציתם לדעת על הרכבים החשמליים של פיסקר - אז, היום ובעתיד

בואו נצא למסע קצרצר במורד ההיסטוריה הלא כה רחוקה, ונצלול לתוך העבר והעתיד של חברת פיסקר. החברה הוקמה בשנת 2005 בידי מעצב הרכב הדני הנריק פיסקר, שהיה שותף בעיצוב דגמים של אסטון מרטין ו-BMW, דוגמת אסטון מרטין DB9 ו-BMW Z8 – ושותפו העסקי ברנרד קוהלר. בתחילה היא נשאה את השם Fisker Coachbuild, ולאחר שנתיים הנריק פיסקר השתדרג והקים חברה חדשה – Fisker Automotive.

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

פיסקר אושן מהפרונט (צילום: Fisker Inc)
פיסקר אושן מהפרונט (צילום: Fisker Inc)

פיסקר קארמה

חברת Fisker Automotive החלה את דרכה הציבורית בשנת 2008, עם חשיפת ה"פיסקר קארמה" – רכב פלאג אין עם מאריך טווח (את שיטת ההינע הזאת ראינו גם ב-LEVC VN5, אבל כמובן שזו לא אותה הקטגוריה). הרכב הגיע עם הספק של 408 כוחות סוס, יכולת תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 5.9 שניות וטווח חשמלי של כ-80 ק"מ. גם בטווח וגם בהיבטים טכנולוגיים אחרים, כמו גג סולארי (בדומה לג'נסיס G80), הרכב הקדים את זמנו והתחרה עם יצרנית רכב אחרת שאתם וודאי מכירים – טסלה.

ייצור הקארמה החל רק ב-2011, ונגמר לאחר שנה בלבד. פיסקר אוטומוטיב הספיקה למסור ללקוחות כ-1,800 יחידות, ואז נתקלה בקשיים שמוכרים לנו גם היום: ריקולים, תקלות ובעיות כמו "משבר השבבים" שהיה באותה התקופה "משבר סוללות" ונגרם כתוצאה מפשיטת רגל של החברה המייצרת אותן. משום היותה חברה צעירה, מהקשיים האלו היא לא הצליחה להתאושש, ופשטה את הרגל בשנת 2014.

כיוון שהקארמה מוגשת קרה, חברת טסלה גם הגדילה לעשות ותבעה את הנריק פיסקר על העתקה של מכונית הסאדן החשמלית הראשונה שלהם (המודל S), אותה נשכר לעצב עבורם – אך לא הייתה ביניהם כימיה. פיסקר יצא זכאי במשפט, אך מופסד בטווח הארוך, היות וכולנו יודעים איזה מהדגמים נכנס חזק לתודעה הציבורית בשנים שחלפו מאז.

מתלבטים לגבי מעבר לרכב פלאג אין? המדריך לרכב פלאגאין יעשה לכם סדר!

פיסקר אושן בטעינה (צילום: Fisker Inc)
פיסקר אושן בטעינה (צילום: Fisker Inc)

Fisker Inc: הקארמה מכה שנית

אם היינו עוצרים בפשיטת הרגל, היה כאן סיפור קצר ומרגש על יצרן שאפתן שעף קרוב מדי לשמש. אך הסיום של הסיפור חיובי הרבה יותר. נכון, פיסקר לא שב לייצר את הקארמה, שבסופו של דבר זיכיון הייצור שלה נמכר לאותה החברה הסינית שמפעל הסוללות הכושל היה בבעלותה (ואם זה לא קרמתי, אנחנו לא יודעים מה כן). בשנת 2017 החברה השיקה את הגרסה המחודשת של הדגם, קארמה רברו, שנמכרת עד היום ברחבי העולם והגיעה אף לישראל.

אך פיסקר כן עלתה מתוך העפר, והנריק פיסקר לא התייאש והקים חברה נוספת בשנת 2016 – Fisker Inc. בשנת 2020 החברה קיבלה לבסוף את ההזדמנות לה הנריק חיכה כל השנים. הקרוסאובר החשמלי Fisker Ocean נחשף, במטרה להתחרות ביריב החשמלי המוביל טסלה מודל Y. כדי להקל על ההגעה לקהל הרחב ולהימנע מטעויות של מתחילים, ייצור הרכב מתבצע בשיתוף פעולה עם המפעל האוסטרי מגנה-שטייר (שמייצר גם חלק מדגמי BMW וטויוטה).

מתעניינים ברכב חשמלי, אבל לא יודעים איפה להתחיל? קראו עוד במדריך לרכב חשמלי

פיסקר אושן מאחור (צילום: Fisker Inc)
פיסקר אושן מאחור (צילום: Fisker Inc)

מפרט טכני של Fisker Ocean

הרכב מגיע במספר רמות גימור, כאשר גרסת הבסיס שלו ("ספורט") מגיעה עם הנעה קדמית בהספק של 275 כוחות סוס, סוללה חשמלית בגודל 75 קוט"ש וטווח נסיעה מוצהר של עד 440 ק"מ. גרסת הביניים ("אולטרה") היא בעלת הנעה כפולה עם הספק משולב של 450 כוחות סוס, וסוללה בגודל 105 קוט"ש עם טווח נסיעה מוצהר של עד 610 ק"מ. הגרסה הבכירה ביותר ("אקסטרים"), בעלת 564 כוחות סוס בהנעה כפולה, עם יכולת האצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 3.9 שניות בלבד. היא מאובזרת בסוללה בגודל 113 קוט"ש, לה טווח מוצהר של 564 ק"מ.

להרחבה לגבי מושגים טכניים, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

צי של פיסקר אושן (צילום: Fisker Inc)
צי של פיסקר אושן (צילום: Fisker Inc)

איבזור הקרוסאובר החשמלי Fisker Ocean

האושן שם דגש גדול על היכולות הספורטיביות, ומתהדר ביכולת לשמור על יציבות גם על כביש רטוב או מושלג. לאחרונה אפילו נוספה לו חבילת שטח, שנקראת פורס-E, וכוללת חישוקי שטח בגודל 33 אינץ', גחון מוגבה, מיגון לתחתית הרכב ומתלים מותאמים.

בגזרה הטכנולוגית, נוסף ליכולות החנייה האוטונומיות, הוא מגיע גם עם אפליקציה לשליטה מרחוק במערכות הרכב, כולל איתור שלו, פתיחת נעילה (במקום מפתח פיזי) והדלקת המיזוג מרחוק. במקביל, הרכב מאפשר גם טעינת V2L (כמו בדגמים אחרים שראינו, דוגמת KIA EV6), ובמצבי חירום הוא יכול גם לספק חשמל לרשת הביתית לשבוע שלם.

ואם כל זה לא מספיק לכם, אז גם כאן, הרכב מגיע בכל רמות הגימור עם גג סולארי – וגם עם אפשרות לפתיחת השמשה האחורית לצורך הכנסת גלשן לרכב (שזמינה רק בגרסה הבכירה, ונקראת "California Mode", כי החופים באשדוד כנראה היו תפוסים). מחיר הרכב מתחיל מ-37.5 אלף דולרים בארה"ב, וכרגע לא ידוע על מועד הגעתו לישראל – או עלותו.

הקפנו את ישראל ברכב חשמלי עם גג סולארי – צפו במסע המלא!

פיסקר אושן עם גג סולארי (צילום: Fisker Inc)
פיסקר אושן עם גג סולארי (צילום: Fisker Inc)

ומה צופן לנו העתיד?

חברת פיסקר לא מסתפקת בדגם אחד, ובאוגוסט השנה היא חשפה 3 דגמים חשמליים חדשים שצפויים להגיע לייצור. בין שורותיהם תמצאו את הקרוסאובר הקומפקטי PEAR, מכונית ה-GT היוקרתית Ronin, והפיקאפ הקומפקטי Alaska.

פיסקר רונין (צילום: Fisker Inc)
פיסקר רונין (צילום: Fisker Inc)

Fisker Pear – קרוסאובר עירוני קומפקטי

נתחיל דווקא באגס (PEAR). למרבה ההפתעה, הוא לא נקרא כך מתוך תחרות עם חברת אפל – אלא מהווה ראשי תיבות של Personal Electric Automotive Revolution, "מהפכת הרכב החשמלי הפרטי". לשם המרשים הזה מתלווה המפרט של הקרוסאובר העירוני הזה, שכולל מרווח ישיבה ל-5 נוסעים, דלת תא מטען שמתקפלת לתוך הרצפה(!), ומחיר התחלתי נמוך של כ-30 אלף דולרים.

פיסקר PEAR (צילום: Fisker Inc)
פיסקר PEAR (צילום: Fisker Inc)

על פי הצהרת היצרן, הרכב מתוכנן להיות סביבתי יותר ולהשתמש בפחות חומרים מרכבים אחרים בסגמנט, והוא מתוכנן לצאת לשיווק לקראת אמצע שנת 2025.

תא המטען של פיסקר PEAR (צילום: Fisker Inc)
תא המטען של פיסקר PEAR (צילום: Fisker Inc)

Ronin – מכונית GT יוקרתית

רונין (Ronin) כמו נולדה כדי להתחרות בטסלה רודסטר ובלוסיד אייר Sapphire – רכב GT יוקרתי עם 4 דלתות, 5 מושבים (אתם יכולים לנחש לבד כמה הם "מרווחים"), גג נפתח, וקריצה לקארמה הישנה והטובה. שתי הדלתות הקדמיות נפתחות מעלה, בתצורה כמעט זהה לזו של רכבי על, אך שתי הדלתות האחוריות נפתחות כנגד כיוון הנסיעה בתצורת "suic.ide".

פיסקר רונין (צילום: Fisker Inc)
פיסקר רונין (צילום: Fisker Inc)

יש לה הנעה כפולה (בעזרת 3 מנועים בעלי הספק משולב של 1,000 כוחות סוס) ויכולת תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך כ-2 שניות. כרגע ההבטחה הגרנדיוזית הנוספת היא טווח נסיעה חשמלי של כ-960 ק"מ.

כרגע המפרט הוא רק ברמת אב הטיפוס, אז אל תתפסו אותנו בנתונים המדויקים. הדגם צפוי להימכר במהדורה מוגבלת במהלך שנת 2025, בעלות שמתחיל מ-385 אלף דולרים.

פיסקר רונין מאחור (צילום: Fisker Inc)
פיסקר רונין מאחור (צילום: Fisker Inc)

Alaska – פיקאפ קומפקטי במיוחד

ואחרונה חביבה – האלסקה. למרות יכולתו של פיסקר להתחרות ישירות בריביאן R1T, טסלה סייברטראק, שברולט סילברדו החשמלית ופורד לייטנינג, החברה בחרה להקטין את הטנדר, וללכת על נישה חדשה – הפיקאפ הקליל בעולם.

פיסקר אלסקה (צילום: Fisker Inc)
פיסקר אלסקה (צילום: Fisker Inc)

מדובר בפיקאפ 4 דלתות שחולק פלטפורמה עם האושן, ומכאן נראה שהוא נוטה יותר לכיוון הקרוסאובר מאשר לכיוון הטנדרי. הוא מגיע עם דלת נשלפת שמפרידה בין תא הנוסעים ל"אמבטיה" האחורית, כדי לאפשר הגדלה של שטח האחסון בארגז האחורי. טווח הנסיעה המוצהר שלו נע בין 370-550 ק"מ, והוא צפוי לצאת לשווקים יחד עם שאר חבריו, בשנת 2025 – במחיר התחלתי של 45 אלף דולרים.

הפיקאפ החשמלי פיסקר אלסקה (צילום: Fisker Inc)
הפיקאפ החשמלי פיסקר אלסקה (צילום: Fisker Inc)
המחיצה הנשלפת בארגז האחורי של פיסקר אלסקה (צילום: Fisker Inc)
המחיצה הנשלפת בארגז האחורי של פיסקר אלסקה (צילום: Fisker Inc)

ראו בסיפור זה סיפור של תקומה מתוך העפר

פיסקר אינה חברת הרכב הראשונה, או האחרונה, שקמה מחדש לאחר שהכל נראה אבוד. ראינו זאת גם בחברות כמו טסלה, שהגיעה לסף פשיטת רגל בשנת 2008, וודאי נראה זאת שוב בעתיד.

אנו מקווים שגם אנחנו כעם נצליח לצמוח מתוך האסון הנורא שפקד את מדינתנו לפני שבועיים. בין אם זו ההיעתרות הראויה לשבח של כל הציבור הישראלי להתגייס ולעזור לתושבי שטחי האש, ובין אם זו הפתיחה מחדש של עסקים בעוטף, דוגמת בית הדפוס בבארי – יש בקרבנו המון אנשים טובים שפועלים למען העתיד שלנו ללא הרף. אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חשמליים.

פיסקר PEAR (צילום: Fisker Inc)
פיסקר PEAR (צילום: Fisker Inc)

הישארו מעודכנים בכל החדשות של עולם הרכב החשמלי

רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל רכב חשמלי שיוצא לשוק? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!

צריכים להתייעץ לגבי הרכב הבא שלכם? בואו לדבר על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

פיסקר אלסקה (צילום: Fisker Inc)
פיסקר אלסקה (צילום: Fisker Inc)