נהיגה ראשונה: סיטי טרנספורמר חושפת את הרכב העירוני הזעיר והמתקפל

סיטי טרנספורמר הגיעה לשנות את העתיד העירוני של כולנו. בהשקה הישראלית השקטה של סיטי טרנספורמר הראשונה לשמה יצא לי לנהוג על אב הטיפוס של הרכב, ולשמוע כל מה שחשוב לדעת על הרכב החשמלי הזעיר ישירות ממייסדיו

סיטי טרנספורמר (City Transformer) כשמה כן היא – יצרנית מכוניות ישראלית שבאה לשנות את אופן ההתניידות שלנו בערים. החברה הוקמה בשנת 2014, ועומלת כעת על ייצור רכב עירוני מתקפל. לאחר שנים ארוכות של פיתוח בישראל, החברה עברה לייצר את המוצר המוגמר בגרמניה (גרסת CT-2), על מנת לעמוד ברגולציה האירופאית ולפתוח פתח לשוק הזה. בהשקה הישראלית יצא לי לנהוג על אב הטיפוס השישי של הרכב (המכונה CT-1) – ולשמוע ממייסדי החברה (המנכ"ל ד"ר אסף פורמוזה, סמנכ"ל התפעול והאסטרטגיה אודי מרידור ומנהל העיצוב אייל קרמר) על תהליך הפיתוח של הדגם במהלך העשור האחרון.

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

צפו בכתבת השקת סיטי טרנספורמר בערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

למה צריך רכבים עירוניים קומפקטיים?

הנתון שהציג מרידור לגבי רכבים פרטיים במרחב העירוני הוא נתון מדאיג. לטענתו, בערים מסוימות בעולם רכבים תופסים עד כ-50% מהשטחים הציבוריים. ומעבר לכך, הם נמצאים בשימוש רק כ-4% מהזמן, ובשאר הזמן הם מבלים בחנייה. מהיכרותי עם תושבי תל אביב, במקרים רבים הם יבחרו שלא להזיז את הרכב בכלל, מהסיבה הפשוטה שלא בהכרח תחכה להם חנייה כשהם יחזרו…

לצערי, עדיין יש צורך ממשי ברכבים פרטיים גם בערים הגדולות. התחבורה הציבורית בישראל היא בכייה לדורות, וכך גם בהרבה ערים אחרות בעולם. הפתרון שמוצע כאן מאפשר לתושבי הערים שלא לוותר על הנוחות והנחיצות של רכב פרטי – אבל לאפשר לו לתפוס פחות שטח חנייה ולייצר פחות פקקים (שני CT-2 יכולים לחלוק את אותו הנתיב הצר). וגם, היות ומדובר ברכב חשמלי, הפחתת הזיהום הסביבתי ברורה. והחלק הכי משמעותי בחזון של סיטי טרנספורמר – הדגם יכול להיות רכב שיתופי, שישמש מספר אנשים. למי שאינו יוצא מהעיר הגדולה, זה יכול לסגור את הפינה בקלות.

מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!

city transformer בין רכבים (צילום: רונן טופלברג)
city transformer בין רכבים (צילום: רונן טופלברג)

עיצוב CT1

לרוב אני לא מתעכבת על הגודל המדויק של הרכב, אך כאן מדובר בנתון המשמעותי ביותר. רוחבו של ה-CT1 הוא 1.4 מטרים בלבד, והוא מתכווץ למטר בודד בעת תמרון במרווחים צרים או בחנייה תל אביבית טיפוסית. הרוחב הזה מאפשר לחנות 4 סיטי טרנספורמרים בחנייה רגילה, ואם ירצה החוק הישראלי – גם CT1 בודד בכל מקום חניה שמיועד לאופנוע.

חוץ מזה, יש לו עיצוב חמוד ועתידני. לרכב יש הגבלת משקל של 450 ק"ג (לא כולל הסוללה), וכל המטרה בעיצובו היא לכלול כמה שפחות מבלי לוותר על החשוב ביותר. גם העיצוב החיצוני שלו מינימליסטי, חדש בנוף, ומשמש את המטרה שלשמה הוא נועד. דלתות המספריים שתראו בסרטון הן אופציה בתוספת תשלום, והרכב יגיע כסטנדרט עם שתי דלתות שנפתחות באופן רגיל.

2 בני אדם יכולים לשבת ברכב, אחד מאחורי השני. השימוש העיקרי שלו הוא לנהג בודד, ובמקרה זה תא המטען יכול לשאת 350-400 ליטר בעת קיפול המושב האחורי. בימים אלו החברה עובדת גם על הדגם הבא, שמיועד לשמש כרכב לוגיסטיקה והפצה עירוני ויוכל לשאת 1,000 ואף 1,500 ליטר של מטען.

סיטיטרנספורמרים (צילום: רונן טופלברג)
סיטי טרנספורמרים (צילום: רונן טופלברג)

נתונים טכניים

לסיטי טרנספורמר יש סוללה בגודל 16 קוט"ש, לה קצב טעינה מירבי של 3.3 קילוואט. היא ניתנת כרגע לטעינה איטית בלבד, אך תוכלו לחבר את הרכב גם לשקע ביתי רגיל. טעינה מלאה של הרכב בעמדה ביתית צפויה לארוך כ-6 שעות.

תלוי שימוש במזגן, תוכלו לנסוע ברכב כ-120 עד 180 ק"מ בין טעינות, שזה די והותר לרכב עירוני. לצד הסוללה, לרכב יש מנוע חשמלי בהספק של קצת יותר מ-20 כ"ס.

להרחבה בנושא מושגים טכניים, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

סיטיטרנספורמר בבניין משרדים (צילום: רונן טופלברג)
סיטי טרנספורמר בבניין משרדים (צילום: רונן טופלברג)

איבזור והצצה פנימה

השימוש ב-CT1 מאוד פשוט. יש לכם את כל האיבזור המינימאלי שאתם צריכים, כולל מקום להנחת הטלפון הנייד, מסך גדול שמשמש גם כלוח שעונים וגם כמסך מולטימדיה (שבהמשך ימוקם מעל גלגל ההגה ולא לצידו), ואת הכפתורים החשובים ביותר. שני הכפתורים העגולים מצידי הרכב אחראיים על הפעלת הרכב והמיזוג. על גבי ההגה יש לכם מצד אחד את הכפתור הבולט שאחראי לפתיחה והסגירה של ה"כנפיים" עם הגלגלים, ומצד שני שליטה בווליום ובעוזרת הקולית. ולמקרה שתהיתם, הכיווץ לא משפיע כלל על המרחב הפנימי של הרכב, אלא רק על המרווח בין הגלגלים.

הקפנו את ישראל ברכב חשמלי עם גג סולארי – צפו במסע המלא!

city transformer מבפנים (צילום: רונן טופלברג)
city transformer מבפנים (צילום: רונן טופלברג)

נהיגה ראשונה ב-CT1

הרכב עליו נסעתי בהשקה הוא כאמור אב הטיפוס השישי של הדגם, ולא המוצר המוגמר. הדמיון בינו ובין הרכב הסופי הוא כ-65%. חשוב לי להתייחס לכל רכב בהתאם לקטגוריה שלו, ולהדגיש שאין כאן כוונה לבצע העתק מדויק אך מוקטן של מכונית שגרתית. קטגוריית הרכבים העירוניים הזעירים שונה מאוד מכלי הרכב הרגילים, יש לה רגולציות מקלות, ויש לה ייעוד אחר לחלוטין. לטענת מייסדי החברה, השימוש ב-CT1 נועד לדמות מעלית ולא נסיעה שגרתית ברכב. מטרת הטרנספורמר היא להביא אתכם ממקום למקום, בנסיעה עירונית של כ-15 דקות לכיוון, מבלי להסתבך. וכמובן, בל נשכח את היכולת להתחמק מפקקים ולא להתאמץ לחפש חנייה.

צפו בסיטי טרנספורמר בפחות מדקה בערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

הנסיעה כמובן צריכה להתמודד עם חלוקת המשקל הלא מיטבית של הרכב הגבוה והצר, כאשר פתיחת הגלגלים מקלה על היציבות שלו. קשה לי להתייחס נחרצות לנושא בידיעה שמדובר באב טיפוס בלבד, ואני מאמינה שהגרסה הסופית תצליח להתמודד טוב יותר עם היציבות על הכביש. נשמע שכרגע עובדים על התאמת מתלים, בולמים והיגוי שמתאימים לרכב במימדים ובמשקל הזה.

בתצורה המקופלת תוכלו לנסוע בסיטי טרנספורמר במהירות מירבית של 30 קמ"ש (בגרסה הסופית – 45 קמ"ש) ועד 90 קמ"ש בצורה ה"פתוחה". אחד האתגרים של הקטגוריה הוא התחושה בתוך הרכב – וכאן, אתם באמת מרגישים כמו בתוך אוטו קטן, ולא כלי תחבורה עירוני שפחות מבודד מהסביבה, וזאת מבלי להתפשר על מרחב ראייה גדול. והמטרה שלשמה התכנסנו: הנהיגה בו דומה מאוד לרכב רגיל, ובזכות גודלו המזערי תוכלו להיכנס בקלות לכל חנייה, ואף לחניות אופנועים (במידה והחוק הישראלי יאפשר זאת).

(צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

מערכות בטיחות

לשם הטמעת מערכות הבטיחות והעזר בנהיגה, סיטי טרנספורמר חברו לסטראטאפ ישראלי נוסף – Ride Vision. החברה מפתחת מערכת עזר המתאימה במיוחד לרכבים זעירים, אופנועים וקטנועים. בין התרעות הבטיחות הזמינות תמצאו התרעה על סכנת התנגשות מלפנים, אי שמירת מרחק, אזהרת "שטחים מתים" ועקיפות מסוכנות. בנוסף ובעת הצורך, ה-CT1 יכול "להבין" שאין סכנות בסביבתו ולפתוח אוטומטית את בסיסי הגלגלים על מנת לייצב את תנועתו.

סיטיטרנספורמר בשטח (צילום: רונן טופלברג)
סיטיטרנספורמר בשטח (צילום: רונן טופלברג)

מחיר סיטי טרנספורמר

מחירו הצפוי של הדגם הראשון שישווק באירופה, CT-2, הוא 16 אלף יורו לפני מיסים. בארץ טרם ידוע המחיר הסופי, אך ככל הנראה הוא ינוע בין 90-100 אלף ש"ח, אלא אם הקטגוריה תזכה להקלת מס. בהמשך נדע מי תהיה החברה שתספק את שירותי הטיפולים ל-CT2, ונקבל פרטים נוספים לאחר ההשקה הרשמית ביולי -בטורינו שבאיטליה.

 CT-1 (צילום: רונן טופלברג)
CT-1 (צילום: רונן טופלברג)

הישארו מעודכנים בכל החדשות של עולם הרכב החשמלי

אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חשמליים חדשים.

רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים בישראל? לאחרונה פתחנו קבוצת וואטסאפ, בנוסף לקבוצת הטלגרם שלנו, ואתם מוזמנים להצטרף גם אליה!

רוצים לדבר על רכבים חשמליים עירוניים? בואו לקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

(צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)