"דשדוש תפקודי": מדינת ישראל אינה עומדת ביעדים בתחום הרכב החשמלי

אמירות לחוד ומעשים לחוד: משרדי הממשלה הציבו לעצמם יעדים בתחום האנרגיה הירוקה, רכב חשמלי ועמדות טעינה - ולא עמדו בהם. סיכום דו"ח מבקר המדינה, השופך אור על הליקויים

לפי הדו"ח האחרון של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, הנוגע לטיפול הממשלתי בנושא משבר האקלים, ישראל אינה עומדת ביעדי המעבר לרכב חשמלי, ומשתרכת הרחק מאחור ביחס לשאר מדינות העולם. הדו"ח הארוך הזה מתייחס לליקויים בתחומי איכות הסביבה, שרובם כלל לא תוקנו מאז הדו"ח הקודם, שפורסם בשנת 2021. הדו"ח היה אמור להתפרסם בסוף השנה הקודמת, אך התעכב בשל מלחמת חרבות ברזל. בשל כך, הנתונים בו מתייחסים עד לשנת 2023 ולא כוללים את השנה הנוכחית. עיקר הביקורת מתייחסת למשרד האוצר, אך גם למשרד התחבורה, האנרגיה ומוקדי סמכות נוספים. אנחנו נתמקד בפרק שמתייחס לפעולות להפחתת פליטות גזי החממה, ובתוכו נכלל תחום הרכב החשמלי.

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

ישראל אינה עומדת ביעדי רכב חשמלי (Image by Freepik)
ישראל אינה עומדת ביעדי רכב חשמלי (Image by Freepik)

1.14% ולא 25%: ישראל אינה עומדת ביעדי הרכב החשמלי

על מנת למזער את פליטת גזי החממה בסקטור התחבורה, שהוא השני המזהם ביותר, נקבע יעד של 25% רכבים חשמליים עד לשנת 2030. הביקורת העלתה כי בישראל קיים פער של כ-90% בחדירת כלי רכב חשמליים חדשים מכלל כלי הרכב החדשים ביחס לממוצע במדינות אירופה, ושיעורם עדיין נמוך מאוד. נכון לשנת 2023, כלי הרכב החשמליים מהווים רק 1.14% מכלל הרכבים בישראל (45,270 מתוך 3,973,310 רכבים). מהדו"ח עולה ספק האם ניתן יהיה לגשר על הפער תוך כשבע שנים.

ומה לגבי כלי רכב שאינם פרטיים? משרד התחבורה מתכנן לחשמל רק את צי האוטובוסים הציבוריים העירוניים, שהם רק כ-18% מכלל האוטובוסים והמיניבוסים הנוסעים בכבישי ישראל. כמו כן, למשרד התחבורה אין יעדים לעבור לשימוש בכלי תחבורה חשמליים כאשר מדובר באוטובוסים עירוניים שאינם ציבוריים, אוטובוסים בין-עירוניים ומיניבוסים, שרובם ככולם מונעים כיום בדיזל.

מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!

עמדת טעינה לרכב חשמלי
עמדת טעינה ציבורית לרכב חשמלי

משרד האנרגיה הקים רק 58% מעמדות הטעינה שתכנן

עד אפריל 2023, הוקמו במימון משרד האנרגיה 1,460 עמדות טעינה ציבוריות לכלי רכב פרטיים, מתוך יעד של 2,500 עמדות – נתון שמהווה 58% מהיעד. מתוכן, הוקמו רק 79 עמדות לטעינה מהירה. כמו כן, משרד התחבורה לא הציג הנחיות על אופן השימוש הנאות בעמדות הטעינה הציבוריות, וכן כלים לאכיפתן. יוצא אפוא שבד בבד עם התקנת עמדות הטעינה הציבוריות לרכבים פרטיים, לא בוצעה הסדרה חוקית של מקומות החנייה שלצידם הן מותקנות, וכל נהג יכול לחנות בהן ללא מגבלת זמן וללא השלכות חוקיות.

ניתנה התייחסות גם לעמדות טעינה לרכבים פרטיים בבניינים משותפים. צעד זה נובע מהדו"ח הקודם ונועד לאפשר תשתית טעינה יעילה יותר לרכבים חשמליים, ללא קושי תשתיתי ומשפטי. הביקורת העלתה כי הליקוי תוקן במידה מועטה – תוקנו תקנות בתחום הקמת תשתיות טעינה בבניינים חדשים, אולם המצב המשפטי של עמדות הטעינה לרכבים חשמליים בבתים משותפים קיימים טרם הוסדר בחקיקה.

הקפנו את ישראל ברכב חשמלי עם גג סולארי – צפו במסע המלא!

Image by senivpetro on Freepik
צילום: senivpetro on Freepik

מדינת ישראל ממשיכה לפגוע בתחום הרכב החשמלי עם מיסים שונים ומשונים

אני אוסיף לדו"ח מנקודת מבטי האישית. לא רק שממשלת ישראל אינה עומדת ביעדיה שלה ואינה מעודדת מעבר לרכב חשמלי, היא מטרפדת אותו באמצעות מיסוי עודף ותשתיות לקויות. וכדי להוסיף חטא על פשע – בין השנים 2015-2022 הממשלה אף עודדה ביקוש לדלקים מזהמים דרך הטבות מס, שהגיעו עד לפי 33 מהסכום שהשקיעה בתחום האקלים.

רק בינואר האחרון רשות המיסים הפחיתה את שווי הטבת המס ברכישת רכב חשמלי חדש, למרות ההתנגדות הנחרצת של ועדת הכלכלה, יבואני הרכב והציבור הישראלי. מס הקנייה עלה השנה מ-20% ל-35%. החלטה זו ייקרה את עלות הרכבים החשמליים, והפכה את המעבר הלא פשוט הזה למשתלם לא פחות.

מילא אם זו הייתה גזירה בודדת, אך מיד לאחר מכן נידון מחדש נושא מס הנסועה, המחייב בעלי רכבים חשמליים לשלם מס בהתאם למרחק בו הם נוסעים. לפי תוכניות האוצר, המס יוטל החל משנת 2026, בשיעור של 15 ש"ח לכל 100 ק"מ. המס ככל הנראה יחריג בעלי משאיות חשמליות ורכבים מסחריים כבדים, אך זו החרגה חסרת משמעות כיוון שאין כרגע משאיות חשמליות בישראל ושיעור האוטובוסים וכלי העבודה החשמליים נמוך.

כרגע החוק עוד לא עבר סופית, אך התוכניות ישנן. ועד שזה יקרה, בשנת 2025 מס הקנייה כבר עשוי לעמוד על 50% – וגובה תקרת ההטבה הפטורה ממס ירד מ-50 אלף ל-30 אלף ש"ח… לפי המתווה הזה, בשנת 2027 מס הקנייה יעלה ל-65%, וגובה תקרת ההטבה יפחת ל-25 אלף ש"ח בלבד. כל ההתייקרויות האלו אולי לא ישוו את עלות השימוש השוטף ברכב חשמלי לעלות השימוש ברכב בנזין שאינו היברידי, אך המחירים יתקרבו לכך, ויהפכו את המעבר לקצת פחות משתלם כלכלית.

צילום: user6702303 on Freepik
צילום: user6702303 on Freepik

הביקורת החריפה של מבקר המדינה

נסיים עם מספר ציטוטים מהדו"ח עצמו. כבר בתחילת הדו"ח מוטלת ביקורת חריפה של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן: "דוח מעקב מורחב זה שב וחושף תמונה מדאיגה: אף שמקצת הגופים תיקנו ליקויים, מרבית הליקויים לא תוקנו כלל או לא תוקנו במלואם. הטיפול הממשלתי במשבר האקלים סובל עד כה מכמה חולשות יסוד, בהן: היעדר גורם ממשלתי מוביל; שיהוי באסדרה חוקית שמניחה בסיס מחייב להובלת שינוי ממשי; היעדר ניהול סיכונים ממשלתי כולל; קשב ממשלתי נמוך או לא אפקטיבי; ניהול מדיניות באמצעות החלטות ממשלה והצהרות ללא הובלת תהליכים ונקיטת פעולות שיאפשרו התקדמות של ממש – כל זאת בניגוד גמור לסיכונים הגלומים בהתממשות שינויי האקלים, העלולים אף לאיים על קיומנו. ניתן על כן לאפיין את ההתנהלות הממשלתית בנושא כ"דשדוש תפקודי"".

עוד נאמר כי בעוד שאר מדינות העולם שואפות להגיע למצב של אפס פליטות פחמן עד 2050, ישראל תבלוט בחוסר תפקודה, ואף עלולה להיות מסומנת כ"טרמפיסטית" שאינה תורמת את חלקה למאמץ העולמי. מדינת ישראל ממוקמת במוקד משבר האקלים, והשלכות ההתחממות הגלובלית יהיו כאן חמורות מהממוצע העולמי. "משבר האקלים מציב אפוא איום חברתי, כלכלי, פיננסי, בריאותי וביטחוני עבור מדינת ישראל".

ונסיים עם הדמיית ai מאתר freepik
ונסיים עם הדמיית ai מאתר freepik

הישארו מעודכנים בכל החדשות של עולם הרכב החשמלי

אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חשמליים חדשים.

רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג ובקבוצת הוואטסאפ שלנו תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!

רוצים לדבר על דו"ח מבקר המדינה? בואו לקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

קראו את הכתבה המלאה וצפו בסרטון: מה מחכה לנו ב-2024 בתחום הרכב החשמלי?