האם עיריית תל אביב מנסה לחסל את תשתית הטעינה הציבורית בעיר? עודכן בתאריך 13/9/2021

עיריית תל אביב הזניקה בן לילה את עלות הארנונה לעמדות טעינה לרכבים חשמליים בסכום של כמעט פי 8 מהסכום המקורי, ועלולה לגרום לחיסול מוחלט של כל תשתית הטעינה הענפה בעיר

פורסם במקור בתאריך 31/8/2021

כל בעלי רכבי הפלאג אין והרכבים החשמליים מכירים את הקושי בתחום הטעינה הציבורית. לעיתים קרובות העמדות חסומות על ידי רכבי בנזין, לעיתים הן כלל לא עובדות, ולעיתים הן רחוקות מנקודת המוצא או היעד. כמו בתחומים רבים אחרים, גם בנושא עמדות הטעינה – תל אביב מהווה מיקום "מובחר" להיקף גבוה של עמדות טעינה, וקל מאוד למצוא בעיר עמדות טעינה שממוקמות בחניונים ציבוריים, וברוב המקרים הן גם פנויות מרכבי בנזין.

באמצע חודש אוגוסט, פורסם בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי, ע"י מנכ"ל חברת סנטרל פארק – עמית קדם – כי עיריית תל אביב הקפיצה אל השמים, בין לילה, את התשלום הנדרש עבור עמדות טעינה אשר ממוקמות בחניונים. כמה "אל השמים"? ובכן, עד כה, בחברת סנטרל פארק נדרשו לשלם 54 ש"ח למ"ר, ועם הדרישה החדשה של עיריית תל אביב – הסכום הנדרש הוא 396 ש"ח: קרוב לפי 8 מהמחיר המקורי.

עמדת טעינה ציבורית
עמדת טעינה ציבורית בחניון סנטרל פארק. סנטרל פארק היא אחת החברות היחידות שמקפידות להשאיר את עמדות הטעינה פנויות לרכבים חשמליים (צילום: פלאג מג)

מדובר לכאורה בסכום זניח, אך המחיר הנדרש הוא לכל מ"ר רבוע, בכל עמדת טעינה. הפער הזה מוכפל בעשרות עמדות טעינה שחברת סנטרל פארק מתחזקת בחניוניה, ובעשרות עמדות טעינה רבות נוספות בכל רחבי העיר. במצב זה, התקנתן ותחזוקתן של עמדות הטעינה על ידי בעלי החניונים הופכת ללא משתלמת בעליל – ובעקבות המהלך של עיריית תל אביב, ישנה סכנה מיידית ומוחשית לפגיעה אנושה בתשתית הטעינה הציבורית בעיר תל אביב. יתרה מזאת – המהלך של העירייה נראה תמוהה במיוחד, היות ולחברת אחוזת החוף – מפעילת חניונים ציבוריים בעיר תל אביב שנמצאת היא עצמה בבעלות העירייה – יש לא מעט עמדות טעינה בחניונים שלה, ומעניין לדעת האם גם אחוזת החוף קיבלה דרישה מופרכת כל כך לתשלום מחברת האם שלה – הלא היא עיריית תל אביב.

אבסורד נוסף בכל הנושא הוא שעל פי חזון העירייה עצמה, במסמך PDF שניתן להוריד מכאן, מציינת העירייה במפורש בעמוד 52 כי היא מסדירה נקודות טעינה לרכב חשמלי בעשרות חניונים של אחוזת החוף – אותה חברת הפעלת חניונים שנמצאת בבעלות העירייה עצמה. פנייה של צוות המגזין לעיריית תל אביב נענתה בהתעלמות מוחלטת, ונכון לכתיבת שורות אלו טרם התקבל מענה מהגורמים הרלוונטיים בעירייה. במקביל, בוצעה פנייה למספר גורמים אחרים, בינהם משרד האנרגיה, משרד התחבורה ומשרד הפנים, וברגע שיהיו התפתחויות – אנחנו נעדכן מיידית.

עדכון מתאריך 13/9/2021:

למרות שדווח גם בדה-מרקר וגם במשחקי הכיס בערוץ כאן על כוונת העירייה "לרדת מהעץ" ולבטל את הקפצת התעריפים המוגזמת, העירייה עומדת על שלה בדרישתה. בתחילת התהליך, יזמנו במגזין פלאג מג יחד עם חברת סנטרל פארק פנייה למשדרד האנרגיה לצרוך סיועם, ואלו פנו לעיריית תל אביב לקבלת הבהרות בנושא. בתאריך 12/9/2021, שלחה עיריית תל אביב מכתב למשרד האנרגיה עם תשובתם – שכוללת התעלמות מוחלטת מהטענות שהועלו, כאשר העירייה ממשיכה לעמוד על שלה ולדרוש את התעריפים המוגזמים. באותו המכתב, העירייה דאגה להדגיש באופן בולט את "מחוייבותה" לנושא התחבורה הירוקה, כאשר היא מבצעת התקנה של עמדות טעינה בחניונים של אחוזת החוף. להזכירכם – חניוני אחוזת החוף הם חברה בבעלות עיריית תל אביב, וגם אם העירייה תדרוש עשרות אלפי שקלים בחודש כתשלום ארנונה לחניות אלו, זה בסך הכל כסף שעובר מכיס לכיס. את מהלך העירייה, עד לנקודה זו, ניתן להגדיר בפשטות – "כשר, אבל מסריח". נכון לפרסום הכתבה, לא התקבלה תגובת עיריית תל אביב.