מדריך: למה הטווח של רכב חשמלי יורד בחורף?

שמתם לב שהרכב החשמלי או רכב הפלאג אין שלכם מציג לפתע טווח הולך וקטן? במדריך הבא תמצאו את כל הסיבות לכך, ומה ניתן לעשות

מגזין פלאג מג הוקם בשיאו של הקיץ. גם את מרביתם המוחלטת של מבחני הדרכים שלנו ערכנו במזג אוויר חם עד ככה-ככה, אבל לא במזג אוויר קר וקשוח. אך עם הזינוק במכירות רכבים חשמליים בשנת 2021, אין מנוס מלדבר על נושא מזג האוויר בכל הקשור לרכב חשמלי. כנראה שכל אחת ואחד מהקוראים, במידה ומחזיקים ברכב חשמלי, עשו את המעבר אליו מרכב בנזין – שם הכל דיי פשוט. לא משנה מה הטמפרטורה (לפחות בארץ), מניעים – מחממים קצת (אם הרכב ישן), ונוסעים בהתאם לחוק, לכללי הדרך ולשימוש זהיר.

אז בעיקרון – גם ברכב חשמלי, התהליך הוא אותו התהליך – פרט לנושא חימום המנוע. פשוט כי… המנוע לא מצריך שום חימום. אבל בתקופה זו של השנה, ככל שהטמפרטורות יורדות, בעלי רכבים חשמליים רבים מעלים את הטענה כי רכבם איבד קילומטרז' רב, יחסית, לעומת מה שהוא היה עושה בעבר – או ביחס למה שנאמר להם כאשר רכשו אותו. במדריך זה, נמנה את הסיבות העיקריות לכך – באופן פשטני ומבלי להיכנס להסברים טכניים. חשוב לציין – המדריך עוסק בנושא ברכב חשמלי, אך הוא רלוונטי גם לרכבי פלאג אין, שם מנגנון ההינע החשמלי זהה ברובו (עיקר ההבדלים הם בגודל הסוללה, סוג מחשב הטעינה והמנוע החשמלי החלש יותר) והם סובלים מאותן התופעות.

ג'ילי גאומטרי
ג'ילי ג'יאומטרי C על רקע החרמון, קצת לפני בוא החורף. בשלב הזה של השנה, ולמרות הטמפרטורה המקומית המאוד נמוכה, החורף עדיין לא השפיע באופן דרמטי על היכולות

טווח מוצהר – מה זה, מה אכפת לנו, ואיך זה רלוונטי לרכב

כל רכב חשמלי או רכב פלאג אין שנמכר כיום בישראל נמכר עם הטווח המוצהר שלו בריש גלי. משמעות הדבר היא – איזה מרחק ניתן לעבור על הסוללה החשמלית, לפני שהחשמל בה יאזל. חשוב לזכור כי במקרים רבים, ישנו פער בין הטווח המוצהר אל מול מה שניתן לבצע בפועל – במבחני הדרכים שלנו רואים זאת היטב, כאשר למרות יכולות הנהיגה שלנו ברכב חשמלי, למרות ההבנה ולמרות הניסיון להיות חסכוניים ולהשיג טווח נרחב ככל האפשר (באופן יחסי כמובן) – היה לנו רק מקרה אחד בו הצלחנו להגיע, ואף לעבור את הטווח החשמלי המוצהר – וזה היה בכלל ברכב פלאג אין (לקריאה נוספת ניתן לעיין במבחן – MG EHS PHEV). חשוב לציין בהקשר זה – כי כפי שציינו בתחילת המדריך, גם מבחן זה נערך כאשר מזג האוויר היה שמשי ונעים, בחודש אוקטובר 2021.

יחד עם זאת, הפערים נמוכים יחסית, ועומדים על עשרות קילומטרים בודדים בדרך כלל בין הטווח המוצהר לטווח בפועל במקרה של רכב חשמלי, וקילומטרים בודדים ברכב פלאג אין. הסיבה להבדל הזה היא התקן בו הרכב נבדק. בדיוק כמו שקיימים מבחנים שבודקים צריכת דלק ברכבי בנזין, והם כמעט תמיד מציגים תוצאות טובות משמעותית מאלו שניתן להשיג בשטח (גם בתנאים אופטימליים) – גם ברכב חשמלי ישנו מבדק שכזה אשר בודק מה הוא המרחק המקסימלי שהסוללה יכולה לעבור תחת תנאים מסוימים. שני תקנים כאלו רלוונטיים לנו בישראל – WTLP, שהוא הנפוץ באירופה והמחמיר מבין השניים, וה-NEDC, תקן שבו משתמשים בין השאר יצרנים סיניים.

מבדקי הטווח נערכים במעבדה, בתנאים מאוד ספציפיים, שקשה עד בלתי אפשרי לחקות באופן מוחלט במציאות באופן עקבי. על כן, ישנו הפער הראשוני הזה שאנחנו מדברים עליו. כאשר בסופו של יום הרכב עולה על הכביש, ישנם פרמטרים רבים נוספים שכנראה בלתי אפשרי לבדוק במעבדה תחת כל תרחיש אפשרי: התנגדות רוח, סוג הצמיגים, מטען, משקל הנהג והנוסעים, אם יש כאלו, תוואי הדרך – האם היא מרובה בעליות או בירידות, ומזג האוויר (עליו נדבר בהמשך). כך, רכב שנמכר עם טווח מוצהר מסוים – חשוב לזכור שבזמן אמת, הטווח שלו כאשר אתם תנהגו בו יהיה נמוך יותר, אם כי הפערים אינם היסטריים בין הטווח המוצהר לטווח בפועל.

MG EHS PHEV
MG EHS PHEV – השיג טווח חשמלי אפילו גבוה משהוצהר במהלך המבחן שלנו, במזג אוויר שמשמי וחמים בחודש אוקטובר 2021

מחשב הדרך – הוא בסך הכל מנסה להגן עליכם

אז רכשתם את הרכב החשמלי הראשון שלכם, ראיתם במפרט טווח של 500 ק"מ וכאשר הנעתם אותו לראשונה הטווח היה 450 ק"מ, או אף פחות מכך. נסעתם כמה פעמים, טענתם אותו כמה פעמים, והופ – הטווח מצטמצם, 430, 410, 390 ואולי אף מתחת לכך. הסיכוי לתקלה תמיד ישנו, אך חשוב לזכור – במיוחד במקרה של רכב חדש – מחשב הרכב מבצע חישוב משלו לטווח הנותר, בהתבסס על האופן בו אתם נוהגים.

בגלל שברכב חשמלי, אובדן מוחלט של חשמל בסוללה משמעותו במרבית המקרים המוחלטת גרר (ברכב בנזין אפשר מקסימום ללכת ברגל קצת לתחנת הדלק הקרובה…), יצרניות הרכבים מקפידות לקחת מרווחי ביטחון ומקדמי ביטחון כאלו ואחרים, והעיקרי שבהם הוא מחשב הדרך שמראה לנו כמה קילומטרז' נותר לנו בסוללה. החישוב, באופן גס, מבוצע במחשב זה על בסיס 100 הקילומטרים האחרונים שעברתם עם הרכב. משמעות הדבר, בפשטות: יצאתם עם הרכב שלכם מהבית עם סוללה טעונה במלואה, וגזרתם לו את הצורה? צפו לכך שמחשב הרכב יגזור לכם את הטווח, וכנראה שבטעינה הבאה תראו טווח קצר קצת יותר, ואולי גם בזו שאחריה ובזו שאחריה.

אבל זה לא נגמר שם – בחלק מהרכבים, מחשב הדרך מבצע את החישוב לא רק על בסיס 100 הקילומטרים האחרונים, אלא גם על ידי ממוצע מסוים של כל הנסיעות האחרונות שבוצעו ברכב. אז נאמר שסיימתם עם הגזירה שדיברנו עלייה בפסקה הקודמת, וחזרתם לדרכיכם הטובות של נהיגה נכונה ברכב חשמלי? יכול מאוד להיות שייקח כמה וכמה נסיעות "לזכות באמונו" של מחשב הדרך מחדש. אבל, אם אתם רואים שאין שיפור בטווח גם אחרי שנסעתם באופן חסכוני לאורך כמה מאות ואף אלפי קילומטרים, כנראה שהאשם הוא…

סקייוול ET5
סקייוול ET5 – הציג טווח מוצהר על מחשב הדרך של כ-520 ק"מ, אך זה הלך והצטמצם בהתאם לתנאי הנסיעה ולמזג האוויר – שבמקרה של מבחן זה, כבר היה מעט קריר יותר

מזג האוויר – בעל השפעה אדירה על הסוללה, גם מחוץ לרכב וגם בתוכו

יצרניות הרכבים החשמליים יודעות היטב כי למזג אוויר קיצוני ישנה השפעה על הסוללה, וכתוצאה מכך – גם על הטווח האפשרי ברכב. כאשר אני אומר קיצוני – הכוונה היא לא בהכרח לסופות שלגים עם טמפרטורה ממוצעת של מינוס 18 מעלות או גלי חום של חלילה וחס 50 מעלות, אלא על אזורים שהם מבחינתנו קרים מאוד אך לא מסוכנים – כמה מעלות מעל לאפס למשל, או כמה מעלות מתחת ל-40. בטמפרטורות סבירות של 20, 25, ואף 30 מעלות, הסוללות ישגשגו, אך כאשר הטמפרטורה מתחילה לרדת – גם ביצועי הסוללה מתחילים לרדת.

כפי שציינו בתחילת המדריך, לא נכנס להסברים טכניים מורכבים של על מה ולמה, אלא נתייחס לסיבות באופן פשטני ככל הניתן: מזג אוויר קר = ביצועי סוללה פחות טובים = פחות קילומטרז' במחשב הדרך = הרכב יעבור מרחק נמוך יותר על אותה הסוללה עם אותה כמות הטעינה ואף עם אותו סגנון נהיגה, בהשוואה למצב זהה בטמפרטורה של 25 מעלות. כך גם לגבי טמפרטורה גבוהה (אם כי שם, באופן יחסי, המצב פחות מורכב מאשר עם מזג אוויר קר).

חלק מהרכבים החשמליים שנמכרים היום בארץ ובעולם, מצוידים במערכת חימום/קירור לסוללה שמבודדת אותה במידת מה מהסביבה ומאפשרת שמירה על טמפרטורת עבודה אופטימלית כתוצאה מבידוד זה. כל יצרן סוללות בוחר בטכניקות שונות לביצוע זה, אך גם מערכות אלו לא מושלמות עדיין וגם אם הרכב שלכם מצויד במערכת כזו – אל תצפו לאפס מוחלט של רלוונטיות במקרה של מזג אוויר קר במיוחד, אלא למעט פחות השפעה שלו על הסוללה.

זוכרים את מחשב הדרך? אז אפשר לומר שיש לו סוג של בן דוד, אי שם בתוככי הרכב, אשר יודע לאמוד את ביצועי הסוללה הצפויים לרכב במקרה של מזג אוויר קר מאוד. גם הוא, כמו מחשב הדרך, יודע לבצע חישוב ממוצע מסוים, וכאשר הטמפרטורה החיצונית יורדת לאורך זמן והמחשב "מבין" שהחורף הגיע, הוא יודיע לבן דודו – מחשב הדרך – כי הגיע הזמן לצמצם את הטווח המוצג, כתוצאה ממזג האוויר. אבל אל תתאכזבו, כי יש לנו חדשות טובות – המצב ישתפר עם בוא האביב והקיץ, ולמען האמת – החורף בישראל לא כל כך ארוך וקשוח…

סיטרואן חשמלית
סיטרואן C4 החשמלית – נבחנה בתנאים קרים יותר, אך לא קרים מספיק בכדי שתהיה השפעה נרחבת על יכולות הטווח שלה

תבחנו גם את עצמכם ואופי הנהיגה שלכם

הצד השני של מטבע "מחשב הדרך" הוא אתם. נכון, אין כמו לסחוט את דוושת ההאצה ברכב חשמלי בעוצמה ולזנק קדימה בצורה שרק מכוניות על מונעות בנזין יכולות להזניק אותנו, זה כיף לאללה וזה ממכר ומאוד ייחודי. אבל, וזה אבל חשוב – טווח הנסיעה של רכב חשמלי מושפע מאוד מאיך שנוהגים בו ומתנהגים איתו. מאוד. מאוד מאוד מאוד. תלחצו אותו, תיסעו מהר לאורך זמן, תצאו מהר ובעוצמה מהמקום, תאיצו בכוח בזמן עליות – כל אלו לוקחים קצת יותר חשמל מהסוללה, וכל אחד "קצת יותר" כזה מצטבר לבסוף לטווח נמוך יותר. כמובן שגם תוואי הנסיעה חשוב – אם אתם נמצאים בתוך העיר ובכל יציאה מהרמזור אתם מוכרחים להיות ראשונים – אל תצפו לניסים ונפלאות עם הסוללה.

לעומת זאת, נסיעה נכונה ברכב החשמלי יכולה לקרב אתכם קרבה רבה מאוד אל הטווח המוצהר שלו, ובחורף – לפצות ככל הניתן על הפגיעה של הטמפרטורה החיצונית בסוללה. אם אתם יוצאים מהמקום בעדינות, משתמשים בחוכמה בבלימה הרגנטיבית באמצעות זיהוי מראש של מצבי האטה או עצירה, "גולשים" בירידות ועדינים על דוושת ההאצה בעליות – אתם בהחלט בדרך הנכונה. חלק זה רלוונטי לא רק לחורף, אלא בכלל – לכל מצב בו אתם תוהים למה הטווח של הרכב בפועל נמוך יותר ממה "שהובטח". תמיד תבדקו גם את עצמכם או את מי שנוהג ברכב בנושא זה – נהיגה נכונה ברכב חשמלי יכולה לעשות פלאים.

יש לכם טיפים נוספים לשימור הטווח של הרכב החשמלי במזג אוויר קר? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי