טויוטה חושפת רשמית את ה-BZ4X – הרכב החשמלי הראשון שלה

טויוטה חושפת רשמית, יחד עם פרטים טכניים, את ה-BZ4X - הרכב החשמלי הראשון שלה בייצור סדרתי שמתוכנן להגיע לכל השווקים שלה בעולם

במהלך הסופ"ש, כאשר היינו עסוקים בכל מה שנגע למבחן הדרכים ל-MG EHS PHEV, טויוטה חשפה רשמית את הטויוטה BZ4X – הרכב החשמלי הראשון של היצרנית בייצור כלל עולמי סדרתי. ראינו כבר אזכורים, תמונות ושלל טיזרים (אם אפשר לקרוא כך לתמונה שחושפת את הרכב במלואו), בין השאר בהודעה על כך שטויוטה מתכננת מפעל עצמאי לייצור סוללות, אך הרכב נחשף כעת באופן רשמי עם כלל הנתונים הרלוונטיים.

TOYOTA BZ4X
טויוטה BZ4X החשמלי (מקור: אתר טויוטה העולמי)

ראשית, בטויוטה מציינים כי זוג האותיות הראשונות של הדגם, משמעותן Beyond Zero – והן יהוו כראשי תיבות (BZ) תת מותג חדש של היצרנית שעיקרו – רכבים חשמליים (בדומה למה שיונדאי מתכננת לעשות עם היונדאי איוניק 5). הטויוטה BZ4X הוא אומנם לא החשמלית הראשונה של טויוטה פשוטו כמשמעו – בעבר סיפרנו לכם על הטויוטה ראב 4 החשמלי, יחד עם מספר דגמים שהחברה השיקה ומכרה בסין, אך פה מדובר בפלטפורמה גלובלית שתוצע למכירה בשלב כזה או אחר בכל שוק משמעותי מבחינת היצרנית היפנית.

TOYOTA BZ4X
טויוטה BZ4X חשמלי (מקור: אתר טויוטה העולמי)

מבחינת הנתונים הטכניים, טויוטה דאגה להדגיש כי הנתונים אותן היא מוסרת רלוונטיים כרגע לשוק היפני בלבד, ויש להניח כי הדגם יעבור אי-אלו שינויים והתאמות במסעו אל מעבר לים, לאירופה ולארה"ב. יחד עם זאת, גם הנתונים של הדגם היפני עומדים בקנה אחד עם הסטנדרט בקטגוריה אליו אנו מורגלים כאן בארץ: בהיצע היפני ישנה סוללה אחת בגודל 71.4 קוט"ש, אשר תאפשר הנעה קדמית או הנעה כפולה. להנעה הקדמית יהיה טווח מוצהר של כ-500 ק"מ, בעוד לגרסאת ההנעה הכפולה – טווח של 460 ק"מ. גרסאת ההנעה הקדמית תגיע עם הספק של 201 כ"ס, בעוד גרסאת ההנעה הכפולה תגיע עם 214 כ"ס. טעינה מהירה תתאפשר ברכב בקצב של עד 150 קילו וואט (עד 80% בכ-30 דקות), בעוד טעינה ביתית  / ציבורית תתאפשר בקצב של עד 11 קילו וואט, מה שיאפשר מילוי הסוללה מ-0 ל-100% בסדר גודל של 6 וחצי שעות בקירוב. להחרבה בנושאי הספק טעינה, קוט"ש, קילו וואט ועוד – מומלץ לקרוא את מילון המונחים החשמלי

TOYOTA BZ4X
פנים הרכב – שגרתי וטיפוסי לדגמים חשמליים אחרים שאנחנו מכירים (מקור: אתר טויוטה העולמי)

אבל זה לא הכל – טויוטה BZ4X יציע עוד כמה פיצ'רים מגניבים שלא בהכרח קשורים ישירות לנסיעה שלו. ראשית, הוא יאפשר את פונקציית ה-V2L הפופולרית, אשר מאפשרת חיבור צרכני חשמל ביתיים לרכב עצמו לקבלת מתח ישירות מהסוללה. בנוסף, טויוטה תציע את ה-BZ4X עם גג סולארי, אשר – לטענת היצרנית – יוכל להוסיף עוד כ-1800 ק"מ של נסיעה בשנה רק באמצעות השמש (משהו כמו 5 ק"מ ביום, אשר מהווים תוספת של אחוז אחד לטווח – אך ורק מקרינת השמש). תוספת זו הוצעה בעבר בחלק מדגמי הטויוטה פריוס, וכנראה שהלקוחות אמרו את דברם אם טויוטה החליטה להציע את האופציה הזאת גם ברכב החשמלי החדש שלה.

TOYOTA BZ4X
ההגה הקטום – שלטענת טויוטה פותר הרבה מהבעיות של המודל S פלייד (מקור: אתר טויוטה העולמי)

הטויוטה BZ4X יוצע גם עם הגה קטום, כפי שמוצע במודל S פלייד, אך בחברה טוענים כי הם תיקנו את אחת הבעיות העיקריות שההגה יצר בטסלה – במקום שימוש במערכת מכאנית אשר הצריכה סיבוב של ההגה מספר פעמים כדי להגיע מצד לצד, בטויוטה המירו את המערכת למערך אלקטרוני (בדומה לפונקציית ה-Ride By Wire באופנועים, שם המצערת אלקטרונית לחלוטין ולא מחוברת באופן ישיר למנוע), אשר יאפשר סיבוב של ההגה מצד לצד ב-150 מעלות בלבד, בלי שיהיה צורך להוריד ממנו את הידיים. שאר הייתרונות של שימוש בהגה הקטום, כמו מרחב ראייה גדול יותר ומרחב רגליים טוב יותר נשמרו, כמובן.

TOYOTA BZ4X
טויוטה BZ4X חשמלי (מקור: אתר טויוטה העולמי)

הטויוטה BZ4X צפוי להתחיל להמסר ללקוחות ביפן באמצע שנת 2022. אין לנו ספק כי הדגם יגיע גם לארה"ב ולאירופה, עם שינויים כאלו ואחרים בהתאם לשווקים הרלוונטיים, אך ניתן יהיה לצפות לכך בסביבות 2023 לכל המוקדם. הרכב זכה לבאז רציני בעת הצגתו, ועושה רושם כי למרות שטויוטה נוטה יותר להמר על תחום מנועי תא דלק / מימן, בחברה לא קפאו לגמרי על השמרים, וה-BZ4X מהווה מעין תצוגת תכלית ליכולות החשמליות והיצירתיות של טויוטה. נקווה שנראה אותו בארץ במהרה בימינו.

מתלבטים אם רכב חשמלי יתאים לכם? עיינו במדריך לרכב חשמלי של מגזין פלאג מג

אהבתם את הטויוטה BZ4X? מתוסכלים שלטויוטה לקח זמן רב כל כך להציג רכב חשמלי? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

TOYOTA BZ4X
טויוטה BZ4X החשמלי (מקור: אתר טויוטה העולמי)