מדריך: סוגי חיבורים לכבלי טעינה ברכבים חשמליים

רכשתם רכב חשמלי או רכב פלאג אין חדש או יד שניה? המדריך הזה יסביר לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת לגבי סוגי הכבלים לטעינה

אם רכשתם לאחרונה רכב חשמלי חדש או רכב פלאג אין חדש, וביתר שאת – במידה ורכשתם רכב חשמלי או פלאג אין מיד שניה – אתם יודעים שאתם צריכים עמדת טעינה, בבית או בדרכים, אבל מה שאתם אולי לא יודעים הוא שבמקרים מסוימים – לרכב כזה או אחר עלול להיות חיבור שונה מאשר החיבורים בהם אנו נתקלים בעמדות הטעינה ואף ברכב עצמו. במדריך זה, נעשה סדר עם סוגי מחברים הנפוצים בארץ. מדריך זה מתייחס לסוגי החיבורים בעמדות הטעינה וברכבים בלבד (להרחבה לגבי עמדות טעינה וסוגיהן – ניתן לעיין במדריך לעמדות טעינה). כמו כן – המדריך רלוונטי גם לאופנועים אשר ביכולתם להתחבר לעמדות טעינה ציבוריות רגילות או מהירות.

טעינה ביתית או טעינה בעמדות ציבוריות (AC)

בארץ נפוצים שני סוגי מחברים אשר בהם ניתן להשתמש בעמדות ביתיות או בעמדות הטעינה הציבוריות (להבדיל מעמדות טעינה מהירות, אליהן נתייחס בהמשך). הראשון הוא חיבור טייפ 1, אשר נפוץ בארה"ב וביפן – ואותו ניתן למצוא במקצת הרכבים החשמליים ורכבי הפלאג אין בישראל. השני הוא חיבור טייפ 2, הסטנדרט האירופאי, אשר קיים כיום בכל רכב חשמלי ורכב פלאג אין חדש שנמכר בישראל, ללא חשיבות בארץ המוצא של יצרן הרכב או בארץ ההרכבה שלו. במרבית המקרים המוחלטת – עמדה ביתית תכיל כבל מובנה שמתאים לרכב, אך בעמדות ציבוריות המצב הפוך – שם יש צורך כמעט באופן מוחלט להצטייד בכבל, וחשוב לדעת איזה חיבור יש לכם ברכב לצורך כך (מתייחס – כאמור – לעמדות ציבוריות רגילות ולא למהירות).

טייפ 1 (Type 1, נקרא גם SAE J1772)

חיבור טייפ 1 הוא החיבור הנפוץ ביותר ביפן ובארה"ב. הוא קיים ברכבי פלאג אין ורכבים חשמליים רבים שם, ומקצתם גם הגיעו ארצה. רכבים בהם חיבור טייפ 1 קיים הם בין השאר מיצובישי אאוטלנדר פלאג אין, טויוטה פריוס פלאג אין, ורכבים חשמליים אמריקאיים מיבוא אישי – דוגמת הפורד מוסטאנג מאך E, יחד עם דגמים נוספים שבוודאי לא הזכרנו. במקרה שברכבכם ישנו פלאג טייפ 1, ע"מ לעשות שימוש בעמדות טעינה ציבוריות רגילות יש צורך להצטייד בכבל שבצידו האחד הוא טייפ 1 ובצידו השני טייפ 2 (עליו מדובר בפסקה הבאה). פרט שמאוד חשוב לדעת לגבי טייפ 1: כבלים אלו לא מגיעים כברירת מחדל עם נעילה אוטומטית, וחשוב לוודא שהכבל אותו אתם מזמינים מכיל מקום ייעודי למנעול אשר יימנע הוצאת הכבל מהרכב ללא אישור. בדגמים מסוימים מעבר לים ישנה אפשרות לרכוש את הרכב עם מנגנון נעילה אוטומטי לכבל ברכב עצמו, אך בארץ מומלץ לוודא שמנגנון זה קיים ברכב בעת השימוש בכבל, ובמידה ולא – לוודא כי בכבל הנרכש יש אפשרות לנעילה באמצעות מנעול חיצוני.

טעינה טייפ 1
מחבר טייפ 1 לרכב חשמלי. נפוץ ברכבים אמריקאים ויפניים, ובשביל להשתמש ברכב בעל חיבור כזה בעמדות ציבוריות – תזדקקו לכבל שבצידו האחד ישנו פלאג כפי שיש בתמונה, ובצד השני – טייפ 2. שימו לב לעיגול האדום אשר מסמן את המיקום להכנסת מנעול ייעודי

טייפ 2 (Type 2)

כאמור, חיבור טייפ 2 הוא הסטנדרט כמעט בכל כלי רכב חשמלי או פלאג אין חדש שנמכר כיום בישראל. מבחינת המבנה – רואים כי בעוד חיבור טייפ 1 הוא עגול וקטן יותר, לחיבור טייפ 2 מחבר גדול יותר כאשר חלקו העליון שטוח לחלוטין. חיבור מסוג זה תמיד ננעל באופן אוטומטי בשני צדדיו – הן ברכב והן בעמדה הציבורית, ועל כן – בניגוד לחלק ממקרי המחבר של טייפ 1 – אין כאן צורך ברכישה של כבל עם צורת אבטחה כלשהי. במרבית המקרים המוחלטת בהם מותקנת עמדת טעינה ביתית, היא מגיעה עם כבל טייפ 2 מובנה, ובמידה ולא – החיבור הפנימי של העמדה יהיה חיבור טייפ 2 (בדומה לעמדות ציבוריות). על מנת לחבר רכבים בעלי חיבור טייפ 2 לעמדות ציבוריות (או לעמדה ביתית ללא כבל מובנה) יש צורך בכבל טעינה שבשני צדדיו פלאג מסוג זה.

טייפ 2
מחבר טעינה טייפ 2. זהו המחבר הנפוץ ביותר כיום ברכבים חשמליים ורכבי פלאג אין בישראל, הוא תואם לכל העמדות הציבוריות, ובכדי להשתמש בעמדה ציבורית יש צורך בכבל טעינה שבשני קצוותיו ישנו מחבר טייפ 2

עמדות טעינה מהירות – לא צריך להגיע עם כבל משלכם, אלא אם יש לכם רכב חשמלי ביבוא אישי או דגם שמיועד לשוק היפני או האמריקאי – ואז תזדקקו למתאם

במקרה של עמדות טעינה מהירות, הכבלים תמיד מובנים בעמדה עצמה, ובכל מקרה – עמדות אלו לא דורשות מהמשתמש כבל משלו כמו העמדות הציבוריות הרגילות, אלא מזינות את החשמל לרכב מתוך כבל שמובנה מראש בעמדה. בעמדות מהירות כבל הטעינה המהירה תמיד מובנה בה. כמו כן, חדי העין מבינכם ישימו לב כי חיבור הטעינה המהירה זהה לשני סוגי הטעינה הרגילה – עם תוספת בתחתיתו. חריג מכך הוא חיבור ה-CHAdeMO (צ'אדמו) אליו נתייחס בסוף חלק זה של המדריך. ברכבי פלאג אין אשר נמכרים בישראל לא קיימת אפשרות של טעינה מהירה (לפחות נכון לכתיבת שורות אלו) אלא אם יש בהם את חיבור ה-CHAdeMO. רכבי פלאג אין עתידיים שכן יתמכו בטעינה מהירה, דוגמת המיצובישי אאוטלנדר החדש או הריינג' רובר פלאג אין החדש, צפויים לכלול חיבור מסוג זה, או חיבור מסוג CCS.

CCS Combo 1

השם CCS הוא ר"ת של Combined Charging System. כפי שציינו בפסקה הקודמת, החיבורים אשר משמשים לטעינה מהירה הם כמעט תמיד שילוב של פלאג טייפ 1 או 2 יחד עם חיבור הטעינה המהירה, ואכן – חדי העין מבינכם וודאי שמים לב כי חלקו העליון של הפלאג הוא למעשה טייפ 1, אליו מחוברים חיבורי הזרם הישיר. אין בארץ עמדות טעינה אשר מכילות את סוג הפלאג הזה, ובמידה וברשותכם רכב לו CCS Combo 1 וברצונכם לעשות שימוש בעמדת טעינה מהירה, עליכם להצטייד במתאם CCS Combo 1 ל-CCS Combo 2.

CCS 1
מחבר טעינה מהירה מסוג CCS 1. זהו מחבר הטעינה המהירה המשמש רכבים יפניים ואמריקאים. הוא מורכב, כפי שניתן לראות, מחיבור טייפ 1 בחלקו העליון וחיבור DC בחלקו התחתון

CCS (בעולם מכונה CCS Combo 2, בארץ נקרא CCS)

זהו למעשה החיבור הסטנדרטי שקיים בכל עמדת טעינה מהירה בישראל והסטנדרט לכבלי עמדות טעינה מהירות בכל רחבי אירופה, והוא גם זה אשר קיים בסופרצ'ארג'רים של טסלה בישראל. גם כאן מדובר בשילוב של פלאג טייפ 2 יחד עם חיבורי הזרם הישיר. רכב חשמלי חדש שנרכש בארץ בשנים האחרונות מגיע כמעט תמיד עם חיבור זה כסטנדרט ובעליו יכול לעשות שימוש בכל עמדת טעינה מהירה ללא שום אביזרים נוספים, רק לחבר ולטעון.

CCS
חיבור טעינה מהירה מסוג CCS, ניתן לראות כי חלקו העליון של המחבר מורכב מפלאג מסוג טייפ 2 אליו מצורף מחבר טעינה מהירה בחלקו התחתון. כבלים אלו מובנים בעמדות הטעינה המהירות תמיד, ואין צורך להצטייד בכבל מיוחד בכדי להשתמש בעמדות אלו

CHAdeMO (צ'אדמו)

חיבור הצ'אדמו הוא חיבור טעינה מהירה נפוץ ביפן, וישנם גם מספר רכבים בישראל אשר עושים בו שימוש, ביניהם ניתן למנות דגמי ניסאן ליף לסוגיהם ואף המיצובישי אאוטלנדר פלאג אין (שהוא רכב הפלאג אין היחיד אשר מאפשר טעינה מהירה בארץ נכון לכתיבת שורות אלו). חיבור זה נפרד לחלוטין מהחיבורים האחרים, וברכבים בהם ישנו חיבור צ'אדמו ישנו חיבור טעינה ביתית נפרד – טייפ 1 או טייפ 2. גם במקרה של חיבור הצ'אדמו, הכבל כבר מובנה בעמדה – ובמקרים רבים הוא צבוע בכחול. שימו לב שלא בכל עמדת טעינה קיים חיבור זה, אך הוא נפוץ יחסית ואין צורך במתאמים או אביזרים נוספים לצורך שימוש בו.

יש לכם עוד שאלות לגבי הרכב החשמלי או רכב הפלאג אין החדש שלכם? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

CHADEMO
חיבור צ'אדמו (CHAdeMO) לטעינה מהירה. חיבור זה נפוץ ברכבים חשמליים יותר דוגמת הניסאן ליף, וגם במקרה של חיבור זה – הכבלים יהיו תמיד מובנים בעמדות הטעינה המהירות