מבחן רכב: יונדאי באיון מיקרו הייבריד

יונדאי באיון בגרסת המיקרו הייבריד מגיעה למגזין פלאג מג למבחן דרכים: מה יש בה, מה אין בה, למה מיקרו הייבריד בכל זאת טוב - ומה פסק הדין? התשובות במבחן

יונדאי באיון – סקירה

ישנה עיר אחת בצרפת בשם באיון. היא שוכנת לחוף האוקיינוס האטלנטי ובמקרה – ישנו גם רכב אחד שנושא את שמה. הרכב הזה הוא היונדאי באיון, שהושק על ידי יונדאי בשנת 2021 במטרה להיות הקרוסאובר הקטן ביותר בהיצע של החברה, עוד מתחת ליונדאי קונה הייבריד וליונדאי אלנטרה. היא מבוססת על היונדאי i20, והיא גם מציעה מערכת היברידית קלה / מיקרו היברידית / מילד הייבריד.

שפע השמות למערכת הזו מעידים בכל מקרה על דבר אחד ויחיד: בניגוד לרכב היברידי "סטנדרטי" (כמו האחיות לעיל), מטרתה של המערכת ההיברידית הקלה היא בדרך כלל לתמוך בשאר מערכות הרכב ולאפשר למשל פעולה רציפה של המזגן גם כאשר מנוע הבנזין כבוי בעת עמידה ברמזור וכדומה. מדובר בחסכון מינורי יחסית בדלק לאיש הפשוט מהישוב, אבל כאשר מכפילים את זה במאות אלפי מכוניות שנמכרות בשנה – מדובר על חיסכון נרחב גם בזיהום אוויר של מאות אלפי מכוניות שיכולות לעמוד ברמזורים למשל עם מנוע כבוי ובלי לפלוט טיפה של co2 לאטמוספירה. 

סקירת וידאו ליונדאי באיון – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

יונדאי באיון – המערכת המיקרו היברידית

כאמור, זה המצב בדרך כלל. אבל במקרה של הבאיון – היא מצויידת גם במנוע חשמלי קטנטן, לצד סוללת 48v בגודל של בסך הכל 0.48 קוט"ש. הזוג הקטן והממזרי הזה מאפשר לבאיון, מעבר לשמירה על מערכות הרכב עובדות – גם בפועל להניע, פיזית, את הבאיון הקטנה והממזרית בפני עצמה (על כך בהמשך) למרחקים קצובים. כך יוצא, שלמרות שמדובר במערכת זערורית עם סוללה זערורית ומנוע זערורי, הבאיון מסוגלת לנוע על חשמל בלבד, או לשלב את המנגנון המיקרו היברידי במאמצי התאוצה.

זו לא מערכת גדולה שמזניקה את מחיר הרכב מחד ומאפשרת נסיעה לפרקי זמן ממושכים מעט יותר על חשמל ומאידך  מצמצמת את המרחב מאחורנית או בתא המטען – זו סוללה קטנטנה, מנוע קטנטן, ברכב קטנטן וחמוד, ועל אף שסוג ההינע הזה לא פופולרי במיוחד מבחינת דעת הקהל בקרב קהילת ההינע האלטרנטיבי – החלטנו בכל זאת, אחרי לבטים לא מעטים, לבחון גם רכבים מיקרו היברידיים – כאשר הבאיון היא הראשונה בינהן (אבל לא האחרונה…). 

באיון

יונדאי באיון – עיצוב

כיף לקחת רכבים מיונדאי ולראות כיצד העיצוב "הולך ומשתפר" עם כל דגם שעובר אצלנו. היונדאי הראשונה שסקרנו בשלהי 2021 הייתה היונדאי אלנטרה הייבריד, שהייתה היפה ביותר לדעתי האישית בליין ההינע האלטנרטיבי של יונדאי באותה התקופה. לאחר מכן, ביצענו גם מבחן רכב ליונדאי איוניק 5, וגם לגרסת ההנעה הכפולה שלה, אז הגיעה הקונה הייבריד שחזרה ארצה אחרי העדרות קצרה, ואפילו הקונה החשמלית נבחנה כאן יחסית לאחרונה. העמידו אותי מול שופט וחבר מושבעים ואני מוכן להשבע בפניהם – היונדאי באיון הכי מצאה חן בעיניי מבחינה עיצובית מבין כל שאר האופציות.

העיצוב שלה הוא לא קרוסאוברי טיפוסי – היא כן מעט גבוהה יותר מרכבי סופר מיני דוגמת האחות הקטנטנה יונדאי i10, אבל השפה העיצובית כאן אחרת לגמרי וממש מגניבה. הפיצול של זוג הפנסים הקדמיים נעשה היטב (ביחס לקונה, שם פחות אהבתי את הסיפור הזה…), הקווים של הרכב ריבועיים יחסית אבל לא מרובעים ומקובעים, והחלק האחורי – שהוא לדעתי הכי יפה ברכב – מעוצב ממש נהדר.  הג'אנטים משלימים את הסיפור הזה, שעלול להראות לעיתים מצועצע בדגמים מסוג זה – אבל כאן, בוצעה עבודה עיצובית מלאת מחשבה. לא יודע אם מעצבים צרפתים לקחו חלק בעיצובה של הבאיון, אבל החבר'ה האירופאיים של יונדאי יודעים בהחלט מה הם עושים.

באיון

 

יונדאי באיון – פנים הרכב

ההפתעה הגדולה של הבאיון הגיעה דווקא מבפנים. נכון, זו יונדאי ואנחנו רגילים לרמת אבזור, איכות והנדסת אנוש מצויינת – אבל כאן היה מדובר בדגם תקציב בסיסי. ולכן הופתעתי מאוד מהעיצוב, הסידור, המבנה, המראה והחומרים בתא הנוסעים. הכל מאוד מוקפד, מספיק "יונדאי" בכדי להרגיש בבית אבל כן יחודי מספיק כדי שאם תשדרגו מיונדאי נמוכה יותר בליין תקבלו תחושבה שאכן התקדמתם. הפתעה אחת נוספת חיכתה לנו בתא הנוסעים – זה הרכב הראשון שהגיע למבחן במגזין פלאג מג עם בלם חנייה ידני!

כמה אזורים בסביבת הנהג מרגישים שהם ברמת גימור מעט נמוכה יותר מהשאר, כמו חלקים מסויימים בהגה שמצופה בעור, ומבנה המושבים קצת מוזר: הם חובקים מאוד, ולא ברור לי אם אני מרגיש ככה בגלל שאני על הצד הבשרני יותר או בגלל שהם אכן מעט צרים – אולי כחלק משיקולי המבנה של הרכב הקטן והקומפקטי שרצו לבנות ביונדאי.

באיון

לוח השעונים, לעומת בלם החנייה הידני, דיגיטלי לחלוטין וזהה לזה שראינו בדגמי הקונה והאלנטרה – עם השינויים המתבקשים לרכב עם מערכת מיקרו היברידית: כך למשל, במקום בו היינו רגילים לראות את מצב הסוללה – ישנו בכלל שעון חום מנוע! הייתרון הגדול לדעתי במקרה של לוח השעונים הזה הוא – בדומה לחלק נרחב מתא הנוסעים – שמדובר בלוח שעונים שיגרום לכל מי שיתקל בו להרגיש בבית, והשימוש בו אינטואטיבי ונוח מאוד: 5 דקות אחרי שנכנסתי לרכב בפעם הראשונה בסוכנות של יונדאי, כבר הייתי מסודר מבחינת איך לתפעל ולטפל, בלי שום צורך בהסבר מאף אחד.

יונדאי באיון

מאחורנית, זוג נוסעים יהנו ממרווח סביר בהחלט אבל כמעט אפס פינוקים: קצת תאי אחסון בדלתות, שקע USB אחד ויחיד לטעינה, ו… זהו. אין אפילו משענת מרכזית לרפואה, ואם תכניסו שם נוסע נוסף – בואו נגיד שדעת הקהל ברכב לא תהיה בעדכם. תא המטען ביונדאי באיון סביר בגודלו לרכב במימדים האלו, וזה כמובן בא על חשבון מרחב סביר לנוסעים מאחורנית.

באיון

יונדאי באיון – צריכת דלק ומנוע

ליונדאי באיון בגרסה זו מנוע בנזין מודגש טורבו עם שלושה צילינדרים בנפח ליטר אחד צנום, לצד אותה מערכת מיקרו היברידית. ההספק הכולל של הבאיון עומד על 120 כוחות סוס וכל הסיפור הזה מניע את הגלגלים הקדמיים בלבד, דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם שבעה יחסי העברה. כל הסיפור הזה נועד גם כדי לחסוך בדלק, אבל לא רק (על כך בהמשך). 

צריכת הדלק שהושגה במהלך המבחן עמדה על ממוצע של 14.2 קילומטרים לכל ליטר דלק ששרפה הבאיון הקטנה. בהמשך לפסקת המבחן הראשונה, המערכת המיקרו היברידית של הבאיון מסוגלת לסייע הלכה למעשה בהנעה פיזית של הרכב לפרקי זמן קצרים, לסייע בתאוצה (היכן שמנוע הבנזין הופך להיות זלזלן דלק) ולשמור על מערכות הרכב עובדות גם כאשר הרכב עומד או נמצא במהירות שיוט ללא צורך בשריפה ממשית של דלק. 

באיון

יונדאי באיון – איך זה נוסע?

אז הגענו לחלק האחרון של המבחן: איך היא נוסעת. השילוב הזה של גיר שבע מהירויות DCT מצד אחד יחד עם מנוע 1000 סמ"ק מודגש טורבו עם שלושה צילינדרים על הנייר אומנם נשמע כמו מתכון לרעשים, ויברציות וכאבי ראש מהנסיעה – אבל הבאיון הקטנה, כמיטב המסורת של דגמי יונדאי, יודעת לאזן היטב בין כל מה שקשור לאיכות החיים בתא הנוסעים אל מול שימוש בסוגי הינע שונים.

כך למשל, היא אומנם מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש בקצת מעל ל-10 שניות, אבל הנסיעה בה – יחסית לדגמי 3 צילינדרים אחרים – נעימה מאוד. ישנן מעט מאוד ויברציות אופייניות לסוג המנוע הזה, אבל מדובר במשהו סביל בלשון המעטה והוא כלל אינו משפיע על ההתנהלות היום יומית ברכב. היונדאי באיון גם מבודדת היטב מהכביש ולמרות שגם במעבר מעמידה לתחילת נסיעה נשמעים רעשי מנוע – הם נותרים באותה עוצמה לכל אורך הנסיעה, ולא מתגברים ככל שהזמן עובר ואנחנו מאיצים. בידוד הרעשים גם הוא מעולה.

הבולמים של היונדאי באיון מכויילים על הצד המעט יותר קשיח: משמעות הדבר ששימוש בתוך העיר לא יהיה אידאלי, אבל כל כניסה לסיבוב במהירות מעט יותר גבוהה ממה שאנחנו אמורים, תשאיר את הרכב באותו הקו והוא אפילו לא מרגיש שום נדנוד או קריסה של הבולמים אל החלק החיצוני של הסיבוב. נושא זה רלוונטי גם כאשר נוסעים בשלושה או בארבעה אנשים – וזה אפילו היה מרתק לראות את התפקוד של הבולמים האלו במצבים לא שגרתיים. 

באיון

יונדאי באיון – סיכום

במשך שנים ארוכות, התוצרת הקוריאנית נחשבה כאלטרנטיבה לתוצרת היפנית. למעשה, אתם אולי תופתעו לשמוע – אבל עד היום יש לקוחות שמחזיקים בדעות ואף סטיגמות על יונדאי שאולי היו רלוונטיות בתחילת שנות ה-90, אבל הן עברו וחלפו מהעולם כבר מזמן – רק שאותם לקוחות כנראה לא התנסו או התוודעו לכך. למרות היותה הדגם ההתחלתי בליין של יונדאי בעולם הקרוסאוברים, היונדאי באיון הציגה לנו תמונה אחרת:

היא כבר לא אלטרנטיבה לדגמים יפניים למי שתקציב ליפני. היונדאי באיון מסתכלת לתחרות היפנית שלה ישירות ללבן של העיניים בלי טיפת בושה, והתמורה כאן למחיר פנטסטית. נכון, מצב השוק בימים בהם אנו כותבים את המבחן משוגע לחלוטין, וייתכן שלפני שנה הבאיון הייתה נמכרת בפחות – אך נכון לתקופה זו, במחירה ובהתחשב במה שהיא מציעה – יש כאן תמורה פנטסטית למחיר.

שלמות לא תמצאו פה, ולמעשה – הבאיון התעלתה על הציפיות שלנו. ציפינו ליונדאי סבירה בהחלט, וגילינו כאן מכונית קטנה, חמודה וממזרית משהו: צריכת הדלק שלה סבירה, המערכת המיקרו היברידית הקצת שונה יכולה בהחלט לספק את צרכי השמירה על הסביבה שלכם, כל הרכב – מבפנים ומבחוץ – בנוי היטב, עם חומרים סבירים והנדסת אנוש נוחה וטובה, היא מאובזרת היטב (לא זוכר מתי לאחרונה ראיתי ברכב ברמת המחיר הזאת תאורה עוקבת פנייה) וגם עמוסה במערכות בטיחות אקטיביות חשובות. תא המטען קצת קטן, אבל אזור הנוסעים נוח ומרווח – ואפילו מושב הנהג ומושב הנוסע בנויים בצורה קצת חריגה לרמת המחיר הזאת, והם מאוד חובקים ונוחים בנסיעות קצרצרות וארוכות כאחד. היונדאי באיון היא פשוט מכונית קטנה, חמודה, ובעיקר – מאוד טובה.

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן הזה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על היונדאי באיון מיקרו הייבריד? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

יונדאי באיון

יונדאי באיון – טכני

מנוע בנזין: 1,000 סמ"ק, שלושה צילינדרים מודגש טורבו

הספק משולב: 120 כ"ס, הנעה קדמית

צריכת דלק במבחן הדרכים: 14.2 ק"מ לליטר

שגרת טיפולים: 15,000 ק"מ או כל שנה

מחיר רכב המבחן: 133,990 ש"ח

אחריות: 3 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב, 7 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה

שירות: רשת מוסכי כלמוביל הפזורים ברחבי הארץ

יונדאי באיון