השקה: משאית המימן של יונדאי היא רכב המימן הראשון שעולה על כבישי ישראל

רכב המימן הראשון אי פעם להגיע ארצה נחת כאן: כלמוביל השיקה את משאית המימן יונדאי אקסיאנט, והיא רכב תא הדלק הראשון בהיסטוריה שהגיע ארצה

מפעם לפעם יוצא לנו לדווח כאן בפלאג מג על אירועים היסטוריים במידה כאן בארצנו הקטנטונת. מהאהובים עלינו בתקופה האחרונה הייתה למשל הידיעה על כך שהרכב הנמכר ביותר בחודש אוגוסט בישראל היה רכב חשמלי, כאשר הישג מרשים זה נותר מאחור לאור נתוני המכירות של חודש נובמבר – בהם החשמליות שלטו בטבלת המכירות בישראל.

אבל בניגוד לאותם אירועים היסטוריים בזעיר ענפין, הפעם מדובר פה באירוע היסטורי מסוג קצת שונה: הרכב מונע המימן הראשון בהיסטוריה עולה על כבישי ישראל. וזו לא מכונית פרייבט, זו משאית מתוצרת יונדאי – יונדאי Xcient – שהשקתה סימנה את סיומן של שנים ארוכות של דחיפה מצד מספר גורמים בכדי להניע קדימה את תחום המימן, ותחילת הפעילות המסחרית של המשאית – וגם של תחנת תדלוק מימן ראשונה מסוגה בישראל. לפני שנתחיל ונתייחס למשאית ולתוכניות העתידיות, נסביר בכמה מילים על הטכנולוגיה ועל הקשר שלה לעולם הרכב החשמלי. בהמשך הכתבה, תמצאו את הוידאוים לגבי משאית המימן עצמה וההשקה שלה.

משאית מימן יונדאי

אז מה זה בעצם רכב מימן, ומה זה רכב מונע בתא דלק?

בכדי לשמור על פשטות ולא להכנס להסברים טכניים מורכבים – נתחיל מזה שתא דלק והנעת מימן הם שני שמות שונים לאותו מנגנון עבודה, כאשר "תא הדלק" הוא למעשה אחד הרכיבים בתוך מערכת ההינע של רכב מונע במימן. התהליך מתחיל באמצעות סינון האוויר שמגיע מבחוץ ונמצא סביבנו, והפרדתו המוחלטת של החמצן מכל שאר רכיבי האטמוספירה, כאשר "הקסם" מתרחש בתוך תא הדלק – שם המימן בא במגע עם החמצן, ומפיק חשמל (כאמור – מדובר בהסבר מאוד מופשט והתהליך הכימי והטכני שמתרחש במערכת זו מורכב יותר מפסקה קצרה זו).

החשמל שמופק בתהליך זה עובר בתורו לסוללה בגודל של קצת פחות מ-74 קוט"ש. סוללה זו דומה מאוד במימדיה לזו הקיימת ביונדאי איוניק 5 לדוגמא, אך כאן – היא משמשת כאיזה שהוא סוג של "תחנת מעבר" לאנרגיה ממנה אל עבר המנוע החשמלי, שזה בתורו מניע את המשאית. שימוש בהנעת מימן מאפשר הטמעת סוללה קטנה באופן יחסי (בטסלה סמי למשל, מדובר על סוללות בגודל של מאות קוט"שים), ללא פשרה בנושא הביצועים של המנוע החשמלי. ייתרון אדיר של תחום המימן – במיוחד בעולם הרכב הכבד – הוא פעילות שקטה לאין שיעור בהשוואה לכלי רכב מקבילים מונעי דיזל.

משאית מימן יונדאי
מכירים את הפילטרים הקטנים והחמודים שיש ברכבים פרטיים? אז כאן, מי שאחראים על סינון האוויר והפרדת החמצן מכל שאר המרכיבים – הם שרשרת המיכלים האלו

קונספט זה של מערכת הינע חשמלית אשר מופעלת ע"י מעין גנרטור כלשהו בכללותה מזכיר במקצת מנגנונים של "רכב חשמלי עם מאריך טווח", כמו למשל ה-LEVC VN5 – שם ישנה סוללה, מנוע חשמלי, ומנוע בנזין שמשמש כגנרטור אשר טוען את הסוללה מיידית ובזמן אמת ומספק את החשמל שהרכב צריך במידה והחשמל בסוללה אזל. אך בניגוד לקונספט זה – רכבי מימן לא נטענים מבחוץ כלל, אלא רק מתודלקים במימן.

בדומה לתהליך הפקת דלק מאובנים ואף לחלק מדרכי הפקת החשמל, גם תהליך הפקת המימן הוא תהליך לא בדיוק ידידותי לסביבה – אך בדומה מאוד להנעת חשמל, גם למימן אין תוצרי לוואי ישירים של השימוש בו. תהליך העבודה של מערכת שכזו פולט אך ורק מים, שנוצרים בשלב מוקדם יותר במהלך הריאקציה בין החמצן הטהור למימן ומנופים מהמערכת.

מה שנחשב עקב האכילס של טכנולוגיה זו הוא נושא התדלוק. היות ומימן הוא גז, ובכדי לעשות שימוש במערכת יש צורך לתדלק את הרכב – נדרשת כאן תשתית, ותשתית זו שונה מתשתית של תחנות דלק קיימות, נוסף לעובדה שמדובר בעלויות הקמה ותחזוקה גבוהות בהרבה משל תחנת דלק רגילה שמוכרת בנזין. גם התדלוק עצמו של כלי רכב מימני אורך מעט זמן, ותלוי בטמפרטורה החיצונית: המשאית הזו, למשל, דורשת בין 8 ל-20 דקות תדלוק במימן.

יונדאי תא דלק
משם, החמצן ממשיך הלאה ומתחיל בריאקציה כימית עם המימן – מה שמניב בתורו חשמל להנעת המנוע החשמלי, ומים

יונדאי Xcient FCEV – רכב המימן הראשון בישראל אי פעם, משאית המימן הראשונה בישראל אי פעם, ואולי אפילו שחר של יום חדש בעולם הרכב הכבד בישראל

אז אחרי שעברנו בקצרה על מה זה בעצם טכנולוגיית הנעת המימן / תא דלק, הגיע הזמן לדבר על כלת השמחה: היונדאי Xcient. היא מוגדרת כ-FCEV – ר"ת של Fuel Cell Electric Vehicle (בניגוד למשל ל-BEV – ר"ת של Battery Electric Vehicle), שזה בתרגום מאנגלית – רכב חשמלי מונע תא דלק. מאחורי הקבינה בתמונות ובוידאו כאן למטה, תוכלו לראות את סדרת מיכלי הסינון – שתפקידם הוא לסנן את החמצן מכל שאר מרכיבי האוויר שסביבנו בדרכו לתא הדלק לצורך ביצוע הראקציה הכימית כפי שהוסברה לעיל.

מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

היונדאי Xcient היא בעצם משאית המימן הראשונה שמגיעה ארצה, אבל התקדימים לא נגמרים שם: היא גם רכב המימן הראשון אי פעם להגיע ארצה ולנוע בכבישי ישראל, משאית המימן הראשונה בעולם בייצור סדרתי, וגם ככה על הדרך – משאית המימן הראשונה אי פעם בישראל. בזמן שמרבית יבואניות הרכב הכבד מתמהמהות-על-סף-המתעלמות מעולם הרכב הכבד החשמלי בישראל – כלמוביל הרימה את הכפפה כבר לפני מספר שנים והחלה לפעול בכדי להכין את הקרקע לתשתית הנדרשת לכך.

ה-Xcient, בהיותה הראשונה מסוגה בעולם, נמכרת כיום ב-3 מדינות נוספות בלבד: דרום קוריאה כמובן, ניו זילנד ושוויץ – שם קיים צי משאיות ה-Xcient הגדול בעולם, אשר מונה כמה עשרות יחידות מהדגם עם כוונה להכפיל את הכמות בתוך מספר שנים, הרבה תודות לתשתית תדלוק מימן נרחבת שקיימת במדינה. בשלב זה, מתכננים בכלמוביל להעלות 3 משאיות לכבישים, כאשר העלות המשוערת של משאית Xcient אחת שכזו עומדת להערכתנו על אזור ה-800 אלף שקלים לפני מע"מ לגרסת ה-4X2 במשקל 19 טונות.

יונדאי תא דלק
תהיה זמינה גם בתצורה של 6X2 עם סרן היגוי אחורי לצד תצורת 4X2

ה-Xcient מגיעה בשתי אפשרויות מרכב: הראשונה היא זו שאתם רואים בוידאו ובתמונות, תצורה סטנדרטית של 4X2 עם Wheelbase באורך של 5130 מ"מ. המשקל הכולל של המשאית עומד על 19 טונות, ועל אף שבשלב זה טרם נמסר מה השימושים האופציונליים של המשאית – ניתן להניח כי היא תשמש בעיקר להובלות יבשות בארגז או כמשאית פלטה. משקלה העצמי של ה-Xcient בגרסת ה-4X2 עומד על 9785 ק"ג, ובין מערך תא הדלק להנעת הרכב ישנו גיר 6 מהירויות פלנטרי של אליסון.

בינואר 2023 תגיע ארצה גם גרסת ה-6X2 של ה-Xcient, לה תוספת של סרן היגוי אחורי לשימוש נוח יותר באזורים עירוניים. זו תאפשר נשיאת משקל של כ-27 טונות, וגם כאן ניתן לשער כי בשלבים הראשוניים לכל הפחות היא תשמש להובלה יבשה – פתוחה או סגורה, כאשר בעתיד בהחלט ייתכן שנראה יישומים נוספים דוגמת דחסני אשפה, מוביליות, ביוביות ועוד. גם כאן אין לנו נתון רשמי לגבי המחיר, אך ניתן לשער כי מחירה של גרסת ה-6X2 מונעת המימן יעלה על מיליון שקלים לפני מע"מ.

ליונדאי Xcient סוללה בגודל של קצת מתחת ל-73 קוט"ש, בה החשמל עובר בין תא הדלק אל עבר ההנעה עצמה. השוס הגדול כאן הוא ההספק: למרות הסוללה הקטנה יחסית למשאית, הספק המנוע עומד על 469 כוחות סוס, והטווח של היונדאי Xcient על תדלוק בודד עומד על כ-400 ק"מ בתנאי אמת לטענת יונדאי, אם כי לא ברור בשלב זה באיזה אופי שימוש במדוייק ובאמצעות איזה סוג מרכב טווח זה מושג. התדלוק של היונדאי Xcient אורך בין 8 ל-20 דקות, בהתאם למזג האוויר החיצוני.

להרחבה בנושא גודל סוללה – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

משאית תא דלק

ואיך מתדלקים?

אז הכל טוב ויפה ביבוא של משאית מימן ארצה, אבל מה עושים כשנגמר המימן? בשלב הראשון מתכננים בכלמוביל, באמצעות שותפות אסטרטגית עלייה הכריזו כבר בפברואר 2022 בין כלמוביל, בזן וסונול, להקים תחנת דלק מימנית ראשונה מסוגה בישראל באזור חיפה, וקהל היעד העיקרי בשלב הראשון של המשאית יהיה באזור זה.

בשנים הקרובות מתכננים בשותפות הזו להקים מספר תחנות תדלוק מימניות נוספות בנקודות נבחרות בארץ, ובשורה גדולה נוספת של נושא זה גם לאזרח הקטן שמשתמש ברכבי פרייבט היא שבתחנות אלו ניתן יהיה ביום מן הימים לתדלק גם רכבי מימן פרטיים, דוגמת היונדאי נקסו (Nexo), וייתכן שצעד זה יזרז את יבואם של רכבי מימן פרטיים לישראל. 

ומה עם הנהג?!

כמו שקורה בהרבה מקרים של משאיות, יש יצרניות שמתחשבות בנהגים יותר ויש כאלו שפחות – כאשר החלוקה באופן מאוד גס היא שבמשאיות מהמזרח הרחוק יש קצת פחות התחשבות בנהגים (בלשון המעטה) לעומת משאיות מאירופה, ששולטות בכבישי ישראל. יונדאי מנסה כאן קצת לשבור את הסטיגמה הזו, ופרט לעובדה שה-Xcient מצויידת בבולמי אוויר, יש לה עוד כמה פינוקים קטנים לנהג בר המזל שיזכה לנהוג ברכב המימן הראשון בישראל.

תמצאו כאן תאורת לד, פנסי ערפל, מערכת הפשרת אדים על המראות, שליטה בבולמי האוויר באופן ידני, גישה קלה למשאית (למרות מימדיה – היא נוחה יותר לכניסה לקבינה ביחס למשאיות מקבילות שיצא לנו לראות ומונעות במנועי דיזל), שקעי 12 ו-24 וולט, מספר תאי אחסון, שולחן מתקפל בצד הנוסע, וילונות ושטח אחסון מאחורי המושבים. לגבי מקרר, בשלב זה – לא ידוע לנו אם יונדאי מוכרת לדגם זה אחד מקורי…

יונדאי XCIENT

מתי כל הטוב הזה מתחיל לקרות?

התהליך שכלמוביל מתכננת מתחיל כעת אחרי, כאמור, 4 שנות הכנה אינטנסיביות – ובשלב הראשון שלושת המשאיות האלו ייכנסו לפעילות בזמן שבסונול עמלים על הקמת תחנת המימן הראשונה ובבזן על הפקתו בפועל. על פי התכנון של שותפות זו, שלושת המשאיות שראינו במהלך ההשקה יחלו כבר לנוע בכבישים בתחילת 2023, ואליהן תצתרף גם גרסת ה-6X2 שתגיע בקרוב מאוד.

עד שנת 2025 צפויות לקום מספר תחנות תדלוק מימניות במיקומים אסטרטגיים ברחבי הארץ – להערכתנו בעיקר באזורי תעשיה עמוסים במיוחד כמו אזור חיפה ואשדוד, כאשר עד אותה תקופה צפויות לעלות על הכבישים כמה עשרות משאיות Xcient מימניות. הצעד של כלמוביל בתהליך זה בהחלט משמח בכל הנוגע לעולם ההינע האלטרנטיבי בישראל, ואנו מקווים מאוד שפריצת דרך זו תאפשר גם בבוא היום יבוא מסודר של רכבי מימן לישראל, בתקווה שאלו יכרסמו עוד ועוד ברכבים מונעי דלק המאובנים, ואולי אף יהוו אלטרנטיבה ראויה באמת לרכבים חשמליים.

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן זה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על משאית המימן של יונדאי? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג