מותג צ'רי הגיע לישראל לפני כשנתיים, עם מספר קרוסאוברים מעניינים, ובהמשך הגיעה גם צ'רי FX – החשמלית הראשונה של המותג בארץ. מאז הצטרפו רכבים חדשים למגוון, ביניהם צ'רי אריזו 8 פלאג אין (CHERY Arrizo 8 PHEV) שהושקה ממש בסוף 2024. היא מהווה חלק מגל של רכבי פלאג אין סיניים עם טווח נסיעה מרשים במיוחד, והיא מיוחדת בתצורתה ביחס לשוק – היות וזו מכונית סדאן (הסדאן הראשונה של צ'רי בארץ, אגב) ולא קרוסאובר.
במהלך צילום המבחן, מה שהיה לנו בארץ מבחינת רכבי פלאג אין עם טווחים ארוכים במיוחד הם ג'אקו 7 פלאג אין (מבית אותה היצרנית), BYD SEAL U פלאג אין וטיגו 8 פרו פלאג אין עם 7 המקומות – שכולם כאמור בתצורת קרוסאובר שונה לחלוטין, אבל מציעים טווח נסיעה מכובד גם כן. ויש גם את סקודה אוקטביה פלאג אין, שכן מתאימה מבחינת התצורה, אך לה טווח נסיעה קטן יותר – ולאחר צילום המבחן הגיעה לארץ גם אאודי A5 פלאג אין בתצורת סדאן, אך מחירה גבוה משמעותית.
אז בואו נעבור על מה שהיא מציעה.
רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

עיצוב צ'רי אריזו 8 פלאג אין
האריזו 8 מעוצבת באופן אלגנטי ודינמי, אבל לא מנקר עיניים. אני אוהבת את העיצוב שלה, שמצד אחד מזכיר מכוניות סדאן עדכניות אחרות, בעיקר מהעולם ההיברידי, ומצד שני כולל נגיעות ייחודיות. מלפנים תמצאו גריל קדמי גדול ומעוצב, פנסים צרים והרבה קווים חדים.
בצדדים אהבתי את התגיות עם גאוות היחידה שנושאת את שם הדגם, וגם את חישוקי האלומיניום המעוצבים והחלונות האחוריים הכהים. ומאחור, יש לנו פס לד ארוך, פנסים צרים שמתכתבים עם הקדמיים, וכיתוב גדול של צ'רי, שם הדגם וציון סוג מערכת ההינע – פלאג אין.
רכב המבחן הוא בצבע אפור בטון חינני, ותמצאו אותו גם בצבעים סולידיים אחרים כמו לבן, כסוף או שחור. אני מודה שהייתי שמחה לראות אותו גם בצבע מיוחד יותר, כי לדעתי זה ממש יחמיא לו, אבל אני מבינה שרוב האנשים מעדיפים צבעים "רגועים" יותר.
יצאנו להקיף את ישראל עם רכב חשמלי, וחזרנו כדי לספר!

מנוע
יחידת ההנעה של האריזו 8 זהה בשתי רמות הגימור של הדגם. היא כוללת מערכת פלאג-אין מהדור השלישי של היצרנית, המשלבת מנוע טורבו בנפח 1.5 ליטרים עם מנוע חשמלי, המספקים יחד 347 כוחות סוס ומניעים את הגלגלים הקדמיים באמצעות תיבת הילוכים אוטומטית בת שלושה יחסי העברה.
למרות נתוני הספק גבוהים משמעותית ביחס למתחרות, הביצועים סולידיים – תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות. זאת, בין השאר, היות והמשקל העצמי של הרכב הוא כ-1.8 טון, כ-400 ק"ג יותר מהמתחרות.
להרחבה בנושאים אלו – מומלץ לעיין במדריך רכב חשמלי

אזור הנוסעים מלפנים
הדגם מוצע בשתי רמות גימור: Comfort ו-Noble. כבר ברמת הבסיס תקבלו שני מסכים בגודל 12.3 אינץ' עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, עוזרת קולית מבוססת בינה מלאכותית, מושבים מרופדי עור טבעוני, מיזוג אוויר מפוצל, כניסה והתנעה ללא מפתח ועוד שלל אביזרים שימושיים. רמת הגימור הגבוהה Noble (שהיא רמת הגימור של רכב המבחן) מוסיפה סאנרוף, טעינה אלחוטית מהירה במיוחד (50W), מושב נהג עם זיכרונות ותמיכה לגב התחתון, מראה מתכהה אוטומטית, חימום לכלל המושבים ואוורור בצמד הקדמיים, מערכת שמע של סוני עם 12 רמקולים ועוד פינוקים.
עיצוב הפנים מרשים ונעים לעין, עם דיפונים רכים, ותאורת אווירה קסומה עם איורי ג'ירפות וגבעות, שצבעה ניתן לשינוי. לוח השעונים הדיגיטלי גדול ונוח לשימוש, עם הצגה ברורה של נתוני הנסיעה והמערכות הפעילות. את השליטה במיזוג אני פחות אוהבת – היא מתבצעת דרך כפתורי מגע, אבל זה עדיין עדיף משליטה דרך המסך בלבד. גלגל ההגה המעוצב מאפשר שליטה נוחה על מערכות כמו שמע, בקרת שיוט אדפטיבית ומצבי נהיגה. שטחי האחסון בכמות הנדרשת, אם כי חבל שיש רק משטח טעינה אלחוטי אחד – במיוחד כשיש תשתית לשניים.
המראה המרכזית מתכהה אוטומטית, ויש גם מצלמת רוורס איכותית עם פסי הכוונה, מצלמת 360 מעלות עם תצוגת "מעוף הציפור", חיישני חניה קדמיים ואחוריים, תאורת ליווי ו-Welcome, סאנרוף קדמי עם וילון בד חשמלי לכל הגג הפנורמי, וגם – מערכת שמע טובה באמת מבית סוני עם 10 רמקולים (או 12 בנובל). מושבי הנהג והנוסע הקדמיים כוללים כיוונון חשמלי, חימום, אוורור, זיכרונות – וכל זה עם ריפוד עור טבעוני איכותי.

אזור הנוסעים מאחור
המושב האחורי ב-Chery Arrizo 8 מציע מרווח נדיב לרגליים ולרוחב, כך שנוסעים מאחור ייהנו מישיבה נוחה גם בנסיעות ארוכות. עם זאת, מרווח הראש מעט מוגבל, בעיקר לנוסעים גבוהים.
האבזור לנוסעים מאחור כולל פתחי מיזוג נפרדים, תאורת אווירה, ידיות אחיזה עם ווי תלייה, כיסים בגב המושבים ומשענת יד מרכזית הכוללת מחזיק כוסות כפול. בנוסף, תמצאו זוג שקעי USB-C לטעינה נוחה של מכשירים.
עוד פרטים מוסיפים לתחושת הפרימיום: חלונות אחוריים מושחרים לפרטיות מירבית, והמשך של הגג הפנורמי המרשים, כאשר בחלק הקדמי מצויד הרכב גם בסאנרוף.

תא המטען של צ'רי אריזו 8
תא המטען של הדגם נפתח עם קפיץ. יש לו סף העמסה גבוה, עם חלל העמסה שטוח ורחב מפאת המבנה של הרכב. המקום פה בסדר, כמקובל בקטגוריה. נפחו של תא המטען הוא 402 ליטר, ועד 926 ליטר בעת קיפול המושבים האחוריים. מתחת לרצפת תא המטען תמצאו מגירה די קטנה לאחסון אביזרי בטיחות וערכת ניפוח. בצד ימין תמצאו פתח, שככל הנראה מיועד לגישה למצבר.
הדגם אינו מורשה גרירה.

צריכת דלק, מערכת חשמלית וטווח נסיעה במבחן
הדגם מגיע עם סוללה זהה בשתי רמות הגימור – שגודלה 18.3 קוט"ש. היא מאפשרת נסיעה לטווח חשמלי מוצהר של 105 ק"מ בגרסה זו, שזה מטורף!
על פי הצהרת היצרן, טווח הנסיעה החשמלי המרבי עומד על 105 ק"מ – מהגבוהים בקטגוריה – בעוד הטווח המשולב חוצה את ה-1,200 ק"מ. צריכת הדלק המשולבת היא 5.7 ליטר ל-100 ק"מ, וצונחת ל-0.7 ליטר ל-100 ק"מ עם סוללה טעונה במלואה.
נפח מיכל הדלק של הרכב הוא 60 ליטר. במהלך המבחן, צריכת הדלק הממוצעת שלי הייתה 18.4 ק"מ לליטר, שהם כ-5.43 ליטר ל-100 ק"מ, מה שאומר שתוכלו לנסוע ממש בקלות לטווח משולב של 1,105 ק"מ באוטו – ואפילו מעבר לכך.
שקע הטעינה של הרכב ממוקם מעל הגלגל האחורי, והוא כולל אינדיקטור טעינה מואר. הרכב ניתן לטעינה ביתית בקצב מקסימלי של 6.6 קילוואט, שזה פחות או יותר הסטנדרט לרכבי פלאג אין.
בנוסף, הוא תומך בטעינה מהירה בקצב מירבי של 42.6 קילוואט. טעינה מהירה בעמדה תומכת ובתנאים המתאימים תאפשר מילוי של סוללת הרכב מ-10% ל-80% תוך כשעה. למה זה משמעותי? מרבית רכבי הפלאג אין בארץ, שאינם רכבי יוקרה, כלל אינם תומכים בטעינה מהירה! העובדה שאתם יכולים לטעון את הדגם בעמדה מהירה מאוד מקלה על ההתנהלות איתו אבל מכניסה אלמנט חדש לחלוטין של עלויות החשמל מול הדלק במקרה כזה, ויעילות השימוש לאור זמן הטעינה. וגם, קצב הטעינה פה בכלל לא טריוויאלי, וזה יפה.
לרכב שני מצבי נהיגה: EV ו-HEV. במצב הראשון הנהג יכול לבחור מצב חשמלי בלבד עבור נסיעה יומית חלקה, או נסיעה עירונית. במצב השני הרכב ישתמש בעיקר בכוח שמספק המצבר. רק בזמן האצה, מנוע הבנזין מגביר כוח נוסף לגלגלים התומכים בסוללה. כמו כן, המנוע טוען את הסוללה במהלך הנסיעה ולא מאפשר לה לרדת מתחת ל-24%.
הרגנרציה ברכב נשלטת רק דרך מסך המולטימדיה, ותוכלו לבחור בין שלושה מצבים – רגנרציה חלשה, בינונית או חזקה. זה נחמד מאוד שאפשר לשלוט בדרגת הרגנרציה במהלך הנסיעה.
במהלך המבחן, הגעתי לטווח נסיעה של 85 ק"מ במצב החשמלי "הטהור", וזה רק משום שברגע שהסוללה הגיעה ל-25% הרכב עבר אוטומטית למצב היברידי ולא אפשר לי לנהוג על חשמל בלבד. אני מאמינה לחלוטין שבנהיגה רגועה ובתנאי השטח הנכונים תוכלו לנסוע גם 100 ק"מ על חשמל בלבד. וכפי שאני מציינת במבחנים בכל פעם – ככל שתכירו את הרכב ותלמדו אותו יותר טוב, תוכלו להוציא ממנו טווח שיהיה יותר ויותר קרוב להצהרת היצרן.
ולצד כל אלו, הוא כולל גם פונקציית V2L – כלומר, אפשרות להפעיל מכשירי חשמל חיצוניים מהרכב. מדריך בנושא תוכלו למצוא בכתבת תרחיש עלטה שמפרטת מה תוכלו לעשות עם רכב חשמלי בזמן הפסקות חשמל ארוכות, והיא קיימת גם בגרסת וידאו.
להרחבה לגבי מושגים טכניים, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

בטיחות ומערכות עזר
האריזו 8 טרם נבחנה במבחני הריסוק של היורו NCAP. אנחנו נעדכן על התוצאה כאשר תהיה כזו.
הרכב מאובזר במערכות בטיחות רבות שמתפקדות מצוין. הוא כולל מערכת בקרת שיוט אדפטיבית (מוגבלת ל-160 קמ"ש, שזה די והותר בהתחשב בכך שהמהירות החוקית המירבית המותרת בכבישי ישראל היא 120 קמ"ש), התרעת ערנות נהג, סיוע במעבר בין נתיבים (זהו הדגם הראשון מבית המותג עם הפונקציה הזו!), סיוע בזחילה בפקק, ומצלמות היקפיות עם פונקציית "שלדה שקופה". אני לא הרגשתי שמערכות הבטיחות "מפריעות" במהלך הנהיגה ואני ממליצה להשאיר את כולן, כרגיל, למען בטיחותכם ובטיחות הנהגים סביבכם.

איך Chery Arrizo 8 פלאג אין נוסעת?
ה-Chery Arrizo 8 פלאג אין מציעה חוויית נהיגה נעימה. ברכב תמצאו בורר מצבי נהיגה עם שלושה מצבים: Eco, Normal ו-Sport, כשכל ההחלפה ביניהם נעשית בנוחות בלחיצת כפתור. בנוסף, דרך שני כפתורים ייעודיים בקונסולה המרכזית, ניתן לבחור גם בין שני מצבים נוספים: היברידי וחשמלי – מה שמאפשר שליטה מדויקת יותר במערכת ההנעה.
על הכביש, הרכב שקט מאוד – במיוחד במצב החשמלי, שם התחושה כמעט נטולת רעשים לחלוטין. גם בידוד הרעשים מרוח וכביש מוצלח למדי, אם כי במהירויות גבוהות ישנה עלייה קלה, ולא חריגה בכלל, בעוצמת הרעש.
מבחינת נוחות, ה-Arrizo 8 מציגה התנהגות כביש מאוזנת. המתלים מעט רכים, אך לא בצורה מוגזמת, והתוצאה היא תחושת ריחוף קלה מבלי לוותר על יציבות טובה ותחושת שליטה.

מחיר Chery Arrizo 8 פלאג אין
מחירו ההתחלתי של צ'רי אריזו 8 פלאג אין ברמת הגימור Comfort הוא 175,990 שקלים. מחירו של רכב המבחן, מרמת הגימור הבכירה Noble, הוא 181,990 שקלים. המחירים הינם לפני אגרת הרישוי, ומחירו הסופי של רכב המבחן הוא 184,316 שקלים אחרי האגרה.
הרכב מגיע עם אחריות ל-6 שנים או 150,000 ק"מ, ואחריות לסוללה ל-8 שנים או 150,000 ק"מ.

סיכום מבחן צ'רי אריזו 8 פלאג אין
הכניסה של דגמי פלאג אין עם טווחים מטורפים כאלו (בנסיעה משולבת וגם בנסיעה חשמלית) בהחלט משנה את חוקי המשחק. מצד אחד הדגם משמש כרכב היברידי לכל דבר ועניין, עם טווח נסיעה מטורף (של מעל לאלף ק"מ) שייקח אתכם בבטחה לכל מקום בארץ וחזרה; אבל מצד שני הוא גם חושף את הנהג החששן לנסיעה חשמלית לטווח מכובד של כמאה ק"מ ומאפשר למי שעוד חושש לעשות את המעבר לרכב חשמלי להנות מהיתרונות בכל זאת ולהתנסות.
הדגם מעוצב יפה, מפנק לנהיגה ומפגין ביצועים טובים. הוא מרווח ועושה טוב מאוד את מה שהוא אמור לעשות – להביא אתכם ואת משפחתכם ממקום למקום בנוחות, עם ביצועים חזקים וחיסכון משמעותי בדלק.
למי שחושש, זה יכול להיות פתרון מעולה למעבר מבוקר ואיטי לרכב חשמלי, וזה גם פתרון טוב למי שעושה רוב הזמן נסיעות קצרות ויוכל לעשות אותן על חשמל בלבד – אבל לא לחטוף חרדת טווח כאשר הוא יוצא לנסיעות ארוכות יותר. תוכלו לקרוא ולצפות עוד בנושא במדריך רכב פלאג אין, שקיים גם בגרסת וידאו (ויש גם מדריך רכב חשמלי לקריאה נוספת).
רוצים להתייעץ לגבי דגמי צ'רי, או לספר על החוויה האישית שלכם? פרסמו פוסט בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי
רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג ובקבוצת הוואטסאפ שלנו תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!
אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חדשים.

מפרט טכני של צ'רי אריזו 8 פלאג אין
הספק המנוע של רכב המבחן: 347 כ"ס, הנעה קדמית
יכולת האצה מ-0 ל-100 קמ"ש: 7.8 שניות
גודל סוללה: 18.3 קוט"ש
קצב טעינה מקסימלי בטעינה ביתית: 6.6 קילוואט
קצב טעינה מקסימלי בטעינה מהירה: 42.6 קילוואט
טווח מוצהר של רכב המבחן: 1,200 ק"מ משולב, 105 ק"מ חשמלי בלבד
טווח נסיעה במבחן: 1,105 ק"מ משולב, כ-85 ק"מ על חשמל בלבד
מחיר רכב המבחן (הגרסה הבכירה Noble): 181,990 שקלים (184,316 שקלים אחרי אגרת רישוי)
אחריות: 6 שנות אחריות או עד 150,000 ק"מ על הרכב (לפי המוקדם מביניהם), 8 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה.
שירות: רשת מרכזי השירות של פריזבי הפזורים ברחבי הארץ
[מחיר הרכב, תנאי האחריות והמפרט שלו נכונים לרגע כתיבת המבחן, ויכולים להשתנות בפועל]

