מדריך: רכישת רכב חשמלי יד שניה

עשרות אלפי רכבים חשמליים עלו לכבישים בשנתיים האחרונות, ואיתם גם מכירות החשמליות המשומשות. כל מה שצריך לדעת - במדריך רכישת חשמלית יד שניה

רכבים חשמליים נמכרים בישראל מזה מספר שנים, כאשר ב-2021 הגיעה ארצה טסלה – ואז כל הקלפים נטרפו והיקף המכירות של המכוניות החשמליות נסק השמיימה. בימים אלו, כמות הרכבים החשמליים על הכבישים בישראל גדולה מתמיד וממשיכה לגדול עם כל יום שעובר, כאשר לצד זאת – מותגים נוספים ובלתי-מוכרים עד כה נוחתים כאן, יחד עם היצע הולך וגדל של דגמים חשמליים מצד יצרניות "מסורתיות".

כעת, אחרי שישנה כמות מכובדת של רכבים חשמליים אשר נעים על הכבישים – לצד העובדה שהיקף המכירות בתחום היד השנייה גם הוא הולך ועולה לצד הגידול במכירות, הגיע הזמן למדריך חדש שעיסוקו – רכישת רכב חשמלי יד שניה. במדריך זה נעסוק בדברים הרלוונטיים באופן ספציפי לרכישת מכונית חשמלית משומשת, לצד דברים רלוונטיים בכל עסקת רכישה של רכב יד שניה באשר היא עם דגש על ההקשר החשמלי.

רנו זואי
רנו זואי – אחת החשמליות הוותיקות בישראל (מקור: Motor1)

גם במקרה של רכישת חשמלית יד שניה – מתחילים מלבדוק האם יש מצידנו היתכנות לשימוש ברכב כזה ביום יום

לפני שנתחיל עם התכלס של הרכישה עצמה – נזכיר כי רכב חשמלי לא מתאים (עדיין) לכל אחד. ייתכן שכתוצאה מענייני טווח, יתכן שכתוצאה מענייני עמדת טעינה צמודה וכך הלאה. לפני רכישה שכזו מומלץ בחום לוודא את העניינים הבאים, ורק אז להתקדם – זאת בכדי למנוע מעצמכם מפח נפש בדמות "החלום ושברו" , כפי שקורה לעיתים לרוכשי חשמליות שהסתכלו אך ורק על החיסכון או על התשוקה לרכב ללא בדיקת כל מה שמסביב:

  • התחילו ממעבר על המדריך לרכב חשמלי – ותבינו באיזה אופן זה יכול להשתלב בחייכם. בנוסף, מומלץ לעיין במילון המונחים החשמלי שעוסק במונחים רבים אשר ייחודיים לעולמות אלו (ולא קיימים ברכבי בנזין) כמו קצב טעינה, גודל סוללה ועוד, ואחרון חביב הוא מדריך עמדות טעינה.
  • לאחר מכן – בדקו היטב האם באפשרותכם לטעון את הרכב בעמדה ביתית. שימוש ברכב חשמלי ללא עמדה ביתית יכול להיות קשוח מאוד, ואפ"י שהעלנו בעבר את המדריך שעיסוקו "אין לי חניה בטאבו אבל אני רוצה רכב חשמלי, מה עושים?" – מצב זה אינו מתאים לכולם.
  • עברתם את שתי המשוכות האלו בחיוב (או לחלופין, אתם רוצים רכב חשמלי ויהי מה – עם ובלי עמדת טעינה צמודה ולא משנה אם הוא יתאים לשימוש שלכם – רק כי זה בוער בכם): ברכותינו! עכשיו מתקדמים הלאה.
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3

מה לבדוק ברכישת רכב חשמלי יד 2

נכון, יש לו 4 גלגלים, הוא עובד למראית עין כמו שרכב רגיל לכל דבר ועניין עובד, אך עדיין בין רכב חשמלי לרכב בנזין ישנם הבדלים מהותיים. בעוד שהמנוע ברכב בנזין הוא "הלב" של הרכב, ברכב חשמלי "הלב" הוא דווקא הסוללה. המנוע החשמלי מאוד פשוט מבחינה מכנית ביחס למנוע בנזין, ותקלות במנועים עצמם אינן נפוצות בהשוואה לשכיחותן של תקלות במנועי בנזין. בגלל שהסוללה היא עצם העניין כאן, היא ה-רכיב היקר ביותר להחלפה בפער ניכר, ובניגוד למנועי בנזין – היא נוטה לירידה בביצועים (דגרגציה) בצורה שונה וניכרת הרבה יותר לעין, חשוב לשים לב אלייה.

  • בדקו את השנתון המדוייק של הרכב שאתם רוצים לרכוש, והשוו את נתוני היצרן לגבי הסוללה לצד מה שבעל הרכב אומר שהוא יכול לבצע בימים אלו. רכב חשמלי בן 5 שנים לא יגיע כפי הנראה לביצועים זהים לאלו שהיו כאשר יצא מהמפעל, וחשוב להבין אם ישנו פער, ובמידה וכן – באיזה מידה – בין מה שהיצרן הבטיח לבין מה שמתרחש בפועל, במכונית הנקודתית שאתם רוצים לרכוש. פער גדול מאוד עלול להצביע על דגרגציה משמעותית ביכולות הסוללה!
  • בדיקת State of Health (SOH) – "בדיקת סוללה", לעיתים גם נקראת "בדיקת בריאות סוללה": זהו כנראה הצעד הכי הכי הכי חשוב לביצוע בעת רכישת רכב חשמלי יד שנייה. בדיקה זו מבוצעת בדרך כלל לאורך יום או יומיים במצטבר במסגרתם הרכב נשאר במוסך, והיא מספקת לאחר הבדיקה נתונים בדבר "בריאות הסוללה". הבדיקה הזו חשובה במיוחד כי היא יכולה לעזור לכם להבין האם הפער בין נתוני היצרן לכמה שהמוכר משיג בפועל מבחינת ק"מ נובע בגלל נהיגה אגרסיבית שלו (אבל תקינות מלאה של הסוללה) או לחלופין, סוללה שנמצאת במצב לא משהו גם אם "מתנהגים איתה יפה". התוצאה יכולה להינתן לפי "אחוזי בריאות" שנעים מ-100% ומטה, ויכולה גם להינתן עם ציון "עובר" או "נכשל". אחוזים נמוכים מידי, או ציון נכשל, מעבירים אותנו לשלב הבא
  • אחריות יצרן: ברכב חשמלי, בניגוד לרכבי בנזין, ישנה הפרדה בין האחריות על "הרכב" ורכיביו הכלליים לבין האחריות הקונקרטית אשר נוגעת למנוע החשמלי ולכל מה שמתלווה אליו – סוללה, מחשב טעינה וכו'. ככלל, הסטנדרט הוא 7 או 8 שנים / 160 אלף ק"מ אחריות לסוללה (עפ"י המוקדם מבינהם) או לכלל המערך החשמלי (יוצאת מן הכלל היא למשל מרצדס שנותנת 10 שנות אחריות או 250 אלף ק"מ), לצד כמות קצרה יותר של שנים וק"מ לשאר המערכות. בכל מקרה בו ישנה האחריות הזו, ישנה תעודת האחריות ותנאיה, אשר ניתן להשיג מהיבואן, שם בדרך כלל יצויין מה הם התנאים להחלפה של הסוללה (היא, כאמור, הרכיב היקר ביותר בסיפור הזה בפער ניכר). עפ"י הק"מ שהרכב עבר וגילו תוכלו לדעת אם הוא עודנו באחריות, כאשר לכך ישנו תנאי אחד נוסף – רלוונטי לחשמליות בפרט ולכל כלי רכב שנמצא באחריות בכלל:
  • טיפולים: כמעט כל רכב חשמלי כיום בארץ (למעט דגמי טסלה) נדרש להגיע בצורה כזו או אחרת למוסך אחת לזמן מה לבצע טיפולים. ג'ילי ג'יאומטרי C נדרשת להגיע אחת ל-15 אלף ק"מ או שנה, סקייוול ET5 נדרשת להגיע אחת ל-40 אלף ק"מ או שנתיים, וכך הלאה. טיפולים שותפים הם תנאי סף לקבלת האחריות, ובמידה ואלו לא בוצעו, או שלא בוצעו בזמן – יכולה להיות בעיה מאוד חמורה בנוגע למימוש האחריות. על כן, בקשו מהמוכר את תיעוד היסטורית הטיפולים המלאה, או לחלופין – צרו קשר עם המוסך בו הרכב טופל ודאגו לקבלה משם.
  • הערה חשובה בנושא הטיפולים: עפ"י החוק במדינת ישראל, בכדי שאחריות על רכב תתאפשר, יש לבצע טיפולים שוטפים במוסך מורשה משרד התחבורה ולא בהכרח במוסך יבואן או מורשה יבואן. ע"ב הניסיון שלנו, ברכבים חדשים – או כאלו שנמצאים באחריות – נמליץ לבצע את הטיפולים במוסכים מורשי יבואן, לפחות בתקופה זו. את הסיבה לכך נסביר בדוגמא: נאמר שאדון פלוני רכש חשמלית חדשה, וטיפל בה במוסך מורשה משרד התחבורה של בן דודו. הכל היה בסדר, יש היסטוריה מלאה באותו המוסך, ואז הרכב נמכר לכם. שבועיים אחרי הרכישה גיליתם בעיה וניגשתם למוסך של החברה, שם – בשביל לממש אחריות – ביקשו את היסטוריית הטיפולים, אותה קיבלתם מהמוסך של בן דודו של המוכר ומסרתם בחפץ לב. במידה והטיפולים באיזו שהיא צורה ודרך לא בוצעו עפ"י הנחיות היצרן – האחריות לא תהיה תקפה, ועל כן המלצתנו – היות וברגע בו אתם מטפלים במוסך של החברה, או שקשור לחברה, אתם יודעים שגם אם אירע מקרה בו משהו לא בוצע כהלכה – האחריות היא של המוסך ולא שלכם, והוא זה שיצטרך לפתור את הנושא.
  • הערה חשובה נוספת בנושא הטיפולים לרכב חשמלי: ישנה פיקציה שטוענת כי רכב חשמלי לא מצריך שום טיפול משום סוג שהוא לעולם. זה לא נכון, וזה מידע שמאוד מסוכן להפיץ. רכב חשמלי הוא רכב ככלל הרכבים שנעים על הכביש, ומעבר למערכת ההינע השונה שלו הוא משתמש במכלולים רבים שמשתופים גם לרכבי בנזין – חלקם מתבלים ודורשים בחינה והחלפה מפעם לפעם – צמיגים, בלמים, רכיבי היגוי, פילטרים למינהם ועוד. מניסיוננו בתחום, אנו ממליצים בחום להכניס את הרכב לפחות פעם בשנה למוסך – ולו בשביל בדיקה כללית. מדובר במכונה שנעה על הכביש והבטיחות שלכם נמצאת לפני הכל.
  • הערה חשובה נוספת שקשורה לנושא האחריות: רכבים חשמליים ביבוא אישי או יבוא מקביל (או כל וריאציה אפשרית אחרת במסגרתה רכב הגיע לאדמת מדינת ישראל שלא דרך היבואן הרשמי שלו) מקבלים לעיתים תנאי אחריות שונים מאשר מה שנמכר דרך היבואן הרשמי. אם אתם מתעדים לרכוש רכב חשמלי משומש שידוע לכם שהוא נחת בישראל באמצעות יבוא אישי או מקביל – בדקו מה הם תנאי האחריות במקרה כזה לעומק עם תיעוד מסודר מהיבואן הרשמי.
ניסאן ליף
ניסאן ליף חשמלית עם הגג הנפתח אומנם לא הגיעה ארצה מעולם – אך הליף "הרגילה" בהחלט מוכרת כאן ומככבת גם היא לעיתים בשוק היד השנייה (מקור: אתר ניסאן העולמי)

מה עוד צריך לבדוק ברכישת רכב חשמלי משומש?

אחרי שעברנו על הדברים "היעודיים" לרכב חשמלי, או לדברים שרלוונטיים אליו בהקשר החשמל, ישנם מספר נוסף של תהליכים שצריך לבצע – כי כאמור, מדובר ברכב לכל דבר ועניין, לצד העובדה שהוא חשמלי. בהתאם לשאר ההמלצות במדריך זה – גם כאן אנו מתבססים על ניסיוננו בענף הרכב בכלל (לצד הניסיון בענף החשמלי בפרט):

  • לקחת את הרכב לבדיקה במכון מורשה לבדיקות רכב לפני קניה: כן, זה טרטור, זה מעצבן, זה לא סימפטי, צפוף ומסריח – אבל רצוי מאוד לקחת את הרכב החשמלי לבדיקה במכון בדיקה. נכון להיום לא ידוע לנו על מכוני בדיקה שיכולים לבצע בדיקה מ-א' ועד ת' לרכב חשמלי עם דגש על חשמליותו, ועל כן ישנה ההפרדה בין בדיקת בריאות הסוללה שמצויינת לעיל לבין הבדיקה "הרגילה" במכון בדיקה מורשה. הסיבה לכך – בדיקה שכזו יכולה לגלות מגוון רחב מאוד של עניינים אחרים עליהם כדאי לדעת מראש: החל מדברים קטנים כמו צמיגים בסוף חייהם או רכיבי היגוי שיצריכו החלפה ועד לדברים חמורים כמו פגיעות שלדה קשות ותיקוני נזק רחבי היקף שהרכב עבר.
  • מחיר הרכישה – את חברת הביטוח לא יעניין כמה מעל למחירון שילמתם או אם שילמתם על זכות! ממש לאחרונה העלנו כתבה שעסקה בנושא של "מכירת זכות לרכב חשמלי", שם אחד הדברים שצויינו היה כל הנושא של התנהלות מול הביטוח המקיף במקרה של בעיה כל שהיא חלילה וחס. מצב השוק היום מאפשר למוכרים לפרסם את רכבם כבר ברגע בו הוציאו אותו משערי היבואנית כרכב יד 2 בן שעה וחצי עם 0 ק"מ במחיר גבוה אף יותר ממחירו כחדש בחברה, זאת על חשבון קבלתו המהירה לקונה הלחוץ. השוק הוא שוק חופשי, ואתם – וגם המוכר – רשאים לעשות כל דבר שעולה בדעתכם, אך זכרו – חברת הביטוח רואה רק את מחירון לוי יצחק, ורק את כל מה שהוא קובע. וכן, במחירון זה אין שום התייחסות משום סוג שהוא למקרים בהם מישהו רכש רכב מהחברה ב-140 אלף שקלים ואתם קניתם אותו ממנו ב-150 אלף – אם חלילה וחס תתרחש תאונת אובדן להלכה, הביטוח ייתייחס למחירון הרכב כרכב משומש, בניכוי כל דבר שיצליח למצוא – כך עלול להיות מצב שהרכב עליו שילמתם 150 אלף שקלים יזכה אתכם בפועל אחרי מקרה כזה – ב-110 אלף שקלים ואף מתחת לכך, כשהוא פרק זמן זעום על הכביש ואחרי ששילמתם לא מעט תמורתו.
  • מצב הרכב, בעלים קודמים, סוג הבעלות: בהמשך לסעיף הביטוח – יש משמעות והשלכות לפרמטרים של הרכב. האם הרכב מבעלות של חברת ליסינג / השכרה? האם הוא עבר הרבה ידיים בפרק זמן של שנים בודדות? האם הוא היה בעלות פרטית של אדם אחד אבל עבר בממוצע 45,000 ק"מ בכל שנה מהשנים שעלה לכביש? לכל מקרה כזה יש השלכות על המחיר, וכמובן שגם לדברים חיוביים ישנן השלכות על המחיר: ישנם רכבים מסויימים שאנחנו מאוד אוהבים להדביק להם את הכינוי "בונבוניירות"; רכב בן כמה שנים מבעלות פרטית, יד ראשונה (יכול להיות גם שניה בהתאם לשנתון), עם היסטוריית טיפולים מלאה ומסודרת במוסך יבואן, לצד ק"מ סופר נמוך – 10 אלף קילומטרים בשנה בממוצע ומטה מכך. אלו רכבים שבכדי למצוא אותם יש צורך בעבודת נמלים מול לוחות היד השנייה, הפייסבוק ושאר האופציות (למרות שלעיתים בהחלט אפשר להסתפק במזל בלבד), אך הם שווים את העבודה – ולדעתנו המקצועית, גם שווים דלתא נוספת במחיר.
  • MG ZS EV
    ה-MG ZS החדשה – הדור הקודם נמכר במספרים יפים מאוד בארץ וגם הוא מככב בשוק היד השניה (צילום: יח"צ לובינסקי)

מה צריך לדעת ברכישת רכב חשמלי משומש מחברת טרייד אין / יבואן / חברת ליסינג?

אחד הייתרונות ברכישות שכאלו הוא שמדובר ב-One stop shop – אתם צריכים להגיע, להחליט על החשמלית שתהיה בחירת ליבכם, לשלם – והנציג מולו עבדתם יעשה את כל השאר. יחד עם זאת, גם במקרים כאלו מומלץ להתנהל בהתאם להמלצות לעיל, למרות העובדה שכאשר מדובר בחברה גדולה הדברים מתנהלים כמעט תמיד בשקיפות מלאה:

  • מה הם תנאי האחריות לרכב? האם זה ניתן במסמך פורמלי בכתב או שאלו הבטחות בע"פ? הנוחות של רכישה מחברה כזו או אחרת שעוסקת בתחום מימים ימימה יכולה בהחלט לסנוור, ועדיין רצוי להתנהל יד ביד מול השקיפות בה בדרך כלל נוהגים בחברות האלו ולרדת לשורש העניין עד הסוף. במקרים רבים, רכבים במקומות אלו נמכרים בגמר אחריות היצרן אך החברה המוכרת כן נותנת עליהם אחריות מסויימת נוספת – בדרך כלל לשנתיים או 30 אלף ק"מ, ייתכן שגם לשנה או 15 אלף ק"מ וכך הלאה. בדקו מה הם תנאי האחריות, מה יצא בבדיקת הרכב ומה המשמעויות וכו'.
  • המחיר – ברוב המקרים הוא לא חקוק בסלע: רכישה שכזו אינה שקולה לרכישה של אדם פרטי שם אפשר להתווכח על המחיר עד מחרתיים וישנם שני צדדים שלכל אחד כישורי המשא ומתן שלו. רכישה ממגרש, חברת טרייד וכו' הינה רכישה מחבר'ה ממולחים שכמעט בכל מצב התמחור של הרכב המדובר כבר כולל בתוכו הורדות לצורך משא ומתן ארוך ומתיש (כן, אפילו במצב השוק כיום). תתמקחו בגבולות הסביר, והצד השני יבוא לקראתכם במה שיוכל. לא לדבר כלל לא יוביל לקבלה של שום הנחה, וכמובן שלא תרצו להוציא לנציג את הנשמה אחרי שהוא כבר נתן לכם את כל מה שניתן היה – כי אז הוא (והמנהלים שלו) יעדיפו שיעבור ללקוח הבא שיסגור באותו מחיר ובפחות ריבים ומלחמות.

רוצים לקבל את כל המדריכים החשובים ביותר לפני כולם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

יש לכם טיפים נוספים לצד מה שנרשם במדריך? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!

בטר פלייס
פעם זה היה ביג דיל, היום המכוניות של בטר פלייס שוות מעט מאוד כסף ומהוות בעיקר אפשרות כניסה לעולם החשמלי עם טווח מאוד מוגבל אך במחיר נוח – ורצוי לפעול בהתאם למדריך ולכללי הזהירות הכלליים ברכישה של רכב כזה (מקור: inhabitat)