שבועות הוא חג של ביכורים, ואין ביכור משמח יותר עבורנו מכלי תחבורה חשמלי נוסף שמגיע לישראל. אפשר לקשר את המסחריות והמשאיות החשמליות עוד יותר לרוח החג בהיותן ניצנים ראשונים של המהפכה החשמלית בתחום הרכב הכבד בישראל – אך היום לא נרבה בדיון במוטיבי החג וניגש ישר לעניין. יבואנית הרכב כלמוביל הציגה את היצע הרכבים החשמליים המסחריים שלה, מבית המותגים מרצדס ו-FUSO, הכולל משאיות חשמליות ומסחריות חשמליות – וזו הזדמנות מצוינת עבורנו להכיר אותם מקרוב. אז זה כל מה שחשוב לדעת על רכבי העבודה החשמליים eSprinter, eCanter, eVito ו-eActros.
למה דווקא רכב מסחרי חשמלי?
נתחיל בביסוס נקודת הפתיחה שלנו: רכב מסחרי חשמלי שונה מרכב חשמלי פרטי בעיקר באופי השימוש והדרישות התפעוליות. רכב מסחרי נועד לעבודה שוטפת – כגון הפצה, שירותים טכניים או שליחויות – ודורש יכולת טעינה מהירה ואמינות לאורך שעות עבודה מרובות. בעת בחירת כלי העבודה הנכון, עסקים בוחנים את המעבר למשאיות חשמליות מהיבטים של עלות מול תועלת, יכולת התקנה של עמדת טעינה בחניון המשאיות, טווחי הנסיעה הצפויים בכלי הרכב, וגם מהיבטים כלכליים כמו עלויות רכישה מול חיסכון תפעולי, עלויות תחזוקה והחזר הוצאה. החשש המרכזי הוא האם הרכב יוכל לתפקד לאורך יום עבודה שלם ללא עצירות ממושכות לטעינה, ולכן חלק מהרכבים המסחריים החשמליים מיועדים בעיקר לשליחויות עירוניות.
למרות האתגרים, מגמת המעבר לרכבים מסחריים חשמליים מתגברת, בזכות טכנולוגיה מתקדמת, תמריצים והתייעלות תפעולית לאורך זמן. בנוסף, הנהגים עצמם מדווחים לרוב על הנאה רבה יותר מנהיגה במשאיות חשמליות, בגלל היותן שקטות לתפעול ולא פולטות ריחות לא נעימים (בהשוואה לכלי עבודה מונעי דיזל), ולפעמים גם בגלל הנוחות והאבזור שלהן.
מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!

מה זה FUSO?
על מרצדס כולנו כבר שמענו, אבל מה זה FUSO? מותג FUSO הוא חלק מהתאגיד הגרמני Daimler Truck AG – בבעלות משותפת עם היצרנית המקורית שלו, מיצובישי. בשנת 2003 השתיים הקימו חברה נפרדת המכונה Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), ובהדרגה Daimler רכשה יותר ויותר אחוזים בחברה, עד שקיבלה לידיה כמעט 90% מהבעלות. את Daimler אתם אגב מכירים מכתבות אחרות שלנו על משאיות חשמליות, דוגמת המשאית החשמלית האוטונומית מבית המותג, eCascadia – והוא מייצר גם את המשאיות והאוטובוסים של מרצדס בנץ עצמה.
MFTBC ממוקמת בקוואסאקי, יפן, ומייצרת מגוון רחב של רכבים מסחריים, כולל משאיות קלות, בינוניות וכבדות, אוטובוסים ועוד. רכבי העבודה של FUSO הנמכרים ביותר מ-170 מדינות ברחבי העולם. ומשמעות השם? המונח "Fuso" נגזר מהמילה הסינית העתיקה "Fusang", המתייחסת לעץ מקודש בעל חיי נצח, ומשמשת גם כאחד מהשמות העתיקים ליפן.

מרצדס eVito
ה-eVito מצויד בסוללה בגודל 60 קוט"ש, שמעניקה לו טווח נסיעה מירבי של 262 ק"מ (WLTP). הדגם מתאים בעיקר לשימושים עירוניים, ובין-עירוניים קלים. טעינה מהירה ברכב מתבצעת בקצב מירבי של 80 קילוואט, שמטעין את הסוללה מ-10% ל-80% תוך כ-40 דקות. בעמדה ביתית, הרכב ייטען במלואו תוך 5.5 שעות. לדגם מנוע בהספק של 115 כ"ס, אשר מניע את הגלגלים הקדמיים.
אורכו של ה-eVito הוא 5,370 מ"מ, בסיס הגלגלים שלו הוא 3,430 מ"מ, ומשקלו הכולל הוא 3,200 ק"ג – כך שהוא מתאים גם לבעלי רישיון נהיגה לרכב פרטי רגיל.
המסחרית החשמלית הזו מציעה בין השאר בקרת אקלים דיגיטלית, קישוריות ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, מצלמת רוורס וחיישנים. לדגם דלת הזזה צדדית, לצד שתי דלתות מאחור (שנפתחות ל-180 מעלות), ורצפה גבוהה עם סף העמסה גבוה – המקלים על העמסה ופריקה יומיומיים. תאו האחורי ניתן להתאמה מודולרית בהתאם לצרכים שלכם.
להרחבה בנושא מושגים טכניים, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

מרצדס eSprinter
ה-eSprinter הוא רכב מסחרי חשמלי המבוסס על גרסת הדיזל המוכרת והאהובה מרצדס ספרינטר. הוא חולק איתו את אותו המרכב ומגיע בשתי גרסאות – גרסת L2 קצרה וגרסת L3 ארוכה יותר.
בגרסת L2, הוואן מצויד בסוללה בגודל 81 קוט"ש, המאפשרת טווח נסיעה מירבי של 300 ק"מ. היא ניתנת לטעינה מ-0%-100% תוך 9-10 שעות בעמדה ביתית, וטעינה מהירה בקצב של 115 קילוואט תיקח אתכם מ-10-80% תוך 32 דקות. בגרסה זו, אורכו של הרכב הוא 6,088 מ"מ, בסיס הגלגלים שלו הוא 3,665 מ"מ, ומשקלו הכולל הוא 3,990 ק"ג.
בגרסת L3, לדגם סוללה בגודל 113 קוט"ש, שמעניקה לו טווח נסיעה של עד 400 ק"מ (לפי תקן WLTP). היא ניתנת לטעינה מ-0%-100% תוך 12-13 שעות בעמדה ביתית, וטעינה מהירה מ-10-80% תוך 42 דקות. כאן, אורכו של הרכב הוא 7,124 מ"מ, בסיס הגלגלים שלו הוא 4,325 מ"מ.
לשתי הגרסאות מנוע בהספק של כ-204 כ"ס, אשר מניע את הגלגלים האחוריים.
לדגם נפח העמסה מירבי של 14 מ"ק ומשקל כולל של 4.25 טון (בגרסת L3), המאפשר נשיאת מטענים כבדים מבלי להתפשר על ביצועים.
ה-eSprinter כולל את מערכת המולטימדיה MBUX של מרצדס עם מסך מגע בגודל 10.25 אינץ', ניווט חכם מותאם לרכב חשמלי, ותא נהג ארגונומי עם מושבים נוחים ותאי אחסון מרובים (כולל שני תאי אחסון גדולים תחת שני המושבים שלצד הנהג). הוא מציע בקרת אקלים אוטומטית, חימום מושבים, וחבילת מערכות בטיחות ועזר לנהג (כוללת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית), מנופים על גבי ההגה לשליטה ברגנרציה, ועוד. כדי להקל על ההתנהלות העירונית, הדגם כולל מצלמות היקפיות מקוריות וחיישני חנייה.

eCanter – המשאית החשמלית מבית FUSO
ה-eCanter של FUSO היא משאית קלה חשמלית המיועדת לשימוש עירוני. היא מגיעה עם מנוע חשמלי בהספק של 129 כ"ס בהנעה של 4X2. לרכב סוללה בגודל של 82 קוט"ש, שמציעה טווח נסיעה מירבי של 200 ק"מ. היא ניתנת לטעינה מ-0%-100% תוך 6 שעות בעמדה ביתית, וטעינה מהירה בקצב מקסימלי של 104 קילוואט תיקח אתכם מ-0-90% תוך 75 דקות.
אורכה של המשאית הוא 7,740 מ"מ, בסיס הגלגלים שלה הוא 4,750 מ"מ, ומשקלה הכולל הוא 8,850 ק"ג. תוכלו להעמיס במשאית החשמלית הזאת עד 2.5 טון, והיא זמינה בתצורה יבשה (להובלת סחורה יבשה) וכמשאית קירור.
הקבינה של ה-eCanter מודרנית ופשוטה לתפעול, עם לוח שעונים דיגיטלי, חיבור Bluetooth, בקרת אקלים יעילה, ומצלמת רוורס כאבזור סטנדרטי. העיצוב הפנימי מרווח ונגיש עם גישה נוחה לתפעול יומיומי בעיר. מערכות עזר כמו בקרת יציבות, בלימת חירום אוטונומית וסיוע בזינוק בעלייה משולבות ברכב. משאית ההדגמה כוללת גם חימום לשני המושבים הקדמיים ולהגה.

מרצדס eActros
ה-eActros הוא ספינת הדגל החשמלית של מרצדס בתחום הרכב הכבד. הוא מגיע בשתי גרסאות, המכונות eActros 400 ו-eActros 600. לראשונה, eActros 400, מנוע בהספק של 554 כ"ס בהנעת 6×2. לצידו יש לו סוללה בגודל 448 קוט"ש, לה טווח נסיעה מירבי של 400 ק"מ. משך הטעינה המהירה של המשאית מ-0-90% הוא 150 דקות. בגרסה זו, אורכה של המשאית הוא 9,663 מ"מ, בסיס הגלגלים שלה הוא 4,900 מ"מ, ומשקלה הכולל הוא 27,000 ק"ג.
לגרסת eActros 600, מנוע בהספק של 536 כ"ס בהנעת 4×2. לצידו יש לו 3 סוללות בגודל כולל של 621 קוט"ש, המאפשרות טווח נסיעה מירבי של 500 ק"מ. משך הטעינה המהירה של המשאית מ-20-100% הוא 180 דקות. בגרסה זו, אורכה של המשאית הוא 9,663 מ"מ, בסיס הגלגלים שלה הוא 4,000 מ"מ, ומשקלה הכולל הוא 44,000 ק"ג.
הדגם מציע יכולת טעינה רגרנטיבית של הסוללה בעת בלימה באמצעות הריטרדר – המהווה מערכת עזר לבלימה במשאיות, שתפקידה להאט את הרכב מבלי להשתמש בבלמים הרגילים, ובכך להפחית שחיקה וחימום של מערכת הבלימה. הוא פועל באמצעות התנגדות הידראולית או חשמלית בגל ההינע ומופעל בעיקר בירידות או בנסיעות ארוכות במהירות גבוהה.
המשאית החשמלית זמינה בתצורה יבשה (להובלת סחורה יבשה), קירור (להובלת מוצרים מקוררים), והקפאה (עד מינוס 20 מעלות) – וניתן גם לבחור בארגז "חצי חצי" (חצי קירור וחצי הקפאה).
הקבינה מצוידת במערכת מולטימדיה MBUX Truck Navigation, כולל שני מסכים בגודל 12 אינץ’, מצלמות במקום מראות צד, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, מערכת בלימה חכמה ומושבים אורתופדיים נוחים ביותר (שניתנים לכוונון ואף קופצניים), וכפתור כיבוי חירום. לרשות הנהג עומד תא שקט, ממוזג ביעילות ומודרני, עם שפע של מקומות אחסון (כולל תא מקורר בין שני המושבים) – שנועד לאפשר נוחות מקסימלית בנסיעות ארוכות.
הקפנו את ישראל ברכב חשמלי עם גג סולארי – צפו במסע המלא!

הישארו מעודכנים בכל החדשות של עולם הרכב החשמלי
אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חדשים.
רוצים לדבר על רכבי עבודה חשמליים? בואו לקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי
רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג ובקבוצת הוואטסאפ שלנו תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!
