מאזדה MX30 החשמלית מגיעה ארצה

מאזדה MX30 החשמלית, המכונית המסקרנת של היצרן היפני, מגיעה ארצה ביבוא מקביל, עם טווח מצומצם ומחיר לא נמוך.

עושה רושם שהיצרניות היפניות לא ממהרות עם השקת כלי רכב חשמליים. נכון להיום, לטויוטה אין ולו רכב חשמלי אחד לרפואה בכל הליין שלה בארץ, באירופה או אפילו בארה"ב. הונדה הלכה והתרחקה מתחום ההנעה האלטרנטיבית באירופה, כאשר כיום ישנה רק הג'אז ההיברידית (ששיווקה בישראל פסק זה מכבר), אך למרות שבארה"ב יש לה ליין ענף של רכבי פלאג אין ורכבים היברידיים – גם להונדה אין נכון לכרגע אף רכב חשמלי בהיצע.

מאזדה לא שונה בהיבט זה, וגם היא לוקחת את הזמן בנושא הרכבים החשמליים. ליצרנית יש תוכניות להשיק ולהתחיל למכור חמישה דגמי פלאג אין חדשים ושלושה דגמים חשמליים עד שנת 2025, אך כרגע אין חדשות משמעותיות בהקשר זה מטעם מאזדה – פרט לדגם אחד: מאזדה MX30. בעולם, ה-MX30 נמכר גם כגרסאת פלאג אין וגם כרכב חשמלי, אך ארצה מגיעה רק הגרסה החשמלית שלו.

מאזדה MX30 חשמלי
מאזדה MX30 חשמלית (מקור: Car and Driver)

ראשית, נציין כי הדגם אינו מגיע תחת היבואן של מאזדה לישראל – דלק מוטורס – אלא באמצעות חברת גזפרו, שעוסקת בליסינג, מימון, ויבוא מקביל של דגמי רכבים שאינם נמכרים בארץ על ידי היבואניות הרשמיות – מרביתם רכבים מיוחדים ומסקרנים. שנית, עצם היבוא של המאזדה MX30 החשמלית ארצה, לא משנה באיזו צורה, הוא הימור מעניין של הגורם המייבא, ומעיד על האמון שיש לחברת גזפרו בדגם ביחס לשוק המקומי.

ה-MX30 החשמלית הוצגה בעולם עוד בשלהי 2019. מדובר בג'יפון עירוני קומפקטי עם עיצוב קופה-משהו מעניין, תוך כדי שילוב האלמנטים המוכרים של היצרנית – כגון החזית המובחנת (אך האטומה, היות וכאן מדובר בגרסה חשמלית). הדבר הראשון ששמים לב אליו בצדודית הרכב הוא הדלתות – דלתות הנהג והנוסע שלידו נפתחות כדלת טיפוסית לכל דבר, אך מאחור ישנו זוג "חצאי דלתות" (בדומה לאחת מהגרסאות הבכירות של הפיאט 500 החשמלית שהושקה לאחרונה בארץ), שנפתחות כלפי החלק האחורי של הרכב (מכונה גם Suicide doors).

דגם זה יוצר בגישה מעט שונה מרכבים חשמליים אחרים – לטענת מאזדה, המחשבה כאן הייתה על התנהלות עירונית קלילה וזריזה יחד עם נסיעה נעימה על הכביש, ואכן משקלו של דגם זה עומד על "רק" 1720 ק"ג. אך יש לכך מחיר – הסוללה ב-MX30 היא סוללת 35.5 קוט"ש (קטנה יותר מהסוללה של היונדאי קונה החשמלית למשל), ולדברי היצרנית – מספיקה לכ-200 ק"מ. ה-MX30 תומכת בטעינה מהירה בקצב של כ-50 קילו וואט. הטווח נחשב לנמוך, ואין דרך לייפות זאת – אך מאזדה טוענת כי בנסועה ממוצעת של משתמש ברכב חשמלי של 45 ק"מ ביום, הסוללה תספיק לארבעה ימי עבודה מלאים ללא צורך בטעינה. נתון מעניין שיהיה מסקרן לבחון בתנאי מציאות.

מאזדה MX30 חשמלית
עיצוב מסקרן ומנגנון פתיחת דלתות מעוצב וייחודי (מקור: אתר מאזדה העולמי)

בנוסף לכל אלו, לרכב מפרט בטיחותי עשיר מאוד שכולל בין השאר בלימה אוטונומית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מושב נהג חשמלי ועוד. מחירה נקבע על 199,900 ש"ח, אך גזפרו מוכרים את הרכב במחיר של 174,990 ש"ח לתקופת ההשקה שלו.

תוהים אם המאזדה MX30 החשמלית מתאימה לכם? מוזמנים לקרוא את המדריך לרכב חשמלי של מגזין פלאג מג

עדיין מתלבטים? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק הרשמית של המגזין – עוברים לרכב חשמלי – והתייעצו עם מאות נהגי רכבים חשמליים