כלמוביל, בזן וסונול החלו בשת"פ לייצור מימן, הקמת תחנת תדלוק מימנית – ויבוא משאית מונעת מימן של יונדאי

כלמוביל, בזן וסונול מודיעות על תחילת פעילות בתחום הנעת המימן בישראל - במסגרתו תוקם תשתית זו יחד עם יבוא משאית יונדאי מונעת תא דלק ראשונה מסוגה

אם אתם עוקבים אחר המגזין אתם וודאי מודעים גם לעולם המשאיות החשמליות, שאומנם נמצא במיקום קצת פחות "טוב" מעולם הרכב החשמלי – אך הוא הולך ומדביק את הפער לאט לאט. ממש בסוף השבוע האחרון דיווחנו לכם על העסקה במסגרתה הדואר הנורווגי הצטייד ב-29 משאיות חשמליות של וולוו, והיום אנו שמחים לדווח על מהלך משמעותי שמתרחש ממש כאן אצלנו בישראל בנושא מאוד דומה.

קבוצת כלמוביל (בין השאר יבואנית יונדאי) חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם בזן (אשר עיסוקה הוא ייצור דלקים במגוון דרכים וצורות) וסונול (אותה אתם מכירים בוודאי כפי שאתם מכירים את כלמוביל). עיקרי ההסכם: בזן תייצר מימן, אשר יועבר בתורו לתחנת דלק מימנית ראשונה מסוגה בישראל שתקים סונול, וזו תפעל לתדלוק כלי רכב מונעי מימן – כאשר עיקר העניין מבחינתנו בהודעה זו לעיתונות הוא משאית מימנית אותה תייבא כלמוביל ארצה – היונדאי XCIENT Fuel Cell.

יונדאי מימן
יונדאי XCIENT מונעת מימן – בקרוב בישראל (מקור: אתר יונדאי העולמי)

אז מה העניין ברכבים (או משאיות, במקרה זה) מונעי מימן? גם הנעה באמצעות מימן (או בשמה הנוסף – תא דלק / Fuel Cell) היא הנעה ירוקה וידידותית לסביבה משמעותית מאשר שימוש בדיזל הנפוץ ברכב כבד. יחד עם זאת, למנגנון הינע זה מספר הבדלים לעומת כלי רכב (או משאיות) חשמליים: רכב מונע מימן עושה שימוש גם הוא במנוע, שבתורו מעביר את האנרגיה הנוצרת בתוכו אל המנוע או המנועים החשמליים של הרכב המדובר. ייתרון אחד של שימוש במימן הוא טווח מעט גבוה יותר ביחס לכלי רכב חשמלי דומה במפרטו, אך הייתרון העיקרי והמהותי ביותר הוא הפעולה הפיזית של התדלוק במימן: בעוד במשאית חשמלית יש צורך לחכות שעות ארוכות בטעינה סטנדרטית, או שעתיים-שלוש לטעינה מלאה באמצעות עמדה מהירה, התדלוק של משאית היונדאי לעיל אורך בסך הכל 8 עד 20 דקות – בהתאם לטמפרטורה החיצונית (ומדובר כאן בכמות מימן גדולה מאוד ביחס, למשל, לרכב פרטי מונע מימן).

יונדאי מימן
כרגע בתצורות 4X2 ו-6X2 אחודות, אך לא מן הנמנע שבעתיד נראה עוד תצורות (מקור: אתר יונדאי העולמי)

אבל החיסרון העיקרי של טכנולוגיה זו, כפי שכבר ניחשתם, הוא הצורך בתשתית שונה מהקיימת כיום בשוק. בניגוד להקמה של עמדת טעינה, שם ניתן להתלבש באופן תיאורטי על כל מקום שמקבל מספיק מתח (בין אם זה חניון, תחנת דלק, מרכז קניות, מרלו"ג או אפילו חנייה ביתית) – תדלוק במימן צריך תשתית חדשה ושונה, החל משלב ההפקה והייצור שלו, ההגעה שלו אל תחנות התדלוק, ואופן התדלוק עצמו. במסגרת זו, נכנסו לתמונה סונול ובזן – כאשר כל אחת מהחברות לקחה פיקוד על צד אחר של תהליך זה – בזן תדאג להפיק את המימן בעוד סונול תדאג להיות המפיצה שלו.

יונדאי מימן
משאית יונדאי XCIENT מונעת מימן (מקור: אתר יונדאי העולמי)

ומה עם המשאית עצמה? אז ליונדאי XCIENT Fuel Cell מנוע חשמלי בהספק של כ-469 כוחות סוס, והטווח המוצהר שלה יאפשר נסיעה של 400 ק"מ על תדלוק מימן בודד. משאית זו מגיעה עם לא פחות משבעה מיכלי מימן, אך התדלוק שלה – כאמור – יתבצע ב-20 דקות לכל היותר. משאית זו תגיע בתצורות 4X2 ו-6X2 אחודות, עם ארגז יבש או ארגז קירור.

התהליך צפוי להיכנס להילוך גבוה כבר במהלך הרבעון השלישי של שנת 2022, ולא מן הנמנע שנראה את התשתית פעילה ומשאיות כאלו בכבישי ישראל כבר בתחילת 2023. ומה באשר לרכבים פרטיים מונעי מימן? ההודעה של כלמוביל לעיתונות התייחסה לנושאים הספציפיים לעיל, אך לדעתנו – לא מן הנמנע שתשתית קיימת תאפשר גם יבוא מסודר של רכבים פרטיים מונעי מימן, נוסף לרכבי עבודה – אך השאלה המעניינת ביותר היא האם הקמה חדשה של תשתית שכזו תהווה תחרות עוצמתית מספיק לתחום הרכב החשמלי בישראל, או שמא המהפכה החשמלית השתרשה מספיק עמוק בקרבנו בכדי ש"המהפכה המימנית" תישאר נחלתן של משאיות ורכבי עבודה בלבד. נחזיק אצבעות שהאופציה הראשונה היא זו שתתרחש בפועל.

מה דעתכם על תחילת הפעילות בתחום הנעת המימן ברכב כבד בישראל? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

יונדאי מימן
משאית יונדאי XCIENT מונעת תא דלק (מקור: אתר יונדאי העולמי)