רנו משאיות מעבה את הליין החשמלי, ומשיקה משאית 19 טון עם ארגז קירור או דחסן אשפה לשימוש עירוני

רנו משאיות מעבה את ליין המשאיות החשמליות שלה, ומשיקה משאית 19 טון עם אפשרות לארגז קירור או דחסן אשפה, בטווחים קצרים ועם סוללות ענק

לפני שנתחיל, כמה מילים לגבי הסיבה שבגינה יש המון מכוניות ואופנועים חשמליים, אבל מעט משאיות חשמליות:

בניגוד לכלי רכב חשמליים – הן מכוניות והן אופנועים, משאיות חשמליות הן סיפור מורכב להחריד; באופנועים חשמליים המצב מאוד פשוט, יחסית – צריך סוללה בקיבולת מכובדת, אפשרות לשימוש של נהג וברוב המקרים גם מורכב, ובזה פחות או יותר מסתיים הסיפור. ברכבים חשמליים, המצב דומה – הסגמנטים קיימים, והשאלה העיקרית היא כיצד מייצרים כלי רכב חשמלי במימדים סבירים לשימוש פרטי אישי או משפחתי: משימה זו הופכת למעט יותר מורכבת כאשר מדובר ברכבים קטנים, למשל, שם מצד אחד יש צורך בקומפקטיות, אך מצד שני – נדרש מקום רב לסוללות. לכן רכבי קרוסאובר או רכבי מנהלים גדולים חשמליים נפוצים, אך רכבי סופר מיני חשמליים (דוגמאת הפיאט 500 החשמלית) נפוצים הרבה פחות.

אך במשאיות מדובר בעולם אחר לחלוטין. ראשית, ב-99.9% מהמקרים מדובר בכלי עבודה, וככלי עבודה, למשאיות יש מגוון שימושים: זו יכולה להיות משאית עירונית קטנטנה במשקל כולל של עד 8 טון עם פלטת מתכת שנועדה לשנע לוחות גבס מהמפעל ללקוחות, או משאית קירור במשקל 18 טון שנועדה להפיץ מוצרים מהמרכז הלוגיסטי אל עבר נקודות ההפצה, או משאיות 32 טון 8X4 עם "אמבטיה" שמתפקדת בקונפיגורציית פול-טריילר (משאית ועגלה בגדלים דומים) להעברת פסולת בניין למשל (מכונה "הייבר"), ועד לעולם ראשי הגורר – תחום עשיר בפני עצמו בתוך עולם המשאיות, שמתחיל ממשקלים של 40 טון ועד ל-100 טון, תחום שמשמש, למשל, לגרירת ציוד כבד. חשקה נפשכם בראש גורר של מעל 100 טון? אתם תזדקקו למשאית עם מנוע אדיר מימדים בנפח 16 ליטרים, ופסגת הטכנולוגיה ההנדסית שיש ליצרנית להציע – כמו מערכת קירור נפרדת לגיר בעל עשרות בודדות של מהלכים, סרנים עשויי חומרים עמידים במיוחד ועוד. כמובן שבשביל אחת כזאת, תאלצו להכניס את היד עמוק עמוק לכיס.

משאית רנו חשמלית
שימוש כמשאית קירור או כמשאית איסוף אשפה. רנו D-WIDE ZE החשמלית במשקל 19 טון (מקור: אתר רנו משאיות העולמי)

ולענייננו…

בגלל המורכבות של תחום הרכב הכבד, מגוון השימושים השונים, והעמידות להן נדרש כלי עבודה כמו משאית, תחום המשאיות החשמליות מתקדם לאט, אבל בצורה יציבה ובטוחה. רנו משאיות עומדת כיום בחזית התחום הזה, כאשר כבר משנת 2020, החברה החלה למכור משאיות חשמליות לחלוטין ברחבי אירופה – אשר צפויות לנחות בארץ ב-2022. המורכבות שיש בתחום לא עצרה את רנו, והיצרן נקט בגישה זהירה ובטוחה מבחינתו – תכנון וייצור של משאיות חשמליות לשימושים ספציפיים, עירוניים, שם רכב חשמלי יכול להגיע לשיא ההצלחה שלו.

עד כה, לרנו היו שתי משאיות חשמליות – ה-D במשקל 16 טון, שמשמשת להפצה עירונית באמצעות ארגז קירור, וה-D WIDE במשקל 26 טון, שיכולה לשמש הן כמשאית הפצה עירונית באמצעות ארגז קירור, והן כמשאית איסוף אשפה באמצעות דוחסן. לזוג האפשרויות האלו, מצטרף כעת דגם חדש – D-WIDE במשקל 19 טון, עם זוג סרנים אחוריים (אחד מניע ואחד משמש כסרן היגוי נוסף, יחד עם הקדמי), כאשר הדגם החדש יאפשר שימוש גם כמשאית הפצה עירונית עם ארגז קירור, וגם כמשאית איסוף אשפה – בדומה לדגם במשקל 26 טון.

משאית רנו חשמלית
אפס פליטת מזהמים ואפס רעש – פתרון מושלם לשימוש עירוני. רנו D-WIDE ZE החשמלית במשקל 19 טון (מקור: אתר רנו העולמי)

הספק המנוע כאן עוצמתי במיוחד, והוא גבוה יותר מהמקבילה בעלת מנוע הדיזל – זוג מנועים חשמליים וגיר בעל שתי מהירויות יוכלו להפיק לא פחות מ-495 כוחות סוס, ולמזמינים ישנה אפשרות בחירה של אחד מבין שני גדלי סוללה אדירי מימדים – 200 קוט"ש או 265 קוט"ש (להרחבה – מומלץ לקרוא את המדריך להספקי טעינה וגודל סוללה). הטווח שייתאפשר במשאיות אלו תלוי בשימוש: היצרנית מדברת על 100 ק"מ בשימוש כדוחסן אשפה, או 180 ק"מ בשימוש כמשאית קירור. מספרים אלו נראים נמוכים מאוד כאשר משווים אותם לרכבים חשמליים, בטח ובטח בהשוואה לגודל הסוללה האדיר, אך צריך לזכור – מנועים וסוללות אלו מיועדים מלכתחילה לדחוף ולהניע משקל גדול של פי כמה וכמה מכל רכב חשמלי ממוצע. כלל הדגמים של רנו משאיות תומכים בטעינה מהירה של עד 100 קילו וואט, או טעינה ביתית בקצב של עד 11 קילו וואט.

הפער של 80 ק"מ בין האפשרות של דחסן האשפה לאפשרות של משאית הקירור נובע מהמתקון עצמו – משאית איסוף אשפה נוסעת ועוצרת בכל פרק זמן קצר מאוד, והפעלת הדחסן בכל נקודה גם היא צורכת חשמל ישירות מסוללת המשאית. נתון של 100 ק"מ נראה לנו זערורי, אך הוא יכול לאפשר למשאית כזו לכסות שטח רב, עם אפס זיהום אוויר ואפס זיהום רעש. משאית הקירור "מרוויחה" עוד קצת טווח בגלל אופי השימוש השונה – נסיעות מנקודה לנקודה, כאשר במהלך הפריקה המשאית כבויה, וכמו כן – בניגוד לדוחסן אשפה – מערכת קירור של ארגז צורכת פחות חשמל.

למרות שעולם הרכב הכבד עדיין רחוק מהנתונים שאנחנו רואים ברכבים חשמליים או באופנועים, חשמול של משאיות טומן בחובו ייתרונות רבים – ראשית, משאיות אלו יכולות לנוע באזורים אשר משאיות דיזל אסורות לנסיעה בהם, בגלל אפס מוחלט של פליטת מזהמים. נוסף על כך, משאיות אלו עובדות בדממה מוחלטת, וייתכן מאוד שמשאית איסוף אשפה כזאת תעבור בלילה ליד דירת גן במרכז תל אביב, ואף אחד בדירה לא יישמע כלל שמשהו מתרחש בחוץ. מנגד, עלויות של משאיות אלו גבוהות באופן ניכר בהשוואה למשאיות דיזל, והחסם העיקרי כאן הוא פערי המחירים – בדיוק כפי שהיה עם רכבים חשמליים עד לפני שנים מעטות. 

מתלבטים איזה רכב מסחרי חשמלי מתאים לכם? מוזמנים להתייעץ איתנו בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

משאית רנו חשמלית
סרן ההיגוי האחורי מקל על התנועה של הרכב הענק באזורים צפופים. משאית רנו D-WIDE חשמלית במשקל 19 טון (מקור: אתר רנו משאיות העולמי)